:D

Här kommer bilderna på superbrevlådorna!

• IMG_2984.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2986.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2987.jpg
    Skapa konto
Om jag har förstått saken rätt så ska bilderna ovan visa material för 25.000:-?

Känns som att styrelsen kanske inte har haft full koll på ekonomin utan i slutet på året fördelat ut kostnaderna för att täcka in oredovisade pengar.

Sen om det är pga slarv eller att de har svindlat pengar är ju en annan sak.

Nyfniken skrev:
Om jag har förstått saken rätt så ska bilderna ovan visa material för 25.000:-?
Ja. Ej inräknat brevlådorna :) Alltså några reglar/stålpar, plåttak. och spånskivor. Ca 10x1 meter är taket.

Men om jag förstår detta rätt så finns det inga redovisade siffror om vad detta gått löst på, utan det är en muntlig förklaring från styrelsen om vad som döljer sig bakom siffror i bokslutet. Tror du verkligen att styrelsen har total koll på det när de kommer till stämman?

Det är inte normalt med en sådan detljanivå på redovisningen.

10 kvadrat plåt kostar max 2000 spänn, reglar 100 meter kanske 2500 färg spik osv 1500 spänn. Då är det ganska rejält i överkant också. Hela mitt hus på 200m² takyta kostar 12-13k att plåtlägga.

Summan ovan blir 6k.

Kan inte styrelsen redovisa var pengarna tar vägen ska de nog avgå.

v-g skrev:
10 kvadrat plåt kostar max 2000 spänn, reglar 100 meter kanske 2500 färg spik osv 1500 spänn. Då är det ganska rejält i överkant också. Hela mitt hus på 200m² takyta kostar 12-13k att plåtlägga.

Summan ovan blir 6k.

Kan inte styrelsen redovisa var pengarna tar vägen ska de nog avgå.
Jo, det är ju det vi alla tycker, men.. Hur kan vi påvisa det när de och revisorn vägrar ge med sig av information?

Det enkla svaret är att avsätta styrelsen och tillse att nästa styrelse får i uppdrag att för medlemmarna redovisa projektets kostnader.

Hur är stämningen i föreningen?

Ok, att det hela kunde skötas bättre men är det nån på allvar som tror att Andewid är en bedrägerihärva på spåren eller bara lite klassisk inkompetens?

Om samfälligheten missköts allting kostar för mycket och alla är förbannade lär det väl inte vara några problem att få styrelsen utbytt?

Men är alla relativt nöjda, det mesta fungerar, man känner att man vill ha...

Små samfälligheter som bedrivs på frivillig basis lär ju ibland skötas lite improffesionellt.

Jag förutspår att driva den här skitsaken till sin spets kommer att driva fram ett antal sömnlösa nätter för alla inblandade och advokatkostnaderna ska vi inte ens tänka på.

/ATW

ArneTW. Nej det är ju nog toppen på isberget. Problemet är att stämningen/regeln i området är "det är bättre att vara tyst och gå med på saker för att 'stämningen' ska vara bra istället för att ifrågasätta styrelsen"

Det finns många olika exempel på svartjobb och "back-handers" som sker utan rätt kvitton och liknande. Kostnaderna för dricksvattnet är skyhöga mot vad de borde vara......

För min del känns det ju som någon skor sig lite väl mycket på detta.

Jag menar att har man inget att dölja så skulle de med glädje visa kvittona, så skulle åtminstone jag göra oavsett lagarna.

Avsätt styrelsen det verkar vara gammalt mög åtminstone måste detta tas upp och lösas! Dricksvatten ska ju i princip vara nästan gratis om det ska vara lönt att hålla på själv.

Redigerat:
Jo, över 400kr per månad för dricksvatten i en samfällighet är lite väl mycket tycker jag.

Men att avsätta styrelsen är inte lätt eftersom alla inte vill röra om i grytan... "Det är ju inte så man ska bete sig" sägs det.

Jag börjar förstå ditt problem men jag tycker nog ändå nog inte att konfrontation är rätt att gå.

Försök påverka viavalberedningen, gå med i styrelsen själv eller få nån annan vettig att göra det och påverka framtiden. Ta upp punkten att du tycker redovisningen ska vara bättre, bli revisor?

Poängen är att det är nog bara en eller par personer som styr det mesta av vana eller hävd och kan man få dem på andra tankar eller att syssla med nå annat är mycket vunnet.

Jag menar inte att man ska acceptera vad som helst för att "inte röra om i grytan" men den här typen av stridigheter drabbas många oskyldiga.

/ATW

Jag försökte med det. Styrelsen hade nyligen sagt att de inte ville ställa upp på en ny mandatperiod. Jag nämnde då för de övriga i valberedningen att jag kunde ställa upp som ordförande eftersom ingen ville.... nån vecka gick och helt plötsligt ställde alla i styrelsen upp igen och jag blev inte nominerad alls och blev överkörd i valberedningen... står i protokollet att valberedningen inte var enig!

Tror din beskrivning (andewid) stämmer in på många föreningar. Men gå igenom stadgarna, det står mycket matnyttigt idessa. Prata med lantmäteriet. Själv tycker jag att det är lätt att bland in förenklingar som att det är "ideela" , "inga styrelseproffs", jag har själv tyckt så ibland, men sanningen är att det finns inget enklare att sköta en förening om man håller sig till formalia. Och de finns kurser, ex www.revriks.se/ har kvällskurser för 300 Sek i hur man driver en vägsamfäldighet.
Tyvärr är det så att sitta i en styrelse är betalningen att man får inflytande och en massa jobb. Men det är ett förtroende som inte får tullas på.

I brevlådsfrågan ser det ut som om några vänliga själar i föreningen fått göra jobbet och fått en slant för detta. Det såg ut som att i era budgetar reserverar ni pengar för de som hjälper till. Detta kan väl tyckas OK, men egentligen är det skattepliktigt m.m, men här måste man vara lite pragmatisk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.