10 825 läst ·
378 svar
11k läst
378 svar
Ransonering på drivmedel
Bildandet av Israel var knappast demokratiskt beslutat och resultatet av dåligt samvete efter andra världskriget samt innebar att palestinier fördrevs av judiska terrorgrupper som Sternligan, minns mordet på Folke Bernadotte. Det var tacken för den hjälp han gett denna folkgrupp. Kamp mot ockupationsmakten är moraliskt helt riktig och den enes terrorist är den andres frihetskämpe.P pmd skrev:Eftersom det var araberna som startade kriget 1947[*] så borde Israel få behålla det de erövrade då. Mark som ockuperats senare är det mer tveksamt om Israel har rätt att behålla. Israel lämnade dock Gaza helt 2005, men det gjorde inte araberna i Gaza mer vänligt inställda. Raketattacker och terroristanfall höll på länge och kulminerade med massakrerna 2023.
[*] Israel accepterade FNs delningplan vilket inte araberna gjorde. Den arabiska befolkningen i Palestina tillfrågades dock inte. Det var hövdingarna i de sju arabstater som skickade sina arméer för att bekämpa Israel som bestämde att Israel inte skulle få finnas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 710 inlägg
Anmärkningsvärt att du har så svårt att förstå skriven text. Jag har inte skrivit det du påstår att jag har skrivit.Frerider skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 710 inlägg
Naivt är ju att tro att inte Putin kan göra ett anfall någon gång de närmaste 2 åren mot något annat land än Ukraina. Lika naivt som att 2021 tro att Ryssland inte skulle kunna göra ett storskaligt angrepp på Ukraina.Frerider skrev:
Sverige ska efter begäran från Finland sända militär för att bistå och även flyga med Jas-plan längs den finsk-ryska gränsen.
Misstänker att Ryssland inte kommer att uppskatta detta utan se det som en upptrappning i det redan spända läget.
Misstänker att Ryssland inte kommer att uppskatta detta utan se det som en upptrappning i det redan spända läget.
Ooooo neeeeeej.B Bitterhetsakademin skrev:
Min devis är annars att så länge "Ryssland inte uppskattar det du gör" så gör du helt rätt.
Att du vill se civila ryssar som knappast kan påverka i någon större utsträckning lida säger en del om din människosyn. Som vanlig medborgare har man liten möjlighet att påverka utvecklingen.T TheGame skrev:
Det verkar ha blivit legitimt att hata ryssar för deras etnicitet oavsett om de står på regimens sida eller inte. De flesta kan hålla isär vad regimen gör utan att fördöma hela folket, om man tillämpar samma måttstock på Israel och dess folkmord på palestinierna betraktas man som antisemit men att avhumanisera ryssar för regimens illgärningar är tydligen helt okej.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 092 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 092 inlägg
Jag har tittat på tillräckligt med oberoende intervjuer av ryssar för att se hur många galningar det finns där som stödjer mördandet i Ukraina. Precis samma sak i USA tyvärr med MAGA-folket gällande deras hjärtefrågor och troligen en liknande mängd dårar (~35%) i båda länder. Det räcker för mig. Ryska folket fortsätter massmörda utomlands, precis som USA.
Putin verkar ha stort stöd så då får man ligga som man bäddar.MultiMan skrev:
Jag har tittat på tillräckligt med oberoende intervjuer av ryssar för att se hur många galningar det finns där som stödjer mördandet i Ukraina. Precis samma sak i USA tyvärr med MAGA-folket gällande deras hjärtefrågor och troligen en liknande mängd dårar (~35%) i båda länder. Det räcker för mig. Ryska folket fortsätter massmörda utomlands, precis som USA.
I juli 2026 ligger Vladimir Putins stöd i Ryssland på ungefär 74 %, enligt färska data från Statista, även om både statliga och oberoende opinionsinstitut noterade en märkbar nedåtgående trend under mitten av året.
Aktuella opinionssiffror
Godkännande (Approval Rate):
Runt 74 % i juli 2026, vilket är stabilt jämfört med juni efter tidigare nedgångar under våren.
Missnöje (Disapproval Rate):
Ligger runt 20 % till 21 %.
Förtroendesiffror:
Statliga opinionsinstitut som VTsIOM och FOM noterade nyligen veckovisa tapp, där förtroendesiffrorna sjönk till intervallet 65 %–71 % under högsommaren, drivet av inhemskt ekonomiskt tryck.
Nej det är inte sant.B Bitterhetsakademin skrev:Att du vill se civila ryssar som knappast kan påverka i någon större utsträckning lida säger en del om din människosyn. Som vanlig medborgare har man liten möjlighet att påverka utvecklingen.
Det verkar ha blivit legitimt att hata ryssar för deras etnicitet oavsett om de står på regimens sida eller inte. De flesta kan hålla isär vad regimen gör utan att fördöma hela folket, om man tillämpar samma måttstock på Israel och dess folkmord på palestinierna betraktas man som antisemit men att avhumanisera ryssar för regimens illgärningar är tydligen helt okej.
Jag skrattar åt Ryssarna som jublade, vidta med flaggor, kaxiga militärer och ledare som sa att man ska ta Kyiv på 2 dagar, avsätta nazisterna mm.
Dom som firar sin stora kriget vinst mot nazi Tyskland och tror dom är vinnare men lever som förlorare.
Alla som intalar sig att politik ska vi inte sätta oss in i för det gör nån annan, alla korkade NPC Ryssar osv.
Det är dom som nu grinar ut i sociala medier som läcker ut, dom som slåss sinsemellan på bensinmackar runt om i Ryssland.
Det är dom jag skrattar åt. Ni fick vad ni förtjänar typ. Sen alla Rysslandsvurmare som sitter på nätet och hittar på nya historier varför det går si och så... hmmm konstigt varför är det inga Ryssar som gör det? Nej för deras internet är i princip nedstängt stackare kan inte se youtube och instagram 😂
Ryssar som har vett varom pannbenet som jobbar mot deras självmords regim eller lämnat landet har jag respekt för.
Och Kiev grundades på 700-talet.B Bitterhetsakademin skrev:
Ryssland krympte en hel del när Sovjetunionen (som styrdes av ryssar, mest) kollapsade, och alla lydstaterna i Europa blev fria. Den trenden kanske fortsätter om vi lyckas sänka Rysslands ekonomi tillräckligt mycket.
I östra Ryssland finns det mycket missnöje, dessutom, vilket kineserna kanske kanske utnyttja.
Sovjetunionens sammanbrott var inte utan problem men blev ändå inte någon katastrof för världen, om vi har samma tur denna gång får framtiden utvisa. Putin är en gammal man och hans tid vid makten varar inte för evigt men vi har långt ifrån några garantier att nästa ledare blir bättre eller mer demokratisk.P pmd skrev:Och Kiev grundades på 700-talet.
Ryssland krympte en hel del när Sovjetunionen (som styrdes av ryssar, mest) kollapsade, och alla lydstaterna i Europa blev fria. Den trenden kanske fortsätter om vi lyckas sänka Rysslands ekonomi tillräckligt mycket.
I östra Ryssland finns det mycket missnöje, dessutom, vilket kineserna kanske kanske utnyttja.