Frerider
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är du ju bara tramsig. Varför ska jag lyssna på något från mitten av juni och som gällde vad som då kallades "relativ närtid" resp. "snart"?
Det är ju överspelat vid det här laget.
Det är naturligtvis inte någon som helst indikering på att jag skulle vara krigshetsare. Det är Putin som vill ha krig, inte jag.
Ja Birgit du vet ju bättre än överbefälhavaren i Finland som har en av dom längsta gränserna mot Ryssland så fortsätt att vara salig i din tro..

Relativ närtid i Ukraina och Ryssland sammanhanget verkar ses som ett par år.

Uttrycket uppmärksammades i Försvarsberedningens rapport från juni 2026. Där bedömdes det att Ryssland kan göra militära framstötar för att testa Natos artikel 5 i ”relativ närtid”, det vill säga inom några år medan kriget i Ukraina pågår.

Så även med det uttrycket så har du en egen bild av tidsrymden..

Nog borde vi kunna ta lärdom av vad den med mest på spel faktiskt säger:

Om syftet är att förbereda befolkningen, öka försvarsbudgeten eller stärka försvarsindustrin, så må det vara. Men sådana uttalanden måste bygga på fakta, och jag ser inga sådana.

Han uppmanar sina europeiska kollegor att göra som finländarna.

– Gå i bastun, ta ett dopp i isvaken och behåll lugnet. Vi håller huvudet kallt – och märk väl, det är vi som har gränsen mot Ryssland. Vi klarar oss.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen en skillnad i hur vi ser på ord. Det där var enligt mig spionage, inte bra men inte heller riktig samma sak som påverkansoperationer där mantill exempel aktivt sprider falska fakta i hopp om att tillräckligt många ska tro att det ligger något i det och bli så kallade nyttiga idioter. Det fungerar också tyvärr. Demokratiska stater har försökt göra liknande saker, men det är svårare mot diktaturer.
Det heter активные мероприятия på ryska. Den engelska termen bukar vara "active measures".
Här ett litet smakprov:
Det finns ganska mycket att läsa om sådan rysk aktivitet i väst, som har pågått i drygt hundra år.
https://www.marshallcenter.org/en/p...ures-russias-covert-geopolitical-operations-0
https://en.wikipedia.org/wiki/Active_Measures_(film)
https://irp.fas.org/world/russia/kgb/su0523.htm

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider
D Dilato skrev:
Nog borde vi kunna ta lärdom av vad den med mest på spel faktiskt säger:

Om syftet är att förbereda befolkningen, öka försvarsbudgeten eller stärka försvarsindustrin, så må det vara. Men sådana uttalanden måste bygga på fakta, och jag ser inga sådana.

Han uppmanar sina europeiska kollegor att göra som finländarna.

– Gå i bastun, ta ett dopp i isvaken och behåll lugnet. Vi håller huvudet kallt – och märk väl, det är vi som har gränsen mot Ryssland. Vi klarar oss.
Ja finnarna har järnkoll på allt som händer på andra sidan sin gräns det är jag ganska övertygad om, i alla fall inom anfallsavstånd så att säga..

BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Ja Birgit du vet ju bättre än överbefälhavaren i Finland som har en av dom längsta gränserna mot Ryssland så fortsätt att vara salig i din tro..
Nu har du svårt med läsförståelsen igen, jag har inte sagt att Ryssland absolut kommer att angripa ett Nato-land, vare sig snart eller någon annan gång.

Det jag har sagt är att man inte kan ta ett uttalande från början av sommaren och tro att det gäller flera år framåt. Det är ju som att istadigt ha vägrat tro att Ryssland skulle kunna angripa Ukraina 2022 bara för att någon sommaren innan sa att det inte skulle ske snart. Saker och ting sker snabbt och oväntat ibland. En dag finns det ingen anledning att tro att Ryssland planerar en storskalig attack på Ukraina, men en vecka senare ser underrättelsetjänsterna en stor ansamling av militär längs gränsen och uppsnappar information om ett anfall. Det var många som inte trodde på det ändå, men det inträffade.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Ja finnarna har järnkoll på allt som händer på andra sidan sin gräns det är jag ganska övertygad om, i alla fall inom anfallsavstånd så att säga..
Javisst, men har de järnkoll på vad som händer vid Polens och Litauens gränser mot Ryssland?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Frerider
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har du svårt med läsförståelsen igen, jag har inte sagt att Ryssland absolut kommer att angripa ett Nato-land, vare sig snart eller någon annan gång.

