Hopplunda skrev:
Det här är orsaken till varför Swedbank höjer sina boräntor mest - de betraktas som den osäkraste av de svenska bankerna, så ingen vill låna ut till dem. Om svenska banker faller, resonerar folk, så faller Swedbank troligen först.
.
Men Handelsbankens boräntor är trots allt högre. Vad betyder det?

P
Den här gissa-räntan-leken är lite intressant tycker jag, det ska blir roligt att se hur det går. Själv gissar jag inte räntan för jag gissar alltid fel, men det spelar hur som helst ingen roll eftersom jag inte tar några beslut baserat på mina gissningar just nu.

Men det skulle vara intressant om alla dessa gissningar som görs bara är gissningar eller om ni också vågar agera enligt gissningarna, t.ex. binder räntor, placerar pengar, tar beslut om försäljningar eller liknande? Fattar ni några reella "större" beslut baserat på era gissningar eller gissar ni precis som jag just nu, dvs utan insats?

H
bra-byggare skrev:
Den här gissa-räntan-leken är lite intressant tycker jag, det ska blir roligt att se hur det går. Själv gissar jag inte räntan för jag gissar alltid fel, men det spelar hur som helst ingen roll eftersom jag inte tar några beslut baserat på mina gissningar just nu.

Men det skulle vara intressant om alla dessa gissningar som görs bara är gissningar eller om ni också vågar agera enligt gissningarna, t.ex. binder räntor, placerar pengar, tar beslut om försäljningar eller liknande? Fattar ni några reella "större" beslut baserat på era gissningar eller gissar ni precis som jag just nu, dvs utan insats?
Jag agerar efter mina gissningar till en viss del. När riksbanken höjde ränta nu sist så ringde jag min bank och tog bort all amortering jag hade, inte för att jag inte har råd utan att jag ser en sänkning av bostadspriser framöver som kommer att hålla sig ett tag innan det åter igen tar fart och går upp. Då mitt värde på huset kommer att troligtvis sänks så är amorteringen helt bortkastade pengar.

-MH- bra fråga, måste tyvärr säga att media skriver allt för mycket om bara Swebank man ser lite mindre av de andra bankerna så jag vet faktiskt inte.

bra-byggare skrev:

Jag kör på magkänslan. Alla i min närvaro är überförsiktiga med pengar, investeringar, renoveringar, bilköp mm, mm.
Jag tycker man måste våga chansa lite. Och jag förlorar hellre 200k , och vet att jag försökt, än att sitta bitter i en hyrd lägenhet när man är 55.

bra-byggare skrev:
Definitivt en intressnat synpunkt. Personligen är jag privatekonomsikt intresserada av marknaderna och räntemarknaderna är alltid central. I boendesitutionen gör jag inget annorlunda utan för tillfället ligger helt rörlig i och med att det nästan alltid är biligast i längden. Binda räntor gör man vid bottnar, inte nu som när vi troligen passerat toppen. (Jag har tidigare haft bundet stora delar sedan andra halvåret 04) - sen har jag inte så mycket lån, ca 32% av marknadsvärdet.

Hopplunda skrev:
När riksbanken höjde ränta nu sist så ringde jag min bank och tog bort all amortering jag hade, inte för att jag inte har råd utan att jag ser en sänkning av bostadspriser framöver som kommer att hålla sig ett tag innan det åter igen tar fart och går upp. Då mitt värde på huset kommer att troligtvis sänks så är amorteringen helt bortkastade pengar.
Det där får du gärna förklara närmare, för den kopplingen begriper jag inte. :-)

ca 32% av marknadsvärdet
C:a? :)

5.2 racing skrev:
C:a? :)
:)
Jag gissar att den siffran är exakt vid tidpunkten för en viss värdering. Med tanke på läget idag så kan det inte bli annat än "cirka". Kan ju tom vara ganska grov uppskattning idag...

Riksbanken lättar på kreditkraven
Uppdaterad 2008-09-22 08:58

Riksbanken kommer att öka möjligheten till kredit i betalningssystemet RIX. Den tillåtna andel säkerställda obligationer från närstående institut som kan användas som säkerhet i systemet höjs från 25 procent till 75 procent. Förändringen träder i kraft omedelbart, skriver Riksbanken i ett pressmeddelande.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008%5c09%5c22%5c302030&SectionId=BorsMarknad&menusection=BorsMarknad;BorsMarknadNyheter

Riksgälden och Riksbanken går i praktiken in och pressar ner interbankräntorna genom diverse aktiviteter. Dessa statliga interventioner gör att min prognos (3% marginal över repo) knappast kommer gå i uppfyllelse.

Exemplet Swedbank (som drabbats av ökade upplåningskostnader) är dessutom "too big to fail" så hur knasigt de än bär sig åt kommer staten få plocka upp slutnotan (om så skulle behövas). Förhoppningsvis knyter man framtida bonusutbetalningar till att bankerna skall överleva i 5 år.

När staten rycker in på diverse sätt kommer dock även staten att på sikt kräva mer regleringar vilket på sikt kan hämma tillväxt, investeringar och lånegivning. Synd att inte kreditmarknaden har lyckats reglera sina risker själva så att politiker och tjänstemän skall behöva göra det.

Jag gissar på alternativ 1

Spelar ingen roll Riksbanken sänker räntorna för så länge vi har en kreditkris kommer det att krävas ett ordentligt riskpålägg för att någon ska låna ut pengar.

Snailman
-MH- skrev:
Men Handelsbankens boräntor är trots allt högre. Vad betyder det?

Det stod i nån tidning att det var vanligare att förhandla om räntan där, så därför gick den inte att jämföra med de andra bankernas... (så om man inte förhandlat ner sin ränta på handelsbanken, så kan man ju känna sig grundlurad...)

Snailman skrev:
Det stod i nån tidning att det var vanligare att förhandla om räntan där, så därför gick den inte att jämföra med de andra bankernas...
Tro't om du vill...

Dom allra flesta förhandlar väl om sin ränta, om inte så borde ju alla göra det... Att det inte går att jämföra Handelsbanken med övriga pga att dom i större utsträckning förhandlar om räntan låter jädrigt långsökt. Att dom har dom högsta "bruttopriserna" vore väl i så fall ett bättre uttryck?

Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.