136 964 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
För mig: Avfrostningen (QE4) före 182 låg på 2-4 minuter med 182 tar det lite längre tid, 4-6 minuter. Kompressorn brukade gå ner till 3000 rpm under avfrostningen, efter 182 går den ner till 0 rpm men stannar där bara 4 minuter.perosb skrev:
Precis så ser det ut för mig också sedan den 6 februari. Men största grejen är ju att den i perioder inte vill varva upp högre än 3000 av någon anledning. Så från minst 3000 till max 3000. Men nu verkar den köra på full fart igen, men anar att det bara är en tidsfråga innan den får för sig att gå ner igen. Hoppas supporten svarar snart. Mailade direkt till qvantum och ringde installatören också och väntar återkoppling.M Mull129 skrev:
Lämnade mina uppgifter och mailade som sagt Qvantum direkt. Jag stängde av tillsatsen imorse efter att den maxat alla tre tillsatser i princip hela natten. Sedan dess har pumpen återgått från att pendla mellan 5000 och 0 samt sänkt avluften till -16 igen. Så det är ju positivt. Nu till min fundering, sedan i morse har även fläkthastigheten ökat till 60% från 50%? Innebär det att "någon" varit inne och justerat pumpen utan att jag släppt in eller pratat med någon? Eller kan det ske på något annat sätt?
Jo, men jag trodde att man var tvungen att klicka fram en sån där servicekod för att de skulle kunna ändra inställningar osv. Men oavsett är jag nöjd bara det funkar! Så hoppas den fortsätter trumma på nu.K krambriw skrev:
Är i allmänhet nöjd med hur den funkar, men lite irriterande när det verkar släppas uppdateringar som buggar och har sig. Då kanske man borde släppa de i mindre skala och låta några hushåll testköra under uppsikt eller liknande.
det finns ju nån form av beta testning. t.ex. de som hade Varberg Energi testade väl "SmartControl" eller om det va "Termiska batteriet".K krambriw skrev:
De har ju möjlighet att skicka ut stage version osv....frågan är väl bara hur många testkunder det är och hur de rapporterar buggar osv...känns ju som om denna gruppering här hittar en del...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display version 1.6.16 verkar de testa...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick det bekräftat från installatören att de hade justerat fläkten. Orsaken till problemet menar dom var att fläkten var på 50%. vilket inte stämmer alls då det inte har varit något som helst problem att ha fläkten i 50% tills för två dagar sedan. Aja, bara det funkar framöver.
Sen fick jag detta svar direkt från Qvantum, vilket låter lovande i alla fall.
"Hej
Har inte kommit någon uppdatering som skall orsaka detta fenomen .Men det kommer en ny uppdatering i slutet på veckan och då kanske detta fenomen försvinner."
"Hej
Har inte kommit någon uppdatering som skall orsaka detta fenomen .Men det kommer en ny uppdatering i slutet på veckan och då kanske detta fenomen försvinner."
...det var lite roligt skrivet av Qv supportenK Kamehameha skrev:Fick det bekräftat från installatören att de hade justerat fläkten. Orsaken till problemet menar dom var att fläkten var på 50%. vilket inte stämmer alls då det inte har varit något som helst problem att ha fläkten i 50% tills för två dagar sedan. Aja, bara det funkar framöver.
"Hej
Man ser tydligt att 182 ändrar hur pumpen jobbar. Men fläkthastighet och avluft är nära oförändrat, men de varmare avfrostningarna är borta.K Kamehameha skrev:Precis så ser det ut för mig också sedan den 6 februari. Men största grejen är ju att den i perioder inte vill varva upp högre än 3000 av någon anledning. Så från minst 3000 till max 3000. Men nu verkar den köra på full fart igen, men anar att det bara är en tidsfråga innan den får för sig att gå ner igen. Hoppas supporten svarar snart. Mailade direkt till qvantum och ringde installatören också och väntar återkoppling.
Här ser ni mina data för februari i vår QE6