29 117 läst ·
336 svar
29k läst
336 svar
Räntan rasar - men hur mycket?
Nu kommer jag in som en pessimist men om inte USA lyckas med att styra upp skutan ordentligt är det nog så att räntan kommer att raka i höjden och få 5-6 % att vara kanonbra.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3387525.ab
Det börjar likna lite "rädda sig den som kan". Börjar en president, oavsett vad man tycker om honom, uttala sig i sådana termer är det rejält krisigt i systemet.
Att tro att vi i kalla nord går opåverkade ut ur detta är bara korkat. Brakar det där borta så sitter vi nog pyrt till även här. Kanske inte lika illa men illa nog.
Usch vilken dysterkvist jag är idag. Men personligen skulle jag gå in och låsa räntan idag oavsett vad banker, politiker och förståsigpåare säger. Nu har jag låst sen länge...tur!
Klarar du 10%? Inte? Lås. Klarar du 10 utan problem kan man gambla lite men är man lite på marginalen redan och inte klarar mer så skulle jag låsa så långt fram som möjligt för att slippa sitta i skiten och vara tvungen att sälja med förlust och restskuld. Kanske korkat men att tro att räntan går ner till 3 igen är nog dumt.
Alltså, jag kan ha fel, tokfel. Men överlever man de närmsta 5 åren med dagens räntor och med all säkerhet vet om att det vore kört vid 10% så är ju valet självklart.
Den riskpremien att få betala dagens ränta som kanske går ner någon % under kommande åren är värd att betala för att slippa gå ifrån hus o hem med skulder livet ut OM 10 %-scenariot skulle inträffa.
mina fem cent...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3387525.ab
Det börjar likna lite "rädda sig den som kan". Börjar en president, oavsett vad man tycker om honom, uttala sig i sådana termer är det rejält krisigt i systemet.
Att tro att vi i kalla nord går opåverkade ut ur detta är bara korkat. Brakar det där borta så sitter vi nog pyrt till även här. Kanske inte lika illa men illa nog.
Usch vilken dysterkvist jag är idag. Men personligen skulle jag gå in och låsa räntan idag oavsett vad banker, politiker och förståsigpåare säger. Nu har jag låst sen länge...tur!
Klarar du 10%? Inte? Lås. Klarar du 10 utan problem kan man gambla lite men är man lite på marginalen redan och inte klarar mer så skulle jag låsa så långt fram som möjligt för att slippa sitta i skiten och vara tvungen att sälja med förlust och restskuld. Kanske korkat men att tro att räntan går ner till 3 igen är nog dumt.
Alltså, jag kan ha fel, tokfel. Men överlever man de närmsta 5 åren med dagens räntor och med all säkerhet vet om att det vore kört vid 10% så är ju valet självklart.
Den riskpremien att få betala dagens ränta som kanske går ner någon % under kommande åren är värd att betala för att slippa gå ifrån hus o hem med skulder livet ut OM 10 %-scenariot skulle inträffa.
mina fem cent...
Ja nu är du en riktig gnällspik !Cheesus skrev:Nu kommer jag in som en pessimist men om inte USA lyckas med att styra upp skutan ordentligt är det nog så att räntan kommer att raka i höjden och få 5-6 % att vara kanonbra.
[länk]
mina fem cent...
Skämt åsido. Visst är läget allvarligt. Anledningen till presidentens uttalande tolkar jag som att beslutet man nu tar, är otroligt viktigt. Ska staten köpa loss "röran" fullt ut eller inte. Dom flesta verkar överrens om det behövs, även om många tycker att det är surt att dom får betala för något någon annan har klantat till. Problemet är ju bara att dom kommer få betala ännu mera annars. En slutsats som kanske inte delas av alla men...
Att gå in och låsa på 5 år idag. Ja det är ju en fråga som kan diskuteras länge och väl, ingen vet ju svaret och historiskt sett har en låsning vid ett sånt här läge i princip aldrig lönat sig. Den som lever får se....
Den här artikeln är kanske input att beakta ? http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_723237.e24 - Det är från vad vår regering tycker.Apprentice skrev:
Undrar hur konjunkturen kommer att påverkas av att 35 % av löntagarna får tokhöjd skatt eftersom de är "rika" efter valet ?
Sammanfattning:
4,75 procent vid utgången av 2008
3,00 procent vid utgången av 2009
3,25 procent vid utgången av 2010 (VAL!!!)
