Hej!
Vi har ett nybyggt hus och det närmar sig tvåårsbesiktning (om 3 mån). Vi har radonproblem i källaren. Första året låg radonet över 1000 Bq/m³, vilket är extremt högt. Entreprenören installerade då en fläkt på ett rör under huset, men den går på lägsta hastighet (för att vara tyst). Efter installationen, nu i vinter, har vi mätt till 250 Bq/m³, vilket fortfarande överstiger gränsvärdet. Huset har två plan samt en källare med fönster ca 20–30 cm från marken. I källaren finns studio, allmänrum och två sovrum.

Vi beställde tvåårsbesiktning om ett par veckor.
Kommer radonet att tas upp på tvåårsbesiktningen?
Måste vi reklamera skriftligt redan nu?
Ska vi anlita en egen radonkontrollant, eller kan vi kräva att entreprenören åtgärdar felet?

Tack på förhand!

Ett känt fel måste reklameras innom två månader från att det upptäcktes.

D Du och 19till skrev:
Ett känt fel måste reklameras innom två månader från att det upptäcktes.
Hej
Tack för ditt svar.
Vi har kommunicerat direkt om högt radonvärde, men de svarade inte på e-post.
Därför valde vi att fråga om hur vi skulle behöva gå vidare med problemet.
Alla synpunkter uppskattas.

Att de inte svarade på mejlet hade fått mig tämligen....irriterad.
Jag hade fortsatt med ett rekommenderat brev per express.

• Gilla
EfKy
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Att de inte svarade på mejlet hade fått mig tämligen....irriterad.
Jag hade fortsatt med ett rekommenderat brev per express.
De svarar så här:

”Långtidsmätningen visar ett årsmedelvärde om 190 Bq/m³, vilket ligger under gällande gränsvärde om 200 Bq/m³ för nybyggnation. Resultatet visar därmed att byggnaden uppfyller aktuella krav. Bedömningen baseras på årsmedelvärdet, vilket är det värde som regelverket utgår ifrån, och enskilda mätpunkter kan variera utan att detta påverkar uppfyllandet av kravet.”

Mätrapport visade faktiskt
Källaren (där finns sovrum och allmänrum): 250 Bq/m³
Bottenplan : 160 Bq/m³
Översta plan: 150 Bq/m³
Årsmedelvärde på 190 Bq/m³ är ett medelvärde över samtliga mätpunkter i hela huset.
Men Boverkets gränsvärde på 200 Bq/m³ gäller inte per vistelseutrymme? Eller är det husgenomsnitt som gäller?

D datja skrev:
[länk]
Tack för ditt svar. Dock detta svara inte mitt fråga om radonhalten är viktig om det överstiger riktvärde i ett rum men inte genomsnitt hella huset. I mitt fall källaren.

D
Alla gränsvärden baseras på ett uträknat genomsnittsvärde för hela huset. Jag vet dock inte exakt hur det bestäms, men det måste gå att hitta hur det räknas ut.

E EfKy skrev:
Hej!
Vi har ett nybyggt hus och det närmar sig tvåårsbesiktning (om 3 mån). Vi har radonproblem i källaren. Första året låg radonet över 1000 Bq/m³, vilket är extremt högt. Entreprenören installerade då en fläkt på ett rör under huset, men den går på lägsta hastighet (för att vara tyst). Efter installationen, nu i vinter, har vi mätt till 250 Bq/m³, vilket fortfarande överstiger gränsvärdet. Huset har två plan samt en källare med fönster ca 20–30 cm från marken. I källaren finns studio, allmänrum och två sovrum.

Vi beställde tvåårsbesiktning om ett par veckor.
Kommer radonet att tas upp på tvåårsbesiktningen?
Måste vi reklamera skriftligt redan nu?
Ska vi anlita en egen radonkontrollant, eller kan vi kräva att entreprenören åtgärdar felet?

Tack på förhand!
Varifrån kommer radonet egentligen? Är det från marken/jorden? Då har entreprenören inget med det att göra. Antar att det är en hustillverkare som du köpt hus av, eller? En tvåårsbesiktning gäller ju huset vanligtvis. En hustillverkare ansvarar egentligen inte för marken. Och om radonet kommer från materialet som huset byggdes med då skulle jag börja fundera över vad dom använder för material.

P
Är inte en första fundering på nästa steg att prova att öka fläktens hastighet/kapacitet och ta nya mätningar och se om det ytterligare sänker värdet..

