J
-MH- skrev:
Får man alltså samma marginal oavsett omm an binder till 3 mån eller 5 år?
Ja marginalen är fast tills man förhandlar om avtalet. Det är fritt fram att byta referensränta.

Deven skrev:
Däremot så appliceras den på ett likvärdigt sätt mot de ingående länderna och därför tycker jag att den fyller ett ganska stort värde eftersom man kan jämföra Sverige ur ett objektivt perspektiv. Fast du kanske anser att Eurostat misskrediterar Sverige på något sätt?
Ja det är oklart om arbetslösheten mäts på ett likvärdigt sätt och nu har du även fått svar i nationens television.

Varannan arbetslös ungdom går i skolan - SVT

Sverige tillhör EU:s bottenliga när det gäller ungdomsarbetslöshet. Men en närmare titt på statistiken visar att hälften av de arbetslösa ungdomarna studerar.

2007 infördes nya EU-regler som reglerade hur arbetslösheten ska beräknas. Därför räknas nu studerande ungdomar, som söker extrajobb vid sidan av studierna som arbetslösa. Dessutom räknas nu arbetslösheten bland personer över 15 år. Det innebär att många av de arbetslösa ungdomarna går i grundskola eller på gymnasiet.
Tidigare räknades arbetslösheten bland personer över 16 år.
-Det här visar att ungdomar inte är en homogen grupp som man kan behandla på samma sätt. Man måste tränga djupare bakom siffrorna, säger Sven Otto Littorin (M), arbetsmarknadsminister

Nu vill arbetsmarknadsdepartementet att beräkningarna ska göras på det sätt man gjorde tidigare, alltså då heltidsstudenterna inte räknades som arbetslösa.

Statistiska Centralbyrån utreder nu om det går att jämföra ungdomsarbetslösheten i Sverige med andra EU-länder, eftersom det är oklart om andra länder räknar heltidsstuderande ungdomar som arbetslösa på det sätt man gör i Sverige i dag.

Redigerat:
Deven skrev:
Svenska arbetslöshetssiffror ger jag inte mycket för. Våra politiker har ett väldigt stort egenintresse att inbilla oss medborgare att allting är mycket bättre än vad det egentligen är och anpassar mätningen därefter. Eurostats siffror anser jag mycket mer tillförlitliga. .
Lustigt att du tror att politikerna kryddar siffrorna när det i själva verket är det nya sättet att mäta som lägger sverige på en position i botten.

"Statistiska Centralbyrån utreder nu om det går att jämföra ungdomsarbetslösheten i Sverige med andra EU-länder, eftersom det är oklart om andra länder räknar heltidsstuderande ungdomar som arbetslösa på det sätt man gör i Sverige i dag"

Om ni tror att den faktiska arbetslösheten i Sverige är 5% så får ni väl tro det. Jag tycker siffran låter helt overklig med tanke på vad man ser ute i samhället och de stora ekonomiska problem Sverige har för närvarande Det lustiga när man läser många andra kommentarer här inne är att man skulle kunna tro att vi befann oss i en högkonjunktur. Allting är guld och gröna skogar, ingen har någonsin haft det bättre och allting kommer bara att bli billigare medan vi blir alltmer rika.

Självklart anser inte jag heller att heltidsstuderande och ålderspensionärer ska räknas som arbetslösa men jag antar att siffrorna från Eurostat ändå ger en likvärdig jämförelse mellan de länder som ingår i undersökningen.

Deven skrev:
Om ni tror att den faktiska arbetslösheten i Sverige är 5% så får ni väl tro det. Jag tycker siffran låter helt overklig med tanke på vad man ser ute i samhället och de stora ekonomiska problem Sverige har för närvarande
Det beror väl på var man tittar?

http://www.sr.se/halland/NYHETER/artikel.asp?artikel=3018119

Vad du eller jag "ser ute i samhället" kan omöjligen ge en objektiv bild av tillståndet.

-MH- skrev:
[länk]
Kontrar du med en artikel som säger att Sveriges största lågprisbutik har gjort ett rekordår?

Ja, det visar att medelsvensson knappast känner sig fattigare.

-MH- skrev:
Ja, det visar att medelsvensson knappast känner sig fattigare.
Hur sjutton menar du nu?

