29 117 läst ·
336 svar
29k läst
336 svar
Räntan rasar - men hur mycket?
Med det menar jag att räntesänkningarna har gått för långt och skadat omvärldens förtroende för vår svenska krona. Efter att vi gick ifrån den fasta växelkursen har Sverige långsamt kunna bygga upp ett förtroende igen som var helt raserat efter alla devalveringar. Nu hotas detta genom alltför kraftiga räntesänkingar som sänker kronan mer än nödvändigt. Skillnaded mellan att t.ex. ha en styrränta på 0,25% eller 1% är enligt min mening marginell ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Klarar sig inte svensk exportindustri med en totalsänkt svensk valuta, ett av värsteuropas lägsta lönelägen och en styrränta på 1% är någonting väldigt fel. Enligt min mening blir svenskarna fattigare och fattigare på storindustrins bekostnad. Tydligen tycker du att detta är väldigt bra men jag anser annorlunda.Lekkamraten skrev:
Här är en intressant artikel från Ulf Nilson för drygt två år sedan när Sverige fortfarande befann sig i en högkonjunktur och vår valuta inte hade totalkraschat:
http://www.sourze.se/Svensken_fattigast_i_den_rika_v%C3%A4rlden_10588952.asp
I princip håller jag med om att kronan är kraftigt undervärderad men så länge man fortsätter med räntesänkningarna lär kronan inte återhämta sig. Resultatet för Riksgäldens position var möjligtvis bra fram tills senaste räntesänkningen för enligt vad jag kan se så sänkte denna svenska kronan till nya bottennivåer.Lekkamraten skrev:
Vi började självklart bli fattiga långt tidigare men tydligen var det bara dåvarande EU-länderna Grekland, Portugal och Spanien som vi inte låg efter på fattighetslistan 2003 som artikeln jag länkar till är ifrån. Det positiva då var att vi hade en låg arbetslöshet och att vi lever längre än i de flesta andra EU-länder. Numera kan vi nog bara nöja oss åt det sistnämnda.Lekkamraten skrev:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article259988.ece
Big Mac index kanske kan användas som indikator för att mäta kronans värde i förhållande till dollarn men har nog sina brister också. Exempelvis så påverkades det svenska priset för Big Mac 2002 av svenska skatteregler då Mc Donalds tvingades höja priset på måltidsmenyerna (och då även Big Mac) efter en sju år lång skattetvist.klaskarlsson skrev:
Efter det så höjdes priset rejält på både menyer och Big Mac, minns jag och det är nog en effekt som Big Max index inte helt fångar upp. Även om just Big Mac-indexet indikerar att kronan är undervärderad mot dollarn med 29%.
Vad gäller Quatars valuta har jag ingen direkt uppfattning om deras valuta är svag eller låg, i skrivande stund.
Resultatet av en valutaposition (eller annan position) framgår ju inte över dagliga förändringar utan när valutapositionen realiseras. Riksgälden har inte på något sätt antytt att det skulle vara korta positioner över några dagar utan varit väldigt tydliga med att de har tagit långsiktiga positioner.Deven skrev:I princip håller jag med om att kronan är kraftigt undervärderad men så länge man fortsätter med räntesänkningarna lär kronan inte återhämta sig. Resultatet för Riksgäldens position var möjligtvis bra fram tills senaste räntesänkningen för enligt vad jag kan se så sänkte denna svenska kronan till nya bottennivåer.
Att dra slutsatser utifrån den senaste räntesänkningen går givetvis inte att göra. Om vi använder TCW-index så försvagades kronan något mot andra valutor, men samtidigt inte mer än tidigare några dagar innan.
2009-06-22 146,8255
2009-06-23 146,5476
...
2009-07-02 142,9476
2009-07-03 144,0497
Vi får nog vänta ett tag på att konjunkturen vänder uppåt innan vi avgör huruvida resultatet av Riksgäldens positioner varit bra igen eller inte.
