32 270 läst ·
136 svar
32k läst
136 svar
Rådjur äter upp allt i trädgården
Med tanke på att TS skriver att h*n pratat med en jagande granne (med ”jaktlicens”) som inte ville/kunde hjälpa med rådjur förutsätter jag att TS varken har jägarexamen, vapenlicens och jaktkort. Att då försöka ge sig på att skjuta djur på sin tomt är inte lagligt. TS kan naturligtvis ta jägarexamen etc, men det är en annan femma.tommib skrev:
Det var jag som rörde ihop tättbebyggt och detaljplanerat, inte KristinaRT. Det skulle alltså vara detaljplanerat område som kräver skottlossningstillstånd precis som du skriver. På TS beskrivning, där hen har egna får, misstänker jag att detta inte är ett problem.
I övrigt undrar jag också vad som var brott enl Jaktlagen. Det finns inget legalt hinder för skottlossning från ett fönster (däremot fordon...). Som jag skrev är det egentligen bättre om man kan skjuta lite ovanifrån med tanke på kulfång.
Att ta fel på just dovvilt och rådjur ser jag som mycket osannolikt, även för en ovan. Dessutom har TS lagt upp en bild på just rådjur i trådstarten.
Jo, och att man löst jaktkort. Det tog jag som så självklart att det inte ens var uppe till diskussion. Utan dessa prerekvisit så blir det inte mycket skjutet.
Ja bilden visar två rådjur, hondjur till och med som man absolut inte får jaga just nu….
Däremot däremot är det väldigt okaraktäristiskt att rådjur går i flockar om 15 djur, däremot är det ett vanligt beteende hos dov. Nu vet jag inte var TS bor, men där jag ser rå är det sällan mer än 3 djur på samma ställe. Min erfarenhet är att många som inte jagar inte alls kan se skillnad på rå och dov, de ser ett hjortdjur är nöjda med det. Sedan kan det naturligtvis också vara så att TS överdriver lite i ren desperation.
Och eftersom rådjuren knappast lever hela livet i TS trädgård utan sannolikt håller till i en skog eller på fält delar av tiden, där någon har jakträtt kanske en lösning för TS kan vara ett ökat jakttryck i omgivningen, dels för att minska antalet djur och dels i avskräckande/skrämmande syfte.
Jag tror inte det spelat någon roll för Nisse vem som säger vad eftersom han verkar hysa agg mot mig och tar varje tillfälle i akta att försöka platta till mig. Riktigt trevlig attityd
Redigerat:
Varför så negativ mot dessa trevliga djur?
Se det positiva istället.
Du slipper en dyr robotgräsklippare rådjuren klipper gräset gratis.
Du slipper slyröja så mycket, rådjuren hjälper till gratis.
Du slipper att köpa dyra växter utan kan glädja dig med den naturliga växtligheten som inte passa till mat för rådjur.
Se det positiva istället.
Du slipper en dyr robotgräsklippare rådjuren klipper gräset gratis.
Du slipper slyröja så mycket, rådjuren hjälper till gratis.
Du slipper att köpa dyra växter utan kan glädja dig med den naturliga växtligheten som inte passa till mat för rådjur.
Sölar och sölar. I år har jag börjat med att helt enkelt hänga ut dasen och väta ner de områden som jag speciellt vill skydda.Nissens skrev:
Härlig känsla faktiskt.
Det finns ljudskrämsel-pinnar, som avger ljud på en frekvens som är obehagligt för rådjuren och dessutom blinkar med ljus som en kamerablixt. Att köpa några sådana pinnar och sätta ner runt om där du tror att de tar sig in i trädgården kan kanske vara en idé?
Sånt är rent säljarsnack, fungerar inte i verkligheten…C citronskal skrev:
Så där ja. Jag hyser absolut inte agg mot dig, att dra på sig offerkoftan klär dig inte.KristinaRT skrev:
Jag bara reagerar på när någon skriver rena felaktigheter och förväntar sig att folk skall tro på dom.
Tex som när du säger att det är utanför jakttid på rådjur nu, när det är mitt i jakttiden på råbock, så kallad vårbock.
Ett annat exempel i tråden är där någon fått för sig att man inte får jaga från ett fönster, det påståendet har absolut ingen verklighetsförankring. Det var inte du som skrev det, och den personen som gjorde det tror jag inte ser sig som något offer…
När det gäller jaktbrott så var det någon som inledningsvis föreslog att ts skulle skaffa tillstånd för att jaga, så det var redan med.
Att det sedan är olämpligt att fälla mer vilt än vad marken bär är en annan diskussion.
Nåja, jag har en egen som jag skrämmer bort grannens katt som hade börjat bajsa i min rabatt och det funkar utmärktNissens skrev:
Den kan användas mot rådjur med, man ställer in frekvensen på vilket djur man vill skrämma. Smådjur som katt reagerar mer på en annan frekvens än rådjur. Min släkting fick låna pinnen mot rådjur på sin tomt, det verkar ha fungerar för hon köpte en egen pinne sedan.Nissens skrev:
Och jag vet att sådant inte fungerar på rådjur. De är fantastiskt anpassningsbara.C citronskal skrev:
De kan bli tillräckligt störda för att söka mat någon annanstans, eftersom de anpassar sig och nu är det en störning mot dem i trädgården. Katter är också anpassningsbara och jag gissar att den numera bajsar i en annan grannes rabattNissens skrev:
Men hörrni, kan vi inte försöka hålla en lite trevligare ton här?
TS har bett om råd men verkar ha provat alla saker som har föreslagits i tråden (inklusive ljudskrämma, fårull, tricogarden, hund). Utom jakt eftersom hen inte är jägare själv och närmaste jägare inte var intresserad. Ni som jagar kanske kan ge tips på hur man får kontakt med en jägare som kan tänka sig åta uppdraget på lämplig tid på året?
TS har bett om råd men verkar ha provat alla saker som har föreslagits i tråden (inklusive ljudskrämma, fårull, tricogarden, hund). Utom jakt eftersom hen inte är jägare själv och närmaste jägare inte var intresserad. Ni som jagar kanske kan ge tips på hur man får kontakt med en jägare som kan tänka sig åta uppdraget på lämplig tid på året?
I min släktings trädgård fungerade det ju uppenbarligen.Nissens skrev:
Nej, det fungerar INTE på rådjur. Det är ett rent önsketänkande. På sin höjd blir de lite störda initialt, men återgår snart till det vanliga beteendet.
Katter är helt ointressanta i sammanhanget, de är inte vilda djur och inte heller besläktade med rådjur.
Katter bör tas bort permanent från naturen eftersom de orsakar så mycket lidande helt i onödan. Men det är en helt annan diskussion som inte hör hemma i denna tråden.