Här ser man hur otroligt informativt och viktigt det är med en bra övervakning och loggning, snyggt!!

En fråga och fundering; kommer den hinna smälta bort all is nu med 182? Så det inte byggs upp svallis i förångaren menar jag. Så det inte blir samma problem som nibe fick med sina tidiga 750/730 (där fick man modifiera senare verioner genom att montera in värmekablar på förångaren för att påskynda avfrostningen)
 
K krambriw skrev:
Här ser man hur otroligt informativt och viktigt det är med en bra övervakning och loggning, snyggt!!

En fråga och fundering; kommer den hinna smälta bort all is nu med 182? Så det inte byggs upp svallis i förångaren menar jag. Så det inte blir samma problem som nibe fick med sina tidiga 750/730 (där fick man modifiera senare verioner genom att montera in värmekablar på förångaren för att påskynda avfrostningen)
Återstår klart att se, men zoomar man in så verkar den gå som den ska.

Ser ut som om den ”pausar” med jämna mellanrum.
 
  • Graf över Qvantum avluftstemp och kompressorhastighet med fläktdata från 06:00 till 09:00, visar varierande toppar och pauser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger pauserna på typ 10 minuter, så ja kanske räcker. Eller har dom också en elektriskt värmeslinga på förångaren?

PS man kan kanske höra om det hinner rinna smältvatten under avfrostningen
 
K krambriw skrev:
Ligger pauserna på typ 10 minuter, så ja kanske räcker. Eller har dom också en elektriskt värmeslinga på förångaren?

PS man kan kanske höra om det hinner rinna smältvatten under avfrostningen
Vet ej, men om pausen är 10-15 min var timme och avluften under 3C så lär inte den luften smälta is.

Får helt enkelt idka lite analog "spaning" ... genom att lägga droppslangen på golvet isf brunnen.
 
K krambriw skrev:
Ligger pauserna på typ 10 minuter, så ja kanske räcker. Eller har dom också en elektriskt värmeslinga på förångaren?

PS man kan kanske höra om det hinner rinna smältvatten under avfrostningen
6 minuter ligger avfrostningen på med 182 firmware men den var kortare med 172, runt 1.5minuter. (plus minus lite innan metrics hämtas på interval osv)
Graf över avfrostning och temperaturförändringar för Quantum mellan kl. 00:00 och 09:00 den 11 februari. Avfrostning noteras vid 04:31.
 
Hos mig blev effekten av 182 inte alls bra.
Längre avfrostningar och lägre effekt ut innebar att elpatronerna gick mkt.

Graf över Qvantum-kompressorns hastighet, fläkthastighet och total effekt över tid, med uppdelning per dag och firmwareversion ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
perosb
  • Laddar…
R Rouge skrev:
Hos mig blev effekten av 182 inte alls bra.
Längre avfrostningar och lägre effekt ut innebar att elpatronerna gick mkt.

[bild]
Du har en rejäl fart på fläktarna, ser jag. Har du tillflöde nog för det i huset?

Kollas enkelt genom att ställa t.ex. en dörr lite på glänt och se om den sugs in. Är ju ytterst en dimensioneringsfråga, men för att suga mer luft genom pannan så måste man klart även ha tilluftsdon som klarar detta luftflöde. Själv fixar jag 65% på fläken, men drar jag 90% så slår dörren igen (annars skulle nog huset implodera ;0)
 
P perstr skrev:
Du har en rejäl fart på fläktarna, ser jag. Har du tillflöde nog för det i huset?

Kollas enkelt genom att ställa t.ex. en dörr lite på glänt och se om den sugs in. Är ju ytterst en dimensioneringsfråga, men för att suga mer luft genom pannan så måste man klart även ha tilluftsdon som klarar detta luftflöde. Själv fixar jag 65% på fläken, men drar jag 90% så slår dörren igen (annars skulle nog huset implodera ;0)
Min fläkt är ställd på 60% vilket är tänkt att ge ~52l/s flöde som mitt hus är specat för. Med detta flöde ligger kompressorn på ~4000rpm när den maxar avluften ner till -15.
Märkligt att 60% hos mig ger fläktvarv på 4600rpm men 65% hos dig ser ut att hamna strax över 2000.
 
