107 645 läst ·
294 svar
108k läst
294 svar
Råkat borra hål kaklet i badrummet
Jag tror inte att fastighetsägaren går plus. De fakturerar troligen bara sina kostnader. Däremot ägnar de sig nog inte åt att jaga kostnader, dels för att de inte pallar, dels för att de tycker att den som borrar in i ett badrum är en idiot och får ta den kostnad som det blir.Unikt namn skrev:
Det är väl klart att man KAN få det att kosta 300k.
Om alla UE kör Ahlsells listpris med 30% påslag i varje steg och det sitter några pappersvändare och "övervakar" operationen.åa
Men frågan är om det är rimligt att fastighetsägaren går plus på TS misstag, eller om fastighetsägaren bara ska gå skadelös.
Om du backar på min V70 från 2014 är det inte rimligt att jag kvitterar ut en ny xc90 från bilhandlaren.
Lika lite är det rimligt att TS ska behöva slanta 300k för ett enkelt studentbadrum när det går att laga.
Håller med, som privatperson kan man göra saker billigt genom att inte räkna med kostnaden för sin tid för projektledning/planering. Men har dessutom alla skäl att hålla hårt i plånboken.Scouten skrev:Det är roligt med alla som så tvärsäkert uttalar sig kring hur mycket det kostar att göra ett badrum eller inte. Hur många av er arbetar hos ett fastighetsbolag? När jag jobbade och debiterade hyresgäster för den tid som deras projekt tog, så kostade jag 780:- per timme, troligen kommer TS att få betala något liknande för den förvaltaren som har glädjen att få ta hand om hans tabbe. Sen har de till exempel Bravida som rörfirma, kanske har de Assemblin som elfirma och låter PEAB sköta byggarbetet. Beroende på avtal och bolag, så slutar det med att det ska finnas en liten arbetsvagn för rast, fika och ombyte, det ska till container för rivningsmaterial, det ska till besiktningsmän osv osv. Det är inte omöjligt att bara förvaltaren kommer ha 10 000:- i arbetstid på fakturan. Jag är inte förvånad om priset är 300 000:-, särskilt inte när ingen tjänar på att försöka hålla nere kostnaderna.
När reparationsprojekt ska göras inom ramen för en anställning så tickar löneräkningen snabbt uppåt. Dessutom har ju tjänstemannen som jobbar med ärendet sällan starka incitament att arbeta effektivt eller lösa det på billigast möjliga sätt. Incitamentet är istället att ha det skönt på jobbet, d v s jobba med entreprenörer som orsakar minst känslorörelse och strul. Att de sedan är svindyra spelar ju ingen roll för tjänstemannens privata ekonomi och inte ens företagets när räkningen kan skickas till TS. Särskilt inte om det gäller offentlig eller halvoffentlig verksamhet med dålig budgetdisciplin. Det gäller ju en studentlägenhet.
Förklara bara att du tycker 300 000 är för dyrt och vill ha ett alternativ. Om inte konstruktionen medger billigare lagning av skruvhål/kakelskador är det de som klåpat sig (säg inte det ...). Hyresgäster gör sånt tokstolleri hela tiden.
Fråga om de har ersättningslägenhet till dig för reparationen. Är det fullt så kommer de kanske backa och göra en quickfix då det blir jobbigt för handläggaren helt plötsligt.
Fråga om de har ersättningslägenhet till dig för reparationen. Är det fullt så kommer de kanske backa och göra en quickfix då det blir jobbigt för handläggaren helt plötsligt.
Vilket ju är anledningen till att han ska vägra gå med på att betala 300 000.Scouten skrev:
Hyresnämnden va?mexitegel skrev:
Redigerat:
De där anvisningarna gäller massiva väggar, skivmaterial är inte massiva väggar.useless skrev:
Plugg ska du dock inte behöva använda i en säker-vatten-vägg eftersom du ska ha träskiva bakom gips
Hej, eftersom du borrat genom kaklet från ett annat rum, utan att vara medveten om detta i samband med själva handlandet är det fråga om vårdslöshet från din sida vilket täcks av ansvarsförsäkringen. Klargör för försäkringsbolaget hur skadorna uppkommit så kommer de ta över och sköta kontakterna med hyresvärden. Din kostnad kommer stanna vid att betala avtalad självrisk.L Lärlingen_101 skrev:
Det kan ju hända att det är sagt redan, men om du ordnar det själv med en hantverkare som skriver intyg på att det är fackmässigt utfört så bör din värd vara nöjd. Skadorna sitter en bit upp på vägg och är inte kritiska vid ex översvämning.