4,00 procent vid utgången av 2011
December 2009 ser ju ut att vara rätt månad nästa år.
... och det är ungefär lika intressant som vad vi tycker, eftersom regeringen inte sätter räntan ;-)Angelven skrev:
Skämt åsido - oavsett vad vi tycker om riksbanken så är det milt sagt inte speciellt sannolikt att en blandad direktion (inklusive socialdemokrater) kommer att sänka räntan precis innan valet bara för att hjälpa regeringen. Om något lär man vräka ut pengar i en valbudget, vilket kommer att öka inflationstrycket (allt annat lika).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har väldigt svårt att tro att boräntorna skulle gå upp till 10% - riksbanken både svenska, amreikanska och ECB sänker ju ränteprognoserna framöver !!Cheesus skrev:Nu kommer jag in som en pessimist men om inte USA lyckas med att styra upp skutan ordentligt är det nog så att räntan kommer att raka i höjden och få 5-6 % att vara kanonbra.
[länk]
mina fem cent...
Även om bankerna kommer behöva/vilja ha lite högre marginaler så KAN dom inte ha hur stora marginaler som helst då det finns banker/institut (utan massiva felinversteringar) som då kan konkurrera ut dom.
Att binda räntan nu tror jag är rent dumt faktiskt - det mesta pekar på att även om det kan bli ett litet studs uppåt de närmaste 6 mån så kommer det sedan att gå ned. I lågkonjukturer brukar aldrig räntan vara hög, utom tillfälligtvis i början..
/K
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Man kanske skyddar sig mot -92 om man låser räntan, men billigare än rörlig lär det väl inte bli.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
500% under ett antal dagar har jag iof svårt att se att det skulle bli med flytande krona. Om inte annat så finns det en del fortfarande relativt starka ekonomier i öst dit man ka blicka/jämföra valutor.Apprentice skrev:
Men visst - problemet är väl att istället fär att ta en enstaka ränteinbetalning på en eller ett par tusenlappar en månad och sedan kanske uppåt 10% (om man tar -92 som utgångspunkt) i ngt år - så får du ta 6-7% i 5 år framöver !?
Den rörliga boräntan kommer, tror jag iaf, att sjunka inom ett par år, kanske riktigt lågt, men tar man lärdom så blir det kanske mer "normala" nivåer på säg 3-4 %.
/K
Följande är saxat nu på morgonen från Blockets "nyhetsnotiser".
Det är nog dags att moderator ändrar topic på denna tråd till "Räntan stiger men hur mycket? "
Bolånen blir mycket dyrare
Sverige 02 okt 07:41
På grund av finanskrisen höjs räntorna på bolån kraftigt av allt fler banker. Enligt en uträkning av DN Ekonomi så kostar det vanliga låntagare cirka 600 kronor mer i månaden för varje lånad miljon i höjda räntekostnader.
Sedan början av september har
SEB höjt de rörliga räntorna med 0,9 procentenheter till 6,64 procent
Handelsbanken med 0,75 procentenheter till 6,64 procent,
Swedbank med 0,63 procentenheter till 6,48 procent,
SBAB med 0,61 procentenheter till 6,40 procent
Nordea med 0,59 procentenheter till 6,39 procent.
Tror någon verkligen på att räntan går ner framöver? Självklart kommer den väl någon gång gå ner men inte inom närmsta tiden. Det är vad jag tror. Tyvärr verkar jag få rätt...
Det är nog dags att moderator ändrar topic på denna tråd till "Räntan stiger men hur mycket? "
På grund av finanskrisen höjs räntorna på bolån kraftigt av allt fler banker. Enligt en uträkning av DN Ekonomi så kostar det vanliga låntagare cirka 600 kronor mer i månaden för varje lånad miljon i höjda räntekostnader.
Tror någon verkligen på att räntan går ner framöver? Självklart kommer den väl någon gång gå ner men inte inom närmsta tiden. Det är vad jag tror. Tyvärr verkar jag få rätt...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Som jag sade tidigare: Reproräntan kommer toligen gå ner - hur långt efter boräntorna släpar är en annan femma...Cheesus skrev:Följande är saxat nu på morgonen från Blockets "nyhetsnotiser".
/K
Tror du att bankerna kommer höja marginalen varje gång reporäntan går ner så att boräntan ligger still eller vad menar du? Eller menar du att reporäntan kommer att ligga kvar och att bankerna kommer höja marginalen?Cheesus skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar att du kommer att få rätt på...
