Jag säger: Valberedningen. Det är underskattad maktposition.

I den Brf som jag bodde i var det en "styrelsekupp" några månader innan jag flyttade dit. Föreningen hade en extremt misskött ekonomi, medelåldern i styrelsen var 75 år, och alla hade suttit i typ 20 år eller mer. Detta var en större förening med ca 800 lgh.

Några yngre hade försökt ta upp frågan om föryngring av styrelsen, och när de blev för högljudda så lät gamlingarna de ny komma in i den "oviktiga" valberedningen.

till nästa årsstämma skulle hälften av styrelsen väljas om (man blev vald på 2 år), valberedningen nominerade in nya yngre förmågor, och nominerade inte någon av de gamla till omval. Denna "kupp" genomförde de utan att diskutera med styrelsen. Det var först på stämman som styrelsen fick klart för sig vad som pågick.

Det blev allmänt kaos, stämman ajournerades, och blev ajournerad ytterligare minst en gång. Årsstämman avslutades inte förrän typ 4 månader senare.

Kuppen var grym men nödvändig (Den gamle ordf. inte bara åkte ur styrelsen, han flyttade från föreningen omgående).

Detta hände strax innan jag flyttade in, och när jag 4 år senare kom in i styrelsen så hade allt lugnat ner sig och vi hade fått bra balans på ekonomin.

Men som sagt få in en fot i valberedningen om ni vill skapa förändring, många fattar inte vilken maktposition det är.

Redigerat:
Jag skulle vilja ändra mitt svar på TS grundfråga nej han har ingen självklar rätt att få se kvittonen.

I en sammfällighetsfejd jag har haft insyn i har den part som velat se kvittonen varit advokat och om det fanns lagliga möjligheter att tvinga till sig dem hade de säkert utnyttjats.

/ATW

Borde det inte finnas en extern revisor i föreningen som du kan be att ta en titt på saken?

pool skrev:
Borde det inte finnas en extern revisor i föreningen som du kan be att ta en titt på saken?
Det borde det kanske. I dagsläget gör det inte det. Revisorn är en av medlemmarna i samfälligheten.

Vilken soppa! Det jag frågar mig är, kan revisorn vara medlem i samfälligheten?
Känns lite som han s.a.s sitter på två stolar eller jävsituation? Brukligt är väl att en förening har en revisorssuppleant (en person från föreningen) och en extern revisor.

Verkar ju snarare som det är något som döljs när de håller på sådär. Jag skulle definitivt greppa efter varje halmstrå för att få se de där kvittona. För 25 lax bygger man ju en hel carport.

Det är lantmäteriverket som är tillsynsmyndighet för samfälligheter. De kan därmed begära in handlingarna och granska dem.

Ring till dem och hör vad de anser vara lämpligt.

andewid skrev:
Problemet är ju att årsmötet redan hållits, samt att frågan om ansvarsfrihet hölls innan punkten om budgeten.
Hur kan årsstämman rösta igenom ansvarsfrihet innan ni ens vet vad ni röstar om? Självklart så skall ansvarsfrihet ligga i punkten efter redovisningen, annars kunde ju ordförande ha sagt att dom tagit dom 20000kr och delat ut i styrelsen (OBS, bara ett påstårnde om vad som kan hända.) och ni redan gett dom friheten att göra det.

Redigerat:
andewid skrev:
T

Problemet är ju att årsmötet redan hållits, samt att frågan om ansvarsfrihet hölls innan punkten om budgeten.
Om dagordningen är satt på det viset borde man ju kunna reservera sig mot ansvarsfriheten med hänsyn till att man inte har något underlag att bevilja det på, alternativt neka ansvarsfrihet med anledning av den bedrägliga uppläggingen av dagordningen...

79:an skrev:
Hur kan årsstämman rösta igenom ansvarsfrihet innan ni ens vet vad ni röstar om? Självklart så skall ansvarsfrihet ligga i punkten efter redovisningen, annars kunde ju ordförande ha sagt att dom tagit dom 20000kr och delat ut i styrelsen och ni redan gett dom friheten att göra det.
Revisorsberättelsen kom innan punkten om ansvarsfrihet. Däremot visste vi inte om felaktigheterna innan vi kom till punkten för nästa års budgetförslag. Vilket är vårat eget fel för att vi inte räknade på siffrorna själva. Något konstigt är det dock att jag inte ser en motsvarande post i budgeten för brevlådorna i budgeten som styrelsen berättade om.. så antingen fanns det ingen kostnad, eller så är den tagen ur andra verksamhetsgrenar, eller taget på flera år?