Det visar väl tvärtom att medelsvensson känner sig just fattigare (om det är i de billigaste butikerna man handlar).

Du kan ju kolla resultatet för New Wave Group, RNB, Björn Borg, Hemtex, Odd Molly...

Så medelsvensson har slutat handla Gucci, och börjat handla GeKå:s, är det vad du påstår? Men vem f-n är det då som handlar så mycket Björn Borg, WESC och Odd Molly???

"Hittills har trion klarat lågkonjunkturen väl med tillväxtsiffror på 20-30 procent under senaste kvartalet och fortsatt god lönsamhet. För Odd Molly och Wesc ser det bra ut för resten av året då ordersiffrorna för höstkollektionen är upp med 23 respektive 24 procent. Hos Björn Borg är läget mer svårt att bedöma. Framför allt därför att bolaget inte redovisar några ordersiffror, men också för att stora valutaeffekter bidrog till försäljningslyftet första kvartalet samtidigt som vd Arthur Engel talade om en "fortsatt mycket tuff och osäker marknad".

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article615387.ece (artikel från 2009-06-03)

Jag ger mig. Vill du tro på en strålande högkonjunktur så får du tro det.

Du kan ju kolla resultatet för New Wave Group, RNB, Björn Borg, Hemtex, Odd Molly...
Jag kollade resultatet för några av dem, och det var tvärtemot vad du trodde. Det behöver du väl inte bli sur på mig för?

Nog för att del flesta ekonomer är manodepressiva i sin analys av konjunkturer, men vi andra kan ju nöja oss med att konstatera att det finns mellanlägen mellan strålande högkonjunktur och det ekonomiska systemets kollaps.

Och där är vi nu. Och jag tror inte det blir värre än så här för denna gången, även om en del anser att det mest seriösa och ansvarsfulla man kan göra är att tro att det kommer gå åt h-e, och letar efter skäl till att det kommer att gör just så.

-MH- skrev:
Jag kollade resultatet för några av dem, och det var tvärtemot vad du trodde. Det behöver du väl inte bli sur på mig för?

Nog för att del flesta ekonomer är manodepressiva i sin analys av konjunkturer, men vi andra kan ju nöja oss med att konstatera att det finns mellanlägen mellan strålande högkonjunktur och det ekonomiska systemets kollaps.

Och där är vi nu. Och jag tror inte det blir värre än så här för denna gången, även om en del anser att det mest seriösa och ansvarsfulla man kan göra är att tro att det kommer gå åt h-e, och letar efter skäl till att det kommer att gör just så.
Konjuktursvängningar är ju just psykologiska.
Så frågan är hur många som tror på ljusare tider, resp. depression...

Sen finns det förstås reella faktorer som påverkar folks reaktioner.
Men jag tror nog lite på -MH- just nu, att vi har passerat dalen, och är på väg uppåt igen, hur mkt, och hur länge är en annan fråga.
Och man skall inte utesluta att ngn större händelse i omvärlden kan utlösa en liten svacka till...

/K

Jag brukar klargöra tidigt i mina inlägg att jag är på gränsen till nollad i såna här diskussioner...bara så att ni förstår mitt utgångsläge.
Dock så undrar jag, ur ett rent själviskt (och förmodligen ganska naivt) perspektiv, varför man skulle längta efter högkonjunkter, förutsatt att man har jobbet kvar?

Alltså, det lilla jag förstått är att när det monetära systemet går på högvarv så ökar inflationen. Riksbanken bekämpar inflationstakten genom att höja reporäntan. Detta påverkar direkt bolåneräntorna som stiger i takt med repo ( i alla fall de korta boräntorna). Samtidigt stiger oxå priserna generellt. OK, Det sista kanske kan "jämkas" mot eventuella löneökningar?

Men, om man får lov att vara egoistisk, varför skulle ngn som har jobbet kvar och sitter med huslån vilja ha en högkonjunktur?

>>matwe - Är det någon som vill det då? ;-D

Mikael_L
Är det inte något i det ekonomiska teoribygget att vi har en ständigt expanderande ekonomi, och detta är motorn i ökande välstånd, och bieffekter är inflation och krav på ständigt ökande vinst/bnp osv ...

Ramlar vi iväg ruggit OT om vi fortsätter med detta infall?
Men nån som kan lite ekonomi kan kanske svara lite kort och koncist ... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.