36 445 läst ·
155 svar
36k läst
155 svar
Rådjur äter upp allt i trädgården
Hoppas jag inte jinxar något nu. Men mina rådjur har ju blivit immuna mot Trico. De verkar mest tycka att det blir lite extra gott. Så jag har testat Gyllenbo plantskydd som har funkat utmärkt. Det är meckigare och luktar illa när man håller på. Men det är det värt.
Så sportfiskare använder garn nu? För övrigt så är alla slags snören, linor, ett mindre helvete för småfåglar. Benmjöl funkar fint att strössla nån dag i veckan för att hålla rådjuren bortaS smagola skrev:
Fårull gillar de inte.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Klicka här för att svara