11 904 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Rätt kopplat på spis?
Ok, jag förstår. Känner igen detta nu när du skriver det.
Är dock lite tveksam hur jag ska göra och behöver hjälp/råd.
Jag har idag en gammal diazedcentral med 3 grupper, varav endast en grupp är jordad.
TNC och ingen JFB.
Vi ska dra om all gammal el i hela stugan, dra jord överallt och montera upp en ny normcentral med JFB.
Det första jag dock måste göra är att ordna med ny jordkabel från mätarskåpet till den befintliga centralen för att överhuvudtaget kunna jobba och bo i stugan under el-renoveringen.
Jag kommer således att gå från TN-C till TN-S inom kort.
Vilken jordkabel ska jag ha till sommarstugan som har 3x16A huvudsäkringar?
Tanken jag har är att koppla in som TN-C och koppla om till TN-S när nya normcentralen med JFB och den nya dragningen är på plats, men har då bara 2,5 mm2 PEN-ledare innan allt är på plats.
Tänker jag rätt eller är jag som vanligt ute och snurrar som min svåger brukar säga?
Är dock lite tveksam hur jag ska göra och behöver hjälp/råd.
Jag har idag en gammal diazedcentral med 3 grupper, varav endast en grupp är jordad.
TNC och ingen JFB.
Vi ska dra om all gammal el i hela stugan, dra jord överallt och montera upp en ny normcentral med JFB.
Det första jag dock måste göra är att ordna med ny jordkabel från mätarskåpet till den befintliga centralen för att överhuvudtaget kunna jobba och bo i stugan under el-renoveringen.
Jag kommer således att gå från TN-C till TN-S inom kort.
Vilken jordkabel ska jag ha till sommarstugan som har 3x16A huvudsäkringar?
Tanken jag har är att koppla in som TN-C och koppla om till TN-S när nya normcentralen med JFB och den nya dragningen är på plats, men har då bara 2,5 mm2 PEN-ledare innan allt är på plats.
Tänker jag rätt eller är jag som vanligt ute och snurrar som min svåger brukar säga?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Njaa.. Det där låter inte bra.
Men nu börjar vi komma in på områden som jag brukar undvika att hempula, för jag har dålig koll på vad jag inte vet. Och jag avråder andra från att hmpula med centralinstallationer också.
Jag skulle nog föreslå att du lägger ner en 5 ledare med 6kvmm trådar. Men du bör nog rådgöra med en elektriker som sedan får koppla in kabeln. Rådgör INNAN du gräver ner ngn. kabel.
Men nu börjar vi komma in på områden som jag brukar undvika att hempula, för jag har dålig koll på vad jag inte vet. Och jag avråder andra från att hmpula med centralinstallationer också.
Jag skulle nog föreslå att du lägger ner en 5 ledare med 6kvmm trådar. Men du bör nog rådgöra med en elektriker som sedan får koppla in kabeln. Rådgör INNAN du gräver ner ngn. kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Vad hindrar dig från att gå till TN-S redan nu? Det skulle underlätta valet av (temporär) kabel.
Arean beror på dock avståndet avståndet avståendet - hur lång blir kabeln??? Avstånd/kabelns längd är alltid en faktor vid val av kabel, det går inte att dimensionera en kabel utan att veta hur långt den är!!
Vad gäller typ så tycker jag att EKKJ är bäst funktionellt sätt, medan andra tycker N1XV är bättre eftersom den är enklare att installera. Välj fritt bland de typer du räknar upp, men välj som sagt en femledare, helst minst 6 mm².
Arean beror på dock avståndet avståndet avståendet - hur lång blir kabeln??? Avstånd/kabelns längd är alltid en faktor vid val av kabel, det går inte att dimensionera en kabel utan att veta hur långt den är!!
Vad gäller typ så tycker jag att EKKJ är bäst funktionellt sätt, medan andra tycker N1XV är bättre eftersom den är enklare att installera. Välj fritt bland de typer du räknar upp, men välj som sagt en femledare, helst minst 6 mm².
Det beror väl på om det finns en delbar jord/nollskena i den nuvarande centralen. Om det inte finns blir det ju lite besvärligare. det löses dock lätt genom att byta centralen också till en modern normkapsling. De nya dragningarna kan ju vänta till senare. Då får man också snabbt dit en JFB.
Då finns det, som Bo säger, ingen anledning att inte gå till TN-S redan idag. Kikar man på priser på elbutik.se så kostar EKKJ 4x6+6 60 kr/m medan 4x2,5+2,5 kostar 29 kr/m. Prisskillnad 600 kr på din kabel. Jag vet att jag alla dagar i veckan skulle välja 6 kvmm för att framtidssäkra. Med N1XV blir skillnaden lite större, 67 kr/m mot 28 kr/m, men det är fortfarande inga jätteskillnader. Detta förutsätter naturligtvis att du kör TN-S eftersom det annars är för liten area på PEN-ledaren.
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
för att biledaren ska vara men nst 10mm2 för att användas som pen
Det är en PEN tills den delas upp i centralen. Om du delar upp den vid huvudsäkringarna blir det PE + N och då är det ok med klenare dimension. Problemet med din variant är att du inte kommer hitta en kabel med 3G2,5 + 10, då är det enklare att dela först och köra 5G6.
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Japp du har rätt ber om ursäkt
klart att det heter mantel tänkte mer på huvudfrågan om att man ska använda min 10 m2 så tex ekkj3*10+10
Nej du kopplar PE och N i kabeln till PE där du utgår från, sen delas nollskeneutrustningen i centralen du matar så PE och N är skilda (lossa skruv etc kolla hur det görs i just ditt fall), och ansluter vardera PE och N-ledare till respektive skena separat.
I matande ände (vid mätarskåpet i ditt fall) så kopplas PE-tråden och N-tråden till PEN-plinten, i matad central (i stugan i ditt fall) så kopplas PE-tråden till PE-plinten, N-tråden till N-plinten och sammanbyglingsskruven skruvas ur så att PE-plinten/skenan och N-plinten/skenan separeras.