32 270 läst ·
136 svar
32k läst
136 svar
Rådjur äter upp allt i trädgården
Kan tillägga att elstaketet bestod av 2 trådar, det verkar som att det räckte med en "kyss", så hade dom lärt sig och höll sig borta. Hade ett tidur på elaggregatet och att det endast var på på nätterna och när vi var bortrestaR rehn skrev:Har länge haft problem med rådjur. Åt allt(nästan) ifrån tulpaner till hallonbuskar. Elstaket funkade runt hallonen, tulpanerna och jordgubbarna, men var jobbigt att hantera. Prövade med Trico Garden, Funkade till 100%. Har nu plockat ner eltrådarna. En flaska räcker flera år, suveränt. Har i år hängt upp bollar med fårull i mina nyplanterade tråd som extra säkerhet, just in case.
Du är otroligt raljerande och dryg i dina svar, dessutom läser du inlägg som fan läser bibeln.Nissens skrev:
Så där ja. Jag hyser absolut inte agg mot dig, att dra på sig offerkoftan klär dig inte.
Jag bara reagerar på när någon skriver rena felaktigheter och förväntar sig att folk skall tro på dom.
Tex som när du säger att det är utanför jakttid på rådjur nu, när det är mitt i jakttiden på råbock, så kallad vårbock.
Kristina skrev att det absolut inte är jaktsäsong på honrå -stämmer! Du skriver istället att det visst är jakt på råbock. När hon sen ifrågasätter dig så har hon ”offerkoftan på”? Du vet att man kan ha diskussioner utan att hålla med löjliga härskartekniker? Det är ju också tydligt att ett kvinnligt användarnamn provocerar dig.
För övrigt skrev Kristina också att väldigt många inte ser skillnad på rådjur och dovhjort. Det stämmer också. Det stämmer också att rådjur är solitära och att ha 15 rådjur samtidigt i sin trädgård skulle vara något oerhört ovanligt. Men absolut, det kan hända. Men bara för att det postas 2 rådjur på bild så finns det inget som säger att det inte är hjortar som besöker OCKSÅ.
Det har funnits små korvar av gasbinda som är impregnerade med varg urin. Jag köpte på trädgårdsmässan i Stockholm för flera år sedan. Verkade att ha en avskräckande effekt. Häng upp på staketet cirka 1.10 över mark 10 -15 meters mellanrum. Hittar du leverantören har dom säkert bättre applicerings regler.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
Det finns något som heter Trico Garden och som man sprutar på växter rådjur gillar.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Det innehåller fårtalg. Jag använder det och det funkar. Det är dock dyrt och i ditt fall med så många rosor och tulpaner kan det bli väldigt dyrt. Men andra säger att det även fungerar med vanlig ull. Jag vet att många som har får inte tar rätt på ullen utan bränner upp den. Känner du till någon fårbonde i trakten så håll dig framme när det blir dax för klippning.
hur kommer hunden ut om ni har staket?T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Jag trodde x:et drev med mig när jag frågade vad det var för "ulltussar" hon spridit ut i rosenrabatterna. -Fårull, sa hon, som det var den naturligaste sak i världen. Tja, det funkade ju, bevisligen, för där fanns verkligen gott om rådjur. Du får höra med nå'n fårfarmare eller smyga ut med en sax. Ta en tuss från varje får så syns det inte så mycket.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Trevligt.M mollanbrollan00 skrev:
Hon skrev att det är utanför jaktsäsong, vilket jag sade att det inte är. Har hon skrivit om ”honrå”, alltså råget så har hon gjort det senare. Hon skrev att man skulle vänta tills det blev jaktsäsong.M mollanbrollan00 skrev:
Verkar som att vi läst helt olika trådar då.
Citat från mess #32, som jag kommenterade. Står absolut inet om ”honrå” där:
”Det låter som en avskjutning under jaktsäsong skulle kunna vara en god idé. Tills dess handlar det mest om att göra er trädgård så oattraktiv som möjligt för viltet.”
