Ytterligare en som förutspår att Riksbanken sänker räntan till 1% under första halvåret 09.

Stefan Fölster, chefsekonom Svensk näringliv sammanfattade Riksbankens agerande med att:

"Riksbanken har tagit sina beslut med väldigt lite framåtriktande och istället baserat sina beslut på dagsaktuella inflationssiffror vilket medför att de hela tiden ligger 1-2 år efter. Nu prognostiserar de nollinflation under 2009 och kanske rent av deflation och då bör de sänka räntan mer."

Svenskt näringsliv skriver i sin rapport idag bl.a. att:

"Riksbanken förväntas fortsätta sänka reporäntan under första halvan av nästa år då konjunkturutsikterna blir allt svagare och deflationen är ett faktum. Vi förväntar oss att reporäntan kommer att vara 1,0 procent till sommaren."

Efter det så tittade jag på ett inslag från Swedanks räntechefsekonom och hon uteslöt 0% ränta pga av att då minskar bankernas möjligheter att tjäna pengar på korta räntefonder? Sen när beslutades räntenivåerna efter vart bankerna kan tjäna pengar. Hon ska nog ses mer som en kontraindikator som analyserar efter bankens bästa, inte det mest sannolika utfallet.

SBAB förutspår att Riksbanken sänker räntan till 1% redan i februari i dagens Boräntenytt.

"Vi räknar därför med att Riksbanken sänker styrräntan
från 2 till 1 procent redan vid nästa räntemöte i
februari. Den bundna tremånaders boräntan dras
då ner till 2,5 procent under nästa år."

Och Bank of England har öppnat upp för nära 0% i ränta tydligen.

"Bank of England beredd sänka räntan till noll
Uppdaterad 2008-12-18 10:29

Bank of Englands chefekonom Charles Bean konstaterar att givet att de ekonomiska utsikterna fortsätter att försämras kan den brittiska centralbanken behöva sänka styrräntan till nära noll, men han är kritisk till "upphetsade" mediarapporter om att det kan komma att ske redan i januari."

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Ser fram emot negativ ränta. Med den här takten så.. ;)
Jag börjar bli väldigt orolig den dagen vi har 0% ränta och räntevapnet är verkningslöst. Vad har vi för alternativ då?

Nu känns det väldigt långt borta, men vad kommer hända den dagen krisen är över och Riksbanken behöver börja höja räntan? Kommer räntebanan upp då fortfarande vara 25 punkter eller kommer de börja höja med ännu mera?

lukka skrev:
Jag börjar bli väldigt orolig den dagen vi har 0% ränta och räntevapnet är verkningslöst. Vad har vi för alternativ då?

Nu känns det väldigt långt borta, men vad kommer hända den dagen krisen är över och Riksbanken behöver börja höja räntan? Kommer räntebanan upp då fortfarande vara 25 punkter eller kommer de börja höja med ännu mera?
Om centralbankernas makt när räntan är nära noll.

Att oroa sig för att räntesänkningar inte verkar när de nyss genomförts är förmodligen onödigt. Man brukar säga att ränteförändringar tar upp till 2 år innan de verkar fullt ut i ekonomierna. Svensk reporänta sänktes första gången 15 oktober eller för för bara två månader sedan. Verkningslösa är de knappast.

Riksbankerna har mer eller mindre lovat att inte höja räntorna innan man sett effekter på att de reala ekonomierna vänder upp, men visst den tiden kommer någon gång självklart.

Personligen tror jag att räntan går ned minst 1% vid nästa möte.
Kollar man bara lite tillbaka i tiden så ser man att vi hade ännu lägre ränta än idag så sent som 2006. O då såg läget knappast lika dystert ut som nu. O då var nog inte inflationsförväntningarna lika låga som nu.
Nä, kunde man ligga på 1,5 då, ja, då känns genast dagens 2 väldigt högt jämförelsevis.
(sedan tycker jag väl att det var ett stort misstag från RB att ligga så lågt då)

