137 042 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
QE6 1200 kWh, 165m2, enplan med radiatorer. 4 gubbar. Byggår 1992, Stockholm.
4 i hushållet.
4 i hushållet.
Redigerat:
Pumpens totala förbrukning, så värme och vatten. Ser det i Home Assistant.M Marko Micic skrev:
Kan tillägga att vi dels fyllt på spabadet med varmvatten vi ett tillfälle samt haft fler boendes då en del av huset är en uthyrningsdel.
1074kwh. 1 1/2 plan från -90 med radiatorer överallt. 155m2E Eldhand skrev:Hej,
Vore roligt att jämföra förbrukning av kwh för uppvärmning och varmvatten så man kan få en uppfattning hur sin pump/inställningar fungerar?
Vi har ett hus på 185 kvadratmeter i stockholm, byggt 2006, golvvärme nere och radiatorer uppe, 4 personer i huset.
Jag kör min QE6:a tillsammans med en LLVP, vi har ungefär samma förbrukning som vi hade innan med IVT490 tillsammans med två LLVP.
För januari hade vi 780 kwh för QE6:an och 260 kwh för LLVP, så TOTALT 1040 kwh för värme/varmvatten.
Hur ser det ut för er?
Konstigt. Först ändrades kompressorhastigheten till 3000 vid avfrostning efter uppdatering till 193 och sedan helt plötsligt utan ngn uppdatering är kompressorn nere på 0 rpm igen vid avfrostning...M Mull129 skrev:
A new update of the app. Now there is a planner, it works very well
Absolut! För tex vattenfall elområde se3 så kan man då förhoppningsvis undvika att dra en massa kW vid effektiderna.K krambriw skrev:
Men det återstår ju att se hur pumpen beter sig, pris/smartläget har väl inte direkt varit bra på att avstå kW under högpris…
För vattenfall finns info om effektavgifterna på länken här, tex vilka dgr o tider de gäller.
https://www.vattenfalleldistribution.se/abonnemang-och-avgifter/avtal-och-avgifter/effektguiden/
Det är svårt att se att detta ska fungera. Pumpen fungerar ju så att den värmer tankens vatten och shuntar sedan ut detta via värmeväxlaren till värme eller varmvatten. Behövs mer energi än kompressorn kan ge, så slår patronerna på.B Börje Edlund skrev:Absolut! För tex vattenfall elområde se3 så kan man då förhoppningsvis undvika att dra en massa kW vid effektiderna.
Men det återstår ju att se hur pumpen beter sig, pris/smartläget har väl inte direkt varit bra på att avstå kW under högpris…
För vattenfall finns info om effektavgifterna på länken här, tex vilka dgr o tider de gäller.
[länk]
Att i sådant skede strypa patronerna borde leda till att antingen blir det kallare inne eller så blir det kallare vatten i kranen – vattnet i tanken blir kallare.
Har sett hur SmartControl fungerar (har HA) och det är inte som jag trodde. Det ser ut som att när elpriset är högt så sänker den måltemp på frammatningen. Detta är riktigt dumt om man har vattenburen golvvärme i betong. Med golvvärme vill man ha så jämn temperatur som möjligt då det kostar mer att värma upp än att behålla temp.
Trodde ursprungligen bara att den skulle jobba med tankens temperatur (det termiska batteriet), men har inte sett något som ger stöd för det. Dvs. när elen är billig höjer den måltemperaturen i tanken (för att "ladda" batteriet).
Så med detta schema verkar det som om de tänker göra exakt samma sak som med SmartControl, men med ett schema istället för nån form av automatik de har idag.
Ja vi får se, men att man med schemat själv kan ställa in tids o dagstyrd ändring av värmekurva, antal pers varmvatten och max kW för patron är ju bra. Pumpen har ju dragit på alldeles för mycket kW vid många tillfällen, föredrar en långsammare uppvärmning av tanken.P perstr skrev:Det är svårt att se att detta ska fungera. Pumpen fungerar ju så att den värmer tankens vatten och shuntar sedan ut detta via värmeväxlaren till värme eller varmvatten. Behövs mer energi än kompressorn kan ge, så slår patronerna på.
Att i sådant skede strypa patronerna borde leda till att antingen blir det kallare inne eller så blir det kallare vatten i kranen – vattnet i tanken blir kallare.
Har sett hur SmartControl fungerar (har HA) och det är inte som jag trodde. Det ser ut som att när elpriset är högt så sänker den måltemp på frammatningen. Detta är riktigt dumt om man har vattenburen golvvärme i betong. Med golvvärme vill man ha så jämn temperatur som möjligt då det kostar mer att värma upp än att behålla temp.
Trodde ursprungligen bara att den skulle jobba med tankens temperatur (det termiska batteriet), men har inte sett något som ger stöd för det. Dvs. när elen är billig höjer den måltemperaturen i tanken (för att "ladda" batteriet).
Så med detta schema verkar det som om de tänker göra exakt samma sak som med SmartControl, men med ett schema istället för nån form av automatik de har idag.
Har sett att kompressorn vid tillfällen gått upp alldeles själv till 70gr med typ 4800 varv. Vid andra tillfällen går den bara 3800 och 5kW extra då alla faserna slår på och tankens temp går upp till 80gr. Kommer prova att begränsa min kW så man slipper de där 7500kW -10000kW peakarna för huset när effekttaxan slås på. Synd att man inte kan ställa in tanktempen själv också.
Hej,
Så här tänker jag 😀
Så länge som kompressorn behöver jobba på max för att hålla önskad temperatur så finns ingen mening att använda smart control eller schema för detta innebär då att eltillskott måste användas när framledningen höjs samt att kompressorn inte går på max då framledning sänks. Bättre är ju då att låta kompressorn gå på max hela tiden för att minimera eltillskott som även kan komma på oönskade tillfällen...
Jag kör på manuellt läge och har spärrat eltillskott. När inte kompressorn ger önskad värme i huset hjälper en llvp till vilket gör att vi har konstant temperatur i huset och eltillskott används aldrig (förutom ibland när pumpen får för sig att använda eltillskott sista 1-2 grader upp till 62 när den gör varmvatten).
Så här tänker jag 😀
Så länge som kompressorn behöver jobba på max för att hålla önskad temperatur så finns ingen mening att använda smart control eller schema för detta innebär då att eltillskott måste användas när framledningen höjs samt att kompressorn inte går på max då framledning sänks. Bättre är ju då att låta kompressorn gå på max hela tiden för att minimera eltillskott som även kan komma på oönskade tillfällen...
Jag kör på manuellt läge och har spärrat eltillskott. När inte kompressorn ger önskad värme i huset hjälper en llvp till vilket gör att vi har konstant temperatur i huset och eltillskott används aldrig (förutom ibland när pumpen får för sig att använda eltillskott sista 1-2 grader upp till 62 när den gör varmvatten).

