Är det någon som rotat reda på ett rättsfall än? Annars kanske moderatorn kan ändra rubriken till "Ytterligare en evig behörighetsdiskussion +ANNAT"

mattiasp skrev:
Är det någon som rotat reda på ett rättsfall än? Annars kanske moderatorn kan ändra rubriken till "Ytterligare en evig behörighetsdiskussion +ANNAT"
Vet inte om denna varit uppe: http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD985871.htm
Där framkommer, vad jag kan förstå, att man får räkna med visst elhempuleri då man köper gammalt hus?

Slugge skrev:
BB1 är det inte mycket du får göra med, utan behörighet får du byta gängsäkring, uttag, strömställare och glödlampa mot likvärdig ungefär, med BB1 får du bygga vidare på befintliga gruppledningar i begränsad omfattning.
Det är väl iofs inte så tokigt om den där begränsade omfattningen kan räcka för hälften av jobbet på en villa, typ att någon med högre behörighet måste göra jobb på central + gruppledning från central eller nåt sånt?

Slugge skrev:
Flera skriver att man borde införa en "hemmabehörighet" där begränsningen består i att man bara får skruva i sitt eget hem, detta resonemanget förstår jag inte, när man dör eller flyttar blir det ju någon annans hem så det måste i vilket fall vara fullständigt korrekta installationer med tillhörande dokumentation.
En variant på detta är att införa nån slags inspektionskrav, åtminstone om personen inte verkligen själv bott på platsen tillräckligt länge, eller nåt sånt.

Huvudsaken är väl i så fall att inspektionskraven styrs av staten och inte försäkringsbolagen som i USA som lagt ut demokratin på entreprenad...

Och vad tror du skulle få dom som skaffat sig den "lägsta" behörigheten att stanna vid dom jobb som dom får göra. När dom nu har fått lite utbildning och tycker att dom förstår hur det fungerar, då vill dom naturligtvis "fingra" på nästa nivå för hur mycket svårare kan de va.

Livsfarlig bostad !
EL-ARBETEN
utför utan besiktning
tillträde sker på egen risk.

Får väl bli en skylt vid ytterdörren:)

Mikael_L
elmont skrev:
Och vad tror du skulle få dom som skaffat sig den "lägsta" behörigheten att stanna vid dom jobb som dom får göra. När dom nu har fått lite utbildning och tycker att dom förstår hur det fungerar, då vill dom naturligtvis "fingra" på nästa nivå för hur mycket svårare kan de va.
Ungefär som att alla som har tagit E-körkort för tungt släp börjar köra lite halvtunga lastbilar, typ 10 tons ...
För man tycker ju att man kan det, så man kan ju fingra lite på "nästa nivå", typ ... :p

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Den lilla skillnaden är väl att på vägarna förekommer det sporadiskt att man kollar vem det är som rattar ekipaget, När det gäller elinstallationer förekommer det aldrig att nån kollar den som spikar kulo.

Mikael_L
Ja just så.
Så om vi löser det så det faktiskt blir en upptäcktsrisk kanske ett eller annat kunde vara möjligt ...
(T.o.m kanske kunna sätta dit behöriga elektriker för undermåligt arbete ... ;))

• Gilla
TLovskog och 2 till
  • Laddar…
Är det verkligen risken att bli upptäckt som hindrar fplk från att koppla själv eller är det faran att skada någon?
Är det det första blir ,man lite beklämd.

Jag är övertygad om att de som har det största ansvaret är branschen själva. Elinstallationsbranschen har ju en lång och sorglig tradition av kannibalism och dålig yrkesstolthet. Det här forumet är ju faktiskt tyvärr ännu ett exempel på det. Egentligen har ju elinstallatörer ett rätt bra läge gentemot andra yrkesgrupper. Man har ett hyfsat reglerat yrkesområde. Vem som helst får faktiskt inte utföra elinstallationer

Ändå sitter elinstallatörer och gratiskonsultar åt lekmän, plågar ihjäl varann prismässigt och mer eller mindre tyst accepterar att hempulare och andra yrkeskategorier lägger beslag på något som faktiskt är deras levebröd. På ett sådant här forum så vore det självklara svaret, när en lekman frågar om hur han eller hon ska utföra elinstallationer, att han eller hon ska ringa en elinstallatör och köpa den tjänsten av honom eller henne.

Efter ett helt arbetsliv bland elinstallatörer så upphör man fortfarande inte att fascineras.

Mikael_L
spik99 skrev:
Är det verkligen risken att bli upptäckt som hindrar fplk från att koppla själv eller är det faran att skada någon?
Är det det första blir ,man lite beklämd.
Nu jämför du äpplen med legobitar, dvs helt olika saker.

Folk är kanske helt enkelt rädda att åka dit, fast dom gjort en korrekt och säker installation.

Om det blev olagligt att byta hjul på bilen själv, är det det olagliga i handlingen som får dig att lyda lagen, eller risken att ett hjul lossnar och rullar på en barnvagn?