lineChart

Lekkamraten skrev:
Att oroa sig för att räntesänkningar inte verkar när de nyss genomförts är förmodligen onödigt. Man brukar säga att ränteförändringar tar upp till 2 år innan de verkar fullt ut i ekonomierna. Svensk reporänta sänktes första gången 15 oktober eller för för bara två månader sedan. Verkningslösa är de knappast.
Jo, jag har också hört detta flera ggr om att det tar lång tid innan det slår fullt ut.
Jag tror ju dock att det verkar vääldigt mycket fortare än så. Behöver inte gå längre än till mig själv och mitt beteende. De senaste sänkninngarna har garanterat mig över 1000 kr mer över i månaden för ett tag framöver. Klart att jag spenderar mer då. Med början igår.
Vi kommer aldrig få veta hur julhandeln sett ut om den senaste reposänkningen aldrig ägt rum. Men jag tror ju att den hade varit väldigt mycket lägre.

Sen beror det ju på vad man väger in i "verkar fullt ut".

Tror inte heller de är verkningslösa. O jag tror inte heller att alla vapen är förbrukade om räntan skulle gå ned till 0. Finns ju hur mycket som helst att göra för att stimulera ekonomin om man vill.

Lekkamraten skrev:
Om centralbankernas makt när räntan är nära noll.
Tack för en mkt bra o intressant länk

silfwerpihl skrev:
Sen beror det ju på vad man väger in i "verkar fullt ut".
Jag tolkar det som "påverkar KPI"

Lekkamraten skrev:
Alternativ 4:
Regeringen, finansminster Anders Borg 20081216:

Reporränteprognos 1,0,
Ger en rörlig ränta på 2,25.
Bruttokostnad för ett miljonlån: 22 500.
Kostnadsminskning jämfört med 18 september 2008 per 1 mkr i lån: –3 125 kr/mån
Den kalkylen betraktrar jag som en hårdsminkad gris då det fattas en post som heter värdeminskning. Är värdeminskningen större än "kostnadsminskningen" i kalkylen ovan så faller ekvationen.

Även om man räknar med en värdeminskning på 0% så tycker jag att man måste ha med en rad med den rubriken. Under en period när man vant sig vid ständigt ökande värden har det betraktats som "konservativt" att inte ha med värdeökningen, men läget är nu något helt annat.

Lekkamraten skrev:
...
Efter det så tittade jag på ett inslag från Swedanks räntechefsekonom och hon uteslöt 0% ränta pga av att då minskar bankernas möjligheter att tjäna pengar på korta räntefonder? Sen när beslutades räntenivåerna efter vart bankerna kan tjäna pengar. Hon ska nog ses mer som en kontraindikator som analyserar efter bankens bästa, inte det mest sannolika utfallet.
Fast kan hon inte ha lite rätt i det uttalandet? Om man tolkar det som om Sverige behöver en högre ränta eftersom den svenska kronan
är en liten valuta och om vi ska kunna locka utlänskt kapital till Sverige så måste vi ha en högre ränta än andra länder.

loffes skrev:
Fast kan hon inte ha lite rätt i det uttalandet? Om man tolkar det som om Sverige behöver en högre ränta eftersom den svenska kronan
är en liten valuta och om vi ska kunna locka utlänskt kapital till Sverige så måste vi ha en högre ränta än andra länder.

Rekommenderar läsning av denna artikel: Kronan, handelsbalansen och välståndet

Att svenska kronan är svag beror på att det i nuläget inte är direkt intressant att investera i Sverige. Vi hade en lägre ränta än både USA och EU innan finanskrisen började blomma ut hösten 07. Under lång tid, efter att USA påbörjade sina aggresiva räntesäkningar hösten 08, hade vi väsentligt högre ränta än USA och marginellt högre ränta än ECB.

Om en svag kronkurs beror på att det är ett lågt intresse att investera i Sverige så tror defintivt inte att en högre ränta som fördyrar varje fom av investering hjälper kronkursen uppåt. I stor mån fungerar räntenivåerna som konkurransmedel enligt min mening. Varför investera i ett land med högre ränta än ett med lägre ränta, allt annat lika?

Ex. Internationell biltillverkare, huvudmarknad USA; ränta USA 0-0,25%.

