32 270 läst ·
136 svar
32k läst
136 svar
Rådjur äter upp allt i trädgården
Apropå kulfång så är det ok att jaga rådjur med hagel. Det tar ner riskområdet rejält. Faktum är att det troligen är bättre ur säkerhetssynpunkt att skjuta dem från ett fönster om fönstret är på övervåningen (och marken inte är berg). Ska man inte äta dem utan bara få bort dem så spelar det inte så stor roll att det är fullt av hagel i kadavret.
Däremot måste man se till att man har jakträtt och att det inte är tättbebyggt område, där man inte får avlossa vapen utan polistillstånd.
Däremot måste man se till att man har jakträtt och att det inte är tättbebyggt område, där man inte får avlossa vapen utan polistillstånd.
För det första bör TS läsa på och ta reda på fakta rörande jakträtt, jakt i tätbebyggt område etc innan denna lyssnar på div olagliga råd. En del av påståendena är brott enl jaktlagen.
För det andra beklagar jag situationen, normalt är rådjur tämligen solitära och man ser sällan mer än 3 på samma ställe. Kanske har du både dovhjort (som gärna går i större flockar och har en tendens att vänja sig vid människor) och rådjur?
Om du har staket förstår jag inte hur hunden kan jaga iväg 3km, och om staketet är så lågt att hunden utan svårighet hoppas över borde det vara självklart att även rådjur och hjortar hoppar över. De kan dessutom krypa under staket….
Beroende på hur ni bor skulle jag kontakta kommunjägare och/eller den som har jakträtt på/i mark runtomkring. Det låter som en avskjutning under jaktsäsong skulle kunna vara en god idé. Tills dess handlar det mest om att göra er trädgård så oattraktiv som möjligt för viltet. Saker som låter, rör sig, och luktar illa. Störa själv så ofta det går. Kanske belysning med rörelsedetektor? Höj staketet så att hunden INTE kan komma över och kan hjälpa till med skrämsel.
Jag förstår att man inte vill hägna in med 2m högt staket, men ofta går vilt samma stigar/vägar alltid. Om man gör det otrevligt för dem där de brukar gå kan man få dem att välja andra vägar, kanske sådana som inte leder in i er trädgård?
För det andra beklagar jag situationen, normalt är rådjur tämligen solitära och man ser sällan mer än 3 på samma ställe. Kanske har du både dovhjort (som gärna går i större flockar och har en tendens att vänja sig vid människor) och rådjur?
Om du har staket förstår jag inte hur hunden kan jaga iväg 3km, och om staketet är så lågt att hunden utan svårighet hoppas över borde det vara självklart att även rådjur och hjortar hoppar över. De kan dessutom krypa under staket….
Beroende på hur ni bor skulle jag kontakta kommunjägare och/eller den som har jakträtt på/i mark runtomkring. Det låter som en avskjutning under jaktsäsong skulle kunna vara en god idé. Tills dess handlar det mest om att göra er trädgård så oattraktiv som möjligt för viltet. Saker som låter, rör sig, och luktar illa. Störa själv så ofta det går. Kanske belysning med rörelsedetektor? Höj staketet så att hunden INTE kan komma över och kan hjälpa till med skrämsel.
Jag förstår att man inte vill hägna in med 2m högt staket, men ofta går vilt samma stigar/vägar alltid. Om man gör det otrevligt för dem där de brukar gå kan man få dem att välja andra vägar, kanske sådana som inte leder in i er trädgård?
Och att man har jägarexamen och vapenlicens…tommib skrev:
Apropå kulfång så är det ok att jaga rådjur med hagel. Det tar ner riskområdet rejält. Faktum är att det troligen är bättre ur säkerhetssynpunkt att skjuta dem från ett fönster om fönstret är på övervåningen (och marken inte är berg). Ska man inte äta dem utan bara få bort dem så spelar det inte så stor roll att det är fullt av hagel i kadavret.
Hur tätt skall det vara bebyggt tänker du då?KristinaRT skrev:
När jag tog jägarexamen så behövde man skottlossningstillstånd från Polisen inom detaljplanerat område, vilket jag fått några gånger.
