32 279 läst ·
136 svar
32k läst
136 svar
Rådjur äter upp allt i trädgården
Har du provat fårtalg? Det luktar får och rådjuren avskyr det. TricogardenT Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
Medlem
· Östergötland
· 42 inlägg
Vi har samma problem i vårt område och det enda som fungerar här är staket eller blodmjöl. Blodmjöl går att köpa i de flesta trädgårdsbutiker, dock behöver du strö ut nytt blodmjöl efter varje gång det regnar.
H hempularen skrev:
Känner igen detta problem. Vi köpte hus 1980 och med mycket och tungt arbete lyckades vi få till en trädgård något år senare. Bland annat körde en bonde på 64 lastbilslass matjord 1980...T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Som pricken över i köpte vi 200 tulpanlökar och planterade dem på höstkanten. Ingenting kom upp, inte ens en litet strå. Då hade jag aldrig sett något rådjur på tomten, men en granne med nattliga vanor hade ofta sett rådjur på vår tomt.
Jag skaffade en viltkamera många år senare och fick ytterligare bevis för att de verkligen fanns. Underligt, för vi har själva aldrig sett något rådjur alls där vi bodde i över 40 år...
+1 på trico här med, sprutar på växterna varannan dagS Sunken8b skrev:
Har också haft problem med rådjur i många år och iår har jag provat Trico och har inte haft problem än. Om det beror på det eller om jag bara inte haft besök än av olika anledningar låter jag vara osagt. Problem men sniglar kvarstår dock 😅
Vi satte svart Allox nät 2 m högt och det syns såklart om man tittar noga, men man tänker inte på det och det förstör inte utsikten. Köpte stolpar på Granngården och satte upp allt själva och det blev inte så farligt dyrt. Grindarna vid huset är lägre, den ena bara 1 m, men varken rådjur eller hjortar har varit inne på tomten sen staketet kom upp. Dock fick vi komplettera med en stående trallbräda längs marken, och fästa nätet i den, för vår ena hund kom på att han kunde åla sig ut under nätet. Funkar toppenbra och nätet syns mycket mindre än jag trodde.T Trelleborgbyggaren skrev:Tack för svar
Har hund och han skäller på dem men jag vågar inte släppa honom för han jagar dem 3 km iväg, det har hänt en gång och han sprang över en 80 väg i närheten.
Har provat med granngårdens alla preparat, blodmjöl etc och ljud skrämmor. Har egna får, har tagit ull och lagt överallt, rådjuren står på ullen eller drar ner det från träden.
Har pratat med en granne, som har jägar licens, han säger att han jagar bara kanin, hare och fasan. Stängsel 2 meter är sist på listan för det kommer förstöra hela husets charm och upplevelse i trädgården. O kosta enorm och slå ner staket 3000 m2 runt om.
I dag har dom varit här 4 ggr sedan 06 i morse.
Allt mellan 2 och 12 djur. Inklusive 3 bockar med horn ....
Hunden står inomhus och tittar på dem i fönstet och skäller , dom reagerat inte utan fortsätter äta.....
Härligt Sofia! Ett konkret, väl beskrivet och beprövat förslag; 2 m Allox-nät.S Sofia E skrev:Vi satte svart Allox nät 2 m högt och det syns såklart om man tittar noga, men man tänker inte på det och det förstör inte utsikten. Köpte stolpar på Granngården och satte upp allt själva och det blev inte så farligt dyrt. Grindarna vid huset är lägre, den ena bara 1 m, men varken rådjur eller hjortar har varit inne på tomten sen staketet kom upp. Dock fick vi komplettera med en stående trallbräda längs marken, och fästa nätet i den, för vår ena hund kom på att han kunde åla sig ut under nätet. Funkar toppenbra och nätet syns mycket mindre än jag trodde.
(Kollade upp saken: Ett 100 m paket m stolpar och allt kostar 8000 kr. Ett eller två sådana skulle kunna räcka för TS stora tomt.)
