Du gör fel som inte betalar något. Fakturan är nu korrekt. Skynda dig att betala mellanskillnaden och meddela detta till hantverkaren. Går det till inkasso tillkommer avgifter.

Men om han har en enskild firma spelar det ju ingen roll om det är ett personkonto eller något annat konto som tillhör personen ifråga.
Alla pengar som går till personen för utfört arbete belastar ju honom i egenskap som företagare i enskildfirma. Hade han haft ett AB så skulle det möjligen varit lite konstigt att skicka till honom privat istället för till den juridiska personen.
Så att anklaga honom för skattefiffel är väl lite magstarkt kan man nog tycka. Och du har ju två bankkvitto på dina inbetalningar till personen i fråga. För även plusgirot är ju till honom som person eftersom han har en enskildfirma.

oceanis skrev:
Så att anklaga honom för skattefiffel är väl lite magstarkt kan man nog tycka. Och du har ju två bankkvitto på dina inbetalningar till personen i fråga. För även plusgirot är ju till honom som person eftersom han har en enskildfirma.
Jag förstår heller inte alla som antyder skattefiffeltankar från hantverkaren, det måste vara feltänk och är egentligen tvärtom.

Man kan inte skattefiffla genom att skicka faktura på ett högre belopp än man får in, då det - förenklat - resulterar i att man måste betala skatt på inkomster man inte haft (bortsett från luftfakturor med avsikt att få in extrapengar via ROT från skatteverket o.s.v.).
I bokföring och redovisning är det nämligen fakturerat belopp som ligger till grund för skatt, vinst o.s.v. Alltså det som står på räkningen. Skall det fifflas, gäller det att hålla nere dessa belopp så mycket som möjligt, dvs inte ge kvitto, ta emot betalning utan att denna finns med på någon faktura o.s.v.

Hantverkaren har här däremot - rätt och riktigt - skrivit totalbeloppet på fakturan, trots att en del redan betalats vid sidan av och i förskott utan kvitto. Frestande hade här varit att bara fakturera mellanskillnaden och få undan 15.000:- från redovisningen. Men den frestelsen föll inte hantverkaren för. Det är alltså snarare hantverkaren som försöker snygga till den (egentliga) svartbetalning som TS gjort, och lösa det på enklaste sätt för alla parter. Misstänksamheten från TS är alltså felriktad, i synnerhet som betalningen till personkontot var helt ok eftersom det är en enskild firma.

Sedan kan jag visserligen hålla med om att man på fakturan skulle kunna noterat något om förskottsbetalningen. Men huvudsaken ur företagarens skatteperspektiv är ju att all betalning för jobb finns på papper i form av kvitto/faktura (inte i första hand som betalningsverifikationer på konto), och det gör det. TS säger att h*n varit egenföretagare själv, då borde principerna för redovisning i småföretag inte vara okända för TS.

Bara en liten hint om hur "caset" kan se ut med hantverkarens ögon....

petboos skrev:
Plattsättaren är en enskild firma och skulle man skylla på dåliga fakturaprogram som inte kan skriva en minusrad på en faktura så kanske man ska vända sig om efter ett annat IT-stöd. Som gammal enskild företagare så är jag alltid misstänksam mot otydliga fakturor.
Det förvånar mig då lite att du som gammal företagare inte hade fakturerat på ett korrekt sätt, utan bara på mellanskillnaden.

De första 15 kkr bokförs som en kortfristig skuld. Detta ä inget som man beräknar skatt ellrr moms på.
Det som står på fakturan bokförs som försäljning plus moms. Den bokförda försäljningen ingår i underlaget för skatteberäkningen. Momsen betalar man in hela. När mellanskillnaden betalas, tar man den kortfrsitiga skulden och mellanskillnadsbetalningen och bokför mot försäljningen och momsen. Alla blir glada.

Fakturan skall speca vad som såldes,det är det viktiga. Beräkning vad man skall betala kan också ingå ("avgår förskott bla bla bla"), men är inte nödvändigt.

Var detta tänkt som ett svartjobb, men blev ROT-jobb under tiden?

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
"Fakturan skall speca vad som såldes,det är det viktiga. Beräkning vad man skall betala kan också ingå ("avgår förskott bla bla bla"), men är inte nödvändigt."

