N Nucky skrev:
Mellan TS första inlägg och hans andra (12:e) har 114 personer debatterat och tjafsat om diverse saker. Varav flertalet enligt mig inte ens läst tråden eller hans 12:e inlägg där han bemöter om vad denne har provat med etc.

Kan ni sluta fylla tråden med en massa skit, gubbtjafs och ”jag vet bäst” och låta folk som vill ha en dialog med TS att bemöta och få svar?

För om ni läst hela tråden så inser ni att det mesta som skrivits i tråden konstant upprepas - Därför finns en gilla knapp på plats.

Oklart om det är åldern och ”jag vet bäst” hjärncellerna som spökar hos klientelet på sajten. Men en sak är dock säker - Ni tar charmen av att läsa en tråd som denna. Händer ofta.

Till TS - Hoppas du får en lösning på detta! Följer tråden i hopp om att du kan finna en lösning bland tjafset.
Men är det inte meningen att vi ska få utlopp för våra känslor och kommentera varje inlägg?

Precis som jag gör nu.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har ni hund ? Kanske dags att skaffa annars ? :)

Annars är det nog att störa dom så mycket som möjligt (dom blir inte aggresiva om ni shashar iväg dom?). Sen har jag hört att fårull (satta i lämpliga kärl, eller kanske i större mängd lagda på rabbatter osv) skall få rådjur att hålla sig borta, men vet inte hur väl det funkar.
Otvättad fårull ska det vara och det har fungerat för oss att få ha blommorna ifred.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Vi har staket runt tomten på ca 3000 m2
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?
Det blir som vi bor i ett fängelse.

Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Någon som vet hur jag får bort djuren från trädgården och tomten?
Otvättad fårull hjälper dig att slippa besök av rådjur.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Mellan TS första inlägg och hans andra (12:e) har 114 personer debatterat och tjafsat om diverse saker. Varav flertalet enligt mig inte ens läst tråden eller hans 12:e inlägg där han bemöter om vad denne har provat med etc.

Kan ni sluta fylla tråden med en massa skit, gubbtjafs och ”jag vet bäst” och låta folk som vill ha en dialog med TS att bemöta och få svar?

För om ni läst hela tråden så inser ni att det mesta som skrivits i tråden konstant upprepas - Därför finns en gilla knapp på plats.

Oklart om det är åldern och ”jag vet bäst” hjärncellerna som spökar hos klientelet på sajten. Men en sak är dock säker - Ni tar charmen av att läsa en tråd som denna. Händer ofta.

Till TS - Hoppas du får en lösning på detta! Följer tråden i hopp om att du kan finna en lösning bland tjafset.
1. Om man nu inte kan skjuta, skrämma eller luktrepellera rådjuren så återstår...
2. Stängsla. Osynligt nät 1,6 m är föreslaget. Höga stolpar och 1,2 + övertråd är en variant. Bur kring landen.
3. En kombination: Tätt staket (lågt plank) med tråd samt ull, urin, Trico, blodmjöl eller annat. Det verkar inte finnas något annat än det vi redan vet s a s. (Färdig sats för 100 m viltsäkert stängsel kostar omkring 8000 kr när jag kikade efter och det må man väl överväga. Sedan har vi molluskerna som kryper då...)

Hej
I trädgården, höjd 90 cm, vanligt trädgårds staket. Intill huset har vi planterat rosor 60 st, tulpanlökar, påskliljor förra sommaren, och sedan tidigare finns här mycket fruktträd och bärbuskar. Rhododendron och ormbunkar.
Sedan i februari månad har rådjur käkat på allt i trädgården. Dragit upp rosorna med rötter och käkat ner andra till markytan, grävt upp lökar och dragit hornen längs med nyplanterade träd så hela barken gått av, runt stammar så träd dött. Dom har vandaliserat allt. Även ätit sådana växter som dom enligt expertis inte äter.
Har köpt Allt för att motverka att dom ska förstöra trädgården men dom är här flera gånger om dagen, och går jag upp på natten så ligger 10 till 15 stycken på gräsmattan och sover. Dom har verkligen tagit över tomten.
Enligt trädgårds kunniga är enda möjligheten att sätta 2 meter högt staket runt hela tomten?