Jag har bara korrigerat sådant som varit felaktigt, inget annat.M mollanbrollan00 skrev:
De ser väldigt olika ut, och ts har även postat bilder på rådjur, inget annat.M mollanbrollan00 skrev:
Absolut, jag har inte sagt något annat.M mollanbrollan00 skrev:
Jodå, ts säger att det är rådjur, så någon som sett dom säger det. Jag litar mer på någon som sett djuren än någon som inte gjort det.M mollanbrollan00 skrev:
Redigerat:
Istället för att sätta högt stängsel runt tomten kan man tillverka små runda cylindrar av metallstängsel som har en höjd på ca 50 cm för tulpaner eller högre för andra växter. Man sätter även metallstängsel på ovansidan så att de inte kommer åt blommorna ovanifrån. Man kan välja metallstängsel med stora hål i stängslet, t ex 50 mm, så att det inte skymmer blommorna. Metallstängsel finns även grön färg om man föredrar det. Jag har även tillverkat sådana cylindrar för stora blomkrukor som står på marken. Med tunn ståltråd, ca 0,8 mm fäster man ihop en sådan cylinderburk på några ställen, inkl taket. Man tillverkar en sådan här cylinder på ca 10 min. Om man vill kan man låsa fast cylindern i marken på ett ställe, inte helt nödvändigt. Det här fungerar bra och är även snyggt. Vill man ha större maskar i stängslet klipper man upp större hål med en avbitare för att få ett luftigt skydd.Nissens skrev:
Åke (Huddinge)
Håller med. Jag gör det också, det finns även svart nät som knappt syns på lite avstånd.Å Åke Hansson skrev:Istället för att sätta högt stängsel runt tomten kan man tillverka små runda cylindrar av metallstängsel som har en höjd på ca 50 cm för tulpaner eller högre för andra växter. Man sätter även metallstängsel på ovansidan så att de inte kommer åt blommorna ovanifrån. Man kan välja metallstängsel med stora hål i stängslet, t ex 50 mm, så att det inte skymmer blommorna. Metallstängsel finns även grön färg om man föredrar det. Jag har även tillverkat sådana cylindrar för stora blomkrukor som står på marken. Med tunn ståltråd, ca 0,8 mm fäster man ihop en sådan cylinderburk på några ställen, inkl taket. Man tillverkar en sådan här cylinder på ca 10 min. Om man vill kan man låsa fast cylindern i marken på ett ställe, inte helt nödvändigt. Det här fungerar bra och är även snyggt. Vill man ha större maskar i stängslet klipper man upp större hål med en avbitare för att få ett luftigt skydd.
Åke (Huddinge)
Hej,H hovapettson skrev:
rådjur i trädgården kan snabbt bli en prövning... Vi försöker lösa det på olika sätt. Vissa växter har vi gett upp, några delar vi med oss av till rådjuren, de vi vi inte vill dela med oss av sprutar maken regelbundet med Trico - funkar hos oss.
Sedan fick jag tips om att man kan lägga i en vitlöksklyfta i de urnor jag har kvar på vintern. Tidigare brukade rådjuren äta upp min murgröna, men sedan jag började med vitlök så får jag behålla mina murgrönor för mig själv.
Slutligen har jag övat mig på att inte bli arg för att de ligger och vilar på gräsmattan - det blir bara tråkigt för mig själv. Genom att skapa en mental distans till rådjuren går det mycket enklare att hantera rådjuren. Så skönt att slippa reta sig på dem och hela tiden springa ut och jaga iväg dem.
Lycka till med allt!
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
För det första, du kanske tycker dov och rå ser helt olika ut (jag instämmer i det) men bland gemene är det inte alls ovanligt att man inte alls ser skillnad. Med tanke på hur många ”rådjur” folk ser i skogen nära oss (där det finns två flockar med dov, 5-7 st/flock) är det oerhört tydligt att vanliga ”Svensson” inte alls kan skilja på rå och dov. Åas sköt en jägare två ponnies i närheten för han trodde det var grisar, så det är uppenbarligen inte bara icke-jägare som kan ha svårt att identifiera vilt…
För det andra, eftersom TS postar bilder på hondjur som man inte alls får jaga nu (ja, jag kan min jakttabell och vet när man får jaga dov, rå, hornbärande etc) är det ett brott att jaga just dessa djur. Eller håller du inte med?