Det håller jag med om men det jag vill komma till är att så länge Riksbanken fortsätter sänka räntan kommer vi inte att få någon förstärkning av kronan annat än mellan räntesänkningarna. När man lyssnar på folk i allmänhet så verkar de väldigt nöjda med att ha fått några hundralappar mer i lönekuvertet efter senaste jobbskatteavdraget men nu när det är dags att åka på semester utomlands kommer man förhoppningsvis att vakna.Lekkamraten skrev:Att dra slutsatser utifrån den senaste räntesänkningen går givetvis inte att göra. Om vi använder TCW-index så försvagades kronan något mot andra valutor, men samtidigt inte mer än tidigare några dagar innan.
2009-06-22 146,8255
2009-06-23 146,5476
...
2009-07-02 142,9476
2009-07-03 144,0497
Vi får nog vänta ett tag på att konjunkturen vänder uppåt innan vi avgör huruvida resultatet av Riksgäldens positioner varit bra igen eller inte.
Jag har gjort lite jämförelser hur mycket SEK det kostade att växla till sig olika valutor för fyra år sen jämfört med idag. Här kommer jag självklart inte att jämföra med världsvalutor som EUR eller USD vilket skulle vara orättvist med tanke på finanskrisen som automatiskt innebär flykt till dessa. Istället har jag valt ut andra europeiska länder med egen valuta. Om ett land har en egen valuta så finns det enligt min mening ingen bättre indikator för hur väl eller illa ett land sköts än om man jämför dess valutakurs jämfört med andra länders. Emellertid så bör dessa jämförelser ske över en längre tidsperiod som ett antal år för att inte kortsiktiga svängningar ska få allt för stor betydelse.
Så här mycket resp. lite pengar i andra valutor hade du fått vid inväxling hos Forex 5/7 2005 vs 5/7 2009 (källa: www.forex.se).
Bulgarien: 5/7 2005, 100 BGN kostade 498,40 SEK, 5/7 2009 100 BGN kostar 585,01 SEK
Danmark: 5/7 2005, 100 DKK kostade 128,26 SEK, 5/7 2009 100 DKK kostar 151,78 SEK
Estland: 5/7 2005, 100 EEK kostade 61,84 SEK, 5/7 2009 100 EEK kostar 72,36 SEK
Island: 5/7 2005, 100 ISK kostade 12,31 SEK, 5/7 2009 100 ISK kostar 7,01 SEK
Kroatien: 5/7 2005, 100 HRK kostade 135,20 SEK, 5/7 2009 100 HRK kostar 156,70 SEK
Lettland: 5/7 2005, 100 LVL kostade 1393,57 SEK, 5/7 2009 100 LVL kostar 1632,33 SEK
Litauen: 5/7 2005, 100 LTL kostade 282,01 SEK, 5/7 2009 100 LTL kostar 329,94 SEK
Norge: 5/7 2005, 100 NOK kostade 121,05 SEK, 5/7 2009 100 NOK kostar 126,18 SEK
Polen: 5/7 2005, 100 PLN kostade 244,25 SEK, 5/7 2009 100 PLN kostar 262,80 SEK
Rumänien 5/7 2005, 100 RON kostade 281,15 SEK, 5/7 2009 100 RON kostar 280,32 SEK
Ryssland 5/7 2005, 100 RUB kostade 28,97 SEK, 5/7 2009 100 RUB kostar 27,05 SEK
Schweiz 5/7 2005, 100 CHF kostade 615,14 SEK, 5/7 2009 100 CHF kostar 737,48 SEK
Storbrittanien 5/7 2005, 100 GBP kostade 1418,50 SEK, 5/7 2009 100 GBP kostar 1330,54 SEK
Tjeckien 5/7 2005, 100 CZK kostade 32,47 SEK, 5/7 2009 100 CZK kostar 44,67 SEK
Ungern 5/7 2005, 100 HUF kostade 3,97 SEK, 5/7 2009 100 HUF kostar 4,25 SEK
