R Rouge skrev:
Om din 'CC firmware version' är 182 beror det säkert på en bugg som introducerades in den versionen.
Tack för svar. Ja det är 182. Är det installatören eller qvantum som åtgärdar det?
 
K Kamehameha skrev:
sedan 6 februari har den pendlat ner till 0 istället.
Något jag märkte efter denna var att den Avfrostar längre, runt 7minuter.
Tidigare bara 1.5m.

Då går den ner till 0 på kompressor (och sänker fläkten om man ställt in det)

I övrigt tycker jag 182 är stabil.
 
K Kamehameha skrev:
Tack för svar. Ja det är 182. Är det installatören eller qvantum som åtgärdar det?
Det är Qvantum som kan backa till äldre release. Men installatören får nog snabbare kontakt med deras support.
 
perosb perosb skrev:
Något jag märkte efter denna var att den Avfrostar längre, runt 7minuter.
Tidigare bara 1.5m.

Då går den ner till 0 på kompressor (och sänker fläkten om man ställt in det)

I övrigt tycker jag 182 är stabil.
För mig: Avfrostningen (QE4) före 182 låg på 2-4 minuter med 182 tar det lite längre tid, 4-6 minuter. Kompressorn brukade gå ner till 3000 rpm under avfrostningen, efter 182 går den ner till 0 rpm men stannar där bara 4 minuter.
 
M Mull129 skrev:
För mig: Avfrostningen (QE4) före 182 låg på 2-4 minuter med 182 tar det lite längre tid, 4-6 minuter. Kompressorn brukade gå ner till 3000 rpm under avfrostningen, efter 182 går den ner till 0 rpm men stannar där bara 4 minuter.
Precis så ser det ut för mig också sedan den 6 februari. Men största grejen är ju att den i perioder inte vill varva upp högre än 3000 av någon anledning. Så från minst 3000 till max 3000. Men nu verkar den köra på full fart igen, men anar att det bara är en tidsfråga innan den får för sig att gå ner igen. Hoppas supporten svarar snart. Mailade direkt till qvantum och ringde installatören också och väntar återkoppling.
 
  • Gilla
Mull129
  • Laddar…
Lämnade mina uppgifter och mailade som sagt Qvantum direkt. Jag stängde av tillsatsen imorse efter att den maxat alla tre tillsatser i princip hela natten. Sedan dess har pumpen återgått från att pendla mellan 5000 och 0 samt sänkt avluften till -16 igen. Så det är ju positivt. Nu till min fundering, sedan i morse har även fläkthastigheten ökat till 60% från 50%? Innebär det att "någon" varit inne och justerat pumpen utan att jag släppt in eller pratat med någon? Eller kan det ske på något annat sätt?
 
K Kamehameha skrev:
Innebär det att "någon" varit inne och justerat
Den är ju uppkopplad!! Så den som har behörighet kan ju i princip ändra på allt som behörigheten medger. Med ny mjuvara så borde release notes speca vad som ändrats. Får väl lita på att det blir till det bättre
 
K krambriw skrev:
Den är ju uppkopplad!! Så den som har behörighet kan ju i princip ändra på allt som behörigheten medger. Med ny mjuvara så borde release notes speca vad som ändrats. Får väl lita på att det blir till det bättre
Jo, men jag trodde att man var tvungen att klicka fram en sån där servicekod för att de skulle kunna ändra inställningar osv. Men oavsett är jag nöjd bara det funkar! Så hoppas den fortsätter trumma på nu.
Är i allmänhet nöjd med hur den funkar, men lite irriterande när det verkar släppas uppdateringar som buggar och har sig. Då kanske man borde släppa de i mindre skala och låta några hushåll testköra under uppsikt eller liknande.
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
K Kamehameha skrev:
Då kanske man borde släppa de i mindre skala
Absolut, håller med. Känner tyvärr igen arbetssättet, Nibe gör eller gjorde likadant. Kanske samma folk i ny uniform?
 
K krambriw skrev:
Absolut, håller med. Känner tyvärr igen arbetssättet, Nibe gör eller gjorde likadant. Kanske samma folk i ny uniform?
det finns ju nån form av beta testning. t.ex. de som hade Varberg Energi testade väl "SmartControl" eller om det va "Termiska batteriet".

De har ju möjlighet att skicka ut stage version osv....frågan är väl bara hur många testkunder det är och hur de rapporterar buggar osv...känns ju som om denna gruppering här hittar en del...
JSON-data visas med information om olika versioner, storlekar och URL:er för konfigurationer av typ "QE-ES1110A" och "QE-ES1109A".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Display version 1.6.16 verkar de testa...
JSON-kod som listar olika typer och versioner av QE-WT-TR-V1 med tillhörande URL:er på config.qvantum.io.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick det bekräftat från installatören att de hade justerat fläkten. Orsaken till problemet menar dom var att fläkten var på 50%. vilket inte stämmer alls då det inte har varit något som helst problem att ha fläkten i 50% tills för två dagar sedan. Aja, bara det funkar framöver.
Sen fick jag detta svar direkt från Qvantum, vilket låter lovande i alla fall.
"Hej

Har inte kommit någon uppdatering som skall orsaka detta fenomen .Men det kommer en ny uppdatering i slutet på veckan och då kanske detta fenomen försvinner."
 
K Kamehameha skrev:
Fick det bekräftat från installatören att de hade justerat fläkten. Orsaken till problemet menar dom var att fläkten var på 50%. vilket inte stämmer alls då det inte har varit något som helst problem att ha fläkten i 50% tills för två dagar sedan. Aja, bara det funkar framöver.
Sen fick jag detta svar direkt från Qvantum, vilket låter lovande i alla fall.
"Hej

Har inte kommit någon uppdatering som skall orsaka detta fenomen .Men det kommer en ny uppdatering i slutet på veckan och då kanske detta fenomen försvinner."
...det var lite roligt skrivet av Qv supporten :-)
 
M Mull129 skrev:
...det var lite roligt skrivet av Qv supporten :-)
Ja, en aning motsägelsefullt kan man tycka. Men med vissa fenomen vet man helt enkelt inte.
 
Ett okänt fenomen...som kanske går bort av sig självt. Okay...
 
K Kamehameha skrev:
Precis så ser det ut för mig också sedan den 6 februari. Men största grejen är ju att den i perioder inte vill varva upp högre än 3000 av någon anledning. Så från minst 3000 till max 3000. Men nu verkar den köra på full fart igen, men anar att det bara är en tidsfråga innan den får för sig att gå ner igen. Hoppas supporten svarar snart. Mailade direkt till qvantum och ringde installatören också och väntar återkoppling.
Man ser tydligt att 182 ändrar hur pumpen jobbar. Men fläkthastighet och avluft är nära oförändrat, men de varmare avfrostningarna är borta.

Här ser ni mina data för februari i vår QE6
 
  • Diagram som visar temperaturdata för Qvantum avluftstemp och utomhustemp från 1 till 28 februari samt fläkthastighet i varvtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.