Det kanske kan lugna en kund att uttrycka sig klart på en faktura,

jag menar att fakturan var korrekt (efter några vändor,) men att man sedan kan ange på fakturan att 15000:- avgår på beloppet att betala eftersom det tidigare är betalat. Då hade jag fått en korrekt verifikation. Alternativet hade varit en kreditfaktura på 15000:- Pengar insatta på ett personkonto kan i princip gälla för vad som helst och behöver inte ha en koppling till den utställda fakturan.
Intressant kanske att om jag diskuterar denna fråga utan för detta forum så ställer sig alla frågande till fakturans formulering, men inte här...

nej, det var aldrig tänkt som ett "svartjobb"

petboos skrev:
....Pengar insatta på ett personkonto kan i princip gälla för vad som helst och behöver inte ha en koppling till den utställda fakturan...
Jovisst.
Konstigt att du inte tänkte likadant när du betalade in 15.000:- på ett personkonto utan att ha ett enda papper, kvitto eller liknande.

Men i just ditt fall har du ju numera faktiskt skriftligt från fakturaavsändaren att din insättningen har koppling till den utställda fakturan och gäller som delbetalning. I ditt fall finns ju inte oklarheterna du målar upp - som tur är.

Jag tvivlar ju på att ett mail från en hotmailadress håller som kvitto eller ett skriftligt meddelande får fakturautställaren. Att sätta in pengarna utan kvitto eller verifikation var dumt, jag ska aldrig göra det igen. och jag vet, jag ska alltid räkna fingarna när jag tagit en hantverkare i hand. Säg t ex att han säljer fakturan till ett factoringföretag för att få snabba pengar, då ska jag behöva bråka med dom varför jag inte har kvitto på hela fakturan.
men nu har det löst sig jag har fått papper på att pengarna är som delbetalning för fakturan. Han har fått sina pengar Frid och fröjd...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
petboos skrev:
Jag tvivlar ju på att ett mail från en hotmailadress håller som kvitto eller ett skriftligt meddelande får fakturautställaren. Att sätta in pengarna utan kvitto eller verifikation var dumt, jag ska aldrig göra det igen. och jag vet, jag ska alltid räkna fingarna när jag tagit en hantverkare i hand. Säg t ex att han säljer fakturan till ett factoringföretag för att få snabba pengar, då ska jag behöva bråka med dom varför jag inte har kvitto på hela fakturan.
men nu har det löst sig jag har fått papper på att pengarna är som delbetalning för fakturan. Han har fått sina pengar Frid och fröjd...
Du verkar lite märkligt orolig speciellt som du har varit egen företagare.
Du har ju två verifikationer från banken som tillsammans ger rätt slutsumma detta är fullt tillräckligt som verifikation. Om du sen har mail på toppen av det så har du både bälte och livrem.
Är det första gången du betalar en faktura ????

petboos skrev:
Intressant kanske att om jag diskuterar denna fråga utan för detta forum så ställer sig alla frågande till fakturans formulering, men inte här...
Det är inte ett dugg konstigt. frågar du på ett forum så kanske 1 av 25 svarar och den som svarar har haft betänketid och har troligen kompetens inom området. Om du frågar rätt ut vid fikabordet eller i bastun så är sannolikheten stor att folk inte vet (24 av 25) samt att det ligger i människans natur att inte ifrågasätta frågeställaren utan det är lättare att hålla med.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
petboos skrev:
Jag försökte förklara varför fakturan inte var felaktig, vilket du först trodde.

Nimajneb skrev:
Det är inte ett dugg konstigt. frågar du på ett forum så kanske 1 av 25 svarar och den som svarar har haft betänketid och har troligen kompetens inom området. Om du frågar rätt ut vid fikabordet eller i bastun så är sannolikheten stor att folk inte vet (24 av 25) samt att det ligger i människans natur att inte ifrågasätta frågeställaren utan det är lättare att hålla med.

Nu ställdes ju frågan inte "i bastun" utan till det byggföretag som "rekommenderade" plattsättaren, till min redovisningskonsult, till flera personer som har drivit företag i många år, inte i byggbranschen men i andra branscher. Där har man inte har hört talas om ett liknande upplägg, men det kanske är standard i vissa hantverkarkretsar.

Jag förstår inte förskottsbetalningen..

Antingen så köper hantverkaren in materialet, står för krediten, och lägger på sin marginal eller så betalar jag materialfakturan själv direkt till leverantören (ej via hantverkaren).

petboos skrev:
Nu ställdes ju frågan inte "i bastun" utan till det byggföretag som "rekommenderade" plattsättaren, till min redovisningskonsult, till flera personer som har drivit företag i många år, inte i byggbranschen men i andra branscher. Där har man inte har hört talas om ett liknande upplägg, men det kanske är standard i vissa hantverkarkretsar.
Som mycke_nu skriver, det konstiga var förskottsbetalningen utan stödjande dokumentation. Redovisningsmässigt ser ju allt OK ut vilket var det som du oroade dig för.

Nja,när jag tog in offerter så var det ett par företag som hade den modellen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.