61 552 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Råkade klippa i inkopplad elkabel
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Eller släpp sargen och låt honom ha sin installation på det sättet om han vill.Perssel skrev:
Det är 100% chans att det inte kommer hända något farligt baserat på hur det ser ut nu.
Jag behöver ett nytt uttag i sovrummet. Genom att borra in en senildosa (rotdosa) och trä in en slang bakom gipset så kan jag göra detta nästintill osynligt på kortare tid än vad det tar att sätta upp en kabelkanal mm. Men då har jag haft detta som yrke en gång i tiden.
Just denna gången behöver jag som tur är inte passera någon regel (har inte kvar av originalfärgen), men det kan man göra med en mindre spackling och bättringsmålning om man har färg.
Just denna gången behöver jag som tur är inte passera någon regel (har inte kvar av originalfärgen), men det kan man göra med en mindre spackling och bättringsmålning om man har färg.
Tack för det! God kvällV Vardagsrum skrev:[EDIT]:
Ska tillägga att jag personligen inte tycker att din lösning ser farlig ut där den sitter. Och jag tycker att det ser ut som att du gjorde ett bra jobb, bra att lämna jordledaren längre med som du gjorde.
Ska också tillägga att jag inte är elektriker.
Sen är det mkt möjligt att lösningen bryter mot en del regler eller någon praxis, men den ser inte ut att vara farlig iaf!
Nej.andreascarlsson skrev:
Risken är stor att någon annan hemmapullare tror att man får göra på detta sättet. Överlåt sånt ni inte kan till fackmän.
Håll inte på med sånt ni inte kan....
Ge tre exempel när det har spelat roll.S SvanteC skrev:
TS, det du gjort är inte farligt. Din elinstallation är säkrare och mer noggrann än 90% av all el installerad i världen.
Men du, visste du att du egentligen inte får göra sånt här?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaaa. det är nog att överdriva kraftigt, att den skulle vara bättre än 90% av världens elinstallationer.Skumpe skrev:
Att använda fel kabel till en stickkontakt är ett ganska grovt fel. Om den bockas några ggr, så blir det glappkontakt med brandrisk. Och på samma sätt så var den ursprungliga kabeln väldigt fel att sätta i kopplingarna på uttaget, det hade inte blivit en bra förbindelse, med risk för brand.
Nu håller jag helt med om att just så som det ser ut just nu så kommer troligen inte kontakten att användas på ett sådant farligt sätt, så i praktiken är det låg risk för brand hos TS (iallafall av den anledningen). Men det är en så väldigt onödig risk. Om man ser till att göra rätt, använda rätt material för det den är till för, så blir de här riskerna i princip försumbara.
När en olycka inträffar, så är det ofta pga. flera samverkande faktorer, man har hoppat över en säkerhtsekontroll, man gör ett par misstag ytterligare osv. Det som var extremt osannolikt visar sig plötsligt vara väldigt logiskt sannolikt (när man analyserar i efterhand).
Det som nog i praktiken är en risk här, är när den här kopplingen ev. får sitt andra liv. Där den sitter nu är risken för en olycka låg. Men TS har skrivit i tråden att avsikten är att riva den här kopplingen när han flyttar ur lägenheten. Då har man plötsligt en "skarvkabel", som någon kan komma att använda som just skarvkabel, och då kan det felaktiga kabelvalet bli väldigt farligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
Är detta verkligen förbjudet?
TS har tillverkat en egen förlängningssladd och monterat den med sladden i en utanpåliggande kabelkanal. Alltså lika lite fast installation som med Ikeas lösning.
Det finns mig veterligen inga krav på certifiering eller dylikt för att tillverka och sälja sådan här elutrustning. Enda kravet är att den CE-märks, men CE är i det här fallet endast en garanti från producenten att gällande produktsäkerhetsregler är uppfyllda.
Dock brukar CE-märkning endast vara krav för att få sälja, men du får tillverka åt dig själv utan CE. Så fungerar det tex för segelbåtar, bygger du till dig själv behöver du inte följa CEnormer. Kan inte hitta nånstans att detta undantag inte heller gäller elutrustning.
TS har tillverkat en egen förlängningssladd och monterat den med sladden i en utanpåliggande kabelkanal. Alltså lika lite fast installation som med Ikeas lösning.
Det finns mig veterligen inga krav på certifiering eller dylikt för att tillverka och sälja sådan här elutrustning. Enda kravet är att den CE-märks, men CE är i det här fallet endast en garanti från producenten att gällande produktsäkerhetsregler är uppfyllda.
Dock brukar CE-märkning endast vara krav för att få sälja, men du får tillverka åt dig själv utan CE. Så fungerar det tex för segelbåtar, bygger du till dig själv behöver du inte följa CEnormer. Kan inte hitta nånstans att detta undantag inte heller gäller elutrustning.
JA.G m_gadd skrev:
Det har skrivits flertalet gånger i tråden varför, och även varför det är en dålig ide.
uttaget är fastskruvat, då blev det en fast installation.
CE-märkning har exakt ingeting med saken att göra.
Jag har inga problem med hemmapul, men ska man göra det ska man göra rätt.
Det finns många farliga fel som man kan göra, men jag vill ändå berömma TS för att han valde att inte gå in i befintlig dosa.
Så som han har kopplat (om man utgår från att det är i ordningen nytt uttag - kabel - stickpropp) så är risken mindre att han får en stöt under installationen.
Om han hade gått in i den befintliga dosan, så hade han fått byta ut den när han flyttar. För man plockar ner sitt hempul så att ingen annan kan skada sig.
En vinklad kontakt hade kanske varit bättre för kabeln och det hade kanske sett bättre ut.
En fråga till er elektriker nu.
Om han hade satt fast det nya uttaget med självhäftande tejp eller liknande vägghållare för grenuttag, hade det varit en korrekt väg att gå?
Så som han har kopplat (om man utgår från att det är i ordningen nytt uttag - kabel - stickpropp) så är risken mindre att han får en stöt under installationen.
Om han hade gått in i den befintliga dosan, så hade han fått byta ut den när han flyttar. För man plockar ner sitt hempul så att ingen annan kan skada sig.
En vinklad kontakt hade kanske varit bättre för kabeln och det hade kanske sett bättre ut.
En fråga till er elektriker nu.
Om han hade satt fast det nya uttaget med självhäftande tejp eller liknande vägghållare för grenuttag, hade det varit en korrekt väg att gå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring en elektriker,mdu saknar all kompetens…
