E Eldhand skrev:
Hej,
Så här tänker jag 😀
Så länge som kompressorn behöver jobba på max för att hålla önskad temperatur så finns ingen mening att använda smart control eller schema för detta innebär då att eltillskott måste användas när framledningen höjs samt att kompressorn inte går på max då framledning sänks. Bättre är ju då att låta kompressorn gå på max hela tiden för att minimera eltillskott som även kan komma på oönskade tillfällen...

Jag kör på manuellt läge och har spärrat eltillskott. När inte kompressorn ger önskad värme i huset hjälper en llvp till vilket gör att vi har konstant temperatur i huset och eltillskott används aldrig (förutom ibland när pumpen får för sig att använda eltillskott sista 1-2 grader upp till 62 när den gör varmvatten).
Instämmer helt. Kompressorn ska gå på max, varför ett ökat luftflöde är bästa medicinen om det går. Mer luft=mer bränsle till kompressorn.

Själv behöver jag patronerna på vinterhalvåret. Men man hade hoppats att det "termiska batteriet" skulle fungera bättre. Vill verkligen inte sänka temperaturen på frammatningen då det kostar mer att värma senare. Men att ev. blockera något steg i effekten fungerar. Det går bara att det tar längre tid att värma vattnet. Nu känns det som om pannan ger full gas för att så snabbt som möjligt nå måltemp igen.

Ska testa denna schema och kolla loggarna i HA för att se hur vad den gör.
 
P perstr skrev:
Men man hade hoppats att det "termiska batteriet" skulle fungera bättre. Vill verkligen inte sänka temperaturen på frammatningen
Har du provat SmartControl på bara Varmvatten?
 
perosb perosb skrev:
Har du provat SmartControl på bara Varmvatten?
Nope, mer av en komfortfråga. Vill inte att det ska vara kallt vatten när man duschar.

Mitt grundproblem (om man ska säga så) är att jag inte tycker att den använder det termiska batteriet som man kan tycka. Är elen billig så dra upp tanken till 99 °C så har man lite extra temp att spela på när elen blir dyr. Har ju Sigenergy-hembatterier och ser hur effektivt den laddar batteriet när elen är billig. Tycker Qvantum borde göra samma sak – är elen billig, höj tempen på vattnet.

Är elen dyr så undvik att värma tanken mer än vad den är ställd på. Det känns nu som att det enda sättet att få pumpen smart är att låta HA styra den. Det går ju enkelt att den vägen läsa ut dygnets billigaste timmar och under de timmarna dra upp tempen. Sen när timmarna är slut så återgår man.
 
P perstr skrev:
dra upp tempen. Sen när timmarna är slut så återgår man.
Ja, jag har en automation som kör på 60minuter Extra varmvatten vissa dagar.


alias: "Qvantum: Nightly Extra hot water"
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- binary_sensor.nightly_cheapest_hours_1
from:
- "off"
to:
- "on"
actions:
- action: button.press
target:
entity_id: button.qvantum_extra_varmvatten_60_min
mode: single


Finns en "button" för 60m, annars finns det en "service" för X antal minuter.
 
E Eldhand skrev:
Hej,
Så här tänker jag 😀
Så länge som kompressorn behöver jobba på max för att hålla önskad temperatur så finns ingen mening att använda smart control eller schema för detta innebär då att eltillskott måste användas när framledningen höjs samt att kompressorn inte går på max då framledning sänks. Bättre är ju då att låta kompressorn gå på max hela tiden för att minimera eltillskott som även kan komma på oönskade tillfällen...

Jag kör på manuellt läge och har spärrat eltillskott. När inte kompressorn ger önskad värme i huset hjälper en llvp till vilket gör att vi har konstant temperatur i huset och eltillskott används aldrig (förutom ibland när pumpen får för sig att använda eltillskott sista 1-2 grader upp till 62 när den gör varmvatten).
Jag satte eltillskott till max 2kW alla vardagar mellan 7-12 , 15-20 vilka är de tider som normalt har högre kvartspris. (Det gick ej att direkt välja flera dagar på en gång med samma tider ,så det tog en stund…).
Och slog av smartcontrol.
Det får gå så mars ut så får man se sedan… jag har tibber pulse så kan se om det tar mer kW än det bör.
(Kvartspriset som nordpool sätter gör tyvärr att det blir fler tider/längre med högre pris än när det var timpris…, det dyker upp en kvart här o där med mycket högre pris vilket är lite konstigt.)
 
Är inte ett grunproblem med metoden "värm upp tanken när elen är billig" att tanken då behöver värmas med elpatron (COP=1) och att det sällan skulle vara billigare än att köra kompressorn (COP~3) on demand?
 
  • Gilla
Eldhand och 1 till
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Ja, jag har en automation som kör på 60minuter Extra varmvatten vissa dagar.


alias: "Qvantum: Nightly Extra hot water"
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- binary_sensor.nightly_cheapest_hours_1
from:
- "off"
to:
- "on"
actions:
- action: button.press
target:
entity_id: button.qvantum_extra_varmvatten_60_min
mode: single


Finns en "button" för 60m, annars finns det en "service" för X antal minuter.
Tack för kod.

Jag har kollat på måltemp och den ändras inte om man kör +60 min extra vatten, men ser att elpatronen kickar in typ direkt. Ser dock att om man går från 2 -> 5 "gubbar" så går måltemp varmvatten från 62 -> 71C. Med 7 gubbar blir det 74C ;0)

Har inget datastöd, men känslan var att om man beställer extra vatten med knappen så är det fullt ös med patronerna (för att du står i duschen och fryser typ). Men ökar man antalet gubbar så är det mer långsiktigt och kompressorn får försöka fixa det så stöttar patronerna om det behövs. Testade att gå till 5 gubbar när den avfrostade och den väntade helt sonika ut avfrostningen, men startade aldrig patronerna.

