MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Regimen?

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger i en kommentar att de ansvariga för den sekundära explosionen kommer att straffas, eftersom man brutit mot förbudet att förvara explosiva ämnen i bostadsområden."

Är du säker på att det är regimens beslut?
Tänkte precis svara, men tack för att du gör det istället, även i andra sammanhang. Jag blir väldigt trött på agendan i en del inlägg.

Det är Ryssland som startat mördandet och det finns inget försvar för något de gör mot Ukraina. Beklagligt att en del inte förmår att se detta. Ukraina slåss för sitt land och överlevnad!

• Gilla
  • Älska
heimlaga och 7 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tänkte precis svara, men tack för att du gör det istället, även i andra sammanhang. Jag blir väldigt trött på agendan i en del inlägg.

Det är Ryssland som startat mördandet och det finns inget försvar för något de gör mot Ukraina. Beklagligt att en del inte förmår att se detta. Ukraina slåss för sitt land och överlevnad!
Men det ursäktar väl knappast att Ukraina indirekt spränger upp sin egen befolkning genom att ha sprängämnesdepåer i bostadsområden?

Redigerat:
Frerider
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men jag överlåter till er att bevisa att han ljuger, vilket såklart aldrig kommer ske
Jaha så du vänder på att den som påstår något inte behöver visa? Bra då vet jag😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Jaha så du vänder på att den som påstår något inte behöver visa? Bra då vet jag😉
Tvärtom, det var du som antydde att han ljög, så det får du gärna visa.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Fairlane Fairlane skrev:
Tvärtom, det var du som antydde att han ljög, så det får du gärna visa.
Nja Fairlane jag ställde en fråga och sedan har det nallat ur kan man lätt säga😉

Usa kommer inte lida brist på olja efter att deras marionettdocka i Venezuela skrivit över majoriteten av landets oljereserver för Usa att fritt utnyttja, mer än 65 miljarder fat olja i ett kontrakt gällande på hundra år vilket Delcy Rodriguez bekräftat.
Ett agerande som enligt oppositionen är mot landets lagar och ett förräderi, nåja pipelines är lätta att spränga och inget säger att Usa:s stöld kommer att lyckas.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Usa kommer inte lida brist på olja efter att deras marionettdocka i Venezuela skrivit över majoriteten av landets oljereserver för Usa att fritt utnyttja, mer än 65 miljarder fat olja i ett kontrakt gällande på hundra år vilket Delcy Rodriguez bekräftat.
Ett agerande som enligt oppositionen är mot landets lagar och ett förräderi, nåja pipelines är lätta att spränga och inget säger att Usa:s stöld kommer att lyckas.
Fälten ifråga ( det var väl 17 st fält) har dessutom noll infrastruktur, inga vägar, ingen el, ingenting.
Det ska då USA ( amerikanska bolag) bekosta.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Nja Fairlane jag ställde en fråga och sedan har det nallat ur kan man lätt säga😉
Du ställde frågan "För du är säker på att Zelenskyj talar sanning?" och den frågan har jag besvarat, så vad ska jag bevisa?

Du antydde givetvis inte att han ljög...

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du ställde frågan "För du är säker på att Zelenskyj talar sanning?" och den frågan har jag besvarat, så vad ska jag bevisa?

Du antydde givetvis inte att han ljög...
Det troliga är att han inte har detaljkännedom om vartenda ammunitionslager och därför inte visste att just det låg där det låg. Lika troligt är det att Zelenskyj ljuger lika mycket som alla andra i hans position. Ett bra sätt att slippa trassla in sig i lögner, är att inte vilja veta saker som kan ställa till det.

Ryssland hävdar ideligen, när civila mål träffas att Ukraina har militär verksamhet där. Ryssland har tydligen rätt. Åtminstone i minst ett fall.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Det troliga är att han inte har detaljkännedom om vartenda ammunitionslager och därför inte visste att just det låg där det låg.
Det är skillnad på att inte veta om att det låg där och att det inte är tillåtet.
Intet Intet skrev:
Lika troligt är det att Zelenskyj ljuger lika mycket som alla andra i hans position.
Det tror inte jag. Jag tror att både Putin och Trump är värre lögnare. Man har många gånger visat att Trump ljuger mycket mer än presidenterna för är honom, men med din inställning så verkar ju det inte vara möjligt, alla ljuger lika mycket.
Intet Intet skrev:
Ett bra sätt att slippa trassla in sig i lögner, är att inte vilja veta saker som kan ställa till det.
Ok, men det är ju inte det som är frågan här. Zelenskij säger att det är förbjudet för det Ukrainska försvarsmakten att förvara explosiva ämnen i bostadsområden. De gör inte frågan om ifall det gjorts eller ens om han visste om det. Jag utgår från att han inte har detaljkunskap om allt som sker.
Intet Intet skrev:
Ryssland hävdar ideligen, när civila mål träffas att Ukraina har militär verksamhet där. Ryssland har tydligen rätt. Åtminstone i minst ett fall.
Ja man hade rätt här. Om man visste något innan eller sköt vilt som vanligt vet vi inte. Ryssland påstår en väldig massa saker, varav en hel del är uppenbara lögner, som de ändå håller fast vid, så vad de säger ska man inte fästa mycket tilltro till.

