Huset på landet byggdes 1894. Köksinredningen tillverkades av ett lokalt snickeri på 1960-talet. Nu har jag bytt ut fläkten mot en ny som inte är helt olik, satt in ny spis som är 50 cm, d v s lite smalare än Husqvarnaspisen som var knappt 55 cm, ordnat brickfack bredvid och monterat bänkskivor i original Virrvarrlaminat från 1960-talet.

Kök med grön inredning från 1960-talet, ny fläkt och 50 cm spis, bredvid brickfack och diskbänk, LED-belysning under skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takbelysning och belysningen under högskåpet försiktigt moderniserad till LED.

Återstår att lacka om luckor och lådfronter. Var få tag på alkydfärg i rätta nyanserna?

M måns hagberg skrev:
Huset på landet byggdes 1894. Köksinredningen tillverkades av ett lokalt snickeri på 1960-talet. Nu har jag bytt ut fläkten mot en ny som inte är helt olik, satt in ny spis som är 50 cm, d v s lite smalare än Husqvarnaspisen som var knappt 55 cm, ordnat brickfack bredvid och monterat bänkskivor i original Virrvarrlaminat från 1960-talet.

[bild]

Takbelysning och belysningen under högskåpet försiktigt moderniserad till LED.

Återstår att lacka om luckor och lådfronter. Var få tag på alkydfärg i rätta nyanserna?
Svårt att få tag på tyvärr, få (inga?) färghandlare som bryter lacknaftaburen alkydfärg längre. Jag skulle köpa vit fönsterfärg och brytpasta och försöka få till kulören själv, eller lämna in för lackering,

Köpte Teknos lacknafteburen golvfärg förra sommaren på Granngården, den fick jag bruten (inte bruten i butiken men den levererad "färdig" till butiken)

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
H HSP skrev:
Köpte Teknos lacknafteburen golvfärg förra sommaren på Granngården, den fick jag bruten (inte bruten i butiken men den levererad "färdig" till butiken)
Tack för tips! Granngården listade inte just den produkten då jag tittade nyss, men Teknos hemsida antyder att dom fortfarande tillverkar oljealkydfärger.

(Mina köksluckor är ju i två nyanser. Det kanske skulle kunna gå att beställa den ljusare och själv bryta ner hälften till den mer grönmättade och mörkare. Gissningvis gjorde dom så då luckorna tillverkades.)

Engwall&Claesson har alkydoljefärg

Varför? Är den inte övermålningsbar med en modern vattenlöslig oljefärg?

F fribygg skrev:
Engwall&Claesson har alkydoljefärg
Jag trodde dom bara hade oljefärg! Men dom har fönsterfärg för utomhusbruk typ alkydoljefärg och butik i Hemse på Gotland inte långt från huset med köket ifråga. Bra tips detta!

M måns hagberg skrev:
Jag trodde dom bara hade oljefärg! Men dom har fönsterfärg för utomhusbruk typ alkydoljefärg och butik i Hemse på Gotland inte långt från huset med köket ifråga. Bra tips detta!
Jag tror inte att de har nån annan färg än oljefärg, linoljefärgen säljer nog bäst och är nog den färg de är mest kända för men de har ju även alkydoljefärg..

På sextiotalet tror jag att man normalt använde Servalack till köksluckor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Servalack var ju väldigt vanligt. Nu finns en vattenburen produkt som heter Servalac men jag vill fortsätta med naftaburen produkt.

Mina luckor är påfallande släta i lacken. Troligen sprutmålade, men jag har tänkt klara mig med planstrykare.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför? Är den inte övermålningsbar med en modern vattenlöslig oljefärg?
För att modern vattenburen oljefärg inte flyter, inte tränger in lika bra, och inte har samma öppningstid.
Det är, även om man är händig, i stort sett omöjligt att få samma hållbarhet och ytfinish.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.