Jag bygger en farstukvist och har kommit till ränndalen mellan utbyggnaden och befintligt hus.

I dänndalen tänkte jag lägga (nerifrån och upp):
1. Underlagsduk
2. Underbeslag
3. Ränndalsremsa
4. Underlagsduk ut på det nya taket

När jag pratade med plåtslagaren som skall lägga det nya taket (bandtäckning) sa han att jag kunde skära upp underlagsduken på det befintliga taket och skjuta in 1, 2 och 3 (i listan ovanför) så att de hamnar den befintliga underlagsduken.

Tror ni att det räcker med att bara skära upp längst den röda linjen? Då kan jag inte fästa de olika delarna var för sig utan får spika sagt igenom alla lager, men det kanske funkar? .

• Tak under renovering, takpannor undanflyttade, synligt underlag och takläkt, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar fint! Det är så man brukar göra om den befintliga pappen är ok. Man får vara lite försiktig när man lyfter upp den gamla pappen. Du kan använda en mattkniv och skära runt pappspiken där pappen behöver lyftas.

• Gilla
The Tor
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Det funkar fint! Det är så man brukar göra om den befintliga pappen är ok. Man får vara lite försiktig när man lyfter upp den gamla pappen. Du kan använda en mattkniv och skära runt pappspiken där pappen behöver lyftas.
Det låter lovande! Man behöver alltså inte skära upp pappen helt (vid dom gröna strecken t.ex.) för att kunna lyfta den helt och hållet?

• Takombyggnad med träspont, takpapp, gamla och nya takpannor, solig dag.
    Skapa konto
The Tor The Tor skrev:
Det låter lovande! Man behöver alltså inte skära upp pappen helt (vid dom gröna strecken t.ex.) för att kunna lyfta den helt och hållet?
Nä det brukar gå att få in den ändå,kanske får skära den lite sned för att ska bli lättare.
Glöm inte att klistra med något asfaltsklister så blir det tätt

• Gilla
The Tor
  • Laddar…
Jag kan uppdatera tråden med resultatet.

Det gick att få in underlagsduk, plåt och ränndalsremsa under den befintliga pappen.

Tak under konstruktion med takpapp, trälattor och tegelpannor. Arbetsmaterial synligt. Utomhus och dagsljus.
Skapa konto
Takunderlägg på träspånskiva, byggarbetsplats, skyddande presenning, röda takpannor, träd i bakgrunden.
Skapa konto

Det absolut viktigaste för att lyckas tror jag är att arbeta vid "lagom" temperatur.
För kallt = allt är stelt och otympligt
För varmt = allt är sladdrig och stekhett

• Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.