R Rouge skrev:
Helt plötsligt lyckas pumpen inte sänka avluften.
Var in och kollade jag också, vår pump har gått från väldigt stadiga -15 till -10 trots att det finns fortsatt värmebehov.. Återkoppla gärna om du får svar från qvantum/installatör.
 
  • Gilla
Rouge
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Så är det bara

Det här är ju det jag reagerar på. Varför ligger begränsningen redan på -15?? Om jag nu jämför med min pump, med respekt för att det inte är riktigt samma även om dom konceptuellt är väldigt lika, så har min fabriksinställning -20 för min temperatur för förångaren

Något verkar underdimensionerat. Kompressorn ser ju ut att vara väldigt effektiv, blir temperaturen -15 redan vid 3500 varv innebär det väl att den borde kunna krama ur ännu mera ur frånluften? Är förångaren för liten i förhållande till kompressorns kapacitet?

EDIT: Finns det ingen inställninng där man kan ändra min temperatur för förångaren? Jag skulle i så fall testa att tex sätta -16 och se om den då varvar mer
Jag håller med dig!
Dock har jag inte hittat att man kan göra sådana inställningar...
 
Vet ni hur mycket effekt kompressorn levererar när den då går på "max", dvs runt 3500?
 
OK, hittade det, ca 4 kW. Det har väl redan konstaterats att den inte ger maximala 6 kW pga begränsningen och det medför såklart att eltillskott behöver stötta om aktuella energibehovet är större än vad 4 kW ger (många inlägg i tråden...)
 
E Ekna skrev:
Var in och kollade jag också, vår pump har gått från väldigt stadiga -15 till -10 trots att det finns fortsatt värmebehov.. Återkoppla gärna om du får svar från qvantum/installatör.
Quantum’s support har fixat mitt problem nu iallafall och pannan gör vad den ska. Dom misstänkte att en fix gott in förra veckan som strulat. Jag har inte fått någon återkoppling än, men som sagt den funkar nu.
 
  • Gilla
Joseph57 och 1 till
  • Laddar…
R Rouge skrev:
Helt plötsligt lyckas pumpen inte sänka avluften. Har legat stabilt runt -15 den sista kalla tiden men igår em hände nåt och nu kommer den ner endast till -5. Nu får elpatronen gå in och täcka upp den reducerade effekten från pumpen. Jag misstänker att nåt hänt på kallsidan och kommer lägga ärende efter helgen.

[bild]
Också mitt problem var triggat av senaste mjukvaran. Efter att Qvantum backat tillbaka till förra releasen har min pump fungerat normalt igen.
 
R Rouge skrev:
Också mitt problem var triggat av senaste mjukvaran. Efter att Qvantum backat tillbaka till förra releasen har min pump fungerat normalt igen.
så vilka versioner har ni nu?
jag har nån blandning..
Firmwareversioner för Qvantum: Display 1.5.25, CC 182, Inverter 172, visas i en lista med blå ikoner bredvid varje post.
 
perosb perosb skrev:
så vilka versioner har ni nu?
jag har nån blandning..
[bild]
Jag har samma, Diagram över versioner av Qvantum Display, CC-firmware och Inverter mellan 2 feb och 8 feb, visar värden 1.5.25, 172, 182.
Det verkar som att styrningen av fläkthastighet och ändra pumpen till manuellt läge inte fungerar med HA? Gick det tidigare?
 
M Mull129 skrev:
Jag har samma, [bild]
Det verkar som att styrningen av fläkthastighet och ändra pumpen till manuellt läge inte fungerar med HA? Gick det tidigare?
Det går i de senare versionerna OM man aktiverar "Elevated access". Vilket egentligen ger dig "service tech" access. Det går göra via HA eller via Qvantum appen med Remote Access till dig själv. De gäller dock bara i 2 veckor åt gången.

Edit: går kanske med vissa i gamla versioner också om du ger dig service tech access.
 
perosb perosb skrev:
så vilka versioner har ni nu?
jag har nån blandning..
[bild]
Var läser du ut denna lista?
I HA hittar jag nu
Firmware: 1.5.25/172/172
 
perosb perosb skrev:
Det går i de senare versionerna OM man aktiverar "Elevated access". Vilket egentligen ger dig "service tech" access. Det går göra via HA eller via Qvantum appen med Remote Access till dig själv. De gäller dock bara i 2 veckor åt gången.

Edit: går kanske med vissa i gamla versioner också om du ger dig service tech access.
Ok, med Qv appen fungerar det att aktivera fjärråtkomsten men bara om jag är inom BT avstånd när jag delar koden till mig själv. Sedan fungerar det (i 2v.) varifrån som helst.
 
M Mull129 skrev:
Ok, med Qv appen fungerar det att aktivera fjärråtkomsten men bara om jag är inom BT avstånd när jag delar koden till mig själv. Sedan fungerar det (i 2v.) varifrån som helst.
Ja, i HA kan du göra det automatiskt.

Sen en automation på det någon dag innan det går ut.

alias: "Qvantum: Elevate Access Before Expiration"
description: ""
triggers:
- hours: "9"
trigger: time_pattern
conditions:
- condition: template
value_template: >
{% set expire_time =
as_datetime(states('sensor.qvantum_forhojd_atkomst_upphor')) %} {{
expire_time is not none and (expire_time - now()).days < 1 and expire_time
> now() }}
actions:
- target:
entity_id: button.qvantum_hoj_atkomst
action: button.press
data: {}
 
  • Gränssnitt för Qvantum-appen, visar "Höj åtkomst" med en knapp för att trycka på.
  • Gilla
Mull129
  • Laddar…
R Rouge skrev:
Var läser du ut denna lista?
I HA hittar jag nu
Firmware: 1.5.25/172/172
De finns som egna sensorer om du kör Pre-release av HA integrationen.
 
  • Gilla
Rouge
  • Laddar…
Min pump beter sig också konstigt nu. Tidigare låg kompressorn pendlandes mellan 3000 och 4800, men sedan 6 februari har den pendlat ner till 0 istället. Och nu senaste dagarna bara ökat till max 4000, oftast runt 3000. Avluften var toppade förr på 15-18 minus. Nu blir det inte kallare avluft än max 2 minus.
Någon som har någon ide på vad som kan ha ändrats?
 
K Kamehameha skrev:
Min pump beter sig också konstigt nu. Tidigare låg kompressorn pendlandes mellan 3000 och 4800, men sedan 6 februari har den pendlat ner till 0 istället. Och nu senaste dagarna bara ökat till max 4000, oftast runt 3000. Avluften var toppade förr på 15-18 minus. Nu blir det inte kallare avluft än max 2 minus.
Någon som har någon ide på vad som kan ha ändrats?
Om din 'CC firmware version' är 182 beror det säkert på en bugg som introducerades in den versionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.