Det jag har sagt är att man inte kan ta ett uttalande från början av sommaren och tro att det gäller flera år framåt. Det är ju som att istadigt ha vägrat tro att Ryssland skulle kunna angripa Ukraina 2022 bara för att någon sommaren innan sa att det inte skulle ske snart. Saker och ting sker snabbt och oväntat ibland. En dag finns det ingen anledning att tro att Ryssland planerar en storskalig attack på Ukraina, men en vecka senare ser underrättelsetjänsterna en stor ansamling av militär längs gränsen och uppsnappar information om ett anfall. Det var många som inte trodde på det ändå, men det inträffade.
Anmärkningsvärt är att du tror dig veta så mycket om Putins avsikter, sitt ner och ta några djupa andetag och lyssna lite på presidenten i vårt grannland du kan ta andra klipp än det jag tog fram så kommer du lära dig mycket..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men har de järnkoll på vad som händer vid Polens och Litauens gränser mot Ryssland?
Betydligt mer än vi och våra experter då Finland har betydligt mer övervakning över dom ryska trupperna, ibland undrar jag om du bara gör dig till eller bara är rent av svenne naiv🙄

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vad gäller hotbild i nutid så är bästa tiden för Ryssland att anfalla nu. Imorgon är det lite svårare tack vare att Europa nu snabbt rustar och i övermorgon ännu lite svårare. Någonstans i en relativt nära framtid möts kurvorna mellan Europas försvarsförmåga och Rysslands förmåga att lyckas med ett anfall och därefter är vi relativt trygga. Ryssland kan iofs starta fler krig som de inte vinner men inte hur många som helst samtidigt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Nee den mest fördelaktiga tiden har passerats med råge, nu är alla som har gränser mot Ryssland på tårna så någon överrasknings attack lär det inte bli..

Frerider Frerider skrev:
Nee den mest fördelaktiga tiden har passerats med råge, nu är alla som har gränser mot Ryssland på tårna så någon överrasknings attack lär det inte bli..
Naturligtvis men om du inte har en tidsmaskin ((Eller rättare sagt om inte Putin har en) så är bästa tiden nu och inte i går.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frerider
P Pin skrev:
Naturligtvis men om du inte har en tidsmaskin ((Eller rättare sagt om inte Putin har en) så är bästa tiden nu och inte i går.
Fast är det de? Ryssland har svårt med krigsmateriel till fronten mot Ukraina, hur ska dom då få fram material och manskap till en helt ny front..

Frerider Frerider skrev:
Fast är det de? Ryssland har svårt med krigsmateriel till fronten mot Ukraina, hur ska dom då få fram material och manskap till en helt ny front..
Beror på hur stor den fronten är, räcker att ta något litet för att testa artikel 5. Manskap importerar de från Nordkorea och Afrika.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Ryssland har mer problem, Moldavien, Transnistien ...och Ungern som stöder dom med direkta pipelines från Neptune deep.

Som finländare har jag uppfattat läget vid vår gräns såhär:

Det finns inga truppsammandragningar på ryska sidan om vår östgräns. När kriget i Ukraina började så drog Ryssland bort stora mängder både trupper och utrustning från vår gräns för att sätta in i Ukraina. Omkring 2023- 2024 var Ryssland extremt svagt vid vår gräns.
Samtidigt så hamrade Putinpropagandan på varje dag om att Finland förbereder en invasion av Ryssland. Den propagandan öser på än i dag. På ryska. Gissningsvis i syfte att legitimera fientligheter i det egna folkets ögon.

Sedan började det hända någonting. Vid de stora baserna i Alakurtti och Petroskoi inleddes stora byggprojekt. I en skala som vi inte har sett tidigare. Stora maskinhallar byggs och vi vet inte vad som är i dem. Samtidigt pågår vägbyggen i gränsområdet. Några truppsammandragningar har däremot inte synts till.
Utgående från den information som Finlands militära underrättelsetjänst publicerar för att hålla medborgarna underrättade kan jag inte tänka mig ett ryskt anfall mot Finland förrän tidigast om ett år mera troligt om 2-3 år.
Om vi bara fortsätter förse Ukrainarna med utrustning så kommer den ryska militären att vara rejält försvagad vid det laget och det ryska samhället kommer att vara på gränsen till katastrof. Därför är risken relativt liten.

Däremot så finns det tecken på att Ryssland bygger upp någonting i trakten kring Pskov. Putingänget ser säkert att Baltländerna är svårare att försvara än Finland. Estniska polisen rapporterar att de ser tecken på att FSB och GRU försöker organisera en gerilla bland etniska ryssar i Estland. Sannolikt med tanken att kunna skapa en "utbrytarrepublik" som den ryska armeen sedan kan gå in och "skydda".
Samtidigt som USA under ledning av Blöj-Donald försöker undvika all inblandning och kanske drar sig ur Nato. Vi kan ju gissa att planen är att ockupera mera och mera medan Nato grälar sinsemellan och Blöj-Donald snällt skriver på en ny Molotoff-Ribbentropp pakt där han får Grönland i utbyte mot påtrygningar för att tvinga större eller mindre delar av Europa att acceptera rysk ockupation och folkmord.

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.