Jag kan scanna och lägga upp budgeten/bokslutet och verksamhetsberättelserna om ni vill.

andewid skrev:
Revisorsberättelsen kom innan punkten om ansvarsfrihet. Däremot visste vi inte om felaktigheterna innan vi kom till punkten för nästa års budgetförslag. Vilket är vårat eget fel för att vi inte räknade på siffrorna själva. Något konstigt är det dock att jag inte ser en motsvarande post i budgeten för brevlådorna i budgeten som styrelsen berättade om.. så antingen fanns det ingen kostnad, eller så är den tagen ur andra verksamhetsgrenar, eller taget på flera år?

Jag kan scanna och lägga upp budgeten/bokslutet och verksamhetsberättelserna om ni vill.
Även om dom slår ut brevlådorna på flera år så borde ju punkten finnas med i den ekonomiska rapporten. Om ni har godkänt en investering med en budget på 5000kr (som i verkligheten kostade 25000kr) så är den ju inte automatiskt med i ansvarsfriheten för styrelsen, förens kostnaden har tagits upp och styrelsen har beviljats ansvarsfrihet för det årets verksamhet.
Men på nästa årsmöte så kan du ju försöka att läsa igenom styrelseprotokollen.

Dock en annan fråga: Äger samfälligheten brevlådorna? är dom inte fastighetsägarnas ansvar?

Dock en annan fråga: Äger samfälligheten brevlådorna? är dom inte fastighetsägarnas ansvar?
Brevlådorna står i en lång rad vid ingången till området. Brevlådorna kan ju bytas av fastighetsägarna själva, men de sitter på en ställning med ett tak över. Det är ställningen och taket som samfälligheten bekostar.

Det skulle vara intressant att få se ett foto på hur en sådan postlådeställning för
25 000 kr ser ut. Postlådornas Rolls Royce.

Amatörbyggaren skrev:
Det skulle vara intressant att få se ett foto på hur en sådan postlådeställning för
25 000 kr ser ut. Postlådornas Rolls Royce.
Tror kostnaden var totalt 45000kr, men det är inte verifierat......25000kr var för taket. :O... men det står ingenting i protokollet om det mer än följande.

13. Arbetsgruppernas redovisning

J (48) redogjorde för vad som åstadkommits i Kommittén för områdets skötsel: Området kring postlådorna har gjorts om med ny uppsättning av lådorna och en större anslagstavla.
15. Styrelsens förslag till verksamhetsplan och budget

L (5) berättade att den budget och debiteringslängd som delats ut tillsammans med övriga möteshandlingar tyvärr inte håller. Under tidigare år har vi fått negativt resultat på flera anläggningar som inte tagits in i budgeten för året därpå. Vi har nu insett att lagen kräver omedelbar åtgärd av dessa minusposter och varje minus-resultat får endast belasta den anläggning som resultatet gäller.

För anläggning 2 (dricksvatten) finns ett gammalt negativt resultat på 16.600 kr, för anläggning 3 (sommarvatten) 35.300 kr och för anläggning 4 (byggnader/ grön-områden) 15.200 kr. Alla dessa underskott måste täckas av årets budget.

B(47) redogjorde för uppkomsten av dessa minusresultat:

Den summa som budgeterades för anläggning 2 under 2007/08 för förbättrings-arbeten med systemet för vår vattenförsörjning täckte inte den totala kostnaden.

För anläggning 4 gjordes en felbudgetering 07/08. Endast en enkel förbättring av området vid postlådorna var planerad, men den blev mer omfattande och därmed avsevärt dyrare.

Med tanke på incidenterna förra året, borde egentligen en extradebitering gjorts redan 2008 för anläggning 3. Elektroniken fungerade inte och H (16) fick sköta hela systemet manuellt. Slutligen uppstod även kontaktfel nere vid sjön. Ny kabel var nödvändig och arbetet kring att lägga ned den var omfattande, både i tid och fysisk kraft. Arbetet utfördes ideellt av fyra personer i föreningen. Den faktiska kostnaden för denna särskilda insats blev följaktligen avsevärt högre än budgeten för anläggningen.

Den nya budgeten och debiteringslängden delades ut. Viktigt i sammanhanget är att betona att den högre debiteringen för 2009/2010 är att se som en investering för att komma tillrätta med alla underskott och att den därför inte är bestående.
Anläggning 4 (grönområden) är den anläggning/samfällighet som (ska) står för kostnaden för brevlådorna.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.