137 064 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Här ser man hur otroligt informativt och viktigt det är med en bra övervakning och loggning, snyggt!!
En fråga och fundering; kommer den hinna smälta bort all is nu med 182? Så det inte byggs upp svallis i förångaren menar jag. Så det inte blir samma problem som nibe fick med sina tidiga 750/730 (där fick man modifiera senare verioner genom att montera in värmekablar på förångaren för att påskynda avfrostningen)
En fråga och fundering; kommer den hinna smälta bort all is nu med 182? Så det inte byggs upp svallis i förångaren menar jag. Så det inte blir samma problem som nibe fick med sina tidiga 750/730 (där fick man modifiera senare verioner genom att montera in värmekablar på förångaren för att påskynda avfrostningen)
Återstår klart att se, men zoomar man in så verkar den gå som den ska.K krambriw skrev:Här ser man hur otroligt informativt och viktigt det är med en bra övervakning och loggning, snyggt!!
En fråga och fundering; kommer den hinna smälta bort all is nu med 182? Så det inte byggs upp svallis i förångaren menar jag. Så det inte blir samma problem som nibe fick med sina tidiga 750/730 (där fick man modifiera senare verioner genom att montera in värmekablar på förångaren för att påskynda avfrostningen)
Ser ut som om den ”pausar” med jämna mellanrum.
Vet ej, men om pausen är 10-15 min var timme och avluften under 3C så lär inte den luften smälta is.K krambriw skrev:
Får helt enkelt idka lite analog "spaning" ... genom att lägga droppslangen på golvet isf brunnen.
Du har en rejäl fart på fläktarna, ser jag. Har du tillflöde nog för det i huset?R Rouge skrev:
Kollas enkelt genom att ställa t.ex. en dörr lite på glänt och se om den sugs in. Är ju ytterst en dimensioneringsfråga, men för att suga mer luft genom pannan så måste man klart även ha tilluftsdon som klarar detta luftflöde. Själv fixar jag 65% på fläken, men drar jag 90% så slår dörren igen (annars skulle nog huset implodera ;0)
Min fläkt är ställd på 60% vilket är tänkt att ge ~52l/s flöde som mitt hus är specat för. Med detta flöde ligger kompressorn på ~4000rpm när den maxar avluften ner till -15.P perstr skrev:Du har en rejäl fart på fläktarna, ser jag. Har du tillflöde nog för det i huset?
Kollas enkelt genom att ställa t.ex. en dörr lite på glänt och se om den sugs in. Är ju ytterst en dimensioneringsfråga, men för att suga mer luft genom pannan så måste man klart även ha tilluftsdon som klarar detta luftflöde. Själv fixar jag 65% på fläken, men drar jag 90% så slår dörren igen (annars skulle nog huset implodera ;0)
Märkligt att 60% hos mig ger fläktvarv på 4600rpm men 65% hos dig ser ut att hamna strax över 2000.
Jag har en QE6 och gissar att du har en QE4. Jag har golvvärme btw.R Rouge skrev:
Ja, håll koll på att avfrostningen verkligen funkar ok nu (troligen är den ok men skadar inte att vara observant).P perstr skrev:
(..Jag har ju inte samma pump som er men vet erfarenhetsmässigt att det tar en stund med varm frånluft att smälta bort isen. Så här ser min kurva ut och det var något liknande jag nog hade förväntat mig att se här. Min toppar på ca +12 grader innan kompressorn startar igen när avfrostningen på 10 minuter avslutats...)
Redigerat:
Har hört sägas att Qvantums pump använder hetgasen när den avfrostar. Det skulle isf möjliggöra kortare avbrott för avfrostning hos Qvantum-pumpar.K krambriw skrev:Ja, håll koll på att avfrostningen verkligen funkar ok nu (troligen är den ok men skadar inte att vara observant).
(..Jag har ju inte samma pump som er men vet erfarenhetsmässigt att det tar en stund med varm frånluft att smälta bort isen. Så här ser min kurva ut och det var något liknande jag nog hade förväntat mig att se här. Min toppar på ca +12 grader innan kompressorn startar igen när avfrostningen på 10 minuter avslutats...)
Ja, man brukar väl höra när hetgasen drar på? ett kort pysande. Eller är det något annat som låter så?R Rouge skrev:
Finns det någon nackdel att köra utan tillsats förutom att pumpen kanske inte klarar av värmebehovet när det är kallt? funkar avfrostning sämre? Någon bieffekt på kompressorn när den inte får hjälp?
Just nu funkar det med bara kompressor och lite stödeldning i kakelugnen. Tillåter tillsats för att göra varmvatten vid behov. Så finns inga direkta nackdelar utöver viss bekvämlighet så fortsätter jag nog såhär.
En annan sak, ser ut som att min kompressor låg på utan avfrostning i flera timmar (8-12 idag)? Är det ens möjligt. Eller någon bugg i loggningen?




