Nu handlar inte denna tråd om krig direkt. Men eftersom det redan diskuteras så: Varför tycker alla politiker, makthavare m.fl att det är så bra med krig. Ständigt denna krigshets. Ingen tanke på alla människor som får sätta sin liv till spillo. Oavsett nation. Mer krig mer krig är hela tiden budskapet. Vi får inte prata om fred.
Jo det handlar i slutändan om pengar, pengar, pengar. Vapenindustrin är och har alltid varit en kassako. Politiker och makthavare skiter totalt i om folk dör. Om landområden erövras eller inte.
Och kan man då i 5 års tid i stort sett varje dag ha Putin på löpsedlarna är det lättare att lura folk att eländet måste fortsätta.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Du menar den fritänkande minoriteten här på forumet som inte rakt av köper det rådande narrativet som politiker och media framför och då reflexmässigt utpekas som troll.
Fritänkande" = folk som lyssnar på olika personer på Youtube etc och tar det de säger för sanning?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Nu handlar inte denna tråd om krig direkt. Men eftersom det redan diskuteras så: Varför tycker alla politiker, makthavare m.fl att det är så bra med krig. Ständigt denna krigshets. Ingen tanke på alla människor som får sätta sin liv till spillo. Oavsett nation. Mer krig mer krig är hela tiden budskapet. Vi får inte prata om fred.
Jo det handlar i slutändan om pengar, pengar, pengar. Vapenindustrin är och har alltid varit en kassako. Politiker och makthavare skiter totalt i om folk dör. Om landområden erövras eller inte.
Och kan man då i 5 års tid i stort sett varje dag ha Putin på löpsedlarna är det lättare att lura folk att eländet måste fortsätta.
Det är inte frågan om krigshets att man vill stoppa Putin, det är en fråga om att värdera frihet, om man vill stödja folk som inte vill leva under den ryska diktaturen.

Det finns en part i det här som vill ha krig och det är Ryssland.

Sen tror ju en hel del som påstår sig tänka själv att det inte alls är Rysslands fel. Jag antar att ni tänker att man i Ukraina har monterat upp enorma magneter som drog de in de ryska stridsvagnarna i Ukraina, allt medan Ryssland kämpade för att behålla stridsvagnarna på sin sida av gränsen. Samma sak är det kanske med drönarna, missilerna och kryssningsrobotarna, de drogs mot Ukraina, medan det stackars missförstådda Ryssland försökte förhindra det.
Tvättmaskiner, diskmaskiner, spannmål och barn for till Ryssland, inte för att ryssarna ville, utan för att Nato(?) knuffade dit dem? Några av de barnen är nu tillbaka i Ukraina, i rysk uniform.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte frågan om krigshets att man vill stoppa Putin, det är en fråga om att värdera frihet, om man vill stödja folk som inte vill leva under den ryska diktaturen.

Det finns en part i det här som vill ha krig och det är Ryssland.

Sen tror ju en hel del som påstår sig tänka själv att det inte alls är Rysslands fel. Jag antar att ni tänker att man i Ukraina har monterat upp enorma magneter som drog de in de ryska stridsvagnarna i Ukraina, allt medan Ryssland kämpade för att behålla stridsvagnarna på sin sida av gränsen. Samma sak är det kanske med drönarna, missilerna och kryssningsrobotarna, de drogs mot Ukraina, medan det stackars missförstådda Ryssland försökte förhindra det.
Tvättmaskiner, diskmaskiner, spannmål och barn for till Ryssland, inte för att ryssarna ville, utan för att Nato(?) knuffade dit dem? Några av de barnen är nu tillbaka i Ukraina, i rysk uniform.
Så väldigt barnsligt resonemang. Men det är väl tyvärr så alla resonerar som ständigt matas med lögnerna och propagandan från Svt, Tv4, Aftonbladet m.m

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fritänkande" = folk som lyssnar på olika personer på Youtube etc och tar det de säger för sanning?
Är man fritänkande om man tror att sanningen kommer från politiker, Svt, Aftonbladet m.fl?

