137 139 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Jag är i samma start beredda läge även om min Comfortzone funkar utmärkt sedan snart 16 år (utan en enda mjukvaru-uppdatering faktiskt). Å andra sidan är den inte uppkopplad så inga appar eller så men dock ett RS232 där den talar om hur den mår och vad den görK Karl Svensson2 skrev:
Jag blir också lite fundersam med tanke på alla uppdateringar men som sagt, den har ju väldigt mycket fler funktioner. Huvudsaken är ändå att den fungerar utmärkt som pump och nu även med en lösning som kan användas för att kapa effekt-topparna
I mitt fall är Nibe helt uteslutet pga alla brister främst vad gäller kvaliten på diverse valda komponenter, även i nyare maskiner. Dessutom är även nyare pumpar fortfarande delvis felkontruerade; varma komponenter sitter på fel sida om förångaren vilket gör att egen-värmen från dessa dels inte återvinns, dels inte nyttjas för snabbare avfrostning. Dessutom, vilket kanske är ännu värre, utsätts därmed bland annat fläkten omväxlande för kraftig nedkylning och uppvärmning varje timme (många som haft problem med fläktlagren)
Comfortzone CE50 är vad jag har idag men i nyare modeller har dom irriterande nog skippat genomströmningsberedaren (vilket Qvantum har) så det gör att jag tvekar där. Dessutom har dom inga LVVP eller BVVP vilket ev är intressant för mitt framtida val
Min har bara tuffat på (dock bara ca 10 månader). Tror jag har startat om displayen en gång då den tappade blåtand, och sen bett supporten stänga av vissa varvtal pga buller. Utöver det så har jag inte haft några problem eller bekymmer egentligen.K Karl Svensson2 skrev:
Sen är det tre fyra gånger den har "styrt" uppvärmning av varmvattnet fel gentemot mitt timpris/effektavgift, men det räknar jag in i som att den tuffar på, hade jag inte sett det hade jag inte vetat om det. Uppdaterad funktionalitet nu så det bör inte ske igen.
B Börje Edlund skrev:Med all ny pgmvara som kommit över tid så finns nu det mesta man behöver, som tex scheman när den får använda mer KW via patronen eller ej tex.
Själva Pumpen går väldigt bra. Varit lite strul med pgmvarubuggar vid vissa releaser.
De är rätt så dåliga på att lista detaljer vad som ändrats och meddela om ny pgmvara för app o pump(dvs kommunikation direkt till kund, återförsäljare kanske får denna info?) de verkar se återförsäljare som sin slutkund….
Nibe verkar ha haft mycket problem med pgmvara uppkoppling och annat. Spelar nog inte så stor roll vilken man väljer , småproblem som uppstår när dessa hw producenter som ivt nibe mfl går till att uppdatera pgmvara över nätet ifrån att ha levererat bara hw i stort sett.
Fördelen med qvantum är ju att man nu kan få funktioner som krävs i app o pump vartefter elkostnader ändras mm.
Stort tack för snabba svar! Det låter hoppfullt att pumpen funkar som den ska. Gällande strulande uppdateringar: pushar Qvantum ut uppdateringarna eller är det något man själv styr? Jag brukar försöka ligga lite bakom "fronten" med uppdateringar för att undvika fel som sluppit igenom testningen.E Ekna skrev:Min har bara tuffat på (dock bara ca 10 månader). Tror jag har startat om displayen en gång då den tappade blåtand, och sen bett supporten stänga av vissa varvtal pga buller. Utöver det så har jag inte haft några problem eller bekymmer egentligen.
Sen är det tre fyra gånger den har "styrt" uppvärmning av varmvattnet fel gentemot mitt timpris/effektavgift, men det räknar jag in i som att den tuffar på, hade jag inte sett det hade jag inte vetat om det. Uppdaterad funktionalitet nu så det bör inte ske igen.
Idag har vi en 20 år gammal IVT490 utan någon som helst möjlighet till kommunikation med yttre världen, vilket är både bra och dåligt. Dåligt att inte kunna styra smart och övervaka, bra att slippa oroa sig över att styra och övervaka.
I mitt fall står det mellan QE4 och Nibe F372. QE4 står för det moderna (varvtalsreglering, uppkopplad, ...) och F372 för det beprövade (enligt min lokala leverantör det närmaste man kan komma en rak ersättare till IVT:n).
