Hej!

Finns det några lagliga eller andra rättigheter för att jag som medlem i en samfällighet ska få ta del av (eller se kopior av) kvitton?

Jag har frågat styrelsen efter kvitton till en ombyggnation av brevlådor med ett skärmtak över, men de har inte velat ge några kvitton. De hänvisade till vår revisor. När jag frågar honom säger han att av principskäl så är det inte möjlig för enskild medlem att ta del av kvitton. Givetvis frågade jag honom om det finns någon laglig grund till hans påstående, vilket han inte kunnat ge. Det som han sa är att det är revisorn som är ombud för medlemmarna och det är bara han som ska revidera kvitton.

Frågan är alltså. Har jag någon rätt att ta del av kvitton?

Om jag vänder på frågan. Finns det några regler som säger att jag inte har rätt till att ta del av kvitton?

Anledningen att jag vill se kvittona är att styrelsen påstår att kostnaden för ombyggnationen uppgick till 25000kr istället för budgeterade 5000kr - vilket jag vill verifiera med kvittona. Det känns märkligt att ett plåttak på 10kvm ska kosta så mycket.

Jag fick lära mig när jag var ordf. i bostadsrättsföreningen (och en brf lyder under liknande lagar som en samfällighet). Att bokföring styrelseprotokoll och liknande handlingar var konfidentiella Och medlemmar hade ingen laglig rätt att ta del av dessa. Om en medlem ville se ex. ett styrelseprotokoll, och styrelsen valde att gå med på det, så var det viktigt att det var ett protokollsutdrag man skulle visa, det skulle vara ett utdrag även om protokollet inte innehöll något annat än det som skulle visas. Dvs man visar aldrig upp ett helt protokoll för någon utanför styrelsen (och revisorn så klart).

Så jag tror att han har rätt.

Däremot så bör styrelsen kunna berätta om vad det var som blev så mycket dyrare, och varför. Spontant så känns 5000 för ett 10kvm plåttak ganska billigt, ifall proffs skall göra det, och 25 000 låter lite dyrt.

Så om jag får gissa så var 5000 en okvalificerad gissning innan det fanns några offerter eller liknande att bygga uppgiften på. Och 25 000 kan vara resultatet av en klantig upphandling, eller så finns det svårigheter som motiverar kostnaden.

De 5000kr utgjorde bara kostnaden för materialet. Byggnationen har utförts på frivillig basis från medlemmarna själva, i huvudsak på städdagen.

Plåttaket skulle enligt utsago från nuvarande ordföranden kostat 25000kr. vilket är då ca 2500kr kvm, vilket låter svindyrt, speciellt när korrugerad plåt inte kostar mer än 70-120kr kvm plus underlagspapp och lite virke och stolpar för att hålla upp spektaklet på :)

Borde inte styrelsen eller kassörskan sagt nej till att köpa in materialet om det visade sig så mycket dyrare än vad som budgeterats på tidigare årsstämma?

Men, det viktiga är: står det i lagen att en delägare inte har rätt till att ta del av kvitton på något sett?

Förvaltningen av samfälligheter regleras i lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter

Jag kan faktiskt inte vid en snabb genomgång av Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter eller Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar se något om kvitton.. men den juridiska termen är kanske något annan?

Tja.. Skulle tro att det är par. 48 och möjligen 50 som är intressanta här. (lagen om förv. av samf.).

hempularen skrev:
Tja.. Skulle tro att det är par. 48 och möjligen 50 som är intressanta här. (lagen om förv. av samf.).
När jag läser paragraf 50 så låter det som att medlämmarna har rätt att ta del av verifikationer, men då på föreningsstämman.

Frågan är väl vad är du söker?

Om du anfaller styrelsen med om inte direkta anklagelser om förskingring och bedrägeri så iallafall indirekt är det inte konstigt om de drar öronen åt sig.

Givet att de förskingrat pengarna lär det väl märkas när revisorn går igenom räkenskaperna.

Är även han inblandad får du se till att du har en majoritet med dig som röstar nej åt ansvarsfrihet åt styrelsen sen är det bara att stämma skiten ur dem.

Dock borde relationerna i en sammfällighet vara bättre än så. När du anmärkte på skillnaden mellan offerten och utfallet skulle nån inblandad förklarat varför och du borde kunnat lita på förklaringen.

Tillbaka till grundfrågan så tror/vet jag: Nej, ingen måste visa kvitton för dig.

Men är du oroad se till att bli invald i styrelsen, så stort intresse brukar det inte vara att det är svårt att få vara med.

/ATW

andewid skrev:
Frågan är alltså. Har jag någon rätt att ta del av kvitton?