Ska jag bygga en bilfabrik på min huvudmarknad USA där jag även får en låg ränta, eller ska jag bygga den i Sverige där min investering till de delar dessa är lånefinansierade har en högre ränta och samtidigt ta på mig en transportkostnad av det jag producerar som ska omsättas på huvudmarknaden?

Nej, jag tror snarare att det är tvärtom faktiskt.

Redigerat:
Uppdaterar strängen med anledning av att Bank of England (BOE) idag beslutade att sänka sin styrränta med ytterligare 0,5% till 1,5%. Att bevaka hur BOE och ECB agerar är intressent inför att Riksbanken fattar sitt räntebeslut den 10 februari av flera skäl.

BOE:s inflationsmål är mycket likt vårt svenska inflationsmål. Inflationen är dock högre: "CPI inflation fell to 4.1% in November." vilket ska jämföras med vår svenska inflationstakt under samma period uppskattades av SCB till 2,5%. Likväl så räknar BOE med att riskerna på medellång sikt fortfarande är att inflationsmålet underskrids.

"Nevertheless, the Committee judged that, looking through the volatility in inflation associated with the movements in Value Added Tax, there remained a significant risk of undershooting the 2%"

BOE räknar därmed med att deras CPI faller från 4,1% ned till under 2%, dvs med ytterligare 2%. Riksbanken har också prognostiserat i storleksordningen samma inflationsfall från novembernivån på 2,5%, ned mot noll under sommaren 09. Som jag ser det är behoven av räntesänkningar större i Sverige än i England i och med att vi redan har deflation som kommer att visa sig i mätningar framåt sommaren, och huvudscenariot att Riksbanken sänker räntan med ytterligare 1% kvarstår därför.

ECB meddelar sitt räntebeslut i regel den första torsdagen varje månad så alternativen är den 15 januari och 5 februari, och det är meddelat att ECB att kommer att fatta sitt räntebeslut i januari utifrån ny tillgänglig statistik.

Vi kommer alltså att få ny vägledning den 15 januari genom ECBs räntebeslut, inför att Riksbanken meddelar sitt räntebeslut den 11 februari. Frågan är inte om ECB fortsätter sänka räntan utan hur mycket de sänker räntan med. Förväntningarna är att de sänker räntan från 2,5% till 2% men statistik från igår uppgav att inflationen i Euroområdet är nere på 1,6% mot 2,1% mot i november. (väntat var 1,8%). Inflationen ligger alltså redan klart under inflationsmålet inom Euroområdet.

Redigerat:
"2009-02-11 Riksbankens direktion har beslutat att sänka reporäntan med 1 procentenhet till 1 procent. Reporäntan kan behöva sänkas ytterligare något under 2009. Denna kraftiga sänkning av räntan och räntebanan är nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och för att klara inflationsmålet på 2 procent. "

Lekkamraten skrev:
Varför investera i ett land med högre ränta än ett med lägre ränta, allt annat lika?
För att du får mer ränta på dina utlånade pengar.

Som "strängskapare" passar idag en liten kommentar.

Min prognos var 1% sänkning och där hamnade vi. Idag vill jag verkligen ge Riksbanken beröm för att de fullföljer linjen att skall det vidtas åtgärder, skall de vidtas omgående så fort behovet konstateras.

Som andra är jag möjligen lite överraskad över Riksbanken prognos:

Prognos för reporäntan

Procent, kvartalsmedelvärden Reporänta

Kv 4 2008 3,6

Kv 1 2009 1,5

Kv 2 2009 0,9 (2,0)

Kv 1 2010 0,8 (2,1)

Kv 1 2011 1,6 (2,6)

Kv 1 2012 3,2

Anm. Bedömningen i den penningpolitiska uppföljningen i december 2008 anges inom parentes.

Det är en tydlig flaggning för att de vid nästa tillfälle den 20 april (med offentliggörande den 21 april) kommer att sänka räntan ytterligare med 0,5% till 0,5%. Man bör även notera att Riksbankens prognos att räntorna kommer att vara mycket låga under hela 2009 och 2010, och även låga vid ingången av 2011.

Personligen tror jag att vi kommer att få väsentligt mer information fram till dess. Grattis till alla som får mer pengar över i plånboken 2009, 2010 och 2011 :D

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.