Smv440 Smv440 skrev:
Då frågar jag dig, har du läst den Ukrainska grundlagen? Eller du kanske bara tror det är så, eftersom det basuneras ut i media.
У разі закінчення строку повноважень Верховної Ради України під час дії воєнного чи надзвичайного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії Верховної Ради України, обраної після скасування воєнного чи надзвичайного стану.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
У разі закінчення строку повноважень Верховної Ради України під час дії воєнного чи надзвичайного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії Верховної Ради України, обраної після скасування воєнного чи надзвичайного стану.
Är det ett inlägg som driver diskussionen framåt?

• Gilla
  • Haha
Frerider och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Du uppskattade inlägget #546 där det stod: "Då frågar jag dig, har du läst den Ukrainska grundlagen? Eller du kanske bara tror det är så, eftersom det basuneras ut i media."

Inlägg #556 borde döda diskussionen om grundlagen och Ukrainas val, men jag gissar att den inte gör det. Det brukar inte spela någon roll om man kommer med fakta som pekar klart och tydligt på en sak för vissa.

Sekten "Jag tänker själv" litar ju inte på några uppgifter alls, utom de som kommer från någon känd/okänd person som säger emot 99,99% av vad andra säger, de uppgifterna litar man på fullt ut, utan att verifiera för fem öre.

• Gilla
Bhp863 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du uppskattade inlägget #546 där det stod: "Då frågar jag dig, har du läst den Ukrainska grundlagen? Eller du kanske bara tror det är så, eftersom det basuneras ut i media."
Det gödslas friskt med "fakta" bland de regimtrogna skribenterna. -"Zelenskyj blev vald i ett demokratiskt fritt val". Det vet naturligtvis inte vi, utan man får se det mer som en förhoppning, för det finns många som påstår motsatsen.
Fairlane Fairlane skrev:
Inlägg #556 borde döda diskussionen om grundlagen och Ukrainas val, men jag gissar att den inte gör det. Det brukar inte spela någon roll om man kommer med fakta som pekar klart och tydligt på en sak för vissa.
Här syftade jag på att Pin la ut en text mycket få kan läsa. Det kan lika gärna vara en översättning av Anders banklån.😀

Men för övrigt ser även jag svårigheterna i att hålla ett val i ett krig. Hur skall alla som flytt utomlands, deserterat eller håller sig gömda kunna rösta? Och alla soldater som är utspridda längst fronten.
Valet får nog hållas när det åtminstone är en lång vapenvila.
Min egen gissning är att Zelenskyj är betydligt populärare på vårt byggforum än vad han är i Ukraina. Därför kommer han att förhala valet så länge det bara går och när han förlorat flyr han hastigt och lustigt till någon av sina villor utomlands. Men det är bara mina tio öre.
Fairlane Fairlane skrev:
Sekten "Jag tänker själv" litar ju inte på några uppgifter alls, utom de som kommer från någon känd/okänd person som säger emot 99,99% av vad andra säger, de uppgifterna litar man på fullt ut, utan att verifiera för fem öre.
Det är väl inte sant, det heller. Men det vore ju mer än lovligt korkat att inte också lyssna på de som inte följer med lämmeltåget.
Här är en: Professor John Mearsheimer.
Här förklarar han varför han anser att det är kört för Ukraina.

Vill du ha fler länkar till de som faktiskt besitter kunskaper du och jag saknar, säg bara till.

Redigerat:
  • Älska
Smv440
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det gödslas friskt med "fakta" bland de regimtrogna skribenterna. -"Zelenskyj blev vald i ett demokratiskt fritt val". Det vet naturligtvis inte vi, utan man får se det mer som en förhoppning, för det finns många som påstår motsatsen.

Här syftade jag på att Pin la ut en text mycket få kan läsa. Det kan lika gärna vara en översättning av Anders banklån.😀

Men för övrigt ser även jag svårigheterna i att hålla ett val i ett krig. Hur skall alla som flytt utomlands, deserterat eller håller sig gömda kunna rösta? Och alla soldater som är utspridda längst fronten.
Min egen gissning är att Zelenskyj är betydligt populärare på vårt byggforum än vad han är i Ukraina. Därför kommer han att förhala valet så länge det bara går och när han förlorat flyr han hastigt och lustigt till någon av sina villor utomlands. Men det är bara mina tio öre.

Det är väl inte sant, det heller. Men det vore ju mer än lovligt korkat att inte också lyssna på de som inte följer med lämmeltåget.

Vill du ha fler länkar till de som faktiskt besitter kunskaper du och jag saknar, säg bara till.