Behöver råd av er läsare, vad finns det för möjligheter att få bort dessa vackra men jobbiga djur från huset och tomten.
Trots att jag går ut i trädgården står dom kvar tills jag är en halv meter från dem, då går dom iväg några meter. Dom är typ väldigt orädda för människor.
Vi kan sitta ute och dricka kaffe och dom går in ändå och äter och gräver upp växter.
Jag har svart rådjursnät från Granngården på 150 eller 160cm. Syns knappt alls. Viktigt att följa beskrivningen noga bara. Funkar hur bra som helst. På ett ställe har jag inte fått upp vajer ännu. Fixerar även extra med svarta stripes på plast pinnarna mellan de gjutna trästolparna men en sträcka är inte klar. Där tryckte snön ner nätet på vintern och EN gång hoppade rådjur över. Jag har nu även eltråd 1 dm ovanför för säkerhets skull. Tyvärr hjälper det inte mot vattensorkarna 😊.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Hej

Såg ett Instagramtips och det var att sätta ”staket” av fiskelina. De förstår inte vad som tar emot men det blir så obehagligt att gå emot att de undviker området. Vet inte hur bra eller om det funkar och man kan ju bara göra det på egen tomt men vem vet?

Alloxnät är effektivt, högt och hindrar. Armeringsnät på snygga stolpar är väldigt bra och håller rådjuren borta. Så har jag fått göra runt växthusen. Visst det är lite arbete och lite kostnader men vill man odla sånt som de tycker om så är det värt det. Eller så njuter man av djurlivet, som jag gör

Lider med dig. Rådjur är ett straff för våra synder :-) Sedan har vi hungriga älgar och harar också.

Jag fick lära mig att
1) rådjur är duktiga på att hoppa högt
MEN
2) de hoppar inte ned i trånga utrymmen
3) framför allt inte om de riskerar skada sig, dvs vassa saker sticker upp/annat som gör ont
4) de må framstå som totalt hjärnbefriade i trafiken t ex MEN de lär sig (och lär sin avkomma) saker, som var det finns godsaker och var det finns saker som avskräcker, som de bör undvika

Detta är mina lärospån/erfarenheter:

-Vi fick stängsla in våra grönsaksland etc, c:a 1.70-1.80 högt, förmodligen lika avskräckande att rådjuren inte har en bra "landningsplats" om de skulle försöka hoppa över, ytan är rätt liten och fylld med pallkragar. Har funkat 100%.
Alla begärliga vårväxter som tulpaner, krokus etc är också på denna yta. Allium, pärlhyacint, snödroppar, vintergäck, balkansippor och påskliljor är utanför (och lämnas ifred). Våra perenn-rabatter är utanför och får vara ifred.

-Vi byggde "burar" av vanligt grönt/svart kompostgaller (billiga varianten Jula/Rusta/Biltema/etc) hopfästa med buntband runt alla unga träd (20-30års träd klarar sig ändå) upp till 2m höjd. Har funkat 100% (ok, 99%, en gång var älg framme och knep toppen på ett äppelträd som "vuxit ur" sin bur). Tror hela området har liknande lösning nu.

-Bärbuskar (f a vinbär) var utsatta för fejning, det gick ett rådjursstråk från grannen, över lågt staket, över till våra bärbuskar. Två åtgärder: dels förtätade vi området med en rad taggiga tätt planerade krusbärsbuskar = mums för oss och ont om utrymme att landa oskadda på för fienden; dels spände vi tunn fiskelina mellan pinnar uppsatta på staketet, flera varv/nivåer, ca 1dm mellan (detta efter tips på YouTube, sök på 'simple deer-proofing'). Det är inte högt, ca 1.50, men, de SER inte fiskelinan och hoppar/springer rakt in i den. (Aj aj. Stackare... inte.) Efter några försök har de lärt sig. Jag ser om fiskelinor brustit (dvs de har varit där) och det händer max en gång per säsong nu. Jag har inte sett någon fejning där på 3 år. Notera att området INTE är instängslat runt om - vi bara bröt stråket (på en sida) och det räckte. Jag ser också mycket färre rådjur över huvud taget på tomten nu när favoritvägen är blockerad.

Vi har alltså staket bara på hälften av en av fyra tomtsidor, inga svårforcerade häckar etc, de kan m a o gå runt om de vill.
Vi har inte använt ett enda kemiskt/biologiskt avskräckningsmedel (jag ids inte, dyr ormolja, imho) bara fysiska barriärer.
Sedan är vi väldigt mycket ute i trädgården under stora delar av dygnet den varmare årstiden, det hjälper säkert.

