FlygelT skrev:
Om man är välavlönad så är det väldigt vanligt, om inte standard att ha en försäkring som täcker upp mellanskillnaden från maxtaket i a-kassan till sin lön om man skulle bli av med sitt jobb. Hur skulle det vara svårt att betala sina lån då?
Taket i A-kassan är så lågt att en majoritet slår i det. Jag citerar från Wikipedia:
"A-kasse-ersättningen får som mest utgöra 80 procent av medlemmens tidigare lön. Ersättningen har dock ett maxtak på 680 kronor per dag. För att en arbetslös ska ha rätt till ersättning som baseras på tidigare förvärvsinkomster måste denne ha varit betalande medlem av a-kassan i minst ett år. För den som har varit medlem kortare tid än ett år kan ersättning utgå med det så kallade grundbeloppet, vilket är maximalt 320 kronor per dag.

Maximal dagpenning får den som tjänat 18 700 kronor eller mer per månad, vilket innebär att den maximala a-kasseersättningen är 14 960 kronor i månaden. Detta motsvarar omkring 10 450 kronor efter skatt.

Från dag 201 blir ersättningen 70 procent av din tidigare inkomst, men högst 680 kronor per dag. Föräldrar med barn under 18 år får ersättning under dag 300-dag 450 med 65 procent av den tidigare inkomsten, övriga noll."

18.700kronor är i mina ögon ingen hög inkomst, och 80% av det är närmast en svältlön. Inte heller kan man dra del av jobbskatteavdraget så det är rejält med skatt man betalar.

Tjänar man 25.000kr/månad så ger A-kassan strax under 60% i ersättning före skatt.

Försäkringar finns, och de blir allt vanligare, men det är definitivt inte standard än. De försäkringar som finns har också en väldigt begränsad längd som utbetalningen pågår, eftersom den annars skulle bli väldigt dyr att teckna.

Det är mera en omställningshjälp för att kunna åtminstone kunna amortera av American Express-kortet, säga upp städhjälpen hemma och avsluta abonnemanget på kemtvätt av sju vita skjortor i veckan. Tillsammans med innestående semesterlön och uppsägningstiden får man en rimlig chans att ställa om sig eller hitta ett nytt arbete.

H
klaskarlsson skrev:
Att svenska riksbanken skulle höja räntan anser jag vara någonstans mellan osannolikt och helt otroligt ossanolikt i dagens läge. T.om. innen den senaste krisen så talades det om "den sista höjningn på länge" - och nu bromsar konjukturen in ännu mer.

Inflation - det får man om folk spenderar mycket och priserna drivs upp. Om det blir lågkonjuktur, folk förlorar jobben osv så går inflationen (i nromala fall) ned - och därmed brukar räntan gå ned.

Problemet i dagsläget är förstås att bankerna, iaf den närmaste tiden, måste betala mer (pga risk och ovillighet) för att låna upp pengar, och dom tar därmed en högre marginal på sin utlåning. Hur länge detta kan/kommer pågå är ju svårt att förutspå, likaså hur stora marginalerna blir...

/K
Om man går enligt regelböckerna så är RB's roll att bekämpa inflationen och skydda värdet på kronan utan att ta hänsyn till konjuktur och tillväxt. Om vi har en fortfarande har inflation så SKA dom enligt reglerna bekämpa den (ränte höjning), men vi kan ju hoppas på att dom inte är så dumma utan att snegla på andra parametrar.

"Inflation - det får man om folk spenderar mycket och priserna drivs upp. Om det blir lågkonjuktur, folk förlorar jobben osv så går inflationen (i nromala fall) ned - och därmed brukar räntan gå ned."

I normal fall ja.Det jag tror lurar bakom hörnet är det ännu ondare stagflation, och när den kommer då går en jätte bubbla sönder i bostadsmarknaden.