Slutresultatet blir alltså att sen 5/7 2005 har SEK endas apprecierats mot ISK, ROM, RUB och GBP. Tycker personligen att sådana här jämförelser ger mer än de valutakorgsjämförelser som presenterats tidigare i tråden. Med detta vill jag hävda att svenska politiker fortsätter att missköta vår ekonomi medan vi blir allt fattigare och fattigare jämfört med övriga Europa. En stor del av detta är att Riksbanken vid åtskilliga tillfällen totalt har misslyckats med räntepolitiken. Först hade man en alltför låg ränta under högkonjunkturen (modell USA), sen började man höja när vi var på väg in i recession för att nu återigen enligt modell USA totalt sänka valutan genom att i princip införa nollränta när vissa tecken på konjunkturförbättringar börjar kunna skönjas. Då kommer säkert någon att säga: Men vi har ju fått mer pengar i plånboken! Ja, det har vi generellt men detta handlar inte om att Sveriges ekonomi är bättre utan man har skrapat på ytan i bidragsträsket och rationaliserat lite i de offentliga verksamheterna så att du får behålla lite mer av dina ihoptjänade pengar. Sanningen är att svenskarna blir fattigare för varje dag som går om man ser det hela ur ett europeiskt perspektiv.
Jag tycker att artikeln du refererar till bekräftar mitt påstående att vi blir fattigare. Kontentan av den är ju att vi är alldeles för exportberoende och därmed måste ha en "billig" valuta. Att vi svenskar blir fattigare för varje år tror jag är helt uppenbart för alla som rör sig utanför den svenska ankdammen. Här i västra Skåne invaderas vi t.ex. av en massa danskar som kommer hit medan vi svenskar knappt har råd att köpa någonting i Danmark längre. Fast för er som bor utan någon närmare kontakt med kontinenten så kanske det inte är lika uppenbart.Lekkamraten skrev:En mycket välskriven artikel om som påverkar kronans värde är "Kronan, handelsbalansen och välståndet" och vad det är som gör att valutan ändrar värde över tiden (både försvagas och stärks).
Finns det någon annan grund för att kritisera Riksbankens nuvarande räntepolitik, än 17 år eller äldre devalveringar, i och med att jag inte kan se att vi blivit fattigare de senaste 16 åren bortsett från vad som idag sannolikt är en naturlig variation för kronan i en svag världskonjunktur?
Ja det är ju förvånande i och med att "TCW är ett geometriskt index och vikterna bygger på genomsnittliga aggregerade flöden av bearbetade varor för 21 länder. Vikterna tar hänsyn till såväl export, import- som "tredje lands-effekter". Vikterna beräknas av IMF."
Men att ta hänsyn till dessa faktorer är alltså missvisande enligt dig. IMF kanske är ute efter att lura oss enligt dig?
Kontentan av artikeln missar du också enligt min mening. Den är snarare att det är normalt att en liten valuta som kronan kortsiktigt drabbas av en svagare valuta när konjunkturen är svag och investeringsviljan därmed minskar (inte bara i Sverige utan i hela världen). Vänder konjunkturen upp så kommer investeringsviljan att öka (inte bara i Sverige utan även i vart fall stora delar av världen) och kronan kommer sannolikt att stärkas. Dvs det är alltså inte räntan i sig som avgör en valutas värde.
Förmodligen har vi kommit lite off-topic för den här strängen. Räntan är sänkt och jag återgår till att följa vart räntan är på väg framöver. Som jag redan skrivit, jag utgår från att räntorna kommer att vara låga under lång tid i enlighet med Riksbankens prognos såvida inte något väsentligt ändras.
Men att ta hänsyn till dessa faktorer är alltså missvisande enligt dig. IMF kanske är ute efter att lura oss enligt dig?