Lyckligt nog har vi i alla år fått ha tomater ifred (ca 50% utanför instängslade området)!

EN viktig sak: matar ni fåglar, se till att ha matarna så högt upp att rådjuren inte når dem, de gillar solrosfrön mm...
Kan vara värt att ta bort grushögar också (de äter fint grus - matsmältningen?), dvs ALLT som kan tänkas attrahera dem, även sådant som det inte gör dig något om de äter - lär de sig att här kan det finnas något av värde kommer de tillbaka och ser vad som finns nästa gång.
Grannsamverkan? Om alla gör sina tomter oattraktiva genar de inte över eller passerar din tomt på väg till något högre prioriterat mål.

Vi har genomgående siktat på "rådjurssäkra" växter utanför det instängslade, MEN på eftersäsong KAN det hända att rådjuren är lite frimodigare (ungdjur?), och smakar på allt. Inte ofta, dock. De åt björnbär (taggiga varianten) och boysenbär (väl bekomme, mitt värsta felköp, de är värdelösa) ett år, de åt litet på aronia ett år (ingen skada skedd, vi hade plockat av bären redan), toppade en rosenbuske ett annat år. Jag hatar att ha dem på tomten (sprider fästingar!) och kastar sten efter dem/jagar bort dem så fort jag ser dem. Vi har inte hund (en dödsmördar-malligator kunde ju vara trevligt? :-) ) eller vapenlicens (slangbella och ärtrör skulle annars kunna väcka ljuva barndomsminnen till liv) men på 7 år här har vi nog faktiskt lyckats göra tomten tämligen ointressant för dem, och det utan större ansträngning eller uppoffring.
(Jo, jag ville i o f s ha stockrosor invid husväggen, men nej, de var mums, så de fick flytta innanför stängslet, de med.)

De har lärt sig att vi inte har så mycket att erbjuda nu. De går någon annanstans.
Lycka till (det låter som du/ni behöver det).

• Gilla
Rappala och 5 till
  • Laddar…
Detta med att rådjur lär sig har jag verkligen märkt av. Där jag bor har vi mycket rådjur, för tio-femton år sedan så var det många nära-döden-upplevelser för rådjuren, både med cyklister och med bilar. Numera är det knappt en incident, de har slutat att springa ut framför fordonen som de gjorde förr.

Sedan vill jag påpeka att rådjur är sjukt duktiga att klättra i berg, vi har en nästintill lodrät bergvägg där det finns några grästuvor lite här och där längs väggen. Rådjuren hoppar mellan dessa och obeväxta klippavsatser tar sig uppför den minst 20 meter höga väggen på nolltid. I detta fallet verkar de inte vara rädda för att göra sig illa. Jag har dock aldrig sett dem ta sig ned för väggen, så jag misstänker att de väljer andra vägar då.

Och i bergen så finns det gott om stigar, varav en del är djurstigar. Man vet att det är en djurstig när den helt plötsligt fortsätter på en hylla två meter upp eller två meter ned. Här tror jag dock att det är älgarna som är skyldiga (har sett älgskit på en sådan hylla ett par gånger dessutom). Jag har sett en älg hoppa över grannens 2m höga häck när jag skrämde den så att barnen skulle kunna gå till skolbussen. Följde efter en sådan stig häromsistens på en skogspromenad och hittade då nedanför en hylla delar av ett rådjursskelett. Antingen har det fallit, eller så har räven varit framme och väntat på djuret...
...det är ju inte så ovanligt heller att man ser rådjur som hoppar runt på tre ben.

Sparya TRICOGARDEN på allt som inte är ätbart, vill du skydda det som är ätbart spraya runt omkring, lukten gör att de inte vill vara i närheten, jag var skeptisk till detta men det fungerar!!

Äter dom verkligen även upp narcisser/påskliljor? Och rhododendron? Här är narcisser en av de växter de låter bli helt. De åt upp hyacintknoppar som var några cm från några av våra narcisser, så det är inte så att de skulle ha lyckats missa narcisserna (som vi dessutom har lite överallt, flera olika sorter).

Rhoddisarna står också kvar, både blommor och blad. De skulle säkert kunna få för sig att feja på grenarna, men det finns annat de verkar föredra mer.

