18 183 läst ·
98 svar
18k läst
98 svar
Rätt kopplat jorden och nollan ? Från jordfelsbrytaren
Om jag förstår så har jag tn-c system ? Men är lite fundersamma över jorden å nollan har kollat i ett annat men de ser inte ut så här å de är fyrledat är de rätt kopplat
Jag förstår att du är fundersam. Det är jag också. Är det ett hus som du nyligen förvärvat?
Har du någon aning om vem som installerat centralen?
Ser ut som någon med noll kunskap och insikt har varit i farten.
Kom med mer info så kan du få hjälp med dina frågor.
Välkommen till forumet.
Har du någon aning om vem som installerat centralen?
Ser ut som någon med noll kunskap och insikt har varit i farten.
Kom med mer info så kan du få hjälp med dina frågor.
Välkommen till forumet.
Att penledaren är kopplad kopplad direkt på JFB och därifrån till PE -plinten är inte normalt , den ska gå direkt till PEN -plinten .
men i det här fallet så ser den lite kort ut och en genväg har tagits , i och för sig inget som ändrar funktionen , men inte bra .
Från PEN-plinten gul/grön/jord där PEN-ledaren ska sitta , ska det gå en blå till JFB och sedan upp till nollplinten , nu syns det inte så bra hur den blå går , finns det möjlighet att ändra så gör det , i annat fall så fungerar det
men i det här fallet så ser den lite kort ut och en genväg har tagits , i och för sig inget som ändrar funktionen , men inte bra .
Från PEN-plinten gul/grön/jord där PEN-ledaren ska sitta , ska det gå en blå till JFB och sedan upp till nollplinten , nu syns det inte så bra hur den blå går , finns det möjlighet att ändra så gör det , i annat fall så fungerar det
Jag har bott här nu i 3 år, men de var ny instalerat då jag flytta hit. Men nu när jag ska koppla in mer el så vart jag lite fundersamma då in kommande ledningar är 3st å sen är jorden/lindad runt en järnrör som ledningen går igenom så man blir lite fundersam ser konstigt ut
Men den där centralen skriker lekman lång väg. Det behöver ju i sin tur inte innebära att den är farlig, men en del mindre fel har begåtts. Dock är väl det värsta att PEN-ledaren är skarvad på jordfelsbrytaren.J jojo123 skrev:Att penledaren är kopplad kopplad direkt på JFB och därifrån till PE -plinten är inte normalt , den ska gå direkt till PEN -plinten .
Ta gärna fler och tydligare bilder på centralen.
Svårt att se hur det är kopplat.
Men som jojo123 Är inne på så ansluts körledare till jordskenan och därifrån dras en ledare till jfb och från den till n-skenan.
Du har delade jord- och n-skenor och det är svårt att se hur dessa är sammankopplade
Svårt att se hur det är kopplat.
Men som jojo123 Är inne på så ansluts körledare till jordskenan och därifrån dras en ledare till jfb och från den till n-skenan.
Du har delade jord- och n-skenor och det är svårt att se hur dessa är sammankopplade
PEN direkt på jordfelsbrytaren är udda, inte normal procedur att göra så. Rent elektriskt fungerar det ändå men orsakar huvudbry för nästa elare.
Sen, du har varmgång på nollskenan! Högst troligt pga dålig kontakt, se till det!
Lite råddigt uppe vid skenorna, jag har tex svårt att se om jordskenorna är hopkopplade?
Sen, du har varmgång på nollskenan! Högst troligt pga dålig kontakt, se till det!
Lite råddigt uppe vid skenorna, jag har tex svårt att se om jordskenorna är hopkopplade?
Tyder på varmgång pga dålig anslutning.
Det bästa för din del är att ta ditt en yrkesman för att kolla över hela anläggningen.
Trist men en konsekvens av att installationer utförs av personer som inte vet vad de gör.
Det bästa för din del är att ta ditt en yrkesman för att kolla över hela anläggningen.
Trist men en konsekvens av att installationer utförs av personer som inte vet vad de gör.
Det går utmärkt att sätta en PEN-plnt till vänster om JFB och dra en PEN-ledare grön/gul upp till PEN-pliten från den och tillbaka en blå från PEN-plinten till JFB , glöm då inte att sätta en blå tape på dom gul/gröna ledarna , då är problemet bort och rätt enligt regelboken
Du har mycket riktigt fyrledarsystem in (TN-C). Jag vet inte vad expertisen säger om att skarva PEN-ledaren i jordfelsbrytaren. Men jag skulle inte göra så.
Om inte annat är det en för klen ledare som kopplar ihop de olika nollskenorna. När isoleringen smälter och skenan svartnar är något fel kan man ha som utgångspunkt. Nolledaren från jordfelsbrytaren till nollskenan ser ut att vara en gulgrön ledare täckt med blå eltejp. Men att bråka om färger på en plats när isoleringen smälter på en annan plats kanske är onödigt. Centralen behöver en översyn.
Om inte annat är det en för klen ledare som kopplar ihop de olika nollskenorna. När isoleringen smälter och skenan svartnar är något fel kan man ha som utgångspunkt. Nolledaren från jordfelsbrytaren till nollskenan ser ut att vara en gulgrön ledare täckt med blå eltejp. Men att bråka om färger på en plats när isoleringen smälter på en annan plats kanske är onödigt. Centralen behöver en översyn.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Men jorden är lindad runt ett rör som dom andra ledarna går igenom å sen till jbf å sen till jordenplinten och nollan är från jbf och upp till plinten ingen inkomade nolla .J jojo123 skrev:Att penledaren är kopplad kopplad direkt på JFB och därifrån till PE -plinten är inte normalt , den ska gå direkt till PEN -plinten .