Vi bor i ett hus från tidigt 1900-tal (möjligen äldre) och håller sakta på att renovera det. Vi försöker bevara så mycket som möjligt av det gamla.
Nu har vi börjat titta på golven och skulle testa att slipa upp brädorna i ett av rummen. När vi drog igång såg vi dock att golvet är i sämre skick än vi först trodde av ett gammalt insektsangrepp.
Så min fråga är:
Vad kan man göra för att “laga” det här? Är det möjligt att stabilisera/spackla/fylla ut på något sätt, eller är det mer eller mindre kört och dags att byta brädor?
Vi hade väldigt gärna velat kunna såpskura golvet när det är klart, om det går. Tar gärna emot tips från er som har erfarenhet av äldre golv med liknande skada både vad som är realistiskt att rädda och vad som är bortkastat arbete och pengar.
Nu har vi börjat titta på golven och skulle testa att slipa upp brädorna i ett av rummen. När vi drog igång såg vi dock att golvet är i sämre skick än vi först trodde av ett gammalt insektsangrepp.
Så min fråga är:
Vad kan man göra för att “laga” det här? Är det möjligt att stabilisera/spackla/fylla ut på något sätt, eller är det mer eller mindre kört och dags att byta brädor?
Vi hade väldigt gärna velat kunna såpskura golvet när det är klart, om det går. Tar gärna emot tips från er som har erfarenhet av äldre golv med liknande skada både vad som är realistiskt att rädda och vad som är bortkastat arbete och pengar.
Skulle vara intressant att få höra av någon med mycket erfarenhet av trä om detta är ett angrepp som skett efter att det blivit golv eller innan trädet ens togs ner. Jag skulle tro att det skedde redan innan trädet togs ner då det verkar mest vara i ytterkanterna på brädorna och antar isf att den som är mest angripen är en bräda från ytterkanten av trädet.
Håller med @surris att det är att byta ut/laga som gäller och svårt att tro att man kan laga det (fylla ut hålen med något) utan att det ändå syns efteråt (svarta kanter på varje litet hål).
Det enklaste är antagligen att lägga in nytt golv. Borde ju gå att lägga nytt golv ovanpå det gamla så blir arbetet mindre.
Håller med @surris att det är att byta ut/laga som gäller och svårt att tro att man kan laga det (fylla ut hålen med något) utan att det ändå syns efteråt (svarta kanter på varje litet hål).
Det enklaste är antagligen att lägga in nytt golv. Borde ju gå att lägga nytt golv ovanpå det gamla så blir arbetet mindre.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Det har skett efter att det blivit golv. Stimmig trägnagare, som endast bygger bo i ytveden.M Marsman80 skrev:Skulle vara intressant att få höra av någon med mycket erfarenhet av trä om detta är ett angrepp som skett efter att det blivit golv eller innan trädet ens togs ner. Jag skulle tro att det skedde redan innan trädet togs ner då det verkar mest vara i ytterkanterna på brädorna och antar isf att den som är mest angripen är en bräda från ytterkanten av trädet.
Huset har antingen varit kallställt nån gång eller så är det bottenvåning där det legat en plast/kork/linoleum över golvet. De trivs i fuktigt virke och efter något år när huset värms upp igen (<70% RH) så har alla dött.
Det går inte rädda, ser jag en bräda med små ingångshål från trägnagare så skulle jag aldrig slipa den för då går det från några få hål till massa hål och gångar.
Redigerat:
Strimmig trägnagare är mera regel än undantag i gamla hus i Skåne. Längre uppåt landet fryser dom ihjäl. Man kan leva med angreppet men jag skulle aldrig lägga ner jobb på ett golv som ser ut så här. Slipar man får man bara fram fler gångar.M Marsman80 skrev:Skulle vara intressant att få höra av någon med mycket erfarenhet av trä om detta är ett angrepp som skett efter att det blivit golv eller innan trädet ens togs ner. Jag skulle tro att det skedde redan innan trädet togs ner då det verkar mest vara i ytterkanterna på brädorna och antar isf att den som är mest angripen är en bräda från ytterkanten av trädet.