Tulpaner och rosor är deras favoritmat, så det är tyvärr bara att glömma. Man får välja växter efter sina lokala förhållanden. Man kan hägna in hur mycket som helst, sen råkar man glömma en grind öppen och trädgården är skövlad på en natt om den bara består av godis.

Trico garden har inte hjälpt nämnvärt i år. Jag har hört samma från andra i vår lokala trädgårdsförening, så det är inte bara hos oss.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Äter dom verkligen även upp narcisser/påskliljor? Och rhododendron? Här är narcisser en av de växter de låter bli helt. De åt upp hyacintknoppar som var några cm från några av våra narcisser, så det är inte så att de skulle ha lyckats missa narcisserna (som vi dessutom har lite överallt, flera olika sorter).

Rhoddisarna står också kvar, både blommor och blad. De skulle säkert kunna få för sig att feja på grenarna, men det finns annat de verkar föredra mer.

Tulpaner och rosor är deras favoritmat, så det är tyvärr bara att glömma. Man får välja växter efter sina lokala förhållanden. Man kan hägna in hur mycket som helst, sen råkar man glömma en grind öppen och trädgården är skövlad på en natt om den bara består av godis.

Trico garden har inte hjälpt nämnvärt i år. Jag har hört samma från andra i vår lokala trädgårdsförening, så det är inte bara hos oss.
Påskliljorna får vara, likaså Rhododendron, men de övriga vårlökarna (exempelvis krokusar) äts upp innan de fått knoppar. Hinner de få knoppar så får de dock vara ifred.

Men alla fruktträd och bärbuskar tuggar de också glatt i sig, särskilt bären/frukterna när de kommer. Det vill till att de blir tillräckligt stora (så att de inte når), är taggiga (då äter de bara på ytan) eller liknande för att man skall få behålla något alls.

R rehn skrev:
Har länge haft problem med rådjur. Åt allt(nästan) ifrån tulpaner till hallonbuskar. Elstaket funkade runt hallonen, tulpanerna och jordgubbarna, men var jobbigt att hantera. Prövade med Trico Garden, Funkade till 100%. Har nu plockat ner eltrådarna. En flaska räcker flera år, suveränt. Har i år hängt upp bollar med fårull i mina nyplanterade tråd som extra säkerhet, just in case.
En flaska i flera år? Jag är tvungen att använda en flaska i månaden. Väntar jag en vecka eller om det regnar så är det kört. Då tar de allt.

Trico garden fungerar utmärkt här i Uppland. Matar också rådjuren hela vintern med kornkross också, och de är ett 20-tal som är här frekvent hela vintern. Jag har jagat hela mitt liv men lagt bössorna på hyllan, så nu ger jag tillbaka lite.
När våren kommer och det börjar växa så gäller det att spruta på Trico innan de börjar äta på det som växer. Och frekvent också. Innan vi började använda Trico så rensade dom allt. Nu tar dom inget alls.

pacman42 pacman42 skrev:
Påskliljorna får vara, likaså Rhododendron, men de övriga vårlökarna (exempelvis krokusar) äts upp innan de fått knoppar. Hinner de få knoppar så får de dock vara ifred.

Men alla fruktträd och bärbuskar tuggar de också glatt i sig, särskilt bären/frukterna när de kommer. Det vill till att de blir tillräckligt stora (så att de inte når), är taggiga (då äter de bara på ytan) eller liknande för att man skall få behålla något alls.
Jag tänkte på TS som skrev att rådjuren "äter på allt" och nämnde bl.a. rhododendron och påskliljor i samma inlägg. Vår erfarenhet är ju också att dessa får vara helt ifred, men man vet ju aldrig vad TS har för mutant-rådjur.

Vi har delat trädgård med rådjur sedan 2005, på två olika ställen dessutom. Vår nuvarande trädgård har fördelen att förra ägaren inte gjorde särskilt mycket mer än att klippa gräset, så all "rådjursmat" som eventuellt planterats av tidigare ägare är borta sedan länge och vi slipper oroa oss för det som finns kvar. Det finns några växter rådjuren äter av eller fejar på, men de verkar tåla behandlingen.

Vi har börjat plantera lite nya grejer som vi inte har erfarenhet av, men jag räknar med naturligt urval och att minst hälften av dessa "experiment" stryker med förr eller senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.