Dessa val man måste göra...
Oj! Att Nibe har såna kvalitetsproblem har jag helt missat! Känslan är annars att Nibe är premium och Qvantum uppstickaren som ev. tagit genvägar med komponenter osv. för att pressa priset.K krambriw skrev:Jag är i samma start beredda läge även om min Comfortzone funkar utmärkt sedan snart 16 år (utan en enda mjukvaru-uppdatering faktiskt). Å andra sidan är den inte uppkopplad så inga appar eller så men dock ett RS232 där den talar om hur den mår och vad den gör
Jag blir också lite fundersam med tanke på alla uppdateringar men som sagt, den har ju väldigt mycket fler funktioner. Huvudsaken är ändå att den fungerar utmärkt som pump och nu även med en lösning som kan användas för att kapa effekt-topparna
I mitt fall är Nibe helt uteslutet pga alla brister främst vad gäller kvaliten på diverse valda komponenter, även i nyare maskiner. Dessutom är även nyare pumpar fortfarande delvis felkontruerade; varma komponenter sitter på fel sida om förångaren vilket gör att egen-värmen från dessa dels inte återvinns, dels inte nyttjas för snabbare avfrostning. Dessutom, vilket kanske är ännu värre, utsätts därmed bland annat fläkten omväxlande för kraftig nedkylning och uppvärmning varje timme (många som haft problem med fläktlagren)
Comfortzone CE50 är vad jag har idag men i nyare modeller har dom irriterande nog skippat genomströmningsberedaren (vilket Qvantum har) så det gör att jag tvekar där. Dessutom har dom inga LVVP eller BVVP vilket ev är intressant för mitt framtida val
Display enheten (där man själv kan göra inställningar osv) pushas direkt.K Karl Svensson2 skrev:
Övriga firmware för cc/inv har åtminstone varit mer användarstyrt att installera (pumpen startar om i några minuter och då har man inget varmvatten).
Jag har inte haft några "problem"-uppdateringar utan tycker det fungerar fint. Ny displayfirmware varje månad-ish med ny mjukvarufunktionalitet (som är enkel att åtgärda om det skulle vara problem). Har för mig det även finns/har funnits betatest-program (längesen man hörde nåt om smartgrid/stödtjänst..?)
Det låter hoppfullt! Tack för rapportenperosb skrev:
Display enheten (där man själv kan göra inställningar osv) pushas direkt.
Övriga firmware för cc/inv har åtminstone varit mer användarstyrt att installera (pumpen startar om i några minuter och då har man inget varmvatten).
Jag har inte haft några "problem"-uppdateringar utan tycker det fungerar fint. Ny displayfirmware varje månad-ish med ny mjukvarufunktionalitet (som är enkel att åtgärda). Har för mig det även finns/har funnits betatest-program (längesen man hörde nåt om smartgrid/stödtjänst..?)
Ja du, nog för att dom definitivt är störst men när man läser om vilka typer av fel & brister dom har, tex är expansionsventilerna tydligen kassa. Men bäst är som alltid att läsa från källorna, i det här fallet rekommenderar jag "Värmepumsforum", har själv hängt där sedan 2009...K Karl Svensson2 skrev:
Att jämföra och välja mellan en Q4 med en F372 får du bara inte göra...det är helt olika världar! Den ena är supereffektiv med kraftfull varvtalsstyrd kompressor, den andra har en simpel on/off kompressor som ger väldigt lite vilket betyder att eltillskottet måste gå in mycket tidigare och oftare
Oavsett vad du väljer, teckna extra försäkringar som ska täcka ev kostsamma reparationer för så lång tid det bara är möjligt
Själv kommer jag aldrig välja en enklare modell. Bytet till CE50 jag gjorde har mer än halverat vår totala årliga elförbrukning
Haft min QE6 sedan december. Lite samma erfarenhet som andra nämnt.K Karl Svensson2 skrev:
Positiva:
- Pris. 40k billigare än Nibes S735 (12k pga att de ville göra större ingrepp på från luftkanalen än vad Qvantums installatörer kom fram till. Korta historien: Nibe sa att det ej var isolerat hela vägen, kunde inte se kanalen på vinden, Qvantum hittade kanalen på vinden och sa att den var isolerad hela vägen).