Angreppet har skett i huset, inte på trädet! Anledningen till att angreppet är vid springorna är att strimmig trägnagare ger sig på den mjukare veden i stockens ytterkant. Kärnvirket rår den inte riktigt på. Dessutom tar sig ju den uppstigande markfukten upp genom springorna.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Det är inte bara problem i Skåne, vid normala kyl perioder går laverna i dvala och äggen kan överleva flera år. För att döda dem med kyla pratar vi -20 i över en vecka, vilket gör att det är rätt vanligt i större delar av landet söder om Sundsvall. Alltså i större delar av landet som är bebyggt.Sommartorparn skrev:
Strimmig trägnagare är mera regel än undantag i gamla hus i Skåne. Längre uppåt landet fryser dom ihjäl. Man kan leva med angreppet men jag skulle aldrig lägga ner jobb på ett golv som ser ut så här. Slipar man får man bara fram fler gångar.
Angreppet har skett i huset, inte på trädet! Anledningen till att angreppet är vid springorna är att strimmig trägnagare ger sig på den mjukare veden i stockens ytterkant. Kärnvirket rår den inte riktigt på. Dessutom tar sig ju den uppstigande markfukten upp genom springorna.
Ta in djurutrotare är meningslöst, deras rekommendation kommer vara att hålla utrymmet uppvärmt och <70% RH, då kommer de naturligt fly eller dö. Att döda de med gift kommer de bara tillbaka ändå ifall att huset kallställs igen. Dessutom är skadan endast estetisk så inget som FB brukar vilja bekosta
Estetiskt, nja.... Hos mig gick det så långt att jag trampade igenom golvet på ett par ställen. Och ett skåp föll isär när vi skulle flytta på det..... Det stämmer att anticimex och liknande inte gör något. Det finns inga tillåtna bekämpningsmedel som hjälper. Det enda är att långsiktigt sänka luftfuktigheten, och då talar vi om flera år, för så livscykeln på de där rackarna är 2-4 år.U Utsliten och utdömd skrev:Det är inte bara problem i Skåne, vid normala kyl perioder går laverna i dvala och äggen kan överleva flera år. För att döda dem med kyla pratar vi -20 i över en vecka, vilket gör att det är rätt vanligt i större delar av landet söder om Sundsvall. Alltså i större delar av landet som är bebyggt.
Ta in djurutrotare är meningslöst, deras rekommendation kommer vara att hålla utrymmet uppvärmt och <70% RH, då kommer de naturligt fly eller dö. Att döda de med gift kommer de bara tillbaka ändå ifall att huset kallställs igen. Dessutom är skadan endast estetisk så inget som FB brukar vilja bekosta
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
...och, om det finns möjlighet, hålla huset uppvärmt vintertid. De små odjuren trivs när det är fuktigt, men det ska också vara svalt för optimal tillväxt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Ja men då har man ju skitit i problemet rätt många år utan att göra något åt det. Det syns ju rätt tydligt när man börjar få små mjölhögar att de är ett pågående angrepp, och att de får golvplank att bli så svaga tar mer än 2-4 år.Sommartorparn skrev:
Estetiskt, nja.... Hos mig gick det så långt att jag trampade igenom golvet på ett par ställen. Och ett skåp föll isär när vi skulle flytta på det..... Det stämmer att anticimex och liknande inte gör något. Det finns inga tillåtna bekämpningsmedel som hjälper. Det enda är att långsiktigt sänka luftfuktigheten, och då talar vi om flera år, för så livscykeln på de där rackarna är 2-4 år.
Här är en bit som varit ute på en kallvind i 170år, och visst den är angripen rätt djupt men det är också över väääääldogt många år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, hos mig var det över längre tid. 35 år i min ägo och dessförinnan. Jag hade ju läst på anticimex hemsida att det inte angrep kärnvirke, så jag bekymrade mig inte särskilt. Hade inte riktigt klart för mig hur mycket i ett hus som är trä utan att vara kärnvirke…... Ingen uppvärmning.U Utsliten och utdömd skrev:Ja men då har man ju skitit i problemet rätt många år utan att göra något åt det. Det syns ju rätt tydligt när man börjar få små mjölhögar att de är ett pågående angrepp, och att de får golvplank att bli så svaga tar mer än 2-4 år.
Här är en bit som varit ute på en kallvind i 170år, och visst den är angripen rätt djupt men det är också över väääääldogt många år.
[bild]
Redigerat:
Klicka här för att svara