Mikael_L
Nähädu skrev:
Jag är övertygad om att de som har det största ansvaret är branschen själva. Elinstallationsbranschen har ju en lång och sorglig tradition av kannibalism och dålig yrkesstolthet. Det här forumet är ju faktiskt tyvärr ännu ett exempel på det. Egentligen har ju elinstallatörer ett rätt bra läge gentemot andra yrkesgrupper. Man har ett hyfsat reglerat yrkesområde. Vem som helst får faktiskt inte utföra elinstallationer

Ändå sitter elinstallatörer och gratiskonsultar åt lekmän, plågar ihjäl varann prismässigt och mer eller mindre tyst accepterar att hempulare och andra yrkeskategorier lägger beslag på något som faktiskt är deras levebröd. På ett sådant här forum så vore det självklara svaret, när en lekman frågar om hur han eller hon ska utföra elinstallationer, att han eller hon ska ringa en elinstallatör och köpa den tjänsten av honom eller henne.

Efter ett helt arbetsliv bland elinstallatörer så upphör man fortfarande inte att fascineras.
Nu förstår jag inte riktigt ...?

Ser du inget annat sätt för elinstallatörer att konkurrera framgångsrikt än att få monopolställning?

Hur tror du snickarna, plattsättarna, grävmaskinsförarna och hårfrisörerna klarar sig, där faktiskt vanligt folk _får_ utföra tjänsten själv?

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ser du inget annat sätt för elinstallatörer att konkurrera framgångsrikt än att få monopolställning?
Av alla jag känner så anser dom att det största problemet med elektriker idag är materialpriset.

Arbetskostnaden förstår alla, men varför ett Eljo/Elko eluttag ska kosta dom 300:-, när det finns att köpa för 30:-, det förstår dom inte (det förstår inte jag heller.. varför de flesta elektriker vägrar monter annat än Eljo/Elko/Hager)

Det finns faktiskt mycket bra installationsmaterial som dessutom är billigt, även om en hel del saker som är billigt är skräp.

Jag själv har t.ex. köpt följande:
Strömbrytare på Biltema (för 25:- styck, metallram, fjädrande anslutning, utmärkt passform, snygga och Eljo impuls-fjädrar passar perfekt, jag har monterat över 50 stycken utan några problem över huvud taget)

Dimmrar från biltema 150:- (passar i dubbel/trippelramar tillsammans med ovanstående strömbrytare).

Eluttag på Eko-stormarknad (30:- styck, metallram, vidarematning, ser bra ut, skruvanslutning med "hiss-mutter", dvs kabeln kläms ej under skruvskallen).

Mikael_L, Jag vet inte hur andra fungerar men att jag inte utför saker som jag inte till fullo behärskar, beror inte på att jag ev. kan bli bötfälld utan på att jag inte vill ta risken att skada/förstöra för andra. Att jag skulle bli bötfäld för att jag utfört nått helt perfekt (även om jag inte får) är jag inte det minsta rädd för.

En dold förklaring till varför vissa yrkesversamma håller sig till vissa fabrikat kan vara hur säljarna för de olika fabrikaten fungerade.

Det är otroligt lätt att handla från det dyrare märket om deras säljare kommer och i princip titta i ens lager och föreslår vad som kan vara läge att beställa, och när man okejat så skickas beställningen iväg. Det billigare märket kräver kanske att man håller reda på artikelnummer och fyller i bästa fall i en webbsida, i sämsta fall kanske man måste ringa eller snigelposta en beställning. I vissa fall kan det dessutom vara en helt okunnig person som tar emot en beställning. Ett exempel från elektronikbranschen kan vara att den som tar emot en beställning inte vet vad en 74LS00 är men efter mycket traglande till slut häver ur sig "Vi har en SN74LS00". (SN är bokstäver i början som anger tillverkaren av kretsen, som egentligen bara är intressant om man har specifika krav på tillverkaren som inte direkt påverkar produktens funktion/kvalitet, t.ex. miljöarbete, socialt ansvar, mänskliga rättigheter o.s.v., vilket nog sällan har betydelse idag eftersom "allt" tillverkas i världens största diktatur...).

Dessutom kan importörer skilja sig rejält när det gäller hur man hanterar garantiärenden/reklamationer. Även för skitsaker som t.ex. buntband är det rätt tröttsamt när en importör säger att man får skylla sig själv som inte visste att man måste vattna buntbanden (!!!!) så att de inte torrspricker när de ligger nya i påse. (Ja, exakt det har jag själv upplevt IRL för ca 20 år sen, jag är dock inte helt 100% säker på vilken importör det var så det är dumt att riskera att hänga ut fel fåntratt). Jag har nog nämnt det förr men en erfarenhet från hemelektronikbranschen var att en viss högtalarimportör gick bara att hantera garantiärenden mot genom att säga att två identiska högtalare varit paralellkopplade på samma utgång, annars kom samma tjatiga föreläsning om likspänning. Andra var så generösa med garantivillkor/goodwill att de inte ens ville ha tillbaka varken trasiga delar eller ens sprillans nya reservdelar om de råkat skicka fel ersättande del vid något enstaka tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.