Kontentan av artikeln missar du också enligt min mening. Den är snarare att det är normalt att en liten valuta som kronan kortsiktigt drabbas av en svagare valuta när konjunkturen är svag och investeringsviljan därmed minskar (inte bara i Sverige utan i hela världen). Vänder konjunkturen upp så kommer investeringsviljan att öka (inte bara i Sverige utan även i vart fall stora delar av världen) och kronan kommer sannolikt att stärkas. Dvs det är alltså inte räntan i sig som avgör en valutas värde.
Förmodligen har vi kommit lite off-topic för den här strängen. Räntan är sänkt och jag återgår till att följa vart räntan är på väg framöver. Som jag redan skrivit, jag utgår från att räntorna kommer att vara låga under lång tid i enlighet med Riksbankens prognos såvida inte något väsentligt ändras.
Reagerar mest på din ensidiga syn att en låg ränta är så fantastiskt bra. Det finns faktiskt ganska många nackdelar också vilket jag försöker belysa för att få lite objektivitet. Sen tycker jag att mina exempel med hur mycket mer du får betala för att köpa utländsk valuta hos Forex idag jämfört med för fyra år sen är ganska bra för att exemplifiera hur detta drabbar en privatperson. Alla vill nog ha möjlighet att resa utanför rikets gränser skulle jag tro. Sen tycker jag att kronans försvagning mot t.ex. många av de forna östländernas valutor senaste tiden talar emot ditt resonemang att alla små valutor har drabbats lika mycket. Svenska kronan är faktiskt en av de valutor som slaktats allra mest. Varför kan man ha många teorier om men personligen anser jag att man har sänkt räntan så lågt att pengarna försvinner ut ur landet och inga utländska investerare vågar lita på Riksbanken längre.Lekkamraten skrev:Förmodligen har vi kommit lite off-topic för den här strängen. Räntan är sänkt och jag återgår till att följa vart räntan är på väg framöver. Som jag redan skrivit, jag utgår från att räntorna kommer att vara låga under lång tid i enlighet med Riksbankens prognos såvida inte något väsentligt ändras.
De allra flesta östvalutorna är knutna till Euron, och många av dem hade nog idag sett att deras valutor kunnat flyta som den svenska. Framför allt Lettland betalar ett oerhört pris för att hålla sin valutakurs mot Euron och inte devalvera. Fråga en lettisk statstjänsteman som nyss fått sin lön sänkt med 20% om han tänker åka till Sverige på semester eftersom valutan är så stark...
Väldigt låg ränta är inte alltid bra, men om man vänder på ditt resonemang så finns samma fundamentala fel inbyggt i vår ekonomi om vi måste ha en väsentligt högre ränta än omvärlden för att vår valuta inte skall tappa i värde.
Och det är inte finansminister Borg och riksbankschef Ingves som sätter värdet på kronan, och det är de medvetna om. Istället har Sverige några få industrisfärer kompletterat med ett par stora företag som kontrollerar valutahandeln.
Vill vi ha en annan ordning får vi börja se till att storföretagens andel av den totala ekonomin sjunker ordentligt, och det tror jag inte att jag får uppleva under min livstid. Istället pekar mycket på att de stora blir större, och de små försvinner.
Väldigt låg ränta är inte alltid bra, men om man vänder på ditt resonemang så finns samma fundamentala fel inbyggt i vår ekonomi om vi måste ha en väsentligt högre ränta än omvärlden för att vår valuta inte skall tappa i värde.
Och det är inte finansminister Borg och riksbankschef Ingves som sätter värdet på kronan, och det är de medvetna om. Istället har Sverige några få industrisfärer kompletterat med ett par stora företag som kontrollerar valutahandeln.
Vill vi ha en annan ordning får vi börja se till att storföretagens andel av den totala ekonomin sjunker ordentligt, och det tror jag inte att jag får uppleva under min livstid. Istället pekar mycket på att de stora blir större, och de små försvinner.
