Söker tips på hur jag bygger en smart bas till en Kindling cracker, har tyvärr inga stubbar att tillgå här i stan så jag tänkte snickra ihop något av virke istället - kommer främst att klyva köpt björkved ner till späntstorlek så behövs inga avancerade doningar.

Har ni tips och idéer så får ni gärna dela med er!

Kapa plank i önskad längd, borra hål och dra ihop dem med gängstång

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
Köpa ett begagnat bord att sätta fast den i? Så får du avlastningsyta också, något jag saknar. Vedklyvning stubbe med yxa och träblock, skottkärra i bakgrunden, placering i garage eller skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Köpa ett begagnat bord att sätta fast den i? Så får du avlastningsyta också, något jag saknar. [bild]
Jag äger ingen Kindling Cracker men misstänker likafullt att det behöver vara stadigt under själva enheten och tror därför att ett eventuellt bord behöver kompletteras med reglar, plank eller en huggkubbe under bordet för att klyven ska fungera som avsett.

I Ingenjör Jesper skrev:
Min står på parketten bredvid kakelugnen 🤔
På ett massivt bjälklag?

Jag har en liten bredvid kaminen som jag använder om jag vill dela tändveden ytterligare. Det skulle nog inte fungera bra med ett rankigt bord men det finns många stabila begagnade bord.

Sedan har jag ju lärt mig att inte försöka klyva så stora bitar att de fastnar och jag måste vända på huggkubben och slå från andra hållet.. Ett bord blir svårare att vända, det kanske vore något för mig 😊

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Min står på parketten bredvid kakelugnen 🤔
Det gör min på landet också (på en tjock plastskärbräda från ICA eller IKEA, rekommenderas stark!) men då blir det så väldigt lågt och man måste alltid sitta och hamra, tänkte göra en fast lösning så man kommer upp 40-50 cm från marken denna gången.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Stampen Stampen skrev:
Det gör min på landet också (på en tjock plastskärbräda från ICA eller IKEA, rekommenderas stark!) men då blir det så väldigt lågt och man måste alltid sitta och hamra, tänkte göra en fast lösning så man kommer upp 40-50 cm från marken denna gången.
Funkar det kanske med en vanlig kökspall från IKEA under Kindling Crackern?

NyKarin NyKarin skrev:
Jag har en liten bredvid kaminen som jag använder om jag vill dela tändveden ytterligare. Det skulle nog inte fungera bra med ett rankigt bord men det finns många stabila begagnade bord.

Sedan har jag ju lärt mig att inte försöka klyva så stora bitar att de fastnar och jag måste vända på huggkubben och slå från andra hållet.. Ett bord blir svårare att vända, det kanske vore något för mig 😊
Håller med dig om allt ovan, samma erfarenheter. Nu blir det bara köpt björkved och jag kommer flytta ut späntandet av tändved till växthuset, så planen nu är att kapa till 145x45 i 40-50 cm bitar och sen limma ihop dem till lagom storlek och sen skruva fast kindlingen med ett par franska träskruvar.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Så här blev den, har funkat bra hittills! 👍🏼

• En vedkluvenhet på ett träblock, med ett handtag och svart metallram, utomhus.
    Skapa konto
  • Vedklyv monterad på en trästubbe, omgiven av staplade vedpåsar i ett utomhusområde.
    Skapa konto
  • Vedklyv på träblock bredvid liten kamin och staplat virke i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Deltidslantisen och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
F
Jag kör på stubbe!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.