Vad 15 övriga djur i TS trädgård är vet vi inte, baserat på hur rådjur beter sig är det osannolikt med 15 rå i en flock. Det kan vara dov men dessa är absolut inte lovliga just nu och det vore således ett jaktbrott att jaga dem. Om möjligt ännu värre vore det att skjuta ett djur man inte vet vad det är… Håller du inte med?
För det tredje, TS har uppenbarligen inte jägarexamen, vapenlicens eller jaktkort, att då uppmana till att han/hon skall skjuta djur är olämpligt, och om TS gör det är det ett brott. Håller du med?
Du har ett väldigt tråkigt sätt att uttrycka dig, om det är avsiktligt eller inte vet jag inte men du kanske skulle fundera över det? Eftersom det inte bara jag som tycker att du verkar finna visst nöje i att hacka på mig, är det kanske så det framstår (oavsett vad din egentliga avsikt är)? Du har som andra mycket erfarenhet och tips att dela med dig av, det är ju detta som är styrkan hos BH. Det vore ju väldigt tråkigt om medlemmar börjar ignorera dig eller blocka dig pga ditt sätt att uttrycka dig eller bete dig mot andra medlemmar.
För det andra, eftersom TS postar bilder på hondjur som man inte alls får jaga nu (ja, jag kan min jakttabell och vet när man får jaga dov, rå, hornbärande etc) är det ett brott att jaga just dessa djur. Eller håller du inte med?
Vad 15 övriga djur i TS trädgård är vet vi inte, baserat på hur rådjur beter sig är det osannolikt med 15 rå i en flock. Det kan vara dov men dessa är absolut inte lovliga just nu och det vore således ett jaktbrott att jaga dem. Om möjligt ännu värre vore det att skjuta ett djur man inte vet vad det är… Håller du inte med?
För det tredje, TS har uppenbarligen inte jägarexamen, vapenlicens eller jaktkort, att då uppmana till att han/hon skall skjuta djur är olämpligt, och om TS gör det är det ett brott. Håller du med?
Du har ett väldigt tråkigt sätt att uttrycka dig, om det är avsiktligt eller inte vet jag inte men du kanske skulle fundera över det? Eftersom det inte bara jag som tycker att du verkar finna visst nöje i att hacka på mig, är det kanske så det framstår (oavsett vad din egentliga avsikt är)? Du har som andra mycket erfarenhet och tips att dela med dig av, det är ju detta som är styrkan hos BH. Det vore ju väldigt tråkigt om medlemmar börjar ignorera dig eller blocka dig pga ditt sätt att uttrycka dig eller bete dig mot andra medlemmar.
Visst, jag gick på bilderna och texten ts postat. Ts har ju sett dom så jag förlitar mig på det. Det är ju fritt att tro något annat..Satsuki skrev:
För det första, du kanske tycker dov och rå ser helt olika ut (jag instämmer i det) men bland gemene är det inte alls ovanligt att man inte alls ser skillnad. Med tanke på hur många ”rådjur” folk ser i skogen nära oss (där det finns två flockar med dov, 5-7 st/flock) är det oerhört tydligt att vanliga ”Svensson” inte alls kan skilja på rå och dov. Åas sköt en jägare två ponnies i närheten för han trodde det var grisar, så det är uppenbarligen inte bara icke-jägare som kan ha svårt att identifiera vilt…
Tror knappast att alla 15 djuren är getter, det skulle vara märkligt i så fall…Satsuki skrev:
15 rå i en flock är ovanligt, självklart. Även på en enda mark. Kan ju vara så att ts överdriver lite i sin frustration, inte lätt att veta. Det är mer sannolikt än att hon tar fel på djurart tror jag.Satsuki skrev:
Om du läser tråden så var förslaget från någon annan än mig tidigt att ts kunde skaffa de tillstånd som krävs. Sedan spann flera vidare på det. Jag har inte sett någon uppmana till jaktbrott.Satsuki skrev:
Hur som helst, så är ju problemet löst med pinnar som ger ljud ifrån sig. 😊
Satsuki skrev:
Redigerat: