Just i brevlådefallet var det byggt utan arvode till de som arbetade. Det var i hudvudsakt genomfört på en städdag och det erbjöds varm punch och ärtsoppa som betalning ;)

Men du har rätt. Arvoden är skattepliktiga, vilket de kommit på (efter påbrå från skatteverket).

Nyfniken skrev:
Om jag har förstått saken rätt så ska bilderna ovan visa material för 25.000:-?
Bara den lilla sittplatsen i änden borde väl vara värd en hel del.

På nästa stämma, begär en föklaring till utgifterna och hur dessa täcktes av budget. det enda alternativ som jag ser det är att den anlägging som alla är med med i belastas, dvs vägen. Och detta utirfrån andelstal, kan låta orättvist men då får detta disskuteras.

pbengtsson skrev:
På nästa stämma, begär en föklaring till utgifterna och hur dessa täcktes av budget. det enda alternativ som jag ser det är att den anlägging som alla är med med i belastas, dvs vägen. Och detta utirfrån andelstal, kan låta orättvist men då får detta disskuteras.
Det är inte en vägsamfällighet. Det är en samfällighet för "grönområden" :) alla har 1 andel var där.

Ang Dyrt vatten. 400 kr per månad låter ju onekligen mycket. Frågan är då vad som ingår, är det fråga om amortering på lån för anläggningen, fondering för framtida investeringar i vattennätet? Eller är det enbart för förbrukat vatten?
Hur många fastigheter ingår i samfälligheten? Har ni vintervatten? Normalt högre anläggningskostnad pga grävning till frostfritt djup.

Amatörbyggaren skrev:
Ang Dyrt vatten. 400 kr per månad låter ju onekligen mycket. Frågan är då vad som ingår, är det fråga om amortering på lån för anläggningen, fondering för framtida investeringar i vattennätet? Eller är det enbart för förbrukat vatten?
Hur många fastigheter ingår i samfälligheten? Har ni vintervatten? Normalt högre anläggningskostnad pga grävning till frostfritt djup.
Vi har separat "sommarvatten" som används för bevattning mm. Inga lån finns i föreningen. Så kostnaden är enbart underhåll och förbrukning för dricksvattnet. vi är 61 fastigheter, varav 1/3 bor permanent och betalar 3 andelar.

Herreje går pumpen på nitrometan eller? 40 000 kronor får jag det till totalt för vattnet, tycker spontant det känns som väldigt mycket pengar om det fortgått i många år.

Verkar verkligen som denna förening behöver en liten revision.

Kostnaden har legat runt 100-120000kr/år för dricksvattnet för föreningen.

F
andewid skrev:
Jag försökte med det. Styrelsen hade nyligen sagt att de inte ville ställa upp på en ny mandatperiod. Jag nämnde då för de övriga i valberedningen att jag kunde ställa upp som ordförande eftersom ingen ville.... nån vecka gick och helt plötsligt ställde alla i styrelsen upp igen och jag blev inte nominerad alls och blev överkörd i valberedningen... står i protokollet att valberedningen inte var enig!
Du får göra en planerad kupp på årsmötet istället. Prata ihop dig med tillräckligt många andelsägare och nominera er själva för alla styrelseplater som är på omval. När valberedninge föreslår omval av bla.bla.bla... så nominerar ni varandra och begär votering. Alla medlemmar har rätt att kandidera och man behöver inte ha valberedningens välsignelse. Har varit med om det ett par gånger och det blir bra stress på betongrövarna.

Ännu värre då. Så mycket _SKA_ inte vattnet kosta då är det bättre att ansluta kommunalt isf.

Andewid. Kan du göra ett litet klarläggande, jag är lite trög ibland. Eftersom ca 20 hushåll bor permanent, så antar jag att det finns vintervatten med ledningar nergrävda till frostfritt djup? Det brukar ju innebära lägre kostnader för underhåll eftersom det inte krävs tömning på hösten eller påsläpp på våren.
Har du som enskild fastighetsägare en egen brunn med sommarvatten? (Du skriver "vi" och jag förstod inte om du menar hela samfälligheten)
Bor du permanent och betalar 400 kr per mån eller betalar de permanentboende 3x400 kr = 1200 kr per månad?
Oavsett, nog förefaller det som om det finns läckor någonstans, vatten eller annat.

Sommargäster betalar ca 5000/år och fritidsboende betalar ca 1700/år.

Men i budgeten ingår bla byte av ventiler till samtliga fastigheter på löpande basis. runt 5 st per år eller för 25000kr år.

För mig så betyder sommargäster och fritidsboende samma sak, till skillnad från åretruntboende och permanentboende. Därför förstår jag inte varför "sommargäster" betalar ca 5000 kr/år medan "fritidsboende" betalar ca 1700/år.

Att budgetera för byte av ventiler, ca 5 st per år verkar nog helt OK, det behöver ju inte betyda att det krävs byte av ventilerna. Det kanske någon ekonom kan kommentera.

Jag skrev fel. Jag menade sommargäster/fritidsboende och fastboende/helårsboende.

Jag kan inte räkna heller, glömde ta gånger 12 (månader) i min prisberäkning.

Vad menas med "ventiler"? Typ huvudventilerna för vatten eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.