36 435 läst ·
155 svar
36k läst
155 svar
Rådjur äter upp allt i trädgården
2 meter låter orimligt högt i de flesta fall, men 90 låter orimligt lågt.
Testa med att sätta ståltråd 30 cm ovanför staketet höjd, antingen en eller två rader (så att det kommer upp i 120 eller 150cm). Som någon sa så behöver du inte stoppa dem 100%, bara göra det tillräckligt krångligt.
Skjut av dom.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.
Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
Varför låter det orimligt?A arkTecko skrev:
Det är framförallt olagligt att släppa lös hunden denna tiden på åretT Trelleborgbyggaren skrev:Tack för svar
Har hund och han skäller på dem men jag vågar inte släppa honom för han jagar dem 3 km iväg, det har hänt en gång och han sprang över en 80 väg i närheten.
Har provat med granngårdens alla preparat, blodmjöl etc och ljud skrämmor. Har egna får, har tagit ull och lagt överallt, rådjuren står på ullen eller drar ner det från träden.
Har pratat med en granne, som har jägar licens, han säger att han jagar bara kanin, hare och fasan. Stängsel 2 meter är sist på listan för det kommer förstöra hela husets charm och upplevelse i trädgården. O kosta enorm och slå ner staket 3000 m2 runt om.
I dag har dom varit här 4 ggr sedan 06 i morse.
Allt mellan 2 och 12 djur. Inklusive 3 bockar med horn ....
Hunden står inomhus och tittar på dem i fönstet och skäller , dom reagerat inte utan fortsätter äta.....
Redigerat:
Hur är det juridiskt att fånga vilda djur med hjälp av lasso eller använda blåsrör och hrm bedövningsmedel till exempel.
Skjuta dem genom sovrumsfönstret var visst någorlunda ok eftersom Runar Søgaard fick tillbaka sina gevär och jaktlicensen 1999.
Borde förövrigt finnas en marknad för modifierade robotgräsklippare med en tazer i fronten. Finns visst radiostyrda modellstridavagnat med fungerande kanon också. Eller rörelsestyrda vattensprinklers har jag sett på Tik Tok.
Skjuta dem genom sovrumsfönstret var visst någorlunda ok eftersom Runar Søgaard fick tillbaka sina gevär och jaktlicensen 1999.
Borde förövrigt finnas en marknad för modifierade robotgräsklippare med en tazer i fronten. Finns visst radiostyrda modellstridavagnat med fungerande kanon också. Eller rörelsestyrda vattensprinklers har jag sett på Tik Tok.
Vad jag minns var han en klåpare som sköt rådjur utanför säsong.. Sen försökte något nitisk j*vel slänga hela lagboken på honom men misslyckades.Pjosk75 skrev:
Och sen har aftonbladet sett till att 99% av svenskarna inte förstod vad som hade hänt.
Vad tror du?Pjosk75 skrev:
Du har alltså ingen som helst koll på varför han blev av med licensen. Det hade INGENTING att göra med att han sköt genom ett fönster. Varför hittar du på sånt?? 🙄Pjosk75 skrev:
Håll du dig till fantasivärlden, där kommer du mer till din rätt tror jag.Pjosk75 skrev:
ådärkomdenja... Runars jakt...
Låt oss hjälpa TS med råd ifall vi har några. Varför tenderar så många trådar att spåra ur?
Två meter stängsel eller 1,2 m plank (tyvärr bygglovspliktigt). Men kompromissen med trådar låter förståndig. Och så var det då repellenter som är tipsat om.
Låt oss hjälpa TS med råd ifall vi har några. Varför tenderar så många trådar att spåra ur?
Två meter stängsel eller 1,2 m plank (tyvärr bygglovspliktigt). Men kompromissen med trådar låter förståndig. Och så var det då repellenter som är tipsat om.
Kan inte jakt vara en lösning menar du? Hur tänker du då?H hovapettson skrev:
Så du tror att 1,2 m plank stoppar rådjur?H hovapettson skrev:
Bygglov gäller väl bara detaljplanerat område?
Jakt är ju det första och självklara rådet. (Slangbella? Isbitar? Småsten?)Nissens skrev:
Om planket är "ogenomskinligt" så stoppar det dem. Efter vad jag har hört från kunniga.
Bygglovsbefriade staket (villastaket) ska väl vara 80 cm? 90? Dvs 120 är troligen lite marigare. Kanske olika från kommun till kommun.
Du har verkligen fått en ovanligt stor samling mardrömsrådjur. Beklagar. Kan vara värt att påpeka för kommunen att de är så många i bebyggt område att de utgör en trafikfara. Kanske ordnar de så att några skjuts bort då och att de därmed blir lite skyggare.
Ni får gynna björn i området, med björnar så håller rådjuren sig borta.
Min erfarenhet är att det handlar om att stängsla in alla mindre träd och buskar till dess att de är tillräckligt stora (eller för alltid).
Hos mig äter rådjuren numera upp i princip alla bär och frukter de når på buskar och träd. Vi vår behålla de som de inte når och de som är otrevliga att nå (taggbuskar, exempelvis björnbär med taggar).
Jag har i princip gett upp och det är bara vid nyplantering av mindre träd som jag orkar engagera mig. När träden buskarna blir tillräckligt stora så får vi behålla det som är på högre höjd (om inte kajorna tar det).
Min erfarenhet är att det handlar om att stängsla in alla mindre träd och buskar till dess att de är tillräckligt stora (eller för alltid).
Hos mig äter rådjuren numera upp i princip alla bär och frukter de når på buskar och träd. Vi vår behålla de som de inte når och de som är otrevliga att nå (taggbuskar, exempelvis björnbär med taggar).
Jag har i princip gett upp och det är bara vid nyplantering av mindre träd som jag orkar engagera mig. När träden buskarna blir tillräckligt stora så får vi behålla det som är på högre höjd (om inte kajorna tar det).
Det är ju en lysande idé med lite björn lokalt runt husknuten. Då blir det verkligen ”add some exitement to the game” när man skall plocka svamp.pacman42 skrev:
Ni får gynna björn i området, med björnar så håller rådjuren sig borta.