137 147 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
För intresserade så la jag in koden på https://github.com/perstromqvist/qvantum-picture-elementP perstr skrev:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Någon som upptäckt något nytt i senaste uppdateringen 192?
detta blir man ju lite trött på...kört hela natten vid -10 med bara kompressor och utan att shunta in varmvatten i uppvärmdning.
nu vid -3 börjar den använda varmvatten till värmen vilket leder till 5kW eltillsats.
men är kanske "SmartControl" som tycker den ska värma....samtidigt som solen ligger på.
kanskek dags att stänga av den...
nu vid -3 börjar den använda varmvatten till värmen vilket leder till 5kW eltillsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men är kanske "SmartControl" som tycker den ska värma....samtidigt som solen ligger på.
kanskek dags att stänga av den...
Ser heller ingen skillnad i de olika graferna jag har. Kan ju vara så att uppdateringen var ämnad för de varianter av pumpar/installationer där användare rapporterat fel.K Kamehameha skrev:
"Jag/Vi" var kanske helt enkelt inte i kategorin som uppdateringen var ämnad för. Är ju lite så iböand också när iOS släpps i nya versioner, man åtgärdar fel för användare som drabbats av konstiga saker.
Men visst hade man gärna sett en "release notes" – man kan känna att det nog tillhör god "utvecklarhygien" idag. Checkar man in en kod kan man beskriva vad som ändras, om än i enkla ordalag.
Jo delar upplevelsen - var lite kallt i morse inomhus ;0)perosb skrev:
detta blir man ju lite trött på...kört hela natten vid -10 med bara kompressor och utan att shunta in varmvatten i uppvärmdning.
nu vid -3 börjar den använda varmvatten till värmen vilket leder till 5kW eltillsats.
[bild]
men är kanske "SmartControl" som tycker den ska värma....samtidigt som solen ligger på.
kanskek dags att stänga av den...
[bild]
Jag har kanske gett upp lite om "SmartControl". Har ju golvvärme i betong och tycker den mest strular. Har satt ner den på det minst effektiva läget - komfort - men står inför valet att stänga av den helt.
Till saken ska sägas att jag även har Sigenergy-hembatterier, så när Qvantum gör som ovan så blir det mest knasigt.
Jag ligger kvar på 172 då jag fick min version backad pga problemen jag fick med 182. Verkar inte som det kommit förbättringar som är värda risken att uppdatera. Undrar lite vilken "feature" man försöker få till som slår på avfrostning mm.
Hej,
Vore roligt att jämföra förbrukning av kwh för uppvärmning och varmvatten så man kan få en uppfattning hur sin pump/inställningar fungerar?
Vi har ett hus på 185 kvadratmeter i stockholm, byggt 2006, golvvärme nere och radiatorer uppe, 4 personer i huset.
Jag kör min QE6:a tillsammans med en LLVP, vi har ungefär samma förbrukning som vi hade innan med IVT490 tillsammans med två LLVP.
För januari hade vi 780 kwh för QE6:an och 260 kwh för LLVP, så TOTALT 1040 kwh för värme/varmvatten.
Hur ser det ut för er?
Vore roligt att jämföra förbrukning av kwh för uppvärmning och varmvatten så man kan få en uppfattning hur sin pump/inställningar fungerar?
Vi har ett hus på 185 kvadratmeter i stockholm, byggt 2006, golvvärme nere och radiatorer uppe, 4 personer i huset.
Jag kör min QE6:a tillsammans med en LLVP, vi har ungefär samma förbrukning som vi hade innan med IVT490 tillsammans med två LLVP.
För januari hade vi 780 kwh för QE6:an och 260 kwh för LLVP, så TOTALT 1040 kwh för värme/varmvatten.
Hur ser det ut för er?