Redigerat:
När citronskal nu berättar att hen känner en som testat produkten och att den funkar så fortsätter du att trolla, du fick ju ett svar.Nissens skrev:
Och ja känner flera som testat sådana apparater positivt på rådjur.
Vi har sedan många år använt en blandning av blodmjöl och ammoniak. Dränk in trasor och häng på staketet, det är enklast.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Jag har använt Trigo garden, fungerar bra, sprayar på allt från blommor till thujahäck m.m. Köpte det på Granngården. Önskar att jag visste om detta innan jag hann gräva upp alla mina fina rosor som jag bytte ut mot andra blommor just p.g.a. dessa j...a djur.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Har länge haft problem med rådjur. Åt allt(nästan) ifrån tulpaner till hallonbuskar. Elstaket funkade runt hallonen, tulpanerna och jordgubbarna, men var jobbigt att hantera. Prövade med Trico Garden, Funkade till 100%. Har nu plockat ner eltrådarna. En flaska räcker flera år, suveränt. Har i år hängt upp bollar med fårull i mina nyplanterade tråd som extra säkerhet, just in case.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Min granne har gjort på liknande sätt, dvs satt upp ett ”osynligt” svart nät, 2 meter högt som egentligen är ett balkongnät för katter (köpt billigt på Jula). Det bärs upp med armeringsjärn varannan meter. Jag såg det inte förrän jag kom nära och det enda man ser är armeringsjärnen som sticker upp. Nackdelen är nu att rådjuren har upptäckt delikatesserna min trädgård, så nu får jag göra likadant som grannen.😉Dalbotant skrev:
Jag hade liknande problem. Trico garden/ ull funkade inte alls eftersom det finns en fårhage i närheten så rådjuren var vana vid doften. Jag satte alloxnät, 150 högt, runt om. Eller rättare sagt, 150 högt mot den sidan där de brukade gå in. En sida har bara 75 cm högt nät men jag gissar att rådjuren noterat staketet och inte orkat gå runt hela tomten för att kolla.
Man störs inte av alloxnätet, stolparna syns mer.
Löst hönsnät på marken funkar fint också för rådjuren tycker inte om trånga utrymmen eller att fastna med klövarna i ”bröte”.
Fårull fungerar utmärkt! Skillnaden mellan tulpanrabatt med och utan fårull är som natt och dag. Numera är vi generösa med ullen. Sätt den med en klädnypor på blompinnar i rätt höjd så håller de sig borta. Vet inte varför, men för oss fungerar det utmärkt.klaskarlsson skrev:
Har ni hund ? Kanske dags att skaffa annars ?
Annars är det nog att störa dom så mycket som möjligt (dom blir inte aggresiva om ni shashar iväg dom?). Sen har jag hört att fårull (satta i lämpliga kärl, eller kanske i större mängd lagda på rabbatter osv) skall få rådjur att hålla sig borta, men vet inte hur väl det funkar.
Det finns ett stängsel som heter Allox, genomskinligt och inte så dyrt, tror jag. Hängna in det viktigaste.T Trelleborgbyggaren skrev:Tack för svar
Har hund och han skäller på dem men jag vågar inte släppa honom för han jagar dem 3 km iväg, det har hänt en gång och han sprang över en 80 väg i närheten.
Har provat med granngårdens alla preparat, blodmjöl etc och ljud skrämmor. Har egna får, har tagit ull och lagt överallt, rådjuren står på ullen eller drar ner det från träden.
Har pratat med en granne, som har jägar licens, han säger att han jagar bara kanin, hare och fasan. Stängsel 2 meter är sist på listan för det kommer förstöra hela husets charm och upplevelse i trädgården. O kosta enorm och slå ner staket 3000 m2 runt om.
I dag har dom varit här 4 ggr sedan 06 i morse.
Allt mellan 2 och 12 djur. Inklusive 3 bockar med horn ....
Hunden står inomhus och tittar på dem i fönstet och skäller , dom reagerat inte utan fortsätter äta.....
Va??T twoody skrev:
Jag säger ju att det är fantastiskt att rådjursproblemet äntligen är löst!
Det har många väntat på länge. 😊