- varmvattenberedningen funkar fint med värmeväxling. Aldrig problem med ojämn värme eller att det inte räcker till. (Vilket var en farhåga i från början då vissa hade synpunkter på detta när jag letade runt).
- Ständiga mjukvaruuppdateringar, stora möjligheter att styra och följa förbrukning m.m. med HA.
Negativa:
- Ständiga mjukvaruuppdateringar. Vissa har gjort att varvtalen och avluften styrts konstigt med ökad förbrukning med tillsats som följd. Åtgärdat snabbt när jag kontaktat Qvantum, men någon som inte nördar hade nog inte ens märkt det. Hade säkert ordnats då också, men med längre tid.
- Inte så tyst som man hade önskat. Tystare än F360 som den ersatte, men mullrar ändå rätt bra. Vet ej om det skiljer från Nibe eller inte.
Jag hade samma situation som du, jag bytte min 20 år gammla IVT490 som jag körde tillsammans med en llvp till en QE6.K Karl Svensson2 skrev:Stort tack för snabba svar! Det låter hoppfullt att pumpen funkar som den ska. Gällande strulande uppdateringar: pushar Qvantum ut uppdateringarna eller är det något man själv styr? Jag brukar försöka ligga lite bakom "fronten" med uppdateringar för att undvika fel som sluppit igenom testningen.
Idag har vi en 20 år gammal IVT490 utan någon som helst möjlighet till kommunikation med yttre världen, vilket är både bra och dåligt. Dåligt att inte kunna styra smart och övervaka, bra att slippa oroa sig över att styra och övervaka.
I mitt fall står det mellan QE4 och Nibe F372. QE4 står för det moderna (varvtalsreglering, uppkopplad, ...) och F372 för det beprövade (enligt min lokala leverantör det närmaste man kan komma en rak ersättare till IVT:n).
Dessa val man måste göra...
Elförbrukning ökade när jag bara körde QE6:an så nu kör jag den tillsammans med llvp och har då ungefär samma elförbrukning som tidigare. Llvp är mer effektiv än frånluftvärmepump, tillsammans jobbar de bra.
Jag är också nöjd med vår QE4 och vi var en av de tidiga kunderna (början av september 2024). Vi bytte från en IVT495 med markslinga. Kanske skulle ha valt en QE6 (135 m2 golvvärme, enplan från 2002 i norra Östergötland) Prisskilnaden är liten men å andra sidan är scop är ngt bättre för QE4 vilket kanske gör skillnad den varmare delen av året. QE6 hade antagligen minskat behovet av elpatrontillsats under vintern. Jag har svårt att säga hur mycket "billigare" den går än IVTn eftersom vi inte bor heltid i huset, men elförbrukningen är lägre (elbil och elradiator i gästhus ställer till det)K Karl Svensson2 skrev:Stort tack för snabba svar! Det låter hoppfullt att pumpen funkar som den ska. Gällande strulande uppdateringar: pushar Qvantum ut uppdateringarna eller är det något man själv styr? Jag brukar försöka ligga lite bakom "fronten" med uppdateringar för att undvika fel som sluppit igenom testningen.
Idag har vi en 20 år gammal IVT490 utan någon som helst möjlighet till kommunikation med yttre världen, vilket är både bra och dåligt. Dåligt att inte kunna styra smart och övervaka, bra att slippa oroa sig över att styra och övervaka.
I mitt fall står det mellan QE4 och Nibe F372. QE4 står för det moderna (varvtalsreglering, uppkopplad, ...) och F372 för det beprövade (enligt min lokala leverantör det närmaste man kan komma en rak ersättare till IVT:n).
Dessa val man måste göra...
Tycker att mjukvaran är stabil nu. Det var lite råddigt första månaderna.. Jag fick byta en tempsensor för avluften för några dagar sedan och servicekillen som gjorde jobbet var väldigt nöjd med kontakten till Qvantum.
Det här var ju en väldigt trevlig funktion 😍 Energistatistik! Men lite oroväckande att den säger att pumpen använt lika mycket detta år nästan och vi bara är i maj 🙈B Börje Edlund skrev:
