17 728 läst ·
668 svar
18k läst
668 svar
Ransonering på drivmedel
Så är det tyvärr i vår konsensuskultur där bara en åsikt är tillåten åt gången, vi minns hur det lät i flyktingdebatten runt 2015 och under Covid då alla som hade vi en övertygelse som inte godkänts av regimen och dess megafoner medierna fick löpa gatlopp.Smv440 skrev:
I dag är det hatet mot ryssarna som är påbjudet från högsta nivå och den som inte stämmer in i kören utpekas som betald av Ryssland.
Däremot är det fullt legitimt att kritisera rådande styre i Ryssland men det är en annan sak än att hetsa mot vanliga medborgare, många verkar inte skilja på dessa grupper.
När det gäller Israel får vi ständigt höra att det är fel att lasta vanliga judar för vad regimen gör men hur ofta får vi höra samma sak om Ryssland.
Mycket kloka ord och sanna.B Bitterhetsakademin skrev:Så är det tyvärr i vår konsensuskultur där bara en åsikt är tillåten åt gången, vi minns hur det lät i flyktingdebatten runt 2015 och under Covid då alla som hade vi en övertygelse som inte godkänts av regimen och dess megafoner medierna fick löpa gatlopp.
I dag är det hatet mot ryssarna som är påbjudet från högsta nivå och den som inte stämmer in i kören utpekas som betald av Ryssland.
Däremot är det fullt legitimt att kritisera rådande styre i Ryssland men det är en annan sak än att hetsa mot vanliga medborgare, många verkar inte skilja på dessa grupper.
När det gäller Israel får vi ständigt höra att det är fel att lasta vanliga judar för vad regimen gör men hur ofta får vi höra samma sak om Ryssland.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Den amerikanska delegationen som skulle fredmäkla har lämnat Moskva och även Kyjiv.
Ryssland har inte backat på en enda punkt. Ukraina ska lämna ifrån sig all mark som Ryssland erövrat och mer därtill. Ukraina ska också nedrusta sitt försvar, ge upp alla ambitioner på medlemskap i Nato och Ukrainas regering måste bytas ut "eftersom den är nazistisk till sin natur" ...
Ryssland har en annan innebörd av ordet nazist, det är inte nödvändigtvis någon som ogillar judar, utan någon som Ryssland ser som ett hot.
En tolkning som jag tycker är rimlig är alltså att Ryssland vill ha all mark man erövrat men även strategiska områden som man inte har lyckats inta, det skulle ju underlätta ett framtida angrepp på Ukraina. Att det ukrainska försvaret ska försvagas är också praktiskt för framtida angrepp. Alla framtida Ukrainska regeringar som inte Ryssland gillar kommer givetvis vara "nazistiska" och så kan Ryssland ge sig på Ukraina igen.
Är det ett scenario som ni som tycker Ukraina ska ge upp tycker känns bra?
Tillägg: när den amerikanska delegationen lämnade Kyjiv så påbörjades såklart drönarattackerna omedelbart, tänkvärt kanske för den som tror att Ryssland är det minsta intresserade av fred.
Ryssland har inte backat på en enda punkt. Ukraina ska lämna ifrån sig all mark som Ryssland erövrat och mer därtill. Ukraina ska också nedrusta sitt försvar, ge upp alla ambitioner på medlemskap i Nato och Ukrainas regering måste bytas ut "eftersom den är nazistisk till sin natur" ...
Ryssland har en annan innebörd av ordet nazist, det är inte nödvändigtvis någon som ogillar judar, utan någon som Ryssland ser som ett hot.
En tolkning som jag tycker är rimlig är alltså att Ryssland vill ha all mark man erövrat men även strategiska områden som man inte har lyckats inta, det skulle ju underlätta ett framtida angrepp på Ukraina. Att det ukrainska försvaret ska försvagas är också praktiskt för framtida angrepp. Alla framtida Ukrainska regeringar som inte Ryssland gillar kommer givetvis vara "nazistiska" och så kan Ryssland ge sig på Ukraina igen.
