B Bitterhetsakademin skrev:
Åttio års förtryck av Israel mot palestinierna har nog bidragit till att de har åsikter som kan tolkas som antisemitism.
Israel har de facto utvecklats till en apartheidstat och de verkar även ha inspirerats av styret i trettiotalets Tyskland.
I detta nu bygger den israeliska staten en avrättningsplats med åskådarläktare där palestinier som dömts till döden ska avrättas inför publik. Den nya lagen är skräddarsydd för att endast gälla palestinier som dödat judar. En lag som endast gäller en specifik etnisk grupp är något främmande för en demokrati och i strid med mänskliga rättigheter.
Extremism och hat finns på båda sidor och vi har hört ministrar i Israel hetsa mot palestinierna och förespråkat att de ska dödas, en ren avhumanisering av palestinierna.
Israel är långtifrån oskyldiga men palestinier har också ett ansvar

Den jävla Islam är ett gissel som förblindar palestinierna.. Allah Akbar ( följt av en dödlig explosion eller avrättning) är signumet på när vettet runnit ut.

Och, på vilket vis tror man att om vi (Hamas) attackerar en fredlig festival och mördar över 1200 civila och tar 250 som gisslan är det en bra grej som kommer att ge oss ett bra liv framöver?

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Han känns inte så fredlig/trevlig när man tittar och lyssnar på han🙄
Han har starka åsikter, och palestinasjalarna ( där dom flesta aldrig varit i varken Palestina eller Israel) vill inte att han ska få yttra sig utan försöker avbryta hela tiden.
Tro fan att han blir "lätt irriterad"😉 jag hade blivit ursinnig.

Fairlane
Åttio års förtryck av Israel mot palestinierna har nog bidragit till att de har åsikter som kan tolkas som antisemitism.
Israel har de facto utvecklats till en apartheidstat och de verkar även ha inspirerats av styret i trettiotalets Tyskland.
I detta nu bygger den israeliska staten en avrättningsplats med åskådarläktare där palestinier som dömts till döden ska avrättas inför publik. Den nya lagen är skräddarsydd för att endast gälla palestinier som dödat judar. En lag som endast gäller en specifik etnisk grupp är något främmande för en demokrati och i strid med mänskliga rättigheter.
Extremism och hat finns på båda sidor och vi har hört ministrar i Israel hetsa mot palestinierna och förespråkat att de ska dödas, en ren avhumanisering av palestinierna.
Jag håller med dig om allt ovan. Jag har själv kallat det en apartheidstat.
Jag har varit och jobbat både i Israel och Palestina sedan 2000, ungefär, dock inte de allra senaste åren. Jag har inte varit i Gaza, bara på Västbanken.

Min bild från de resorna är att de allra flesta människor på båda sidor vill leva i fred och är helt ok att leva med varandra. Dock finns extremisterna på båda sidorna, extremister som förstör enormt mycket trots att de är en relativt liten andel.
Erfarenheterna från de Israeler jag har träffat är att de är räddare för araber än tvärtom och att judar födda och uppvuxna i Israel är mindre oroliga är än inflyttade judar.

De palestinier jag pratat med om det hela säger att de bara vill leva i fred, sköta sina arbeten, se sina barn växa upp och gå i skola etc, precis som alla andra med andra ord. Oftast har de inga problem med israeler generellt, och de säger att de som är födda i Israel sällan är problemen, de födda i USA går också rätt bra, men är lite mer avståndstagande. Inflyttade judar från Ryssland var betydligt mer aggressiva och konfliktsökande. Värst var svarta judar inflyttade från Afrika. Det känns lite som att judar från Ryssland och Afrika har varit andra klassens medborgare i ursprungslandet och passar på att trampa på någon annan när de får chansen, men det är bara en högst personlig gissning.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Israel är långtifrån oskyldiga men palestinier har också ett ansvar
Absolut, dårar finns på båda sidor.
D Dilato skrev:
Den jävla Islam är ett gissel som förblindar palestinierna.. Allah Akbar ( följt av en dödlig explosion eller avrättning) är signumet på när vettet runnit ut.
Håller med, men det är en väldigt liten minoritet av alla muslimer som är sådär, så Nej palestinier blir inte förblindade så, även om såklart vissa blir det, liksom dårarna då på andra sidan.
D Dilato skrev:
Och, på vilket vis tror man att om vi (Hamas) attackerar en fredlig festival och mördar över 1200 civila och tar 250 som gisslan är det en bra grej som kommer att ge oss ett bra liv framöver?
Det tror man inte. På vilket sätt tror bosättare att det blir bra av att de trakasserar oskyldiga familjer och dödar deras boskap och bränner deras bilar och bostäder? Det händer mycket nu, men är inget nytt, att dessa bosättare beter sig så medan Israeliska soldater står passivt och tittar på tills någon palestinier agerar, då skjuter de ihjäl denne och kanske några till.