Sen kan man såklart välja att köra med det ryska narrativet att alla gör så, något som är djupt rotat i Ryssland.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är skillnad på att inte veta om att det låg där och att det inte är tillåtet.
Självklart.
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror inte jag. Jag tror att både Putin och Trump är värre lögnare. Man har många gånger visat att Trump ljuger mycket mer än presidenterna för är honom, men med din inställning så verkar ju det inte vara möjligt, alla ljuger lika mycket.
Nu finns det fler politiker i världen och jag misstror dem alla lika mycket.
Om just Zelenskyj ljuger mindre eller mer än världsgenomsnittet, vet varken du eller jag. Det jag tror skiljer oss åt, är att jag tror att han är som alla andra medans du tror att han är Elvis eller någon annan halvgud.
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, men det är ju inte det som är frågan här. Zelenskij säger att det är förbjudet för det Ukrainska försvarsmakten att förvara explosiva ämnen i bostadsområden. De gör inte frågan om ifall det gjorts eller ens om han visste om det. Jag utgår från att han inte har detaljkunskap om allt som sker.
Självklart är det förbjudet och jag tror inte heller att han har detaljkunskap i sådana frågor över huvud taget.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja man hade rätt här. Om man visste något innan eller sköt vilt som vanligt vet vi inte. Ryssland påstår en väldig massa saker, varav en hel del är uppenbara lögner, som de ändå håller fast vid, så vad de säger ska man inte fästa mycket tilltro till.
Så är det i alla krig. Båda sidors propagandamaskiner jobbar för fullt.
Fairlane Fairlane skrev:
Sen kan man såklart välja att köra med det ryska narrativet att alla gör så, något som är djupt rotat i Ryssland.
Självklart gör alla så. Det är alltså inte en ryskt idé. Utan en universell.
Eller har du några fakta som visar på annat än dina vanliga dagdrömmar?

Fairlane
Intet Intet skrev:
Självklart.

Nu finns det fler politiker i världen och jag misstror dem alla lika mycket.
Om just Zelenskyj ljuger mindre eller mer än världsgenomsnittet, vet varken du eller jag. Det jag tror skiljer oss åt, är att jag tror att han är som alla andra medans du tror att han är Elvis eller någon annan halvgud.

Självklart är det förbjudet och jag tror inte heller att han har detaljkunskap i sådana frågor över huvud taget.

Så är det i alla krig. Båda sidors propagandamaskiner jobbar för fullt.

Självklart gör alla så. Det är alltså inte en ryskt idé. Utan en universell.
Eller har du några fakta som visar på annat än dina vanliga dagdrömmar?
Alla människor ljuger ibland, det är jag helt övertygad om, men jag är precis lika övertygad om att alla inte ljuger tillnärmelsevis lika mycket.

Jag tror inte för fem öre att både sidornas propagandamaskiner som du kallar det jobbar ens i närheten på samma sätt. Ukraina arbetar på att visa upp en fin sida av sig själva, medan Ryssland fullständigt skiter i vad andra tycker.

Ukrainska krigsfångar vittnar om tortyr och i den mån några oberoende får träffa dessa fångar så är det inga trevliga nyheter som kommer ut. Ryska krigsfångar är chockade över att de blir humant behandlade, eftersom de följer det ryska narrativet, att man tror att alla andra gör som man själva. Även du verkar hemfalla till det.

Vi ser rapporter om krigsbrott mer eller mindre konstant från rysk sida, inte alls på samma sätt från Ukrainsk. Det har givetvis skett krigsbrott även från Ukraina, men inte alls i samma utsträckning. Ukraina utreder dessutom sina egna fall och straffar de skyldiga, medan Ryssland i sedvanlig ordning förnekar allt och tror att alla agerar likadant. I Butja våldtogs civila och torterades och mördades. De skyldiga har inte fått något straff i Ryssland. En kvinna tillfångatogs av ett antal ryssar, torterades och våldtogs under en vecka innan ryssarna flydde området och kvinnan hittades död. En person är gripen, gripen av en slump när Ukrainska styrkor tillfångatogs ryska militärer. Han är intervjuad och känner ingen ånger utan hoppas på ett fångutbyte så han kan ansluta till kriget igen och "hämnas".
Ukrainska barn har tagits från sina familjer och hjärntvätta under några år. Nu har man upptäckt några av de barnen i ryska armen.
Där har du dina ryssar, och Nej alla är inte likadana.

