136 962 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Kan vara bugg i metrcis. Vilken version kör du av integrationen? I gamla 2025.7.3 så kunde det nog hända att den inte fick metrics alltid.K Kamehameha skrev:Ja, man brukar väl höra när hetgasen drar på? ett kort pysande. Eller är det något annat som låter så?
Finns det någon nackdel att köra utan tillsats förutom att pumpen kanske inte klarar av värmebehovet när det är kallt? funkar avfrostning sämre? Någon bieffekt på kompressorn när den inte får hjälp?
Just nu funkar det med bara kompressor och lite stödeldning i kakelugnen. Tillåter tillsats för att göra varmvatten vid behov. Så finns inga direkta nackdelar utöver viss bekvämlighet så fortsätter jag nog såhär.
En annan sak, ser ut som att min kompressor låg på utan avfrostning i flera timmar (8-12 idag)? Är det ens möjligt. Eller någon bugg i loggningen?
Jag kan inte se att blockering av tillsats skulle påverka pumpen negativt. Jag har ingen annan värmekälla så jag tillåter tillsats. När den går in växlas värme från tanken in i framledningen och ser till att bör-värdet uppnås. Pumpen går lika hårt som utan tillsats.K Kamehameha skrev:Finns det någon nackdel att köra utan tillsats förutom att pumpen kanske inte klarar av värmebehovet när det är kallt? funkar avfrostning sämre? Någon bieffekt på kompressorn när den inte får hjälp?
Just nu funkar det med bara kompressor och lite stödeldning i kakelugnen. Tillåter tillsats för att göra varmvatten vid behov. Så finns inga direkta nackdelar utöver viss bekvämlighet så fortsätter jag nog såhär.
Laddade just in 2026.2.1 och asså satan vad smutt att man nu kan styra fläkthastigheten med HA.perosb skrev:
Min teori är att så länge det är varmare ute än vad avluften är och det finns ett värmebehov bör man öka hastigheten på fläkten för att ge värmepumpen mer "energi" att jobba med. Kör därför 65% "vintertid" även om jag inte har det vent-behovet enligt OVK'n (Men förutsätter då att det inte är kallare än -13C ute).
Likaså under sommartiden när jag inte har värmebehov så drar jag ner till 55% för att inte höra fläktarna lika mycket (och vad min OVK är ställd på).
Najs, nu kan jag sätta en automation på det. Likaså kan jag, om det skulle smälla till och bli -15 °C ute, dra ner fläkten, då jag annars kyler ner huset med den kallare tilluften.
Det finns ju en "normal" hastighet som gäller när kompressorn inte kör, den har jag satt ner.P perstr skrev:
Sen en hastighet för när kompressorn går, som nu på vintern går den på 65%.
Sen jag fick 182 firmware, så stoppar den kompressorn vid Avfrostning så man hör när fläkten går ner i varv också.
Får väl mäta Co2 eller nåt när värmen inte behövs - pumpen behöver väl inte fläkten igång om den inte gör värme eller varmvatten..
De gjorde ju OVK men vet inte om den är för pumpens skull satt till 65% eller för ventilationens..
Om fläkten stannar ett par minuter varje timme kan ju inte göra att luften i kåken blir otjänlig att andas in. Enda ”risken” är väl att man börjar störas av den fridfulla tystnaden o längtar efter mer (tystnad)
Fläkten stannar inte. Den går ner till 45-50% (konfigurerbart)K krambriw skrev:
Men jag tänkte mer på resten av året när kompressorn står stilla.
Installatören ställde in 65% förra februari, funderade på om man kan sänka den när kompressorn inte går resten av året
Har det löst sig? Du behöver sannolikt byta fläkten. Dom hade en batch med dåliga fläktar, jag råkade på en sådan. Var i kontakt med Qvantum för typ ett år sedan ang lite märkliga andra fenomen som dom löste. Men då såg dom att min fläkt inte startade efter omstart så dom sa att dom skickar ut en ny, vilket dom gjorde och den bytte jag på under 1h. Den går att putta igång så får du fart på det tills du får nytt. Ta bort luckan, ta bort filter och peta till den med typ en tumstock.J janbjo skrev:Har en Qvantum QE6a. Kompressorn och fläkten verkar ha stannat i kylan
Men elpatronen fungerar, så värmen finns.
Har fått ett meddelande att fläkten inte går.
Fick något liknande när proppen för en fas i huset gick en gång, men det verkar inte var problemet nu.
Finns några säkringar eller något annat man kan göra?
Eller är det bara att ringa Qvcantum..
Yes, since a recent software update you can set a lower fan speed when the compressor isn't runningperosb skrev:
Vi kör Home Assistant. Finns lite olika vägar att göra det, till nybörjare och som insteg brukar jag tipsa folk att skaffa en HA Green som är deras färdiga enhet.M Marko Micic skrev:
HA är överlägsen för helautomatiska hem.
🎉🥳
Qvantum Display version 1.6.22 (2026-02-12)
- Improved Vacation Mode returns to normal temperatures by slowly ramping up temperature. During the final six hours all the settings are restored.
- Added energy statistics in Spain.
- Improved alarms
Äntligen. Uppdateringen av bortaläget har behövts länge.perosb skrev:
[bild]
🎉🥳
Qvantum Display version 1.6.22 (2026-02-12)
Plus general improvements, UI-fixes, corrections and bug fixes.
- Improved Vacation Mode returns to normal temperatures by slowly ramping up temperature. During the final six hours all the settings are restored.
- Added energy statistics in Spain.
- Improved alarms