Min BT15 (avlufttemp.sensor) har givit upp och visar alla möjliga värden mellan 50 och 80 grader. Trodde först att det var HA som lurade mig men har samma värde även i appen . Det verkar inte påverka VPn och larmar inte heller.
Någon som vet om det finns det en lista på alla larmfunktioner?
Sensorn kommer att bytas i veckan.
 
  • Screenshot_20260428_102209_Qvantum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny version av HA integrationen där man kan sätta inomhustemperaturen manuellt.
Bra om man inte har Qvantum BT2 eller t.ex. vill ha en snitt från flera sensors osv (endast via modbus+write).

1777622066505.png
 
M Mull129 skrev:
Min BT15 (avlufttemp.sensor) har givit upp
Kvalitet på vald komponent?

(Jag hade faktiskt samma i min CE50 nyligen, larm gick men pumpen fungerade ändå normalt. Givaren började intermittent ge fel värden så den bedömdes vara kass. Men det efter nästa 16 år. Ny givare beställdes & monterades, allt frid och fröjd. Enligt uppgift måste en avluftgivare i dessa pumpar vara betydligt bättre kapslad än tex frånluftgivaren. När jag jämförde mina så är avluftgivaren betydligt bättre kapslad. Har man använt en likadan som frånluftgivaren även för avluften så håller den inte så länge (enligt uppgift från service support))
 
Senaste tiden upplever jag att man höjt varmvatten temperaturen.

Inställningen för "temperatur ut" under varmvatten är fortfarande inställd på normal.

Någon annan som upplever samma? Har QE4
 
S smar skrev:
Senaste tiden upplever jag att man höjt varmvatten temperaturen.

Inställningen för "temperatur ut" under varmvatten är fortfarande inställd på normal.

Någon annan som upplever samma? Har QE4
Ja, tyvärr samma här, har Q6.
Har 2 gubbar, tidigare värmde den till 62 och nu till ca 65 och den använder tyvärr elpatron sista graderna än fast elpatron är spärrad...
 
  • Gilla
Börje Edlund
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Ja, tyvärr samma här, har Q6.
Har 2 gubbar, tidigare värmde den till 62 och nu till ca 65 och den använder tyvärr elpatron sista graderna än fast elpatron är spärrad...
Det har absolut också ändrats på, men jag menar specifikt varmvattentemp ut (BT34), dvs den faktiska temperaturen på varmvatten som skickas till kranarna.
 
Nu har något hänt med displayen. Händer inget när man trycker på den efter att den slocknat. dvs ingen röd startprick eller belysning kommer upp.
Fungerar att trycka på igen direkt efter när man återstartar hela pumpen med hjälp av att slå av o på säkringarna i elskåpet.
 
B Börje Edlund skrev:
Nu har något hänt med displayen. Händer inget när man trycker på den efter att den slocknat. dvs ingen röd startprick eller belysning kommer upp.
Fungerar att trycka på igen direkt efter när man återstartar hela pumpen med hjälp av att slå av o på säkringarna i elskåpet.
Du kan starta om skärmen genom att dra ur Ethernet-kabeln på baksidan av panelen. Du behöver inte bryta strömmen till pannan.
 
Jag står i valet och kvalet för utbyte av värmepump. Var sugen på Qvantum, men efter att ha skummat hela tråden är jag osäker. Folk verkar ha mycket strul med sina pumpar. Är det någon som är nöjd och känner att det "bara funkar"?
 
  • Gilla
perosb
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Du kan starta om skärmen genom att dra ur Ethernet-kabeln på baksidan av panelen. Du behöver inte bryta strömmen till pannan.
Tack, ja det tänkte jag att det troligen borde gå. Men då ska båda luckorna bort o tillbaka. Gick snabbare att bara bryta faserna :-)
nu blir det så hela tiden, så fort displayen har somnat in så krävs en omstart av display/eller pump. Det låter ju som ett pgmvarufel, eftersom touch skärmen fungerar som den ska efter omstart (innan den somnat in)
 
B Börje Edlund skrev:
Tack, ja det tänkte jag att det troligen borde gå. Men då ska båda luckorna bort o tillbaka. Gick snabbare att bara bryta faserna :-)
nu blir det så hela tiden, så fort displayen har somnat in så krävs en omstart av display/eller pump. Det låter ju som ett pgmvarufel, eftersom touch skärmen fungerar som den ska efter omstart (innan den somnat in)
det kom en ny 1.8.16 display firmware igår...den kanske har något problem? ser att de även släppt en testversion 1.8.17 några timmar efter den...
 
perosb perosb skrev:
det kom en ny 1.8.16 display firmware igår...den kanske har något problem? ser att de även släppt en testversion 1.8.17 några timmar efter den...
1.8.16 är det i min.
 
B Börje Edlund skrev:
Var ser du detta? Jag hittar endast tidigare releaser på websidan. [länk]
ja de verkar inte ha hunnit uppdatera release notes än.
 
K Karl Svensson2 skrev:
Jag står i valet och kvalet för utbyte av värmepump. Var sugen på Qvantum, men efter att ha skummat hela tråden är jag osäker. Folk verkar ha mycket strul med sina pumpar. Är det någon som är nöjd och känner att det "bara funkar"?
Med all ny pgmvara som kommit över tid så finns nu det mesta man behöver, som tex scheman när den får använda mer KW via patronen eller ej tex.
Själva Pumpen går väldigt bra. Varit lite strul med pgmvarubuggar vid vissa releaser.
De är rätt så dåliga på att lista detaljer vad som ändrats och meddela om ny pgmvara för app o pump(dvs kommunikation direkt till kund, återförsäljare kanske får denna info?) de verkar se återförsäljare som sin slutkund….
Nibe verkar ha haft mycket problem med pgmvara uppkoppling och annat. Spelar nog inte så stor roll vilken man väljer , småproblem som uppstår när dessa hw producenter som ivt nibe mfl går till att uppdatera pgmvara över nätet ifrån att ha levererat bara hw i stort sett.
Fördelen med qvantum är ju att man nu kan få funktioner som krävs i app o pump vartefter elkostnader ändras mm.
 
  • Gilla
Karl Svensson2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.