Så min tanke var därför att när billigaste timmen infinner sig låta fler "gubbar bo i huset..."
 
R Rouge skrev:
Är inte ett grunproblem med metoden "värm upp tanken när elen är billig" att tanken då behöver värmas med elpatron (COP=1) och att det sällan skulle vara billigare än att köra kompressorn (COP~3) on demand?
Ja så är det ju. Elpatron från ~64C>80C.
Min automation gjorde jag mer för att ha extra varmvatten på morgonen än att spara $$. Därav bara vissa dagar. (jag förenklade min automation ovan)

Man kan ju även stänga av "extra varmvatten" när eltillsats går in om man bara behöver 62 t.ex.
Någon morgon när jag inte haft Smartcontrol igång så har tempen legat på lägst ~52 och alla ska dusha...SmartControl har oftast löst det pga elpriset.
 
P perstr skrev:
Tack för kod.

Jag har kollat på måltemp och den ändras inte om man kör +60 min extra vatten, men ser att elpatronen kickar in typ direkt. Ser dock att om man går från 2 -> 5 "gubbar" så går måltemp varmvatten från 62 -> 71C. Med 7 gubbar blir det 74C ;0)

Har inget datastöd, men känslan var att om man beställer extra vatten med knappen så är det fullt ös med patronerna (för att du står i duschen och fryser typ). Men ökar man antalet gubbar så är det mer långsiktigt och kompressorn får försöka fixa det så stöttar patronerna om det behövs. Testade att gå till 5 gubbar när den avfrostade och den väntade helt sonika ut avfrostningen, men startade aldrig patronerna.

Så min tanke var därför att när billigaste timmen infinner sig låta fler "gubbar bo i huset..."
Ja, men då startar den bara varmvattenproduktion när den når lägst tempen, men den höjs iofs också när du ökar gubbarna.
 
perosb perosb skrev:
Ja så är det ju. Elpatron från ~64C>80C.
Min automation gjorde jag mer för att ha extra varmvatten på morgonen än att spara $$. Därav bara vissa dagar. (jag förenklade min automation ovan)
Min spaning också, men med den skillnaden att "extra vv-knappen" var elpatronen direkt. Medan extra gubbar maxar först kompressorn och stöttar sen med patron.

Så jag tyckte mig se att om det fanns mer att ge i kompressorn så tillät "gubbarna-metoden" kompressorn att göra sitt först, sen patron på resten. Ger mig fasen på att om jag kör "extra vv" sommartid när kompressorn gör 500 rpm så blir det elpatron direkt, medan gubbarna drar kompressorn till 3800 rpm först och kickar sen in patronerna efter en tid. Men det var en killgissning.
 
P perstr skrev:
Med 7 gubbar blir det 74C ;0)
7 gubbar är ingen officiell gubbinställning i appen så i HA är det jag som satt den till 74C ;)
Kanske spränger tanken!
 
P perstr skrev:
Min spaning också, men med den skillnaden att "extra vv-knappen" var elpatronen direkt. Medan extra gubbar maxar först kompressorn och stöttar sen med patron.

Så jag tyckte mig se att om det fanns mer att ge i kompressorn så tillät "gubbarna-metoden" kompressorn att göra sitt först, sen patron på resten. Ger mig fasen på att om jag kör "extra vv" sommartid när kompressorn gör 500 rpm så blir det elpatron direkt, medan gubbarna drar kompressorn till 3800 rpm först och kickar sen in patronerna efter en tid. Men det var en killgissning.
Jag körde 60m extra varmvatten i natt från 00:00....det va kompressorn gick upp till 4500rpm men ser att även 2kW gick in tidigt.
Graf över vattenuppvärmning; överst temperaturkurva till 62°C, mitten kompressorhastighet, nederst eltillsats i kW. Process från midnatt, 60 min.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rouge skrev:
Är inte ett grunproblem med metoden "värm upp tanken när elen är billig" att tanken då behöver värmas med elpatron (COP=1) och att det sällan skulle vara billigare än att köra kompressorn (COP~3) on demand?
Exakt så! Normalt sätt aldrig billigare med elpatron.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
Exakt så! Normalt sätt aldrig billigare med elpatron.
Korrekt, elpatron vill man undvika. Men känner ibland att kompressorn skulle kunna jobba hårdare när kapacitet finns för att öka tempen i tanken som buffert/batteri när kallare natt kommer. Faller tempen så kommer kompressorn ha fullt upp som det är.

Sen är det så att om elen är billigare säg klockan 04:00 så är det bättre att köra elpatronen då till 74C i tanken än att när klockan är 09:00 köra elpatronen för att värma.

Med HA kan man styra väldigt mycket, har testat att skapa en template helper som läser ut de 5 billigaste timmarna för dygnet och ska nu testa att dessa timmar öka till 5 gubbar, övrig tid 2 gubbar. Ska se hur systemet beter sig.

På samma sätt styr jag nu ventilationen. När det är okt-mars så kör jag 65% fläkt, resten av året 55% som är vad jag behöver för ”kravet”. Men går jag under -13C ute så går jag ner till 55% igen då pannan blir typ direktverkande el ändå sett till att tilluft och avluft är samma temp,
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vad tror ni om värdet för värmeeffekt? Kan väl inte vara ngt annat än beräknat värde. Skjuter iväg rejält när elpatronerna går in. Just nu QE4, 6000rpm, Effekt 3,99kW. Graf över värmeeffekt (kW) från söndag till tisdag med markering på 3 mars 2026, 3,99 kW. Fluktuationer visas tydligt i mätvärdena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.