Om jag vänder på frågan. Finns det några regler som säger att jag inte har rätt till att ta del av kvitton?
Jag förstår dig tillfullo. Begär att få ta del av föreningens stadgar. Det kan ingen neka dig. Där kan du utläsa (tror jag) exakt vilka rättigheter till insyn du har. Ge dig inte. Insyn skall du skaffa dig nu.

Tack för alla svar!

Jag har inte anklagat styrelsen för något ännu. Det är dock en fråga om princip för mig och många andra. Det framkom på årsmötet i diskussionerna runt budgeten att kostnaderna varit så höga. Däremot har inte revisorn hittat några avvikelser - å andra sidan missade revisorn att bokslutet var felaktigt och visade en förlust på 36000kr för en anläggning som de sedan ville ha in extra betalt för. Förlusten fanns egentligen inte pga att det fanns fonder som hade norpats....

Men kärnfrågan är fortfarande om det finns några lagar som reglerar vad medlemmar har rätt att begära ut eller att ta del av kvitton utanför årsmötena.

Förlåt om jag är lite tjatig, men era svar är mest TROR eftersom ingen har någon referens i lag. Precis så resonerar styrelsen också. De tror en massa utan att ha några regler eller lagar att hänvisa till.

Det är skillnad mellan TROR och VET. Bara för att något brukar ske på ett visst sätt betyder det inte att det är rätt - så är det ju oftast fallet i små samfälligheter. Om man vet finns det fakta och referenser, något jag saknar för att kunna gå vidare :(

:) Hoppas jag inte gjorde någon upprörd nu...

Några små svar:
Är även han inblandad får du se till att du har en majoritet med dig som röstar nej åt ansvarsfrihet åt styrelsen sen är det bara att stämma skiten ur dem.
Problemet är ju att årsmötet redan hållits, samt att frågan om ansvarsfrihet hölls innan punkten om budgeten.

Dock borde relationerna i en sammfällighet vara bättre än så. När du anmärkte på skillnaden mellan offerten och utfallet skulle nån inblandad förklarat varför och du borde kunnat lita på förklaringen.
Njae. det var inga diskussioner om detta tyvärr. De tog aldrig in offerter utan bara byggde och byggde själva. Hade de haft normalt förfarande med offerter/upphandling hade vi inte haft problemet idag.

Men är du oroad se till att bli invald i styrelsen, så stort intresse brukar det inte vara att det är svårt att få vara med.
Ha, jo lättare sagt en gjort eftersom standarden här är att de som är i styrelsen har förtur, samt att det är styrelsen som föreslår sina efterträdare. Medlemmarna är för rädda för att röra om i grytan för att våga föreslå andra.. Valberedningen gör ingenting utan helt enkelt lägger fram styrelsens förslag - trots att jag själv satt med i den ;)... Jag fick dom iaf att lägga till i protokollet att vi inte var eniga......

Redigerat:
Inte för att vara sådan men en styrelse får ALDRIG lägga sig i en valberednings arbete mer än att styrelsen kan säga hur de upplever arbetet och her bra man fungerar med varandra. Gör en styrelse annat är det en bra grund till att inte få ansvarsfrihet.

Om styrelsen i ena stunden har örnkoll på att man inte får lämna ut kvitton, men i nästa stund tullar på hur den väljs så skulle föreningen må bra av lite sund ordning och reda. Ring lanmäteriet och hör efter hur det ser ut för er förening, de kommer ge dig den infon de har. Kolla in www.lm.se (ex på stadgar http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/lantmateriforrattningar/stadgar.pdf).
Viktigast är att ni inom föreningen för en sund dialog då det just nu verkar pyra misstankar mot varandra. Det kan vara så att kostnaderna är motiverade, men med ett fungerande styrelsearbete hade detta synts i protokoll, 20kkr är ingen dålig skillnad. Detta borde de tagit upp, men det verkar som om föreningen har fonderade medel som de tyckte lika gärna kunde användas. Vems var iden att göra bygget från början, en motion eller idé från styrelsemedlem?

Jo, jag håller med dig. Men det är inte så lätt att införa ordning och reda i en förening som har haft samma gubbar i ledning sen 30 år tillbaka när området byggdes...

Det var för övrigt styrelsens eget förslag till att bygga om skärmtaket till brevlådorna.

Läs på så du känner dig säker på att du har koll på hur samfäldighetsföreningar fungerar. ex om inte protokoll skickats ut inom korrekt tid har du ex i vissa fall 10 år på dig att bestrida. Det verkar vara en vägförening isåfall finns det mer info på http://www.revriks.se/ de svarar i telefon och frågor tar de emot. Om du orkar driva det vidare kommer du bli förvånad över att många håller med dig. Jag tycker också att ett skärmtak för 25.000 är i häftigaste laget. Känns som "eget uttag" har spelat in...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.