Vad är viktigast, att försvara den svenska valutan mot övriga valutor eller att stimulera den egna ekonomin, jobben, marknaden?Deven skrev:
Att folk får betala lite mer för euron eller dollarn är för övrigt det minsta problemet då det knappast gynnar Sverige att vi spenderar våra pengar utomlands. Däremot att det blir dyrare för svenska företag att importera är ju värre.
Deven, om du ursäktar mig men jag gillar inte att du tillskriver mig uppfattningar jag inte gjort gällande. Jag har ingen ensidig syn på att låg ränta alltid är bra bara för att det är motiverat idag och under en nödvändig tid framöver. Att jag var kritisk till Riksbankens för höga räntebana i höstas, medför inte heller det att jag har en ensidigt positiv syn på låga räntor.Deven skrev:Reagerar mest på din ensidiga syn att en låg ränta är så fantastiskt bra. Det finns faktiskt ganska många nackdelar också vilket jag försöker belysa för att få lite objektivitet. Sen tycker jag att mina exempel med hur mycket mer du får betala för att köpa utländsk valuta hos Forex idag jämfört med för fyra år sen är ganska bra för att exemplifiera hur detta drabbar en privatperson. Alla vill nog ha möjlighet att resa utanför rikets gränser skulle jag tro. Sen tycker jag att kronans försvagning mot t.ex. många av de forna östländernas valutor senaste tiden talar emot ditt resonemang att alla små valutor har drabbats lika mycket. Svenska kronan är faktiskt en av de valutor som slaktats allra mest. Varför kan man ha många teorier om men personligen anser jag att man har sänkt räntan så lågt att pengarna försvinner ut ur landet och inga utländska investerare vågar lita på Riksbanken längre.
Jag har heller aldrig påstått att alla små valutor drabbas lika. Vart har du fått det ifrån?
Det du gör gällande är att en högre ränta skulle leda till en högre kronkurs. Enligt dig ska vi i princip alltså göra samma sak som vi försökte göra innan vi tillät kronan flyta fritt, dvs försvara kronans värde med räntan. När kronan hade en fast växelkurs, fram till 1992, försvarades kronans värde som var knuten till ecun genom att riksbanken höjde räntan. Det vet vi alla hur illa det gick.
Idag så innebär en svag kronkurs att vi importerar inflation som motvikt mot den deflation vi har. Om vi antar att kronans värde skulle öka genom att vi höjde räntan, skulle vi återigen börja importera deflation. Det skulle vare sig vara förenligt med inflationsmålet och skulle försvaga konjunkturen ytterligare i ett redan dåligt läge. .
Som vice riksbankschef Lars E O Svensson beskrivit det: "Särskilt farligt blir det om det istället uppstår förväntningar om deflation, det vill säga förväntningar om negativ inflation. Då kan realräntan bli alldeles för hög. En mardröm för centralbanker är en nedåtgående spiral där en för hög realränta bromsar ekonomin och leder till tilltagande deflation och förväntningar om tilltagande deflation, som i sin tur medför ännu högre realränta som bromsar realekonomin ännu mer och leder till än mer tilltagande deflation."
Att utländska investerare inte skulle våga lita på Riksbanken hör du väl själv hur dumt det låter?
Redigerat:
Idag sänkte SBAB sina räntor ytterligare med mellan 10 och 17 punkter. En 3 månaders ligger därmed på 1,74%. Och som jag skrivit ovan är marginalerna fortfarande högre än september-08 när jag startade den här strängen (och redan då var alltså marginalerna onormalt höga). Låt vara att dagens sänkning är ett steg åt rätt håll, men - Fortsätt pressa bankerna! Förhandla bolåneräntorna!
Ja - självklart ska man alltid försöka förhandla med banken, och olika banker är olika sugna på att öka utlåningen vid varje tidpunkt, men det är värt att notera att marginalerna på bolån var onormalt låga innan krisen. Dagens nivå är en normalare nivå.