Jag tror inte reporäntan kommer gå ner. Tvärtom. Givet följer då utlåningsräntan med uppåt.
Min fru arbetar inom en bank och internt på banken talas det väldans mycket om att folk inte fattar hur allvarlig krisen är och att det finns många inom banken, nu snackar jag inte kassörskor, utan på ganska höga poster som inte alls tror på snacket fr finansminister och liknande om sänkta reporäntor utan tvärtom att det inte alls är omöjligt med räntor uppåt både 8 och 10% inom en inte alltför avlägsen framtid.
Det är absolut inget jag önskar själv, absolut inte men jag tror det är klokt att se sanningen som den är. Det är inga små pengar vi talar om som har blivit förstörda i den globala ekonomin och någonstans måste systemet hämta igen det.
Min fru arbetar inom en bank och internt på banken talas det väldans mycket om att folk inte fattar hur allvarlig krisen är och att det finns många inom banken, nu snackar jag inte kassörskor, utan på ganska höga poster som inte alls tror på snacket fr finansminister och liknande om sänkta reporäntor utan tvärtom att det inte alls är omöjligt med räntor uppåt både 8 och 10% inom en inte alltför avlägsen framtid.
Det är absolut inget jag önskar själv, absolut inte men jag tror det är klokt att se sanningen som den är. Det är inga små pengar vi talar om som har blivit förstörda i den globala ekonomin och någonstans måste systemet hämta igen det.
Redigerat:
Det normala agerandet från riksbanken vore väl att sänka räntan om krisen tar fart. Inte höja (och bromsa in ekonomin ytterligare). Lågkonjuktur innebär normalt sett lägre inflation och (med dagens ekonomiska politik) lägre ränta.
De skyhöga räntorna i början av 90-talet berodde på att riksbanken försökte försvara den fasta växelkursen genom att höja räntan. Det hotet finns inte kvar då vi numera har en flytande växelkurs, inte en fast som då.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_i_Sverige_1990-1994
Den valutaspekulation som ledde fram till 500%-räntan var f.ö. av samma typ som den "blankning" som en del anser vara en stor bov i dramat som utspelas nu. Investerare spekulerar i aktiers (då valutors) värdeminskning genom att 1 - låna aktier/kronor, 2 - sälja dessa aktier/kronor, 3 - när aktiens/kronans värde minskat köps de tillbaka till ett lägre pris och lämnas tillbaka till utlånaren.
De skyhöga räntorna i början av 90-talet berodde på att riksbanken försökte försvara den fasta växelkursen genom att höja räntan. Det hotet finns inte kvar då vi numera har en flytande växelkurs, inte en fast som då.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_i_Sverige_1990-1994
Den valutaspekulation som ledde fram till 500%-räntan var f.ö. av samma typ som den "blankning" som en del anser vara en stor bov i dramat som utspelas nu. Investerare spekulerar i aktiers (då valutors) värdeminskning genom att 1 - låna aktier/kronor, 2 - sälja dessa aktier/kronor, 3 - när aktiens/kronans värde minskat köps de tillbaka till ett lägre pris och lämnas tillbaka till utlånaren.
Redigerat:
Min tes börjar att slå in som jag nämnde i tidigare inlägg, nu efter höjjningen av boräntorna så är det +~2% från REPO.Hopplunda skrev:Jag tror alt 1 med modifiering. RB kommer att sänka räntan med bankerna kommer inte att följa efter, för låntagarna ska få stå för bankerna förluster i Baltikum, Ryssland ,USA och Lehman papper förlusterna. Kommer bli liknade som i USA. 3-4% spann mellan rörlig och repo. RB har redan satt spiken i kistan i och med den helt idiotiska höjningen nu sist. Vi får tyvärr se mer uppsägningar, hög arbetslöshet samt boprisfall med 20-30 % till.
Vi kommer tyvärr ha en rejäl ekonomisk depression i hela världen ett par år nu.
Ett par höjjningar till så är vi där eller att riksbanken sänker och bankerna följer inte med.
Jag skulle vilja höra argumenten för att reporäntan skulle gå upp. Dom som säger det verkar ju veta mer än övriga experter i ämnet helt klart...Cheesus skrev:Jag tror inte reporäntan kommer gå ner. Tvärtom. Givet följer då utlåningsräntan med uppåt.