Misstänkte att så var fallet, men nu är det bekräftat. QE6:an tappar kontakt med nätverket varje gång man startar om routern. Har nyligen bytt router så det har blivit lite omstarter när man konfigurerat saker och ting. Startade om gamla routern en gång i veckan = QE6 har inget nätverk en gång i veckan. Ganska dåligt kan man tycka :) Detta hände alltså med två helt olika router setups för mig, kör DHCP så inget konstigt med statisk IP som ställer till det.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Misstänkte att så var fallet, men nu är det bekräftat. QE6:an tappar kontakt med nätverket varje gång man startar om routern. Har nyligen bytt router så det har blivit lite omstarter när man konfigurerat saker och ting. Startade om gamla routern en gång i veckan = QE6 har inget nätverk en gång i veckan. Ganska dåligt kan man tycka :) Detta hände alltså med två helt olika router setups för mig, kör DHCP så inget konstigt med statisk IP som ställer till det.
Jag har exakt samma med min QE6, det fungerade dock tidigare...
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Misstänkte att så var fallet, men nu är det bekräftat. QE6:an tappar kontakt med nätverket varje gång man startar om routern. Har nyligen bytt router så det har blivit lite omstarter när man konfigurerat saker och ting. Startade om gamla routern en gång i veckan = QE6 har inget nätverk en gång i veckan. Ganska dåligt kan man tycka :) Detta hände alltså med två helt olika router setups för mig, kör DHCP så inget konstigt med statisk IP som ställer till det.
Jag använder teltonika routern de skickade med som en wifi accesspunkt för QE4an (med LAN till min egen 4G router), än så länge utan problem...
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
Jag använder teltonika routern de skickade med som en wifi accesspunkt för QE4an (med LAN till min egen 4G router), än så länge utan problem...
Fick inte med någon router med min så den går direkt till WiFi.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Fick inte med någon router med min så den går direkt till WiFi.
Min fungerar nu när min wifi startas om, tror att pumpen uppdaterades.
 
  • Skärm på mjukvaruuppdatering av pump, version 1.7.19, huvudstyrenhet 224/193, med knapp för att söka efter uppdateringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
perosb perosb skrev:
Men QT med temp sensor och display hade ju varit riktigt trevligt.
Eller bara trådlösa givare för den delen..
Den bör dyka upp snart. Fått tag i ett exemplar. Är som vanliga skärmen på innerdelen, fast modell större :) Går att ha som innegivare. Går även att se hela systemvyn på skärmen, dock bara på innerdelen. Drivs med USB-C.
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
I senaste app release notes står:

Undra om det är denna som menas [länk]
Skulle tro det, jag har en och det är väl billigaste prylen för att mäta elförbrukningen (han porten på elmätaren). Tyvärr behöver man abonnemang för att få detaljer, tex ström per fas.
 
M Mull129 skrev:
Skulle tro det, jag har en och det är väl billigaste prylen för att mäta elförbrukningen (han porten på elmätaren). Tyvärr behöver man abonnemang för att få detaljer, tex ström per fas.
Jo, precis, kör Tibbers Pulse så borde kunna göra samma där. (Pulse kräver varken Tibber eller annat abonnemang)
 
M Mull129 skrev:
Skulle tro det, jag har en och det är väl billigaste prylen för att mäta elförbrukningen (han porten på elmätaren). Tyvärr behöver man abonnemang för att få detaljer, tex ström per fas.
Jag har en Homewizard P1 Wifi, funkar fint att se W per fast i Home Assistant för mig i alla fall. Undrar hur det är tänkt att fungera ihop med Qvantum dock? Hittar ingenstans i appen där man kan leta/koppla ihop?
 
GregerRil GregerRil skrev:
Jag har en Homewizard P1 Wifi, funkar fint att se W per fast i Home Assistant för mig i alla fall. Undrar hur det är tänkt att fungera ihop med Qvantum dock? Hittar ingenstans i appen där man kan leta/koppla ihop?
Oklart. Ser att de jobbar på en v1.8 av display firmware så kanske kommer.
 
GregerRil GregerRil skrev:
Jag har en Homewizard P1 Wifi, funkar fint att se W per fast i Home Assistant för mig i alla fall. Undrar hur det är tänkt att fungera ihop med Qvantum dock? Hittar ingenstans i appen där man kan leta/koppla ihop?
Finns under kugghjul/lägg till enhet.

Hade gärna sett att den arbetar mot de olika faserna, men oklart om den är så smart i sin begränsning..
 
Menar kugghjul / ytterligare enheter / lägg till enhet
 
It is used to protect the main fuses of the system. If the electricity consumption is very high, the heatpump will limit its power consumption. I think it works like the power connectors that you get with Nibe heatpumps. I'm just not 100% sure which value to choose.
 
  • Screenshot_2026-04-22-16-08-05-763_com.qvantum.apps.qvantumphoneapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ekna skrev:
Finns under kugghjul/lägg till enhet.

Hade gärna sett att den arbetar mot de olika faserna, men oklart om den är så smart i sin begränsning..
Ja funkade fint att lägga till andra gången jag testade. Gissningsvis så borde man kunna styra förbrukningen för att undvika höga effektavgifter också, så lagar man mat eller laddar bilen så sänker värmepumpen effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.