Är det ett scenario som ni som tycker Ukraina ska ge upp tycker känns bra?
Tillägg: när den amerikanska delegationen lämnade Kyjiv så påbörjades såklart drönarattackerna omedelbart, tänkvärt kanske för den som tror att Ryssland är det minsta intresserade av fred.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Jag tycker det är enkelt. Jag kritiserar Rysslands styre och Israels styre. Jag kritiserar också de i Ryssland och Israel, eller på andra platser som stödjer det ryska och det israeliska styret.B Bitterhetsakademin skrev:Så är det tyvärr i vår konsensuskultur där bara en åsikt är tillåten åt gången, vi minns hur det lät i flyktingdebatten runt 2015 och under Covid då alla som hade vi en övertygelse som inte godkänts av regimen och dess megafoner medierna fick löpa gatlopp.
Det finns inget påbud från högsta nivå att man ska hata ryssar.
Kan inte sluta och förundras denna kloka man.
https://www.facebook.com/share/r/1LFw5d4SFC/?mibextid=wwXIfr
https://www.facebook.com/share/r/1LFw5d4SFC/?mibextid=wwXIfr
Jag försvarar människors rätt till att leva fritt och välja sina ledare. Det gäller alla folk. Också ukrainare och ryssar och palestinier och kineser och nordkoreaner och amerikaner.Smv440 skrev:
Den som vill tycka annorlunda bör också själv vara beredd att utsätta sig för putinregimens maktutövning. Då bör man vara villig att själv skickas ut som kanonmat med beräknad livstid mindre än en vecka i evighetskriget för att utvidga Putins imperium samtidigt som frun blir våldtagen och mördad och barnen bortförs till Ryssland. Medan allt man äger plundras.
Det är så det går till på ockuperat territorium.
Jag anser mig ha full rätt att förlöjliga personer som i åsiktsfrihetens namn kräver att andra människor snällt skall låta sig utsättas för det här samtidigt som de inte vill göra det själva.
Jag anser min ha samma rätt att förlöjliga anställda på propagandakontoren i Ryssland. Människor som får en hög lön och är befriade från mobilisering för att sitta 8 timmar om dagen och förespråka folkmord. I åsiktsfrihetens namn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Snacka om att ha blivit itutad propaganda och gått på allt.🥶H heimlaga skrev:Jag försvarar människors rätt till att leva fritt och välja sina ledare. Det gäller alla folk. Också ukrainare och ryssar och palestinier och kineser och nordkoreaner och amerikaner.
Den som vill tycka annorlunda bör också själv vara beredd att utsätta sig för putinregimens maktutövning. Då bör man vara villig att själv skickas ut som kanonmat med beräknad livstid mindre än en vecka i evighetskriget för att utvidga Putins imperium samtidigt som frun blir våldtagen och mördad och barnen bortförs till Ryssland. Medan allt man äger plundras.
Det är så det går till på ockuperat territorium.
Jag anser mig ha full rätt att förlöjliga personer som i åsiktsfrihetens namn kräver att andra människor snällt skall låta sig utsättas för det här samtidigt som de inte vill göra det själva.
Jag anser min ha samma rätt att förlöjliga anställda på propagandakontoren i Ryssland. Människor som får en hög lön och är befriade från mobilisering för att sitta 8 timmar om dagen och förespråka folkmord. I åsiktsfrihetens namn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Kul, så tycker vi lika i något i den här frågan.Frerider skrev:
Jag tänkte på de som brukar ge dig tummen upp och som du brukar ge tumme upp till, som exempelvis Intet och Bitterhetsakademin som vill att Ukraina accepterar Rysslands krav.Frerider skrev:
Du menar den fritänkande minoriteten här på forumet som inte rakt av köper det rådande narrativet som politiker och media framför och då reflexmässigt utpekas som troll.Fairlane skrev: