10 649 läst ·
365 svar
11k läst
365 svar
Ransonering på drivmedel
Fem år gammal rapport. Hur ser det ut idag?Frerider skrev:
Korruption är oönskad av det ukrainska folket, så det vore dumt att inte hjälpa Ukraina att försvara sig mot Ryssland för om Ryssland ockuperar Ukraina så kommer korruptionen att bli mycket värre i Ukraina.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 092 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 092 inlägg
Ryssland har massor av både manskap och materiel kvar, men sedan glömmer du Vitryssland/Belarus som förbereder sina trupper för fullt. Landet var språngbräda i attacken mot Ukraina och kommer vara en del i en eventuell attack denna gången också, fast mer aktiv inblandade. Ryssland har redan placerat Oresjnik samt kärnvapen på deras mark, under Rysslands kontroll. Allt för att avskräcka eventuella motangrepp. Attack mot Suwalkikorridoren för att få landförbindelse till Kaliningrad måste gå genom Belarus.Frerider skrev:
Militära förmågan hos de baltiska länderna är mycket begränsad så även om NATO har skickat dit en del trupp för att förstärka räcker det inte alls om det blir ett större anfall.
Kaliningrad är redan förstärkt på flera olika sätt och det finns en anledning till att NATO hårdbevakar området sedan en tid.
Kanalen drivs anonymt och har inte samma krav på källkritik, ansvarig utgivare eller faktagranskning som traditionella, etablerade nyhetsmedier.D Dilato skrev:
Den oberoende ställningen gör det svårt att kontrollera vem som finansierar eller står bakom innehållet. Innehållet bör därför konsumeras med stor försiktighet och källkritik.
Deutsche Welle är en av källorna som jag redan kollat, det här är inte propaganda det är verkligheten.Frerider skrev:
Kanalen drivs anonymt och har inte samma krav på källkritik, ansvarig utgivare eller faktagranskning som traditionella, etablerade nyhetsmedier.
Den oberoende ställningen gör det svårt att kontrollera vem som finansierar eller står bakom innehållet. Innehållet bör därför konsumeras med stor försiktighet och källkritik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det finns säkert sanningar i ppr global men det är svårt att verifiera, så jag unviker fakta ifrån sådana källor.D Dilato skrev:
Men din finna på internet intelligens är snäppet högre än min så du hittar säkert källorna på något sätt, jag slösar inte tid på dom😉
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 092 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 092 inlägg
Läs på själv, men jag kan ge dig ett exempel.Frerider skrev:
Stridsvagnar som fortsatt kommer vara mycket viktiga, t ex i en blixtattack mot Baltikum (liten landremsa, snabba framryckningar som blir svåra att stoppa innan de är framme vid Östersjön) har Ryssland storsatsat på tillverkningskapaciteten och man räknar med att de idag kan tillverka minst 200, kanske upp till 300 av de senaste T-90M om året. Planer finns för att öka detta ytterligare kommande år. Totalt har Ryssland förlorat ungefär 200 st T-90 i Ukraina, under hela kriget hittills.
Alltså har Ryssland stora mängder av deras modernaste serietillverkade stridsvagnar på andra ställen i Ryssland än i Ukraina.
Edit: Om du inte är bekant med modellen så är här ett känt gammalt klipp där ett svenskt Carl Gustav pansarskott oskadliggör en T-90M:
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 092 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 092 inlägg
Sverige har runt 100 st Stridsvagn 122 (tyska Leopard i grunden). UK under 200 fungerande Challenger 2 som ska bli bara 150 moderniserade Challenger 3 om några år. Moderna stridsvagnar är mycket mer kapabla än i forna dagar som andra världskriget. Behövs inte alls lika många för att ge effekt.