Tror julen bli mörk för många :(

Tillägg: Sitter ej i hyresrätt, har själv lån med +6% ränta.

Redigerat:
Hopplunda skrev:
Tror julen bli mörk för många :( .

Jepp. För de som sitter med rörliga lån så får man hoppas på billig julskinka i handeln.

Dagens citat fr dysterpressen

"
Bankernas krav på vad ett
hushåll ska ha råd med har i
många fall redan passerats.
I dag har den rörliga bolåneräntan
hos många av långivarna
höjts till drygt 6,60 procent. En
tumregel som många banker ställer
upp är att låntagaren ska klara
en ränteuppgång på runt två procentenheter
utan att hushållsekonomin
äventyras.
– De marginalerna är i stort
sett uppätna nu, åtminstone om
man tog lån 2005. Det kan vara så
att man är förbi i vissa fall, säger
Ylva Yngveson, privatekonom på
Swedbank. TT

Men det kanske funkar med blodpudding på julbordet i värsta fall.

Jag vet inte riktigt vilken inställning jag har till att många får det tufft. Det har budats och höjts priser på bostäder till galna belopp med alldeles för höga lånelöften i ryggen. Det har inte funnits någon riktig känsla för kommatecknens värde när man talar om affärer på flera miljoner spänn. Varken vad gäller kronor eller räntepunkter. Här är både låntagare och banker blinda så vems "felet" är kan man tvista om.

När och om sen den inköpta fastigheten tvingas ut på marknaden kommer varenda liten krona av de där kommateckenpengarna som man bjudit över andra med svida ordentligt i plånboken.
Har man tappat bort kommasjumiljoner i försäljningen så är dessa pengar otroligt svåra att betala av.

Säg att det blir 700.000 i restskuld efter att huset är sålt. Banken KANSKE är snäll och går med på att lägga lånet på 10 år. En ränta på 7-8 % blanco är mellan 50-60.000 per år. Amorteringen 70.000.
Alltså i runda slängar 120.000 per år.

10.000 i månaden på något man inte längre äger. Lägg sen till hyran för boendet som familjen trots allt behöver så hamnar man i en riktigt svår sits.

Allt för ett litet litet kommatecken i en budgivning man egentligen inte hade råd att delta i. Har man sen förlorat jobbet ( utan försäkringar ) och tvingas leva på a-kassan. Jadu, då blir det inte många glada jular framöver.

Jag är en lika god kålsupare själv med att inte tänka på kommatecknen...budade upp 0.2 över en sprakig mobil när vi köpte vårt.

Fast det känns skönt, vi har två hus och kan i värsta fall hyra ut det andra och då klarar vi en ränta på 30 % så stället är inte till salu!

Redigerat:
Jaaa ni. Eftersom dom allra flesta sitter på samma hus dom hade för 2-3-4 år sen så är det väl ingen större fara på taket med tanke på att priserna har stigit med rätt många procent sen dess. Köpte man ett hus för 2 mijoner för 4 år sen så var den väl värd 2,5 igår för att ha sjunkit till strax över 2 miljoner imorgon. Big deal?

"Har man tappat bort kommasjumiljoner i försäljningen så är dessa pengar otroligt svåra att betala av."
Vet inte riktigt hur du tänker nu, förmodligen att man lånat 3 miljoner till en fastighet i våras som nu måste säljas, och det till priset av 2,3 miljoner. 0,7 miljoner back. För att man lånade hela beloppet, och att banken gick med på detta, till en ränta på 5%, trots att köparen inte hade marginal på några procent till?

Problemet är om man måste flytta (skilsmässa, nytt jobb, nya sambo, etc). Så länge man kan bo kvar i huset är problemen oftast hanterbara.

Men Anders....Om man tvingas sälja ett hus med 700.000 i nettoförlust och man köpt vid toppen av priskurvan med alldeles för låg egen insats så blir det inte roligt. Det borde även den värste förnekaren av krisen inse.....:)

Eftersom dom allra flesta sitter på samma hus dom hade för 2-3-4 år sen skriver du så är det ett ickeproblem. Javisst. Men det har sålts ganska många tusen hus i Sverige bara senaste året.

