829 kWh i januari.
QE4, 117 kvm (2002), 2 plan, golvvärme nere, radiatorer uppe. 2 gubbar, Smart Control (komfort). Stockholms län.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
QE6 1200 kWh, 165m2, enplan med radiatorer. 4 gubbar. Byggår 1992, Stockholm.
4 i hushållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
K Kamehameha skrev:
QE6 1200 kWh, 165m2, enplan med radiatorer. 4 gubbar. Byggår 1992, Stockholm.
4 i hushållet.
Är det för bara värme? Hur ser du hur mycket endast pumpen förbrukat?
 
M Marko Micic skrev:
Är det för bara värme? Hur ser du hur mycket endast pumpen förbrukat?
Pumpens totala förbrukning, så värme och vatten. Ser det i Home Assistant.
Kan tillägga att vi dels fyllt på spabadet med varmvatten vi ett tillfälle samt haft fler boendes då en del av huset är en uthyrningsdel.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Hej,

Vore roligt att jämföra förbrukning av kwh för uppvärmning och varmvatten så man kan få en uppfattning hur sin pump/inställningar fungerar?

Vi har ett hus på 185 kvadratmeter i stockholm, byggt 2006, golvvärme nere och radiatorer uppe, 4 personer i huset.
Jag kör min QE6:a tillsammans med en LLVP, vi har ungefär samma förbrukning som vi hade innan med IVT490 tillsammans med två LLVP.
För januari hade vi 780 kwh för QE6:an och 260 kwh för LLVP, så TOTALT 1040 kwh för värme/varmvatten.

Hur ser det ut för er?
1074kwh. 1 1/2 plan från -90 med radiatorer överallt. 155m2
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
Jag har version 193, installerad i natt. 3000 rpm vid avfrost och varierar mellan 2-5 minuter. QE4.
Konstigt. Först ändrades kompressorhastigheten till 3000 vid avfrostning efter uppdatering till 193 och sedan helt plötsligt utan ngn uppdatering är kompressorn nere på 0 rpm igen vid avfrostning...
 
  • Graf över kompressorhastighet i RPM över tid, visar plötsliga förändringar den 20 februari, med perioder av 0 RPM.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte rimligt att kompressorn bör stå still under avfrostningen??
 
A new update of the app. Now there is a planner, it works very well
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
M mhmschouten skrev:
A new update of the app. Now there is a planner, it works very well
Nice. also allows for "Maximum Addition/Tillsats" in kW 1-5kW
 
Det här blir väl nått som kan vara användbart m.a.p. effektavgiften?
 
K krambriw skrev:
Är det inte rimligt att kompressorn bör stå still under avfrostningen??
Det verkar vara lite till och från med varvtalet vid avfrostning. Antingen ngn annan sensor som inverkar eller helt enkellt ett datainsamlingsfel.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det här blir väl nått som kan vara användbart m.a.p. effektavgiften?
Absolut! För tex vattenfall elområde se3 så kan man då förhoppningsvis undvika att dra en massa kW vid effektiderna.
Men det återstår ju att se hur pumpen beter sig, pris/smartläget har väl inte direkt varit bra på att avstå kW under högpris…
För vattenfall finns info om effektavgifterna på länken här, tex vilka dgr o tider de gäller.
https://www.vattenfalleldistribution.se/abonnemang-och-avgifter/avtal-och-avgifter/effektguiden/
 
  • Diagram visar ett vecko- och dagschema för energianvändning, just nu utan valda inställningar för effektivare elförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Börje Edlund skrev:
Absolut! För tex vattenfall elområde se3 så kan man då förhoppningsvis undvika att dra en massa kW vid effektiderna.
Men det återstår ju att se hur pumpen beter sig, pris/smartläget har väl inte direkt varit bra på att avstå kW under högpris…
För vattenfall finns info om effektavgifterna på länken här, tex vilka dgr o tider de gäller.
[länk]
Det är svårt att se att detta ska fungera. Pumpen fungerar ju så att den värmer tankens vatten och shuntar sedan ut detta via värmeväxlaren till värme eller varmvatten. Behövs mer energi än kompressorn kan ge, så slår patronerna på.