Vilka tänker du på då?KristinaRT skrev:
Där ser man.KristinaRT skrev:
Tror du ts inte ser skillnad på hjort och rådjur? Även om båda är hjortdjur så ser de olika ut. Jag jagar både och.KristinaRT skrev:
👍🏻KristinaRT skrev:
Varför tror du att ts inte har jakträtt på sin egna tomt? Det har man alltid såvida man inte arrenderat ut den. ”Kommunjägare” är personer som hjälper till med diverse på sin fritid, och med rätt stor säkerhet bryr de sig inte om rådjur som bara lever sina liv. Till skillnad mot om något djur skulle vara skadat etc.KristinaRT skrev:
Absolut, och just nu är det bockjakt.KristinaRT skrev:
Det är som sagt jakttid nu.KristinaRT skrev:
Funkar garanterat inte.KristinaRT skrev:
Eller sätt den i lina/koppel.KristinaRT skrev:
Stängsel och staket är helt skilda saker.KristinaRT skrev:
Hur gör man det menar du?KristinaRT skrev:
På jobbet har vi testat det mesta utan framgång. Men i år köpte jag in blodmjöl. Och det har fungerat över förväntan hittills.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
Det luktar vedervärdigt om man låter det stå i några dagar utblandat i vatten. Spruta rikligt på plantor och runt tomten. Se om det fungerar. (Måste upprepa processen regelbundet.
Trico garden kan fungera också. Men blodmjölet har faktiskt fungerat bäst (hittills). Ibland kan fårull utplacerat i trädgården hjälpa.
Annars är en Cane Corso ruskigt bra på att tala om att dom inte ska inkräkta på villatomten.
Så är det men man får ha växterna ifred.Nissens skrev:
Rådjursbocken markerar sitt revir genom att skala av bark på mindre buskar/träd och urinera.
Om något annat manligt djur har urinerat på platsen väljer bocken grannens tomt istället. Då slipper man inte bara bocken utan också resten av familjen som annars rensar bland godsakerna.
En medlem på BH lärde mig detta och det verkar stämma
Med dagligt jobb ja…B Boende45 skrev:
Stämmer delvis, de har även doftkörtlar som markerar dofter.B Boende45 skrev:
Kanske.B Boende45 skrev:
Jadu, men att hålla på att söla med urin varje dag känns inte som någon bra lösning, har du hållt på med det länge?B Boende45 skrev:
Hur gör du när du reser bort, sölar någon kompis eller granne med urinet istället då?
Trico garden funkar för oss också
Det var jag som rörde ihop tättbebyggt och detaljplanerat, inte KristinaRT. Det skulle alltså vara detaljplanerat område som kräver skottlossningstillstånd precis som du skriver. På TS beskrivning, där hen har egna får, misstänker jag att detta inte är ett problem.Nissens skrev:
I övrigt undrar jag också vad som var brott enl Jaktlagen. Det finns inget legalt hinder för skottlossning från ett fönster (däremot fordon...). Som jag skrev är det egentligen bättre om man kan skjuta lite ovanifrån med tanke på kulfång.
Att ta fel på just dovvilt och rådjur ser jag som mycket osannolikt, även för en ovan. Dessutom har TS lagt upp en bild på just rådjur i trådstarten.KristinaRT skrev:
Jo, och att man löst jaktkort. Det tog jag som så självklart att det inte ens var uppe till diskussion. Utan dessa prerekvisit så blir det inte mycket skjutet.KristinaRT skrev:
Mata rådjuren på annan plats, så de inte hittar till din trädgård. Intill en landsväg eller i skogen hos någon med jakträtt.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Eller köp några knippen grillspett, såna där vassa pinnar i trä, och peta ner här och var runt tulpaner och andra växter du inte vill ha uppätna. Sticker dom sig när de försöker äta så kanske de undviker rabatterna.
Tycker mig se hur mycket grönt som helst. Så ALLT äter de väl inte upp?T Trelleborgbyggaren skrev:Hej