Jag tror det är väldigt få hyresvärdar som tillåter att hyresgästerna tar in egna hantverkare som pillar på tätskikt och andra saker i byggnadens konstruktion.K kungfuu skrev:
Det hade varit skillnad om det varit en bostadsrätt.
Du borde inte ha sagt något till hyresvärden. Detta går att laga utifrån och du hade kunnat få ytan väldigt lik plattan. Ingen hade sett det om de inte redan visste. Tätt hade det varit också.
Nu försökte du göra rätt och det slutar med att värden försöker blåsa dig. Låt det bli en läxa för livet.
Nu försökte du göra rätt och det slutar med att värden försöker blåsa dig. Låt det bli en läxa för livet.
Sluta nu. Det är helt sjukt att ett litet hål skulle medföra byte av vägg eller rivning av hela badrummet.B bhus2021 skrev:
In med silikon tills det inte får plats mer så du har silikon i botten. Sen köper du nåt set för kakelreparation och ser till att ytan blir bra. Du hade löst detta för under femhundringen.
Det är klimatsmart också.
Det är inte hyresgästens problem om det är byggt så att det inte går att reparera. Man kan ju räkna med att det åkt upp borrade krokar i andra badrum i kåken.B bhus2021 skrev:
Det är samma koncept som när folk ska lämna tillbaka leasingbilar och krävs på ersättning på det ena eller andra som man aldrig hade åtgärdat på sin egen bil. Man vill lasta över hela kostnaden på hyraren och bryr sig inte om vad det kostar från en maktposition.
Skillnaden här är väl att TS klåpat sig dunderrejält. Men det är ju absurt ens försöka kräva en student på 300 000.
Efter att ha läst om hur många verkar tycka att det är rimligt att göra om hela badrummet efter två borrhål som penetrerat tätskiktet så måste jag bara undra hur alla andra borrhål i badrummet är fixade. Jag tänker borrhål till rördragningar, toalettstol och handfat. Det är också borrhål med plugg som är fyllda med silikon (oftast). Så att byta ut plattorna och fylla borrhålen med silikon är absolut inget omöjligt att göra och få bra, eventuellt får man kanske dra om mjukfogen.L Lärlingen_101 skrev:Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.
Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.
Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.
Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.
Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.
Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.
Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.
Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?
Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.
Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.
Tacksam för svar !
Be hyresvärden att ringa bolaget som ska sköta lagningen och be dem att komma och kolla, för detta låter som ett värsta värsta fall scenario.
bara hyresvärden som vill ha badrummet renoverat 
bara att feina loss plattan och bruket sätta ny tätskit efter hållen är lappade .... OM finns något från början såklart..
så är det en bra lärpeng att 18m2 är stort när det är tomt.... och tittat minst 3gånger innan man gör något
bara att feina loss plattan och bruket sätta ny tätskit efter hållen är lappade .... OM finns något från början såklart..
så är det en bra lärpeng att 18m2 är stort när det är tomt.... och tittat minst 3gånger innan man gör något
Som många skrivit, du håller på att bli blåst. Om du har försäkring ska du använda denna, då kan de glömma att få ditt försäkringsbolag att betala ett lyxbadrum för 300". Med allra största sannolikhet betalar du en självrisk på några tusen, sen ordnar FB en yrkesman som knackar bort några plattor, reparerar tätskiktet, och sätter dit nya kakelplattor. I värsta fall blir det en nyansskillnad på kaklet men det märks inte om man inte vet att den finns där.
Vi lagade en skada i vår pool för 5 år sen, lagades med avsett reparationskit, inte en droppe har kommit ur det hålet, 5 år senare. Pool-liner=tätskikt med en helsikes massa vatten på ena sidan. Givetvis går det att reparera tätskikt, det är ju totalt vansinne att riva ut ett helt badrum för ett litet hål, speciellt med andras pengar till på köpet.
/S
Vi lagade en skada i vår pool för 5 år sen, lagades med avsett reparationskit, inte en droppe har kommit ur det hålet, 5 år senare. Pool-liner=tätskikt med en helsikes massa vatten på ena sidan. Givetvis går det att reparera tätskikt, det är ju totalt vansinne att riva ut ett helt badrum för ett litet hål, speciellt med andras pengar till på köpet.
/S