För att återgå till tråden"ransonering på drivmedel" så tror inte jag att vi behöver vara oroliga för det. Däremot är jag väldigt orolig för stigande priser efter valet, oavsett viljen regering det blir.
Det är inte bara araberna som producerar olja.
För övrigt kommer jag idag tanka min fantastiskt bränslesnåla Volvo med blankdiesel.

Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Så väldigt barnsligt resonemang. Men det är väl tyvärr så alla resonerar som ständigt matas med lögnerna och propagandan från Svt, Tv4, Aftonbladet m.m
Men hur gick det till när stridsvagnarna rullade över gränsen? Var det Ryssland, Nato eller någon annan som såg till att de hamnade i Ukraina?

Resonemanget blir lätt barnsligt eftersom du aldrig skriver hur du tror att det är, utan bara skriver att andra inte förstår.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Är man fritänkande om man tror att sanningen kommer från politiker, Svt, Aftonbladet m.fl?
Ja det kan man vara. Man kan samla in information från olika håll. Ingen människa kan allt och att låtsas att man tänker själv för att man lyssnar på någon som säger något tvärtom är rätt korkat.

Jag kan lite om bilar, men jag är verkligen inte någon expert. Jag lyssnar på tillverkaren av bilen vilken olja som ska i, hur ofta den ska bytas, vilka tändstift som är rätt etc, men visst kan man välja att "tänka själv" om man vill och göra tvärtom för att någon snubbe på Youtube sa att man kan köra på vilka tändstift som helst.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men hur gick det till när stridsvagnarna rullade över gränsen? Var det Ryssland, Nato eller någon annan som såg till att de hamnade i Ukraina?

Resonemanget blir lätt barnsligt eftersom du aldrig skriver hur du tror att det är, utan bara skriver att andra inte förstår.
Jag vet inte vad du tror. Men givetvis rullade stridsvagnarna för egen maskin över gränsen. Med Ryska förare.

Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
För att återgå till tråden"ransonering på drivmedel" så tror inte jag att vi behöver vara oroliga för det. Däremot är jag väldigt orolig för stigande priser efter valet, oavsett viljen regering det blir.
Det är inte bara araberna som producerar olja.
För övrigt kommer jag idag tanka min fantastiskt bränslesnåla Volvo med blankdiesel.
Jag tror inte heller det blir ransonering och vi kan redan nu säga med säkerhet att priset på bensin och diesel kommer stiga med omkring 4 kr/l oavsett regering 1 oktober. Då får undantaget ut för den lägre skatten. Märkligt nog nämner inga politiker det...

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Jag vet inte vad du tror. Men givetvis rullade stridsvagnarna för egen maskin över gränsen. Med Ryska förare.
Se där, då startade alltså Ryssland kriget

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Se där, då startade alltså Ryssland kriget
Mår du bra över att få skriva det?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Mår du bra över att få skriva det?
Inte särskilt. Jag hade varit mer glad om kriget aldrig hade startats.

Anledningen till att jag skriver det är ju för att du och några till antyder annat, antingen Natos fel, EUs fel, Zelenskijs fel, men det här är nog det närmsta man kan komma att du skrivit något som antyder rysk skuld. Längre än så lär vi aldrig komma för du, Intet och liknande kör samma utarbetade (?) modell:
Anklagelser mot Ukraina, Zelenskij, EU, USA och/eller NATO. Ifrågasätter man det och visar fakta så misstros fakta och så kommer "vi som kan tänka själva" eller "läs på!", aldrig något konkret.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den amerikanska delegationen som skulle fredmäkla har lämnat Moskva och även Kyjiv.
Tyvärr skickar Trump två amatörer och det hjälper inte till precis.
Fairlane Fairlane skrev:
Ryssland har inte backat på en enda punkt. Ukraina ska lämna ifrån sig all mark som Ryssland erövrat och mer därtill. Ukraina ska också nedrusta sitt försvar, ge upp alla ambitioner på medlemskap i Nato och Ukrainas regering måste bytas ut "eftersom den är nazistisk till sin natur" ...
Så talar någon som tror sig ha vind i seglen.
Fairlane Fairlane skrev:
Ryssland har en annan innebörd av ordet nazist, det är inte nödvändigtvis någon som ogillar judar, utan någon som Ryssland ser som ett hot.
Inte heller Israeliska nazister ogillar Judar. Tror jag.😁
Fairlane Fairlane skrev:
En tolkning som jag tycker är rimlig är alltså att Ryssland vill ha all mark man erövrat men även strategiska områden som man inte har lyckats inta, det skulle ju underlätta ett framtida angrepp på Ukraina. Att det ukrainska försvaret ska försvagas är också praktiskt för framtida angrepp.
Så kan det vara. Det vet varken du eller jag men det kan så vara. Som amatörer är våra gissningar vad de är. Spekulationer! formade av förutfattade meningar.
Fairlane Fairlane skrev:
Alla framtida Ukrainska regeringar som inte Ryssland gillar kommer givetvis vara "nazistiska" och så kan Ryssland ge sig på Ukraina igen.
Varför det? Håller sig bara Ukraina borta från Nato, som är så viktigt för Ryssland.
Men det får framtiden utvisa.
Fairlane Fairlane skrev:
Är det ett scenario som ni som tycker Ukraina ska ge upp tycker känns bra?
När huset redan brinner är det bäst att släcka så fort som möjligt. Kosta vad det kosta vill. Att vänta på monsunregnen är ett ännu sämre alternativ.