Att i sådant skede strypa patronerna borde leda till att antingen blir det kallare inne eller så blir det kallare vatten i kranen – vattnet i tanken blir kallare.

Har sett hur SmartControl fungerar (har HA) och det är inte som jag trodde. Det ser ut som att när elpriset är högt så sänker den måltemp på frammatningen. Detta är riktigt dumt om man har vattenburen golvvärme i betong. Med golvvärme vill man ha så jämn temperatur som möjligt då det kostar mer att värma upp än att behålla temp.

Trodde ursprungligen bara att den skulle jobba med tankens temperatur (det termiska batteriet), men har inte sett något som ger stöd för det. Dvs. när elen är billig höjer den måltemperaturen i tanken (för att "ladda" batteriet).

Så med detta schema verkar det som om de tänker göra exakt samma sak som med SmartControl, men med ett schema istället för nån form av automatik de har idag.
 
  • Gilla
JudgeSweden och 1 till
  • Laddar…
P perstr skrev:
Det är svårt att se att detta ska fungera. Pumpen fungerar ju så att den värmer tankens vatten och shuntar sedan ut detta via värmeväxlaren till värme eller varmvatten. Behövs mer energi än kompressorn kan ge, så slår patronerna på.

Att i sådant skede strypa patronerna borde leda till att antingen blir det kallare inne eller så blir det kallare vatten i kranen – vattnet i tanken blir kallare.

Har sett hur SmartControl fungerar (har HA) och det är inte som jag trodde. Det ser ut som att när elpriset är högt så sänker den måltemp på frammatningen. Detta är riktigt dumt om man har vattenburen golvvärme i betong. Med golvvärme vill man ha så jämn temperatur som möjligt då det kostar mer att värma upp än att behålla temp.

Trodde ursprungligen bara att den skulle jobba med tankens temperatur (det termiska batteriet), men har inte sett något som ger stöd för det. Dvs. när elen är billig höjer den måltemperaturen i tanken (för att "ladda" batteriet).

Så med detta schema verkar det som om de tänker göra exakt samma sak som med SmartControl, men med ett schema istället för nån form av automatik de har idag.
Ja vi får se, men att man med schemat själv kan ställa in tids o dagstyrd ändring av värmekurva, antal pers varmvatten och max kW för patron är ju bra. Pumpen har ju dragit på alldeles för mycket kW vid många tillfällen, föredrar en långsammare uppvärmning av tanken.
Har sett att kompressorn vid tillfällen gått upp alldeles själv till 70gr med typ 4800 varv. Vid andra tillfällen går den bara 3800 och 5kW extra då alla faserna slår på och tankens temp går upp till 80gr. Kommer prova att begränsa min kW så man slipper de där 7500kW -10000kW peakarna för huset när effekttaxan slås på. Synd att man inte kan ställa in tanktempen själv också.
 
Hej,
Så här tänker jag 😀
Så länge som kompressorn behöver jobba på max för att hålla önskad temperatur så finns ingen mening att använda smart control eller schema för detta innebär då att eltillskott måste användas när framledningen höjs samt att kompressorn inte går på max då framledning sänks. Bättre är ju då att låta kompressorn gå på max hela tiden för att minimera eltillskott som även kan komma på oönskade tillfällen...

Jag kör på manuellt läge och har spärrat eltillskott. När inte kompressorn ger önskad värme i huset hjälper en llvp till vilket gör att vi har konstant temperatur i huset och eltillskott används aldrig (förutom ibland när pumpen får för sig att använda eltillskott sista 1-2 grader upp till 62 när den gör varmvatten).
 
  • Gilla
perstr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.