klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har ni hund ? Kanske dags att skaffa annars ? :)

Annars är det nog att störa dom så mycket som möjligt (dom blir inte aggresiva om ni shashar iväg dom?). Sen har jag hört att fårull (satta i lämpliga kärl, eller kanske i större mängd lagda på rabbatter osv) skall få rådjur att hålla sig borta, men vet inte hur väl det funkar.
Fårull på pinnar här och där och även på staket fungerar väl! Kostar typ inget heller. Man byter ut då och då.

Nissens
L L Jan skrev:
Fårull på pinnar och här och där och även på staket fungerar väl! Kostar typ inget heller. Man byter ut då och då.
Detta och blodmjöl är det enda som verkar ha någon effekt förutom fysiska hinder.

Nissens Nissens skrev:
Om det är sant så måste de ha oerhört unika rådjur just där.

Jag skulle vilja höra det som annat än hörsägen innan jag börjar tro på det eftersom det går tvärt emot all erfarenhet.
Jag researchade en del innan jag köpte, fanns många positiva och ett par negativa recensioner så det är ju inte enbart hörsägen från endast mig. Beroende på TS verkar ju vilja ha en lösning och detta är billigare att testa med innan man köper 2 meter högt staket. TS hade kanske testat djurskrämma men inte med blixtar vad jag förstod.

C citronskal skrev:
Jag researchade en del innan jag köpte, fanns många positiva och ett par negativa recensioner så det är ju inte enbart hörsägen från endast mig. Beroende på TS verkar ju vilja ha en lösning och detta är billigare att testa med innan man köper 2 meter högt staket. TS hade kanske testat djurskrämma men inte med blixtar vad jag förstod.
Staket så högt kräver bygglov i detaljplanerat område. Kolla med kommunen.

Nissens
C citronskal skrev:
Som sagt, hörsägen är inte värt mycket. Det betyder betydligt mer att kommunicera direkt med de som har egen erfarenhet så att man kan skaffa sig en så sann bild som möjligt.

Vad vet du om de som skrev recensionerna? Var de bulvaner eller inte?

Vi kör tricogarden då de tidigare skövlade såväl blommor och träd. Nu blommar tulpanerna fint och träden har fått vara ifred. Rådjuren är kvar, jag ser dem några gånger i veckan och även spår på tomten, men växtligheten som vi sprayat har fått vara ifred.

Nissens Nissens skrev:
Att det sedan är olämpligt att fälla mer vilt än vad marken bär är en annan diskussion.
Fast I just detta fall känns det väl rätt rimligt att fälla mer vilt än vad marken bär, om man begränsar jaktmarken till TS trädgård. :)

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, hörsägen är inte värt mycket. Det betyder betydligt mer att kommunicera direkt med de som har egen erfarenhet så att man kan skaffa sig en så sann bild som möjligt.

Vad vet du om de som skrev recensionerna? Var de bulvaner eller inte?
Jag baserar mitt tips till TS på att min släkting testade mot rådjur och hen blev så nöjd att hen köpte en egen pinne när jag ville ha tillbaka min :)

Nissens
C citronskal skrev:
Jag baserar mitt tips till TS på att min släkting testade mot rådjur och hen blev så nöjd att hen köpte en egen pinne när jag ville ha tillbaka min :)
Kul, är den så fantastiskt bra så lär den snart synas överallt i media. Antar att det är en helt ny produkt.

Härligt att rådjursproblemet äntligen är löst!!! 😊😊

• Haha
  • Gilla
Nissepurjo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast I just detta fall känns det väl rätt rimligt att fälla mer vilt än vad marken bär, om man begränsar jaktmarken till TS trädgård. :)
Ja, ur ett perspektiv kan man absolut se det så. Om man exempelvis ser det som en typ av skyddsjakt.

Men om det tex finns jaktlag som jagar på marker i närheten, så kan de se helt annorlunda på saken...

Känsliga grejer detta…

• Gilla
Nissepurjo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta och blodmjöl är det enda som verkar ha någon effekt förutom fysiska hinder.
Nej, urin från handjur funkar också!

Jag skulle nog börja med sätta några trådar med elstängsel över det befintliga staketet. Det är rätt lätt ordnat och syns inte så mycket på håll.
Man tycker ju att de borde kunna hitta mat och träd att feja mot på andra ställen så här års?
Mina 3-5 rådjur är välkomna hos oss. Jag får avstå från tulpaner, tyvärr, men i övrigt gör de ingen större åverkan på något.

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Och att man har jägarexamen och vapenlicens…
Björnen skiter i skogen.
Nissens Nissens skrev:
Du säger det ja, jag har aldrig träffat någon som gjort detta…
Nissens, varför har du ett närmast outsinligt behov att kommentera - ja, sabla ner - alla som kommer med förslag. Det framstår på det viset. Berätta vad du vet/tycker är bäst i detta fall. Sedan är det väl bra? TS har bett om hjälp och vi försöker hjälpa till.

• Gilla
Tela80 och 3 till
  • Laddar…
hsd
D Diamant skrev:
Varför så negativ mot dessa trevliga djur?

Se det positiva istället.

Du slipper en dyr robotgräsklippare rådjuren klipper gräset gratis.

Du slipper slyröja så mycket, rådjuren hjälper till gratis.

Du slipper att köpa dyra växter utan kan glädja dig med den naturliga växtligheten som inte passa till mat för rådjur.
Drar dessutom med sig massor fästingar.....

• Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Varför så negativ mot dessa trevliga djur?

Se det positiva istället.

Du slipper en dyr robotgräsklippare rådjuren klipper gräset gratis.

Du slipper slyröja så mycket, rådjuren hjälper till gratis.

Du slipper att köpa dyra växter utan kan glädja dig med den naturliga växtligheten som inte passa till mat för rådjur.
Man får fästingarna på köpet. Tex när man rensar ogräs i rabatterna. Ogräset som rådjuren absolut inte äter upp.

• Gilla
Anonym24
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.