Det är fullständigt ointressant för de allra flesta som varit med i tio år hur priskurvan ser ut för tillfället. Om man inte tänkt sälja.Det håller jag med om!

Men det är de, ofta unga, som överintecknat sin ekonomi jag är oroad över.

Sen finns det en annan grupp jag är bekymrad över och det är de som hårdnackat vägrar inse faktum att priserna gått ner och räntan upp....Big Smile Anders...::):)

Personligen så tror jag på en reporänta på 3,75% om 12 månader. Därför kommer jag också att ligga rörligt på obestämd framtid...

Domedagsprofeterna borde väl nu dra igång med argumenten som att 30% ränteavdrag endast gäller de första 100' per låntagare. Är man två så "tål" man 200', sen blir det 21% avdrag. Kommer bita bra det med ;-)

Så är man två med ett lån på 3 000 000 kr så räcker det med 6,75% i ränta för att få smaka på 21% avdraget...

H
Nanorch skrev:
Personligen så tror jag på en reporänta på 3,75% om 12 månader. Därför kommer jag också att ligga rörligt på obestämd framtid...

Domedagsprofeterna borde väl nu dra igång med argumenten som att 30% ränteavdrag endast gäller de första 100' per låntagare. Är man två så "tål" man 200', sen blir det 21% avdrag. Kommer bita bra det med ;-)

Så är man två med ett lån på 3 000 000 kr så räcker det med 6,75% i ränta för att få smaka på 21% avdraget...
Jag vet inte om du drar in mig i "domedagsprofeterna" Men jag försöker att titta med nykter syn på vad som händer och inte argumentera på det som passar min ekonomi, som många andra verkar göra, eller så vill man inte se det som händer, kanske kallas "självförenekelse"

Cheesus min domedags-sidekick, bra skrivet ovan förövrigt.

Redigerat:
Nanorch skrev:

Man har väl fortfarande 30% avdrag på de första 200', så man får nog klättra en bit till på räntestegen innan det ger någon kännbar effekt.

Hopplunda skrev:
"

Cheesus min domedags-sidekick, bra skrivet ovan förövrigt.
Hahaha...jag som annars alltid ses som en glad spillevink som det sällan vilar några ledsamheter över....:) Tack för omdömet!

Jag är en väldans positiv person med ett måtto som heter " Det rer sig" om det mesta men just banklån....jag har torskat själv och det "förstörde" mina år mellan 23-30. Jag önskar ingen, inte ens Imported_Anders ;);) att hamna i sitsen där inkassobrev och fogdepapper ligger i brevlådan vareviga dag. Det är ett helsike att ta sig ur en skuld efter en fastighetsaffär. Fullständigt vidrigt.

Sitter just nu och njuter av en brasa gjord av ved. Mysigt värre. Det önskar jag att alla kan göra.

Jag har även suttit vid en brasa gjord av inkassopapper och kronofogdebrev och gråtit. Det önskar jag verkligen ingen!

Oavsett om vi tror på höga/låga räntor och priser och "bråkar" med varann här.

Önskar alla en trevlig kväll i höstmörkret!

Kan bara konstatera att det var nyttigt att få ha varit med i racet då jag band till 9,5% år 1996, huspriserna var låga då, men för en 22-åring var det ofantligt massa pengar, och man lärde sig att lånade pengar ligger till last.

Idag är lånet faktiskt inte mindre än då, tvärt om så har det ökat till nästan 500k, men i gengäld så har jag nästan dubblad lön och värdet på kåken är om inte fyrdubblad så åtminstone tredubblad........