[media]
Samma Mearsheimer som medan den stora invasionen började var helt säker på att det aldrig skulle bli krig eftersom Ryssland inte skulle våga anfalla?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det gödslas friskt med "fakta" bland de regimtrogna skribenterna. -"Zelenskyj blev vald i ett demokratiskt fritt val". Det vet naturligtvis inte vi, utan man får se det mer som en förhoppning, för det finns många som påstår motsatsen
Källa på det?

Ryssland är så rädd för fakta och sanning att man stänger ner internet och blockerar tillgång till allt annat än statligt godkända siter...däribland krigsmaterieldistributören wildberries 😳

Alltså, ett fritt land begränsar inte kommunikation till omvärlden, det visar bara på hur drakonisk, svag och osäker regimen är.

Ryssland är nu i princip en totalitär övervakningsstat där ingen frihet finns, och där ingen vettig normal människa vill bo.

https://www.thebarentsobserver.com/...an-internet-closed-censored-and-secure/440395

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Samma Mearsheimer som medan den stora invasionen började var helt säker på att det aldrig skulle bli krig eftersom Ryssland inte skulle våga anfalla?
Kan så vara. Känner du någon som aldrig haft fel. En räcker.

Lyssna istället och ifrågasätt resonemanget. Det är ju lite mer konstruktivt än att gnälla på att han har haft fel tidigare. Vem tusan har inte det.

Eller som den fryntlige GW Person brukar säga -"Jag har haft fel förr". Då är inte heller han trovärdig?

-Uppryckning och kom med lite konstruktivt kritik istället för att drabbas av panik.

• Haha
  • Gilla
Smv440 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Källa på det?

Ryssland är så rädd för fakta och sanning att man stänger ner internet och blockerar tillgång till allt annat än statligt godkända siter...däribland krigsmaterieldistributören wildberries 😳

Alltså, ett fritt land begränsar inte kommunikation till omvärlden, det visar bara på hur drakonisk, svag och osäker regimen är.

Ryssland är nu i princip en totalitär övervakningsstat där ingen frihet finns, och där ingen vettig normal människa vill bo.

[länk]
Ge dig. Det första EU gjorde var att "stänga ner" RT. Man skall inte kasta sten när man själv sitter i glashus.😁
Bättre kan du!?

• Gilla
Smv440 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Det finns alltid någon som påstår motsatsen. Det finns de som påstår att jorden är platt också.
De samlade bedömningarna från valet, från utomstående neutrala bedömare, är att det var ett korrekt och ärligt val, liksom de samlade bedömningarna från ryska val är att de är inkorrekta och falska, men visst kan man ju tro tvärtom om man vill.
Intet Intet skrev:
Här syftade jag på att Pin la ut en text mycket få kan läsa. Det Jan lika gärna vara en översättning av Anders banklån.
Det finns sätt att översätta för den som vill och det rimliga är väl att gå till källan, dvs grundlagen skriven på Ukrainska, den som du och SMV440, vitvarukillen och några till tror är fel. Jag behärskar inte Ukrainska, så jag får lita på dem som kan det och som läst lagen. Om jag så vore expert på Ukrainska och den Ukrainska konstitutionen så hade ni ändå aldrig trott på mig. SMV440 visste på något sätt att det borde varit presidentval 2024, så frågan är var han fått den informationen ifrån. Läst grundlagen själv, eller läst vad andra skrivit? Så någonstans får vi alla vår information ifrån och väljer om vi ska lita på den eller inte. Vissa väljer att lite på en enstaka person som sticker ut, exempelvis någon som påstår att jorden är platt...
Intet Intet skrev:
Precis så är det såklart, så därför blir det rätt löjligt att gnälla om att Zelenskij inte är en vald president.
Intet Intet skrev:
Min egen gissning är stt Zelenskyj är betydligt populärare på vårt byggforum än vad han är i Ukraina. Därför kommer han att förhala valet så länge det bara går och när han förlorat flyr han gastigt till någon sv sina villor utomlands. Men det är bara mina tio öre.
Kanske är det så att han är mer populär här, eller inte, det stannar vid gissningar. Liksom såklart detta med att han har flera villor utomlands. Det är bevisat att några sådana rykten kommer från ryska media, vilket såklart några tolkar som sanning. Andra vet kanske inte ens att det kommer från ryska media, men lögnen är upprepad så många gånger så då tänker folk att det måste vara sant, det är i princip omöjligt att övertyga någon med de åsikterna att det inte stämmer. Lyckas man mot all förmodan få någon av er som ogillar Zelenskij att inse att en specifik villa inte alls ägs av honom så blir det bara, i bästa fall, "Jaha, ok, den kanske inte var hans men alla andra då?". Det är helt enkelt hopplöst att diskutera med personer som tror på konspirationsteorierna.
Intet Intet skrev:
Det är väl inte sant, det heller. Men det vore ju mer än lovligt korkat att inte också lyssna på de dom inte följer med lämmeltåget.
Absolut är det värt att lyssna på andra också, men kanske inte bara?
Intet Intet skrev:
Jo det är ett namn som ofta dyker upp. Det finns några till. Det finns också ett antal med andra åsikter såklart och ett gäng som tycker att han har fel.
Det kanske till och med är så att han får rätt, att Ukraina går under som nation, men tills det sker så anser jag att vi ska stötta Ukraina om de vill.

