P perstr skrev:
Det är något synnerligen beroendeframkallande med Home Assistant.

När nu perosb skapat ett fantastiskt HACS så måste man klart göra picture-elements med en overlay så att man visar datat på ett snyggt sätt.
För intresserade så la jag in koden på https://github.com/perstromqvist/qvantum-picture-element
 
Någon som upptäckt något nytt i senaste uppdateringen 192?
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Någon som upptäckt något nytt i senaste uppdateringen 192?
Provade att uppdatera från displayen. Efter viss tid så misslyckades den efter steg 7 av 6. UX är liksom inte deras grej ;0)
 
  • Uppdateringsskärm med texten "Uppdaterar", och indikering på steg 7 av 6 samt 0% klar, visar förvirrande användargränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
JudgeSweden
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Någon som upptäckt något nytt i senaste uppdateringen 192?
Den har börjat göra avfrostning på 3000 igen istället för att stänga av kompressorn
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Den har börjat göra avfrostning på 3000 igen istället för att stänga av kompressorn
Ja, ser ut som i 172 igen. Avfrostning tar bara 90s-ish igen...
Graf över avfrostningsstatus för Qvantum 19 februari 2026, med varaktighet på 1 minut och 36 sekunder.
 
perosb perosb skrev:
Ja, ser ut som i 172 igen. Avfrostning tar bara 90s-ish igen...
[bild]
jag ändrar mig...det verkar vara lite olika...ibland 90s, ibland 6m+ (då justeras fläkten)
Diagram över avfrostningsstatus och fläkttider, specificerar att avfrostning sker den 19 februari 2026 kl. 23:39-23:45 med en varaktighet på 6 minuter 20 sekunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Den har börjat göra avfrostning på 3000 igen istället för att stänga av kompressorn
Jag märker ingen skillnad alls? Är det bara för mig?
 
K Kamehameha skrev:
Jag märker ingen skillnad alls? Är det bara för mig?
jag fick några korta avfrost men tillbaka på 6minuter nu.
 
detta blir man ju lite trött på...kört hela natten vid -10 med bara kompressor och utan att shunta in varmvatten i uppvärmdning.
nu vid -3 börjar den använda varmvatten till värmen vilket leder till 5kW eltillsats.
Graf visar utomhustemperatur och eltillsats. Temperaturen varierar mellan -12 och 0 °C under natten, eltillsats ökar vid 10:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



men är kanske "SmartControl" som tycker den ska värma....samtidigt som solen ligger på.
kanskek dags att stänga av den...
Graf över utomhus- och framledningstemperatur med fokus på ett mättillfälle den 20 februari 2026 kl. 09:24:59.
 
K Kamehameha skrev:
Jag märker ingen skillnad alls? Är det bara för mig?
Ser heller ingen skillnad i de olika graferna jag har. Kan ju vara så att uppdateringen var ämnad för de varianter av pumpar/installationer där användare rapporterat fel.

"Jag/Vi" var kanske helt enkelt inte i kategorin som uppdateringen var ämnad för. Är ju lite så iböand också när iOS släpps i nya versioner, man åtgärdar fel för användare som drabbats av konstiga saker.

Men visst hade man gärna sett en "release notes" – man kan känna att det nog tillhör god "utvecklarhygien" idag. Checkar man in en kod kan man beskriva vad som ändras, om än i enkla ordalag.
perosb perosb skrev:
detta blir man ju lite trött på...kört hela natten vid -10 med bara kompressor och utan att shunta in varmvatten i uppvärmdning.
nu vid -3 börjar den använda varmvatten till värmen vilket leder till 5kW eltillsats.
[bild]


men är kanske "SmartControl" som tycker den ska värma....samtidigt som solen ligger på.
kanskek dags att stänga av den...
[bild]
Jo delar upplevelsen - var lite kallt i morse inomhus ;0)

Jag har kanske gett upp lite om "SmartControl". Har ju golvvärme i betong och tycker den mest strular. Har satt ner den på det minst effektiva läget - komfort - men står inför valet att stänga av den helt.

Till saken ska sägas att jag även har Sigenergy-hembatterier, så när Qvantum gör som ovan så blir det mest knasigt.
 
perosb perosb skrev:
jag fick några korta avfrost men tillbaka på 6minuter nu.
Jag har version 193, installerad i natt. 3000 rpm vid avfrost och varierar mellan 2-5 minuter. QE4.
 
Jag ligger kvar på 172 då jag fick min version backad pga problemen jag fick med 182. Verkar inte som det kommit förbättringar som är värda risken att uppdatera. Undrar lite vilken "feature" man försöker få till som slår på avfrostning mm.
 
Hej,

Vore roligt att jämföra förbrukning av kwh för uppvärmning och varmvatten så man kan få en uppfattning hur sin pump/inställningar fungerar?

Vi har ett hus på 185 kvadratmeter i stockholm, byggt 2006, golvvärme nere och radiatorer uppe, 4 personer i huset.
Jag kör min QE6:a tillsammans med en LLVP, vi har ungefär samma förbrukning som vi hade innan med IVT490 tillsammans med två LLVP.
För januari hade vi 780 kwh för QE6:an och 260 kwh för LLVP, så TOTALT 1040 kwh för värme/varmvatten.

Hur ser det ut för er?
 
E Eldhand skrev:
Hur ser det ut för er?
932kWh för januari
1889kr (inkl skatt, via dynamic energy cost HA). SmartControl "Komfort"
165kvm, QE6, 20.1C. SE3 (Jönköping), Radiatorer 1-plan, 2gubbar (3 pers, ibland 4pers med 3gubbar)
 
Redigerat:
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
932kWh för januari
1889kr (inkl skatt, via dynamic energy cost HA). SmartControl "Komfort"
165kvm, QE6, 20.1C. SE3, Radiatorer 1-plan, 2gubbar (3 pers, ibland 4pers med 3gubbar)
tack, Var bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.