Redigerat:
Nu har de amerikanska politikerna röstat igenom ett paket som ger den demokratiske finansministern i den republikanska regeringen rätt att gå ut på marknaden och börja köpa upp olika värdepapper. Det kommer förhoppningsvis att bättra på likviditeten i systemen undan för undan.

Även den svenska Riksbanken annonserade igår att man kommer bättra på likviditeten för de svenska bankerna genom att utfärda längre omvända repor på totalt 60 miljarder under Oktober.

Det är positivt om man kan undvika de här akuta följderna och istället börja titta på hur den mycket röriga situationen skall kunna benas upp på ett bra sätt. Det kommer nog vara fortsatt oroligt även för de svenska bankerna fram till rapportdags för Q3, som infaller om c:a 3 veckor. Swedbank har t.ex. planerat sin rapport till den 23:e Oktober.

Där kan man få en bra genomlysning av hur det står till för bankerna.

Räntan då? Ja, inte tror jag att Riksbanken höjer mera just nu. Oljepriset har fallit tillbaka, och det borde kompensera de räntehöjningar som skett på framför allt bolånen. Men samtidigt vill nog inte Ingves eller någon annan i riksbanksdirektionen att man skall försöka lösa krisen genom att låta utlåningen accelerera ytterligare. Därför tar det nog ett tag innan vi får se någon sänkning. Ur ett historiskt perspektiv är inte reporäntan just nu särskilt hög.

Lite här och var börjar det dock skvallras lite om "kreditkortskrisen" i USA. Vi får väl se om det är ett tomt "vargen kommer" eller om det finns verklig substans i det.

Swetrot skrev:
Ur ett historiskt perspektiv är inte reporäntan just nu särskilt hög.
Förvisso. Men man kan inte rakt av jämföra räntorna nu med hur ränteläget såg ut innan penningpolitiken reformerades. Förutsättningarna och målen är helt olika.

Hopplunda skrev:
Om man går enligt regelböckerna så är RB's roll att bekämpa inflationen och skydda värdet på kronan utan att ta hänsyn till konjuktur och tillväxt. Om vi har en fortfarande har inflation så SKA dom enligt reglerna bekämpa den (ränte höjning), men vi kan ju hoppas på att dom inte är så dumma utan att snegla på andra parametrar.
Nej, så säger inte regelboken. Det finns en viktig skillnad mellan inflationsbekämpning och det riksbanken ska ägna sig åt, nämligen "inflation targeting". Riksbanken ska se till att inflationen hamnar runt 2%. De ska inte bekämpa all inflation, utan endast bekämpa en för hög inflation ca 24 månader fram i tiden (detta eftersom de inte idag kan påverka dagens inflationssiffra, som baseras på inflationen under de senaste 12 månaderna)

Just för tillfället har vi antagligen ingen inflation alls, om man inte räknar räntehöjningarna. Sett över de senaste 12 månaderna har vi en alldeles för hög inflation, tack vare stigande räntor, energipriser och matpriser. Under de senaste månaderna har dock varken energipriserna eller matpriserna stigit alls. Däremot har räntorna stigit, vilket kommer att synas i nästa inflationsrapport. 12-månadersförändringen för KPI kommer också ligga väldigt högt, beroende på snabba prishöjningar på energi och mat under förra hösten och på energi i våras, och stigande räntor.

Ifall inte energipriserna, matpriserna, eller någon annan viktig komponent som hittills varit stabil, åter sätter fart uppåt, kommer inflationstakten snart att börja falla dramatiskt, när prishöjningarna för 3-12 månader sedan börjar falla ur 12-månaders-siffran.

Fast - räknas räntorna in i inflationen ?

Jag trodde i min enfall att man inte gjorde just det för att då biter man sig i svansen...

Typ - vi höjer räntorna för att inflationen är så hög och då går inflationen ju upp för att räntorna mäts med och då höjer vi räntorna för att inflationen är så hög oc hdå går...

* you get the point I think :-) *

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.