Intet Intet skrev:
[media]
Det finns givetvis hur många som helst med åsikter, men vem som har rätt är svårare att bedöma.

Om Ryssland imorgon skulle säga att de vill ha Gotland så antar jag att din och dina åsiktsfränders åsikt är att vi ska säga varsågod och lämna över ön? Och dagen efter vill de ha södra Sverige så de har kontroll över Öresund, det lämnar vi. Sen vill de såklart ha resten av landet också och de vet att vi inte kommer ställa till problem, så vips så får vi lära oss ryska, glömma allt vad frihet och demokrati heter etc.

• Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Ge dig. Det första EU gjorde var att "stänga ner" RT. Man skall inte kasta sten när man själv sitter i glashus.😁
Bättre kan du!?
Ja, man stängde ner fiendens desinformationskanal.
Det är en väldig skillnad från hur det ser ut i Ryssland, där allt stängs ner som inte kontrolleras av staten.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man stängde ner fiendens desinformationskanal.
Det är en väldig skillnad från hur det ser ut i Ryssland, där allt stängs ner som inte kontrolleras av staten.
Det var ändå ett kontroversiellt beslut som flera yttrandefrihetsexperter haft synpunkter på. Att som EU nu gör och hotar med rättsliga konsekvenser för den som delar sådant material är också en inskränkning av yttrandefriheten.
Tidigare har folk ansetts vara myndiga att själva söka information och därefter bilda sig en uppfattning, RT var tidigare en marginell företeelse och lockade förmodligen ett litet fåtal men folk vill inte mästras av överheten så många blev istället inspirerade att söka sig till sidan för att bilda sig en egen åsikt.
Som tur är så är censuren lätt att kringgå med ett enkelt vpn för den som så önskar, det är mest principen att censurera jag vänder mig mot.

• Gilla
  • Haha
Frerider och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Intet Intet skrev:
Bättre kan du!?
Detta är som när nån klagar på när ryssen skjuter svarar du ge dig du sköt ju själv tillbaks..
Fattar inte hur folk kan försvara ryssarna efter Bucha och allt annat sinnessjukt dom gjort.... Skäms!

• Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är som när nån klagar på när ryssen skjuter svarar du ge dig du sköt ju själv tillbaks..
Fattar inte hur folk kan försvara ryssarna efter Bucha och allt annat sinnessjukt dom gjort.... Skäms!
Du har inte läst ett enda inlägg.... Skäms!

• Haha
  • Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
They'll steal anything that isn't nailed down. It's a longstanding tradition in Ukraine"
En rysk tradition.

Text om systematisk plundring av ryska soldater i Ukraina 2022, fokuserar på stöld av vitvaror och personliga ägodelar i ockuperade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textstycke om ryska styrkors plundring av ukrainsk infrastruktur, inklusive jordbruksmaskiner och spannmål, samt deras transport och försäljning.
Skapa konto

Text om rysk plundring av ukrainska museer, inkluderar stöld av konst och historiska artefakter under ockupationen av Cherson och Melitopol.
Skapa konto

Text som beskriver plundringskulturen och dess effekter i Ryssland, inklusive formella klagomål från ryska medborgare.
Skapa konto

https://www.ukrainer.net/en/the-army-of-marauders/

https://khpg.org/en/1608810358

https://www.theguardian.com/world/2022/apr/11/ukrainian-homes-looted-by-russian-soldiers

https://www.dw.com/en/ukraine-how-farm-vehicles-stolen-by-russia-were-remotely-disabled/a-61691839

https://jamestown.org/russian-troop...arming-unit-effectiveness-and-boosting-crime/

• Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Bättre kan du!?
Så du har ingen källa utan bara din vanliga deflektion med ämnesbyte.
Bild med rubriken Vanliga tecken och metoder som listar skuldförskjutning, ämnesbyte, humor och sarkasm, samt motattack som olika strategier.
Skapa konto

• Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.