Jag tror på en sänkning med 0,5 - 0,75 procentenheter

Frågan är om dom genomför en sänkning innan 16:e dec. Ingves o Kompani, har väl inte blivit kända för att följa marknadsopinionen, så jag tror nog att 3% kan bli en lämplig nivå till årsslutet, 0,5 är fegt och 1% är mycket offensivt så 0,75...

Hopplunda skrev:
Kommer bli liknade som i USA. 3-4% spann mellan rörlig och repo. .
Investor skrev:
Jag tror som Hopplunda. Repo + 3% marginal. USA styr som alltid...
Tror ni att detta inträffar nu närmsta tiden eller att det blir längre fram? Och gäller detta det generella spannet eller just när RB sänker och innan bankerna följt efter?

Redigerat:
H
imported_Anders_S skrev:
Tror ni att detta inträffar nu närmsta tiden eller att det blir längre fram? Och gäller detta det generella spannet eller just när RB sänker och innan bankerna följt efter?
Det generella spannet under 2009 kommer att vara +2 % mot Repo. Jag tror inte att spannet kommer komma upp i 3-4% längre då jag inte hade räknat med att regeringen skulle vara dadda åt banker som inte kan hantera sin verksamhet, jag har trott och hoppats på att vi har marknadsekonomi i Sverige och att osunda företag får gå under om dom inte sköter sig, men där hade jag fel.

Hade inte regeringen/riksbanken skjutit till pengar/säkerhet så hade vi haft +3%-4% mot repo idag. Rörliga +2% mot repo kommer vi ha ett tag framöver.

Hoppas nu att USA tar sitt förnuft till fånga och inte hjälper GM,Chrysler,Ford. Låt dessa gå under om marknaden tycker det.

Redigerat:
Pratar du officiella räntor, eller de faktiska? Repo + 1-1,5 % tycks vara vanligt på rörliga lån idag.

H
-MH- skrev:
Pratar du officiella räntor, eller de faktiska? Repo + 1-1,5 % tycks vara vanligt på rörliga lån idag.
REPO 3,75% Snitt boränta rörlig 5,65% 2009-11-21 Marginal +1,9%

Nordeas officiella rörliga ränta är 5,32 (5,34 för nyteckning), repo plus 1,57% Med rabatt hamnar man i intervallet 1-1,5% utan större problem. Själv ligger jag just nu repo + 0,76.

Några marginaler på repo + 2 handlar det inte om.

Redigerat:
Hopplunda skrev:
jag har trott och hoppats på att vi har marknadsekonomi i Sverige och att osunda företag får gå under om dom inte sköter sig, men där hade jag fel.
Det har de ju inte ens i staterna.. :rolleyes:

Hopplunda skrev:
Hoppas nu att USA tar sitt förnuft till fånga och inte hjälper GM,Chrysler,Ford. Låt dessa gå under om marknaden tycker det.
Jag håller med dig, men tror vi hoppas förgäves.

H
-MH- skrev:
Nordeas officiella rörliga ränta är 5,32 (5,34 för nyteckning), repo plus 1,57% Med rabatt hamnar man i intervallet 1-1,5% utan större problem. Själv ligger jag just nu repo + 0,76.

Vad du har med ränterabatter är ointressant. Snitt rörlig - Repo är det som gäller, annars kan vi ju lägga ner hela diskussionen om vi inte pratar om samma räntor. Som är det officiella.

Det är betydligt intressantare att diskutera vad bankerna faktiskt lånar ut till för marginal. Och den marginalen är idag ung 1-1,5%

DEe förvånar mig hur du kan hitta en snitt rörlig på 5,65, ser inga rörliga eller 3-månadersröntor som ligger över det idagm, utan det är det högsta du kan få. Ja, om du inte räknar med BlueStep då förstås.

-MH- skrev:

Nordea hävdar att de inte lämnar rabatt på den rörliga räntan.

P
Det är ganska många sidor, är det något speciellt du tycker vi ska kolla efter som du vill poängtera?

H
MH: Du tycker inte man ska prata om det officiella listräntorna i den här tråden? Aja skitsamma, jag tittar mot listpriserna så har man nåt att gå på.
Nästa sänkning av repo tror jag inte blir så hisklig, kanske bara 0.25%, förutsatt att inte kronan hinner bli starkare. $ 8.44 € 10,54

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.