R Rouge skrev:
Min fläkt är ställd på 60% vilket är tänkt att ge ~52l/s flöde som mitt hus är specat för. Med detta flöde ligger kompressorn på ~4000rpm när den maxar avluften ner till -15.
Märkligt att 60% hos mig ger fläktvarv på 4600rpm men 65% hos dig ser ut att hamna strax över 2000.
Jag har en QE6 och gissar att du har en QE4. Jag har golvvärme btw.
 
P perstr skrev:
Jag har en QE6 och gissar att du har en QE4. Jag har golvvärme btw.
QE6 + golvvärme här. 135m2.

Edit:
Kan ju också ha att göra med antal ventildon osv. Ju större total dimension ut i huset desto mindre behöver fläkten jobba för att dra in luften tänker jag.
 
R Rouge skrev:
QE6 + golvvärme här. 135m2.
Hm, märkligt indeed. Vi har typ samma.

Att nämna är att vi köpte vår oktober 2024 och har fått vår fläkt utbytt på garanti då den "stannade" vid ett par tillfällen. Kanske det kan vara skillnaden.
 
P perstr skrev:
Får helt enkelt idka lite analog "spaning"
Ja, håll koll på att avfrostningen verkligen funkar ok nu (troligen är den ok men skadar inte att vara observant).

(..Jag har ju inte samma pump som er men vet erfarenhetsmässigt att det tar en stund med varm frånluft att smälta bort isen. Så här ser min kurva ut och det var något liknande jag nog hade förväntat mig att se här. Min toppar på ca +12 grader innan kompressorn startar igen när avfrostningen på 10 minuter avslutats...)
 
  • Graf över CE50 luftvärmepumpens frånluftstemperatur från 05:00 till 09:00, med återkommande toppar och dalar som indikerar avfrostning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K krambriw skrev:
Ja, håll koll på att avfrostningen verkligen funkar ok nu (troligen är den ok men skadar inte att vara observant).

(..Jag har ju inte samma pump som er men vet erfarenhetsmässigt att det tar en stund med varm frånluft att smälta bort isen. Så här ser min kurva ut och det var något liknande jag nog hade förväntat mig att se här. Min toppar på ca +12 grader innan kompressorn startar igen när avfrostningen på 10 minuter avslutats...)
Har hört sägas att Qvantums pump använder hetgasen när den avfrostar. Det skulle isf möjliggöra kortare avbrott för avfrostning hos Qvantum-pumpar.
 
Låter smart, hoppas det funkar nu med 182, ju kortare tid för avfrostning desto bättre (är ju generellt en av dom enskilda faktorerna som vore intressant att förbättra i dessa högeffektiva flvp)
 
R Rouge skrev:
Har hört sägas att Qvantums pump använder hetgasen när den avfrostar. Det skulle isf möjliggöra kortare avbrott för avfrostning hos Qvantum-pumpar.
Ja, man brukar väl höra när hetgasen drar på? ett kort pysande. Eller är det något annat som låter så?
Finns det någon nackdel att köra utan tillsats förutom att pumpen kanske inte klarar av värmebehovet när det är kallt? funkar avfrostning sämre? Någon bieffekt på kompressorn när den inte får hjälp?
Just nu funkar det med bara kompressor och lite stödeldning i kakelugnen. Tillåter tillsats för att göra varmvatten vid behov. Så finns inga direkta nackdelar utöver viss bekvämlighet så fortsätter jag nog såhär.

En annan sak, ser ut som att min kompressor låg på utan avfrostning i flera timmar (8-12 idag)? Är det ens möjligt. Eller någon bugg i loggningen?
 
  • Graf som visar Qvantum kompressorhastighet och avluftstemperatur (BT15) från 10 feb 13:00 till 11 feb 15:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.