Det känns aldrig bra att stor slår liten. Men det är segraren som bestämmer. Inte den med starkast känslor.
Fairlane Fairlane skrev:
Tillägg: när den amerikanska delegationen lämnade Kyjiv så påbörjades såklart drönarattackerna omedelbart, tänkvärt kanske för den som tror att Ryssland är det minsta intresserade av fred.
Inte det minsta tänkvärt. Båda sidor hade ett gemensamt intresse. När det försvann peppade båda sidor på igen.
De vet mycket väl att de kommer att segra. Så fred ligger ju inte I Rysslands intresse.
H heimlaga skrev:
Jag anser mig ha full rätt att förlöjliga personer som i åsiktsfrihetens namn kräver att andra människor snällt skall låta sig utsättas för det här samtidigt som de inte vill göra det själva.
Du har aldrig funderat över att den enda du förlöjliga, är dig själv med dessa knivskarpa analyser?
Det är därför du får ett hjärta av mig.
H heimlaga skrev:
Jag anser min ha samma rätt att förlöjliga anställda på propagandakontoren i Ryssland. Människor som får en hög lön och är befriade från mobilisering för att sitta 8 timmar om dagen och förespråka folkmord. I åsiktsfrihetens namn.
Nu gick du nog lite för långt. För jag tror att inte ens de mest hängivna kan tro på den smörjan. Eller känner du verkligen till spionernas arbetstider och löneförmåner. Hur många rödbetor får de? 😀

Det verkar råda ett kapitalt missförstånd.
När jag resonerar mig fram till hur kriget kommer att sluta, är det inte ett resultat av önskedrömmar utan av krass kall verklighet.

Nu har till och med SVT tagit upp fallet med denna Ukrainske mutkolven till riksåklagare med tillägget att "Korruption är omfattande i Ukraina, där flera medarbetare till president Volodymyr Zelenskyj har granskats."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...slage?inlagg=5c3ae28dbd573474abcb643b39354cab

Angående trådens ämne. Ransonering. Så fortsätter vi att förbruka mer än vi producerar, vilket bara kan lösas på två sätt. Antingen producerar vi mer eller förbrukar mindre, innan oljelagren är helt tomma. Gissningsvis är de äldre cisternerna fyllda av bottensediment likt en gammal kraftverksdamm vitket gör att de tömmes fortare än beräknat.
Att tro på en automatisk lösning bara för att det hittills inte förekmmit ransonering i Sverige är inte en så god idé, tror jag, för USAs anfallskrig verkar inte ta slut på länge än. Den ända förhoppningen är ett ökande motstånd mot Israel hos hemmapubliken. Till och med New Yorks judar börjar ta avstånd från terrorn, genom att använda "israelvänlig" som ett skällsord. Så det finns hopp.

• Älska
Smv440
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Båda sidor hade ett gemensamt intresse.
Ryssarna har ett intresse av att inte råka träffa de amerikanska oligarkerna och Ukraina har ett intresse av att inte få sin civila infrastruktur förstörd. Är det så du menar?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.