Som sagt, den stora majoriteten på båda sidorna vill leva normala liv.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Sverige ska efter begäran från Finland sända militär för att bistå och även flyga med Jas-plan längs den finsk-ryska gränsen.
Misstänker att Ryssland inte kommer att uppskatta detta utan se det som en upptrappning i det redan spända läget.
Putinregimen betraktar sedan länge varje form av försvar, beredskap, demokratiska val, och riksdagsbeslut i Finland som provokationer riktade mot Ryssland. De borde börja tröttna vid det här laget. Annars kan de ju skicka in en lättkränkthetsrapport.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Lukasjenko är i helgen i Moskva och träffar Putin, ska bli intressant att se vad de kokar ihop. Kanske nästa steg blir Suwalkikorriidoren och därefter ett angrepp mot Baltikum eller kan det vara Moldavien som är i farozonen?
Något jävelskap är förmodligen på gång.

• Ledsen
Frerider
  • Laddar…
Lukasjenko är i helgen i Moskva och träffar Putin, ska bli intressant att se vad de kokar ihop. Kanske nästa steg blir Suwalkikorriidoren och därefter ett angrepp mot Baltikum eller kan det vara Moldavien som är i farozonen?
Något jävelskap är förmodligen på gång.
Enligt vad som läcker ut inifrån Vitryssland är det extremt osannolikt att den vitryska militären lyder order om de skall anfalla någon för Putins räkning.
Det är välkänt att Putin försöker få ett sådant proxykrig till stånd men Luskajeka vet att hans tid som diktator och hans eget liv är är slut om han går med på det.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ryssland har det senaste dygnet genomfört de hårdaste anfallen mot Ukraina på mycket länge, enligt ryska propagandan en vedergällning för ukrainska drönarangrepp på logistikcentrum. Vid den värsta attacken mot en by utanför Kiev dödades minst 27 och många fler skadades svårt samt ett femtiotal hus raserades då en rysk robot träffade ett stort ammunitionsförråd som ukrainska militären placerat mitt bland boningshusen. Att ha mängder med sprängämnen lagrat mitt bland civilbefolkningen under brinnande krig tyder inte på att regimen värderar de egna medborgarna speciellt högt.

• Gilla
  • Ledsen
Intet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ryssland har det senaste dygnet genomfört de hårdaste anfallen mot Ukraina på mycket länge, enligt ryska propagandan en vedergällning för ukrainska drönarangrepp på logistikcentrum. Vid den värsta attacken mot en by utanför Kiev dödades minst 27 och många fler skadades svårt samt ett femtiotal hus raserades då en rysk robot träffade ett stort ammunitionsförråd som ukrainska militären placerat mitt bland boningshusen. Att ha mängder med sprängämnen lagrat mitt bland civilbefolkningen under brinnande krig tyder inte på att regimen värderar de egna medborgarna speciellt högt.
Regimen?

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger i en kommentar att de ansvariga för den sekundära explosionen kommer att straffas, eftersom man brutit mot förbudet att förvara explosiva ämnen i bostadsområden."

Är du säker på att det är regimens beslut?

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Regimen?

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger i en kommentar att de ansvariga för den sekundära explosionen kommer att straffas, eftersom man brutit mot förbudet att förvara explosiva ämnen i bostadsområden."

Är du säker på att det är regimens beslut?
Det kan man inte vara i det enskilda fallet, förmodligen togs det olyckliga beslutet på lägre nivå.

Fairlane
Det kan man inte vara i det enskilda fallet, förmodligen togs det olyckliga beslutet på lägre nivå.
Precis. Det är alltså förbjudet att placera det på den plats det placerades, så att skylla på regimen och att de inte bryr sig om sina medborgare känns väl lite tveksamt?

• Gilla
  • Haha
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Fairlane Fairlane skrev:
Precis. Det är alltså förbjudet att placera det på den plats det placerades, så att skylla på regimen och att de inte bryr sig om sina medborgare känns väl lite tveksamt?
För du är säker på att Zelenskyj talar sanning?

• Älska
Intet
  • Laddar…
Problemet är löst

• Gilla
  • Haha
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ja självklart. Har Zelenskyj sagt det. Så är det så. 😁
När han försökte stoppa antikorruptionsbyron, när de nosade honom i hälarna, var naturligtvis inte för att rädda sig själv. Självklart inte!
Det var för ukrainarnas bästa.

Fairlane Fairlane skrev:
Tack för dagens första skratt. Humor på högsta nivå 😀

Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Nej, men jag överlåter till er att bevisa att han ljuger, vilket såklart aldrig kommer ske

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.