Köp smällare, sådana där som fanns förr i tiden, typ kinapuffar, och kasta mot rådjuren, den chockeffekten kommer nog ta skruv, behöver nog inte upprepas många gånger förrän de ändrar beteende. Den typen av smällare är inte tillåten numera, men några få kan man väl ändå använda, syftet är ju inte att smälla av för nöjes skull. Går säkert att beställa på nätet.

• Gilla
rolf sundblad
  • Laddar…
C carusogugge skrev:
Köp smällare, sådana där som fanns förr i tiden, typ kinapuffar, och kasta mot rådjuren, den chockeffekten kommer nog ta skruv, behöver nog inte upprepas många gånger förrän de ändrar beteende. Den typen av smällare är inte tillåten numera, men några få kan man väl ändå använda, syftet är ju inte att smälla av för nöjes skull. Går säkert att beställa på nätet.
kör också med knattersmällare, supereffektivt men de bästa är gamla hederliga häxpipor som for runt kors o tvärs men de finns tyvär inte längre

T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.

Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
Förstår att det är ett problematiskt och påstår inte att ni ska låta bli att sätta in åtgärder. Vet själv att det är jobbigt. Men jag får bara en tanke: vart ska djuren ta väg snart? man bygger och bygger längre in i skogar och all natur trängs undan.. och i skogarna så huggs allt ned så att skogen är inte en trygg plats heller. Så att flytta in i människornas hem blir det enda alternativet.. Sedan kan det vara så att huset har byggts just på den platsen så varit deras revir från början. 🫤

• Gilla
Cecilia Möller
  • Laddar…
L lulu78 skrev:
Förstår att det är ett problematiskt och påstår inte att ni ska låta bli att sätta in åtgärder. Vet själv att det är jobbigt. Men jag får bara en tanke: vart ska djuren ta väg snart? man bygger och bygger längre in i skogar och all natur trängs undan.. och i skogarna så huggs allt ned så att skogen är inte en trygg plats heller. Så att flytta in i människornas hem blir det enda alternativet.. Sedan kan det vara så att huset har byggts just på den platsen så varit deras revir från början. 🫤
Bara en nyfiken fråga, vilka träprodukter tycker du att vi ska sluta tillverka?

Unikt namn
Det finns ca 500 tusen rådjur i Sverige, och då skjuts ändå uppåt 200 tusen av varje år. Stammen är extremt livskraftig.

Min erfarenhet är att de blir så tama/vana människor i villaområden att det inte går att skrämma iväg dem. De kommer ändå snabbt tillbaka.

Har man problem med rådjur i trädgården kan kommunens viltvårdare dock hjälpa till.
I Nacka sker det dessutom utan avgift.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det finns ca 500 tusen rådjur i Sverige, och då skjuts ändå uppåt 200 tusen av varje år. Stammen är extremt livskraftig.

Min erfarenhet är att de blir så tama/vana människor i villaområden att det inte går att skrämma iväg dem. De kommer ändå snabbt tillbaka.

Har man problem med rådjur i trädgården kan kommunens viltvårdare dock hjälpa till.
I Nacka sker det dessutom utan avgift.
Vi har för få stora rovdjur helt enkelt!

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi kör Trico garden vilket gör att dom låter bli växterna. Matar rådjuren hela vintern och när grönskan kommer är det dags för trico garden. Ingen växt har dom rört ännu i år. Följ instruktionerna så slipper ni skadorna från rådjur, harar m.m
//Anders

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
J
S Svedd7s skrev:
Vi kör Trico garden vilket gör att dom låter bli växterna. Matar rådjuren hela vintern och när grönskan kommer är det dags för trico garden. Ingen växt har dom rört ännu i år. Följ instruktionerna så slipper ni skadorna från rådjur, harar m.m
//Anders
Jag kör det också, ja det är nog dags! På tuplanerna gäler det dock att vara snabb...

Här klagar åxå folk på rådjuren - jag tycker de är trevliga att se på!

• Gilla
Svedd7s
  • Laddar…
Unikt namn
De är trevliga på håll.
Typ på en åker 100m bort.

Trädgården kan de fästingspridande tulpanätarna gärna hålla sig borta från.

• Gilla
Plätt Fia och 2 till
  • Laddar…
J
Unikt namn Unikt namn skrev:
De är trevliga på håll.
Typ på en åker 100m bort.

Trädgården kan de fästingspridande tulpanätarna gärna hålla sig borta från.
Tyvärr är det ju svårt att reglera... Men på med trico så äter de inte upp så mycket... Sen är det ju inte kul om man har 20 rådjur i trädgården... Här är de oftast 3-4 st, jag tror de skjuter av ungefär så många som föds nya varje år för antalet har varit ganska konstant...

Trico fungerade jättebra bra hos mig i många år. Kunde till och med ha tulpaner. Men tyvärr så slutade det att fungera helt förra året. Och i år började de äta sånt de aldrig varit intresserade av tidigare.

De har blivit många fler de senaste åren så kanske kan de inte kosta på sig att vara så kräsna längre?

Jaja, påskliljorna lämnar de fortfarande så det får väl bli sånna för hela slanten i höst. Får se vilka perenner de tänker rata i år. Men de brukar lugna ner sig när det är mer grönska.

Tänker också prova nån blodmjölsgegga som är tänkt för skogsbruk. Verkar bara lite omständigare att hålla på med. Men funkar det så är det nog värt det.

Rådjuren äter inte lila blommor. Jag tittade till mina morföräldrar grav i helgen och noterade att alla andra färger på blommor var uppätna på gravvården, men de lila blommorna fanns kvar överallt. Sedan fanns det kvar påskliljor också.

Tyvärr har jag en helt annan erfarenhet. Mina rådjur är antagligen färgblinda.

Det finns väldigt få helt säkra växter. Påskliljor är så pass giftiga att de inte kan äta dem. Men ibland smakar de och spottar ut.

Något som förbluffat mig är att de var helt galna i idegran. Jag tänkte att jag skulle ha en liten kort häck av idegran bakom en rabatt men de käkade upp hela plantorna. Det här var på den tiden de skydde Trico men det hjälpte inte på idegranen som ändå ska vara ordentligt giftig.

Unikt namn
J JohanLun skrev:
Tyvärr är det ju svårt att reglera... Men på med trico så äter de inte upp så mycket... Sen är det ju inte kul om man har 20 rådjur i trädgården... Här är de oftast 3-4 st, jag tror de skjuter av ungefär så många som föds nya varje år för antalet har varit ganska konstant...
Kör Trico och fårull, funkar sådär. Men vi har även stundtals hjort, och de äter precis allt oavsett åtgärder.
De gillar att "ringbarka" mindre träd med.

T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.

Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
Pang pang pang (med knallskott alltså). Rigga snubbeltrådar till angeldon. Finns att köpa i sportfiskebutiker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.