J jhvl skrev:
Har nyss installerat råspont (Hornbach) i bastun och snyggt är det, men där det var ingen glipa i början finns det nu ca 1 mm i nåten mellan brädorna efter det första badet.

En annan sak är att det finns hål i vissa brädor så att isoleringen alt tätskiktet blir synlig igenom. Har kört bastufolie, så det blir fint tycker jag, men inte direkt det samma fina utseendet som riktiga bastupaneler ger.

Kådan var ingen bekymmer första gången, vi får se på längden.

Har valt den där lösning utifrån det här inlägg, så tyckte lägga till lite mer info angående ämnet :).

Bifogar en bild från förrän badet.
Hur är det med vatten som rinner ner och fastnar i sponten när man kör liggande råspont? Jag vill köra liggande. Liggande Fasadpanel är ju snedsågade i sponten så vattnet fortsätter rinna ned, är detta ett problem med liggande råspont?
Tänkte köra byggmax råspont. 17 eller 20 mm, har inte bestämt mig.
 
Jag har liggande springpanel av gran i både relax och bastun. Bastar 2-3 ggr veckan med mycket vatten och efter drygt 20 år så är det helt utan problem eller antydan till något konstigt. Vedeldat förstås. Tvättar då och då av bastun invändigt med såpa och vattenslang, noll problem.

Not ovanifrån , fjäder underifrån
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Framför allt vedeldad bastun är lång ifrån ett fuktigt rum förutom när man bastar och kastar vatten om man har bra ventilation.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har liggande springpanel av gran i både relax och bastun. Bastar 2-3 ggr veckan med mycket vatten och efter drygt 20 år så är det helt utan problem eller antydan till något konstigt. Vedeldat förstås. Tvättar då och då av bastun invändigt med såpa och vattenslang, noll problem.

Not ovanifrån , fjäder underifrån
Toppen hörni, det blir vedeldat med glesgolv så det ska bli rikligt med ventilation 👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.