Några bevis eller fakta är ju svårt att visa på, särskilt som du ändå tror att alla ljuger. Jag har läst beskrivningar från flera personer som bott i Ryssland under många år och de beskriver hur ryssarna tror att alla har det likadant och agerar likadant i hela världen. De tror att korruptionen är lika stor i alla länder, de tror att samtliga personer på samtliga myndigheter ljuger, i alla länder etc. Det är inte unikt för Ryssland, men väldigt mycket vanligare.

• Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
Det luktar rysspropagandist om vissa personer som skriver i den här tråden. Det sticker i ögonen när en person som säger sig bo i Sverige och skriver på svenska försvarar Putinregimen med nästan samma ord och exakt samma argumentation som en person som säger sig bo i New England och skriver på engelska på ett annat forum.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Alla människor ljuger ibland, det är jag helt övertygad om, men jag är precis lika övertygad om att alla inte ljuger tillnärmelsevis lika mycket.

Jag tror inte för fem öre att både sidornas propagandamaskiner som du kallar det jobbar ens i närheten på samma sätt. Ukraina arbetar på att visa upp en fin sida av sig själva, medan Ryssland fullständigt skiter i vad andra tycker.

Ukrainska krigsfångar vittnar om tortyr och i den mån några oberoende får träffa dessa fångar så är det inga trevliga nyheter som kommer ut. Ryska krigsfångar är chockade över att de blir humant behandlade, eftersom de följer det ryska narrativet, att man tror att alla andra gör som man själva. Även du verkar hemfalla till det.

Vi ser rapporter om krigsbrott mer eller mindre konstant från rysk sida, inte alls på samma sätt från Ukrainsk. Det har givetvis skett krigsbrott även från Ukraina, men inte alls i samma utsträckning. Ukraina utreder dessutom sina egna fall och straffar de skyldiga, medan Ryssland i sedvanlig ordning förnekar allt och tror att alla agerar likadant. I Butja våldtogs civila och torterades och mördades. De skyldiga har inte fått något straff i Ryssland. En kvinna tillfångatogs av ett antal ryssar, torterades och våldtogs under en vecka innan ryssarna flydde området och kvinnan hittades död. En person är gripen, gripen av en slump när Ukrainska styrkor tillfångatogs ryska militärer. Han är intervjuad och känner ingen ånger utan hoppas på ett fångutbyte så han kan ansluta till kriget igen och "hämnas".
Ukrainska barn har tagits från sina familjer och hjärntvätta under några år. Nu har man upptäckt några av de barnen i ryska armen.
Där har du dina ryssar, och Nej alla är inte likadana.
Det var då väldigt många ord med väldigt lite innehåll vilket inte förvånar mig det minsta. En kvinna, en ryss osv.
Det har tidigare diskuterats och för Ukrainas del är det helt avgörande att framstå som den ädle riddaren i vit rustning för annars kommer det inga pengar. För Ryssland är det däremot ointressant vad omvärlden, dvs 20% av den, tycker. De har i alla tider ändå varit gossen Ruda.
Och nej. Det är inte "mina" ryssar.
Och ja. Alla är mer eller mindre likadana.

Fairlane Fairlane skrev:
Några bevis eller fakta är ju svårt att visa på, särskilt som du ändå tror att alla ljuger.
Nu hittar du på igen. Jag sa att alla i den positionen ljuger lika mycket.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har läst beskrivningar från flera personer som bott i Ryssland under många år och de beskriver hur ryssarna tror att alla har det likadant och agerar likadant i hela världen. De tror att korruptionen är lika stor i alla länder, de tror att samtliga personer på samtliga myndigheter ljuger, i alla länder etc. Det är inte unikt för Ryssland, men väldigt mycket vanligare.
Inte heller det säger någonting. Vad du läst är enskildas skildring i världens största land. Jag känner en kille som tåglufade runt i Ryssland och sa att det var de absolut trevligaste och vänligaste människorna han någonsin mött. Precis som dina lästa upplevelser är hans väldigt personliga.

Se hur vi i Sverige tror att korruption är något som andra länder har. Men inte vi.
Trots att det gång på gång motbevisas.
Korruption mäts till stor del av vad innevånarna upplever. Det är antagligen därför Sverige inte rasat mer.

Här är bara ett litet exempel.

https://www.svtplay.se/sok?q=Uppdrag granskning kommunen ystad

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det luktar rysspropagandist om vissa personer som skriver i den här tråden. Det sticker i ögonen när en person som säger sig bo i Sverige och skriver på svenska försvarar Putinregimen med nästan samma ord och exakt samma argumentation som en person som säger sig bo i New England och skriver på engelska på ett annat forum.
@heimlaga Brilliant, som vanligt.

Kan du lägga upp båda inläggen så vi kan jämföra?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.