Eller är det sannolikt redan så att nya mätningar nu när fläkten gått längre tid redan har lägre resultat. beror såklart på hur länge fläkten fått gå och hur nära fläktinstallation sista mätningen påbörjats.

Lägger man nya mätdosor och startar fläkt samtidigt så har man ju såklart ett rejält sjunkande resultat en tid tills det får en stadig ny lägre nivå..

Är man under dom gränsvärden som gäller så är det väl vad jag förstår godkänt och det räcker väl för att kund ska ha fått vad man beställt. Ett gränsvärde är ett gränsvärde och även om det är marginellt under så räcker väl det om man ska vara petig.

Men nya mätvärden kanske med ett högre läge på fläkten eller bara efter att fläkt fått gå längre tid och se om det inte är ännu bättre värden nu redan

D DanielSt81 skrev:
Varifrån kommer radonet egentligen? Är det från marken/jorden? Då har entreprenören inget med det att göra. Antar att det är en hustillverkare som du köpt hus av, eller? En tvåårsbesiktning gäller ju huset vanligtvis. En hustillverkare ansvarar egentligen inte för marken. Och om radonet kommer från materialet som huset byggdes med då skulle jag börja fundera över vad dom använder för material.
Har man över 200bq kommer det i stort sett alltid från marken. Jag skulle dock inte bry mig om det är 190 eller 250 för det krävs värden över runt 600 för att det ska vara mer skadligt och om ni är rökare?
Det går ju dessutom öka på fläkten enligt inlägg 1, det kanske hjälper med ljudisolering om det låter mer?

D DanielSt81 skrev:
Def kommer sannolikt från marken. Problemet är om det är godkänt att ha i källaren (som är vistelserum) radon på 250 samt att radonfläkt som installerades kan endast köra på låg hastighet. Det är monterat på altanen och om man höga hastigheten vibrerar hela huset! Jag hoppas att ett ny byggd hus skulle inte innehålla material som är farliga. Eller? 2026?

P patriklarsson skrev:
Har man över 200bq kommer det i stort sett alltid från marken. Jag skulle dock inte bry mig om det är 190 eller 250 för det krävs värden över runt 600 för att det ska vara mer skadligt och om ni är rökare?
Det går ju dessutom öka på fläkten enligt inlägg 1, det kanske hjälper med ljudisolering om det låter mer?
Det är inte sant. Det rekommenderas mindre än 100 men i Sverige är etablerade mindre 200. Dessutom vi väntar på kommunens slutlig slutbesked. De kanske bry sig. Jag skulle vara glad att ha fläkten på högre hastighet men installationen är dålig. Det sitter mot altan istället att logga på marken och vibrerar hela altanen och villan. Det är inte kul. De skulle i min förståelse flytta fläkten till marken under altanen och inte i kontakt med altan själv. Då inga ljud eller vibrationer skulle upplevas. Men

P polaris78 skrev:
Är inte en första fundering på nästa steg att prova att öka fläktens hastighet/kapacitet och ta nya mätningar och se om det ytterligare sänker värdet..

Eller är det sannolikt redan så att nya mätningar nu när fläkten gått längre tid redan har lägre resultat. beror såklart på hur länge fläkten fått gå och hur nära fläktinstallation sista mätningen påbörjats.

Lägger man nya mätdosor och startar fläkt samtidigt så har man ju såklart ett rejält sjunkande resultat en tid tills det får en stadig ny lägre nivå..

Är man under dom gränsvärden som gäller så är det väl vad jag förstår godkänt och det räcker väl för att kund ska ha fått vad man beställt. Ett gränsvärde är ett gränsvärde och även om det är marginellt under så räcker väl det om man ska vara petig.

Men nya mätvärden kanske med ett högre läge på fläkten eller bara efter att fläkt fått gå längre tid och se om det inte är ännu bättre värden nu redan
Hej
Vi är ett par månader innan sista besiktningen. Vi hinner inte med att göra ett nytt mättning. Det finns problem med installationen av fläkten. Det sitter under altanen och om man höja hastighet det vibrerar hela huset och gör mycket ljud. Fläkten installerades innan vinter och förra året mätningen var 1000. Efter fläkten minskat till 190 och 250 i källaren. Fråga stå kvar. Acceptera man att källaren är 250? Jag tror att om man höja fläkten ska komma under 100 men som sa vibrationer och ljud är för mycket. Antar att om kommunen godkänner det då jag skulle vilja att de flytta och installera korrekt fläkten. Men de är indifferenta! Och det irriterar!

D
Men markradonet är kanske inte husbyggarens fel eller ansvar? Dessutom är värdet godkänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.